Jaunākais izdevums

Ik gadu kopš 2016. gada Latvijā samazinās potenciālo jauno vecāku skaits, turklāt par 4% līdz 5% gadā.

Demogrāfijas krīzes galvenais iemesls ir potenciālo jauno vecāku regulāra un sistemātiska izbraukšana no valsts, kas pilnībā izskaidro demogrāfiskos procesus Latvijā pēdējo gadu laikā. No 2014. līdz 2024. gadam cilvēku skaits vecumā no 21 līdz 30 gadiem ir sarucis par 34% jeb 116 tūkstošiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.Ja neskaitām notikumus pēc 2008. gada krīzes, tad vēl 2015. gadā atbilstoši CSP datiem bija 21 674 cilvēki, kuru vecums nepārsniedza 12 mēnešus – tas bija par 6,18% vairāk nekā gadu iepriekš. 2016. gadā pieaugums pret iepriekšējo gadu ir nepilns procents, un kopš 2017. gada tas bijis negatīvs visu laiku bez izmaiņām. Proti, tas norāda uz fundamentālu un sistemātisku problēmu, ja apskatām pieaugumu no gada uz gadu. Ja viens gads bijis neveiksmīgs neatkarīgi no iemesliem, tad gadu vēlāk situācija var mainīties un procentuāli redzēsim pieaugumu, bet tā nenotiek. Proti, ķeza nav vienas krīzes notikumos, kādās demogrāfiskajās bedrēs tālā pagātnē pirms 20 gadiem, pandēmijas ietekmē, jo visi šie notikumi ir pārejoši, bet kritums ir pastāvīgs, tā dēļ arī ir pamats uzskatīt, ka pašreizējo notikumu cēlonis ir pastāvīgs un nepārtraukts.

Aizbrauc topošie vecāki

Apskatot iedzīvotāju skaita izmaiņas vecuma grupā no 0 līdz 99 gadiem, kopbilde patiesībā nav tik slikta. Iedzīvotāju skaits samazinās, bet tas notiek ar mainīgu intensitāti. Pandēmijas laikā ir tāda kā apstāšanās un, neveicot sadalījumu pa vecuma grupām, viss šķiet ierasti. Turklāt palaikam remigrācijas organizētāji paziņo, ka kāds atgriežas. Starp citu, vecuma grupā no 91 gada līdz 99 gadiem 2015. gadā ir skaita pieaugums par 13%, bet pērn, skaitot pret 2023. gadu – par 3,78%. Pavisam šajā vecuma grupā cilvēku skaits ir pieaudzis no 6584 cilvēkiem 2014. gadā līdz 11 685 cilvēkiem 2024. gadā. Proti, iedzīvotāju skaita izmaiņas vidēji ietekmē arī šie pozitīvie notikumi. Starp visām vecumu grupām līdzās jaundzimušajiem līdzīgi izceļas tikai viena vecuma grupa – cilvēki vecumā no 21 līdz 30 gadiem. Jāpiebilst, ka pirmais bērniņš sievietei vidēji šobrīd parādās aptuveni 27 gadu vecumā. Proti, ik gadu kopš 2016. gada Latvijā samazinās potenciālo jauno vecāku skaits, turklāt par 4% līdz 5% gadā. Vecuma grupā no 11 līdz 20 gadiem ik gadu ir pieaugums. Par procentu vai dažiem. Tātad arī nākamajā grupā vajadzētu būt situācijai, ka tā regulāri nesamazinās, tomēr tas notiek. Vienīgais izskaidrojums šādam sarukumam ir jauniešu vecumā no 21 līdz 30 gadiem izbraukšana no valsts. Tieši šajā vecuma grupā! Nākamajā grupā – no 31 līdz 40 gadiem – pat ir procentuālais pieaugums, ļoti niecīgs, dažkārt kritums, arī niecīgs. Īsāk sakot, tie, kuri nostabilizējas, prom neskrien.

Demogrāfijas pastarīte – Latvija

Apskatot demogrāfijas problēmas cēloņus, Latvijas viedākie prāti, kā arī ne tik viedie ir izteikuši desmitiem hipotēžu, kas patiesībā ir par iemeslu jaundzimušo skaita sarukumam pēdējos gados. Piemēram, progresīvā audzināšana, kad jaunu cilvēku galvās kopš bērnības tiek sētas šaubas par viņu identitāti, līdz, sasniedzot briedumu, viņi vairs nesaprot, kam paredzēti viņu ķermeņi. Piemēram, sieviešu tiesības, kas mudina jauno māmiņu ieslīgt karjeras veidošanā līdz 40 gadu vecumam, bet pēc tā sasniegšanas nav nepieciešamības apskatīt demogrāfiju lielos skaitļos, ir runa par izņēmumiem. Ģimenes vērtību nonivelēšana, proti, šķiries, precies, kad vien vēlies – nav bērnu, nav problēmu, ko arī tautieši piekopj. Vēl arī reliģijas aizmiršana. Doma, starp citu, nav bez pamata. Ja cilvēks netic uz radīšanu, viņš šo spēju var arī zaudēt.

Katram no šiem iemesliem ir savs svars, un negrasos tos noniecināt, tomēr tie visi ir attiecināmi uz Eiropas valstīm kopumā. Pilnīgi visām! Visā Eiropā fertilitātes vidējais līmenis ir zem 2,1 bērna uz sievieti, un Latvijā noteikti nav sliktākais rādītājs Eiropas Savienībā, ja runājam tieši par vidējo fertilitātes līmeni. Proti, mēs meklējam lielāko ietekmi, kas mūs atšķir no pārējām Eiropas Savienības valstīm un padara par absolūtu pastarīti demogrāfijas jomā. Šis galvenais iemesls ir potenciālo jauno vecāku zaudējums ik gadu – gadu no gada, pastāvīgi, nemainīgi un fatāli. Ir skaidrs – ja zaudējam divus jaunos vecākus, kuriem bērnu nav vecumā no 25 līdz 30 gadiem, tad tie divi iespējamie mazuļi turpmākajos piecos gados neparādīsies statistikā. Laikā no 2014. līdz 2024. gadam cilvēku skaits vecumā no 21 līdz 30 gadiem Latvijā ir sarucis no 314 tūkstošiem līdz 198 tūkstošiem cilvēku jeb par vairāk nekā 30%! Bērnu skaits līdz 12 mēnešiem tajā pašā periodā ir sarucis no 20 tūkstošiem līdz 14 tūkstošiem jeb nedaudz vairāk par 25%, kas ir mazāks lielums par jauno vecāku skaita samazinājumu pēdējos desmit gados.

Par simt tūkstošiem mazāk

Es izteikšu galveno šī raksta hipotēzi – jauno vecāku skaita samazinājums vecuma grupā no 21 līdz 30 gadiem ir nozīmīgākais process, kas ietekmē demogrāfijas stāvokli šobrīd Latvijā. Ja pieņemam, ka no 100 tūkstošiem jauno vecāku sagaidām vismaz 100 tūkstošus bērnu tuvākajos desmit gados, tad tieši tik mēs nesagaidīsim, jo vecāki ir prom. No 2014. līdz 2024. gadam Latvijā piedzima vairāk nekā 200 tūkstoši cilvēku, šajā pašā periodā Latviju pameta aptuveni 100 tūkstoši potenciālo jauno vecāku, pieņemot, ka viņi neatgriežas, jaundzimušo skaits turpmākajos desmit gados saruks divas reizes. Proti, pēc laiciņa, skaitot jaundzimušos laikā no 2024. līdz 2034. gadam, iegūsim, ka Latvijā ir piedzimuši vien 100 tūkstoši cilvēku. Tas savukārt nozīmē, ka pēc 2030. gada ik gadu piedzims mazāk par 10 tūkstošiem cilvēku.

Cēloņi ir vairāki

Vislielākais kritums ir 25 un 26 gadus vecu jauniešu vidū, proti, tie ir studijas beiguši, piemērotu nodarbi neatraduši jauni cilvēki, kuri uzsāk savas dzīves plānošanu turpmākajiem desmit gadiem, iespējams, tādi, kuri jau atraduši savu otro pusi ģimenes dibināšanai. Šī vecuma jaunieši desmit gadu laikā savā grupā ir zaudējuši par 4000 cilvēkiem vairāk nekā blakusesošās grupas: 23, 24 un 27 gadus vecie. Cikla noslēgumā aizbraucēju kļūst krietni mazāk. Proti, 30 gadus veci cilvēki savā grupā piedzīvo teju divas reizes mazāku skaitlisko kritumu. Jauniešu vecumā no 21 līdz 30 gadiem izbraukšanai ir vairāki cēloņi. Vecumā līdz 24 gadiem tos viegli saistīt ar studiju iespējām Latvijā vai arī neveiksmīgām studijām.

Pirmkārt, saredzot, ka vēlamā specializācija vai studijas kopumā Latvijā izmaksā krietni dārgāk nekā ārvalstīs, jaunietis izvēlas studēt, piemēram, Holandē, kur viegli atrod piepelnīšanās iespēju brīvajā laikā. Turklāt izglītības dokuments ir starptautiski atzītāks nekā Latvijā dabūjamie. Lai arī cik tas būtu dīvaini, ārvalstīs students paralēli studijām daudz vieglāk atrod blakusdarbu, kurā var nopelnīt ikdienai nepieciešamos līdzekļus un vēl spēj apmaksāt dzīvesvietu. Savukārt Latvijā strādājošie studenti dzīvesvietas izmaksas biežāk uztic vecāku makam. Tie ir ļoti šauras aptaujas rezultāti, un plašākai izpētei noteikti būtu vajadzīgi apmaksāti pētījumi. Otrs cēlonis ir jauniešu bezdarbs pēc studiju noslēguma. Vai arī kad tās netiek pabeigtas. Jauniešu bezdarbs patlaban mums svārstās no 10% līdz 12%.

Nav brīnums, ka puse no šiem bezdarbniekiem meklē laimi ārzemēs. Ķeza ir, ka jaunieši bez noteiktas piesaistes valstij daudz vieglāk asimilējas mītneszemē un izlemj mājās nebraukt. Eiropas brīvajā darbaspēka tirgū uzvarētājas ir vecās Eiropas valstis ar stabilām sociālajām garantijām, nodrošinājumu jauniešiem, atvērtām durvīm spējīgajiem un izglītotajiem. Arī Eiropā jauniešu bezdarbs ir izplatīts, tikai jāņem vērā, ka ieceļotāji ir no dažādām valstīm. No man personīgi pazīstamiem Latvijas jauniešiem ārvalstīs bez darba nav neviena persona.

Risinājums

Ir virkne risinājumu, kas skar jauniešu piesaisti Latvijai. Pirmkārt, tā ir studiju izvēle – tādu studiju, kur noslēgumā zināšanas būtu pieprasītas tirgū. Otrkārt, dzīvesvieta studiju laikā, ēdināšana. Pats galvenais šajā stāstā tomēr ir caurkritušo studentu pārtveršana. Nav jau noslēpums, ka studijas nereti tiek pārtrauktas dažādu iemeslu dēļ un ne vienmēr tas ir stāsts par nepietiekamām spējām. Šis mirklis no studiju vietas zaudēšanas līdz jaunu studiju uzsākšanai ir pats riskantākais. Pēc 24 gadu vecuma ir steidzami jārisina studijas beigušo dzīvesvietas un darbavietas problēma, un man grūti ir izšķirt, kura no šīm lietām ir akūtāka, jo tās ir saistītas lietas. Tikai pēc šo jautājumu atrisināšanas varam runāt par jauno ģimeņu atbalstu. Vispirms ir jātiek līdz stāvoklim, ka jaunās ģimenes rodas pietiekamā skaitā. Bet – kuram tas rūp?

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan tabula rāda pieaugumu, realitāte iezīmējas pavisam cita.

Vidējā mājsaimniecība Latvijā pēc iecerēto nodokļu izmaiņu apstiprināšanas tiks pie lieka simtnieka ģimenes budžetā, taču aplēses rāda, ka nodevas un inflācija to aprīs četrkārtīgi. Pirms pusgada sarēķinājām, cik vidējā mājsaimniecība samaksā nodokļos, un to izdarījām arī tagad, ievērojot, kādas nodokļu izmaiņas iecerētas, un iznāk, ka nodokļos būs jāsamaksā 102,38 eiro mazāk. Visos aprēķinos tiek izmantota tikai un vienīgi 2023. gada vidējā alga un vidējā pensija. Vidējā ģimene valstī mūsu izpratnē ir divi strādājošie – vecāki, kuri saņem vidējo algu pēc Centrālās statistikas pārvaldes 2023. gada datiem, divi pensionāri (vecvecāki), kuri saņem vidējo pensiju pēc tā paša gada statistikas, un divi bērni, kuri tiek skaitīti kā apgādājamās personas. Vērā ņemam tikai lielākos nodokļus – pievienotās vērtības nodokli (PVN), iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI). Nekādi citi nodokļi vai nodevas netiek ņemti vērā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja valstī bērnu nav pietiekami daudz tāpēc, ka viņus nevar pabarot, šāda valsts beidzas iedzīvotāju trūkuma dēļ.

Tieši ar šādu Arhimēda cienīgu izsaucienu, kāds lasāms virsrakstā, varam nākt Latvijas politiķu un valdības priekšā, jo patlaban ģimene ar diviem bērniem un vienu apgādnieku pārtikai tērē vairāk nekā pusi no mājsaimniecības ienākumiem, un tas ir otrais lielākais rādītājs Eiropas Savienībā.

55,7% pārtikai divu bērnu ģimenē

Eurostat piedāvā datus par izdevumiem pārtikai procentos no visiem izdevumiem ģimenei ar diviem bērniem, kurai ir viens apgādnieks un kuras apgādnieka ienākumi veido 67% no vidējiem ienākumiem valstī. Šajā kategorijā Latvija ierindojas otrajā vietā pēc Bulgārijas. Proti, Latvijā šāda ģimene pārtikai tērē 55,7% no visiem ienākumiem. Precizēsim, cik ir 67% no vidējā ieņēmuma valstī. 2024. gada 3. ceturksnī vidējā alga bruto valstī bija 1703 eiro, bet neto, aptuveni noapaļojot, – 1250 eiro. Proti, divu bērnu ģimenes apgādnieks uz rokas saņem 837,5 eiro un no šīs summas aptuveni 467 eiro iztērē pārtikai, lai pabarotu ģimeni. Par atlikušajiem 370,5 eiro šai divu bērnu ģimenei ir jāspēj samaksāt mājokļa, transporta un higiēnas izdevumus un jāspēj domāt par trešo bērnu, lai valsts kļūtu plaukstoša un nācija stipra.

Ekonomika

Apvienotais Latvijas Sabiedriskais medijs sāks darbu janvārī. Ko iegūs sabiedrība?

Guntars Gūte, Diena,27.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts svētku nedēļā – 13. novembrī – Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (SEPLP) nāca klajā ar publisku paziņojumu, ka, pildot VSIA Latvijas Radio (LR) un VSIA Latvijas Televīzija (LTV) dalībnieku sapulces funkcijas, pieņēmusi gala lēmumu par LR un LTV reorganizāciju un jaunas VSIA Latvijas Sabiedriskais medijs (LSM) dibināšanu. SEPLP apstiprināja arī LSM statūtus.

Diskusiju par jaunā LSM izveidi jeb, vienkārši sakot, LR un LTV apvienošanu vienā kopīgā mediju struktūrā iepriekšējo daudzu gadu garumā bijis daudz un pārpārēm, kas, protams, kaut kādā mērā sabiedrību, precīzāk sakot, abu sabiedrisko mediju auditoriju, sadalīja divās neremdināmu pretinieku daļās – vieniem šķiet, ka jauns, apvienots sabiedriskais medijs kļūs radošāks, interesantāks un varbūt pat izmaksās lētāk nodokļu maksātājiem.

Kamēr otri ieceri kritizēja un pauda bažas, ka jaunais uzņēmums kļūs nevis ekonomiski vieglāk paceļams, bet tieši pretēji – tā apetīte pieaugs. Un šeit vēlamies uzsvērt, ka, neskatoties uz to, ka faktiski jau tūlīt, tūlīt jaunais LSM sāks darboties, joprojām (vismaz mēs) neesam raduši atbildes uz vairākiem būtiskiem jautājumiem: vai jaunais LSM kļūs ekonomiskāks; vai jaunais LSM kļūs saturiski bagātāks; vai jaunais LSM kļūs par pārliecinoši lielākās Latvijas pilsoņu (nodokļu maksātāju) daļas uzticamu informācijas avotu; vai jaunais LSM būs ne tikai redakcionāli neatkarīgs, bet vienlaikus arī nebūs arogants pret savu finansētāju objektīvo kritiku; vai jaunais LSM patiešām sekmēs latviešu (valsts) valodu un latviskumu kā prioritāti sabiedriskajā telpā? Un tie ir tikai daži jautājumi, kuri mums rūp.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Lursoft IT pētījums liecina, ka biznesa demogrāfija, proti, jaundibinātie uzņēmumi, gadu no gada Latvijā ir teju vienā un tajā pašā līmenī, turpretī Lietuvā un Igaunijā aug.

Igaunijā, lai gan pēdējos gados tur tiek paaugstinātas nodokļu likmes, biznesa demogrāfija ir izcila. Pēc iedzīvotāju skaita Igaunija ir mazākā no Baltijas valstīm, toties jaunus uzņēmumus pēdējo deviņu gadu laikā tajā reģistrē 1,5–3 reizes biežāk nekā ar cilvēkiem bagātākajās Lietuvā un Latvijā. To parāda SIA Lursoft IT pētījums pēc Latvijas, Igaunijas un Lietuvas uzņēmumu reģistru datiem.

Faktiski Igaunijā pēdējos gados dzimst visvairāk jauno potenciālo nodokļu maksātāju, kuri nākotnē varētu kļūt par nozīmīgu ekonomikas dzinējspēku.2024. gads parāda skarbāku ainu. Igaunijā reģistrēti 23 503 jauni uzņēmumi, kamēr Lietuvā – 16 078, bet Latvijā – tikai 9320, kas gan ir nedaudz vairāk nekā gadu iepriekš, bet mazāk nekā 2022. gadā. Kopumā jaundibināto uzņēmumu skaits Latvijā rūk.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemt no turīgākā un dot trūcīgākajam – tas nestrādā īsti labi, jo beigās donors arī kļūst par plukatu.

Rīgas pašvaldības īpašumā esošā zeme un ēkas, attiecinot pret pilsētas IKP, ik gadu sarūk vērtībā, samazinās arī pilsētas ilgtermiņa saistības, toties nemainīgi aug līdzmaksājumu Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā absolūtie lielumi. Pētījumā tiek izmantoti pētnieka, ģeogrāfijas zinātņu doktora Jura Paidera apkopotie dati par pašvaldību saistību, zemes un ēku vērtību izmaiņām atbilstoši Valsts kases informācijai, kā arī Rīgas pilsētas līdzmaksājumu dinamika Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā atbilstoši pilsētas ikgadējiem konsolidētajiem budžetiem.

Puse Rīgas īpašumu pagaisuši

2009. gadā Rīgas pilsētas īpašumā bija ēkas un zeme par aptuveni 1,88 miljardiem eiro, bet 2024. gadā Rīgas nekustamo īpašumu vērtība bija 1,84 miljardi eiro. Ievērojot, ka inflācija 2009. gadā bija vien 9,7%, 2010. gadā – 2,5% un tad jau nedaudz nomierinājās, lai «trakot» atsāktu 2022. gadā. Caurmērā varam droši apgalvot, ka, absolūtajai vērtībai praktiski nemainoties, Rīgas īpašumu vērtība ir samazinājusies par aptuveni 50% vai divas reizes. CSP inflācijas kalkulators, salīdzinot 2009. gada 1. janvāri ar 2025. gada 1. janvāri, preču un pakalpojumu cenu ziņā apgalvo, ka inflācija ir 55,8%. Vienkāršībai un noapaļojot – izmantojam divas reizes, jo nekustamo īpašumu cena ir atkarīga no pārdošanas iespējas un zemi vai nekustamo īpašumu nevaram gluži vērtēt tikai pēc naudas skalas. Tajā pašā laikā vērtējums ir uzskatāms par samērā drošu, jo zemes un namu īpašumu vērtība parādās Rīgas bilancē, bet no tās pazūd atsavināto īpašumu cena. Proti, ar laiku īpašumi tiek pārdoti, bet pēc absolūtās vērtības atlikušie maksā tikpat, un no pirmā acu uzmetiena šķiet, ka nekas nemainās. Patiesībā Rīgas rāte, rēķinot 2009. gada cenās, ir zaudējusi vismaz pusi no īpašumu vērtības. Vai nu tie ir atsavināti, vai arī totāli zaudējuši vērtību, nonākot avārijas stāvoklī. Visticamāk, skaitot īpašumus, proporciju neiegūsim, jo atsavināti ir vērtīgie vai likvīdie īpašumi, bet palikuši tādi, kurus pārdot ir grūti. Daļa no tiem stāv un bojājas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados novērotais straujais publisko tēriņu pieaugums komplektā ar ekonomiskās izaugsmes stagnāciju spiedīs meklēt risinājums.

Publisko tēriņu turpmāks straujš kāpums nozīmē, ka jāsāk domāt par izdevumu samazināšanu, rīkojot lietderības revīzijas un institūciju auditus. Alternatīva ir celt nodokļus, samazināt birokrātiskās prasības un atteikties no kādu sabiedrībai vajadzīgu pakalpojumu sniegšanas vai samazināt to kvalitāti, pieejamību. Kod, kurā pirkstā gribi, visi sāp! Diemžēl, visticamāk, visi minētie būs kā komplekss risinājums.

Kāpēc? Tā, kā bija, vairs nebūs, pasaulē sākusies, iespējams, lielākā pārbūve kopš PSRS sabrukuma, tās pamatā būs ASV noteiktie ievedmuitas tarifi, uz kuriem savu atbildi jau sniegusi Ķīna un arī ES parādā nepaliks. Līdz šim par tarifu tirdzniecības kariem runāja kā par vēsturisku reliktu, tagad jāsecina – viss jaunais ir labi aizmirsts vecais. Var patikt, var nepatikt, bet tarifu karš nozīmē gan tiešus triecienus ES dalībvalstu, tostarp Latvijas, ekonomikām, gan arī netiešu ietekmi. Cik liela būs ietekme – tas pašlaik ir kā kopsumma vienādojumam ar vairākiem nezināmajiem, tāpēc cerēt uz būtisku tautsaimniecības izaugsmi ir samērā naivi, būs labi, ja tā būs kaut vai neliela, turklāt budžeta deficīta maģiskie 3% tiks tik un tā «pārkāpti». Sliktākajā scenārijā – recesija. Šādos apstākļos par būtiskiem valsts izdevumu palielinājumiem bez kādas ārējās piešprices ir jāaizmirst.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsu valstī ir viens no lielākajiem krīzes riskiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem.

Latvijā, Igaunijā, ASV, Maltā un Nīderlandē diviem ģimenes apgādniekiem, kuriem ir divi bērni un kuri saņem minimālo atalgojumu, paliekot bez darba un saņemot visus iespējamos pabalstus, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, liecina Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) apkopotie dati par organizācijas dalībvalstīm.

Pēc OECD datiem, Latvijā ir viens no sliktākajiem sociālajiem nodrošinājumiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem – divu minimālo algu saņēmējiem – divu bērnu vecākiem pēc darba zaudējuma, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā par minimālo stundas likmi, kas ir nepilnas 12 stundas dienā vienam no ģimenes locekļiem, turklāt septiņas dienas nedēļā, vai pilna darba nedēļa abiem. Proti, fiziski tas iespējams vien blēdoties. Vai arī valstij jālemj par pabalstu palielināšanu.

Ekonomika

Darba devējam izdevīgāka ir Lietuva, darba ņēmējam – Igaunija, Latvija – pa vidu

Māris Ķirsons,19.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2025. gadā Lietuvā ir vislielākā minimālā darba alga Baltijā, tomēr darba devējiem šajā valstī ir zemākās darbaspēka nodokļu izmaksas, savukārt darba ņēmējiem visvairāk makā iekrīt Igaunijā.

Tā liecina a/s BDO Latvija pētījums, kurā tika vērtētas darba devēja kopējās izmaksas pie bruto algas 2000 eiro mēnesī, kā arī tas, cik liela summa no tās pēc visa veida nodokļu maksājumiem ienāk darba ņēmēja kontā.

Lietuva interesantāka darba devējiem

Ja raugās tikai uz minimālas algas izmaiņu dinamiku, tad 10 gadu laikā Lietuva no Baltijas arjergarda ir kļuvusi par līderi, jo 2025. gadā tieši Lietuvā ir vislielākā minimālā alga pirms nodokļu nomaksas. Lai arī lielās algas var vērtēt kā šķērsli ekonomiskai attīstībai un konkurētspējai, jāpiebilst, ka šajā valstī strādājošajiem darba devējiem darbaspēka izmaksas ir ievērojami zemākas nekā analogu algu maksājošajiem darba devējiem Igaunijā vai Latvijā. Proti, tāda ir nodokļu politika – salīdzinoši liela minimālā alga, bet faktiski zems nodokļu slogs darba devējam. Tieši šis paradokss varētu būt viens no iemesliem dienvidu kaimiņvalsts pēdējo gadu straujajai ekonomiskajai attīstībai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Farmaceitiskās aprūpes un zāļu apgādes nozares pārstāvji uzsver, ka Veselības ministrijas (VM) un veselības ministra Hosama Abu Meri īstenotās zāļu tirgus reformas pašreizējās sekas ir nevis ieguvums pacientiem, tostarp zāļu cenu samazinājums, bet gan haoss ar pāreju uz jauno sistēmu, ražotāju cenu pieaugums un neskaidrība par nākotni, tostarp visu iedzīvotājiem nepieciešamo medikamentu pieejamību kā tādu jebkurā Latvijas reģionā.

No šā gada 1. janvāra spēkā stājušies grozījumi vairākos normatīvajos aktos, kas nosaka principus zāļu cenu veidošanai un pieejamībai Latvijas pacientiem. Vienlaikus līdz pat decembra pēdējām darba dienām VM un tās padotības iestādes nebija nodrošinājušas visu nepieciešamo, lai aptiekas un citi tirgus dalībnieki varētu savlaicīgi un bez pārrāvumiem to darbībā nodrošināt pāreju uz jauno modeli un sistēmu. Reformas politiskais uzstādījums bija pazemināt recepšu medikamentu cenas, taču janvāra pirmās dienas jau skaidri parāda, ka realitātē Veselības ministrija ministra Hosama Abu Meri vadībā būs panākusi pretēju efektu, jo daudzas zāles šīs reformas dēļ iedzīvotājiem izmaksās dārgāk, piektdien preses konferencē norādīja aptieku un zāļu apgādes uzņēmumu pārstāvji.