Sabiedrisko attiecību katastrofa var skart jebkuru, pat uzņēmumus ar lieliem budžetiem un izcilām mārketinga stratēģijām. Negatīvu sabiedrības viedokli ir grūti mainīt un zīmolam ar to jācīnās ilgi, norāda Latvijas Sabiedrisko attiecību kompāniju asociācijas (LSAKA) izpilddirektore Sandra Krisberga.
Raksta galerijā lasāms par 2015.gada skaļākajām PR katastrofām pasaulē!
#1/3
«Karstais pīrādziņš» Krima – tā pieder Ukrainai vai Krievijai? Coca-Cola Krievijas struktūrvienība Ziemassvētku apsveikumā sociālajā tīklā VKontakte stilizētā Krievijas kartē neiekļāva Krimu, Kaļiņingradu un Kuriļu salas. Pēc sašutuma vētras Coca-Cola atvainojās un nopublicēja jaunu kartes versiju. Krievijas iedzīvotāju prieki par to, ka liela multinacionālā korporācija atzīst Krimas pievienošanu par legālu, bija īsi. Sašutušie Ukrainas iedzīvotāji, atgādinot par pussalas okupāciju, Twitter dažu stundu laikā par trendu padarīja mirkļbirku #banCocaCola. Tracis noslēdzās visnotaļ augstā līmenī: neveiklā karte tika dzēsta vispār, bet Coca-Cola Vašingtonas biroja vadītāja Keita Irvina oficiāli atvainojās Ukrainai. Šo «tehnisko kļūdu» pieļāvusi aģentūra, kas gatavo korporatīvo saturu un izvieto to sociālajos tīklos.
#2/3
Volkswagen dīzeļmotori nav tik ekoloģiski tīri, kā jābūt Neatkarīgi testi atklāja, ka Volkswagen (VW) EA 189 tipa dīzeļdzinēji rada 35 reizes lielāku piesārņojumu nekā pieļaujams. Pēc īsas aizbildināšanās ar tehniskām kļūdām koncerns atzina, ka līdz pat 11 miljoniem auto ir aprīkoti ar īpašām programmām, kas ļauj falsificēt kaitīgo izmešu rādījumus. Vadītājs Martins Vinterkorns atvainojās un pameta amatu. Tiesa, viņš vēl līdz šā gada beigām turpinās saņemt algu, kas pārsniedz desmit miljonus eiro gadā. Skandāls uzņēmumam jau ir izmaksājis teju 26 miljardus ASV dolāru un būtiskus pārdošanas apjomu kritumus vairākās valstīs. Eiropas Savienībā VW nākas atsaukt 8,5 miljonus auto, tostarp apmēram 5000 – Latvijā.
#3/3
Medikamentu cena palielinās neskaitāmas reizes Diezin vai brīdī, kad Mārtins Škreli iegādājās Turing Pharmaceuticals, kāds nojauta, ka drīz viņš kļūs par «visvairāk ienīsto vīru Amerikā» un tiks dēvēts par «morāli bankrotējušu sociopātu». Škreli uzņēmuma ražotajām toksoplazmozes ārstēšanai paredzētajām zālēm Daraprim paaugstināja cenu no 13,50 ASV dolāriem līdz 750 ASV dolāriem. Kādu reportieri Škreli nodēvēja par «garīgi atpalikušu cilvēku», pēc tam gan atzīstot, ka cenas pieauguma skaidrošanā ir pieļautas kļūdas. Prese, viņaprāt, neizprotot farmācijas biznesu. Decembrī Škreli tika aizturēts saistībā ar iespējamām manipulācijām ar vērtspapīriem un 11 miljonu ASV dolāru nozagšanu. Viņam arī nācās atkāpties no Turing Pharmaceuticals izpilddirektora amata.