Šobrīd aktuālākās jomas jaunuzņēmumu vidū ir finanšu tehnoloģijas, drošība, virtuālā un papildinātā realitāte, mākslīgais intelekts – arī vietējie uzņēmumi strādā šajā virzienā
«Šobrīd aktuāls virziens ir finanšu tehnoloģijas, tajā ieplūst liels investīciju apjoms un pieejamas plašas finansēšanas iespējas. Tāpat aktuāli virtuālās un papildinātās realitātes, 3D drukas un mākslīgā intelekta jaunuzņēmumi. Joprojām aktuāli ir arī lielie dati, nēsājamās ierīces un bezpilotu lidaparāti,» uzskata Anna Andersone, Froont līdzīpašniece un Riga TechGirls kustības iniciatore. Viņa arī novērojusi, ka pasaulē un arī pie mums attīstās viss, kas saistīts ar dalīšanās ekonomiku. Tas arī ir viens no iemesliem, kādēļ drošība un krāpšanas novēršana būs aktuāla – mēs nupat esam atvērušies un sākuši visā dalīties, tāpēc loģisks nākamais solis ir ieviest mehānismus, lai šī atvērtība ir droša visiem iesaistītajiem. «Šobrīd lielus panākumus gūst platformas, kas ļauj pūlim izdarīt to, ko tajā esošie indivīdi vieni paši paveikt nespētu. Bez klasiskiem piemēriem kā Airbnb un Uber šādas iespējas ir arī daudzās citās nozarēs. Kā piemērus varu minēt pūļa aizdevumu platformas kā Twino, pūļa finansēšanas platformas kā Kickstarter vai Crowdestate, kā arī tādas aplikācijas kā Waze, kas piedāvā datus, kuru avots ir paši lietotāji,» saka Emīls Pakārklis, iPhone Photography School dibinātājs.
Vividly stratēģe un partnere Alīna Dolmate stāsta, ka pasaulē par visaktuālāko tiek uzskatīta mākslīgā intelekta attīstība dažādās nozarēs un pielietošanas veidos. Lielākās korporācijas investē mākslīgā intelekta risinājumos šodien, lai mazinātu izmaksas ilgtermiņā. Tiek paredzēts, ka līdz 2020. gadam mākslīgais intelekts aizstās vairāk nekā 85% cilvēku veikto darbu klientu apkalpošanā. Tikpat strauji attīstās virtuālā un papildinātā realitāte. Mainās tehnoloģiju iespējas un patērētāju uzvedība un tiek paredzēts, ka līdz 2020. gadam šīs tehnoloģijas būs pieejamas vairāk nekā miljardam cilvēku. «No savas pieredzes varam minēt, ka virtuālās realitātes tehnoloģijas iespējas sniegs būtisku ieguldījumu arhitektūras procesu un nozares attīstībā, pilsētplānošanā. Virtuālās un papildinātās realitātes pielietojums klientu pieredzēs kļūs centrāls,» teic A. Dolmate.
«Ja pirms pāris gadiem viena no aktualitātēm bija bezpilota lidaparāti, tad šobrīd tas varētu būt lietu internets, gudrās mājas vai pilsētas. Šobrīd visi gaida ideālo risinājumu, kas aptvers mājas kontroli un tās efektivitāti. Makro līmenī tā būtu pilsētu kontrole,» spriež Artūrs Pumpurs, Ernest īpašnieks.
«Manuprāt, šobrīd aktuālākā startup joma ir finanšu tehnoloģijas, jo īpaši tāpēc, ka Eiropas Savienībā ir pieņemti jauni likumi, kas mudina inovācijas šajā jomā. Mēs jau pagājušajā gadā novērojām, ka vairākas bankas Eiropā atlaida daudz darbiniekus, kuri strādāja klientu apkalpošanas centrā, piemēram, Santander Spānijā tie bija 10%. Visticamāk šī tendence turpināsies un arī šogad mēs varam sagaidīt ko līdzīgu. Cilvēki vairs negrib iet uz klientu apkalpošanas centriem un vēlas visu izdarīt attālināti. Protams, ja runa ir par naudu, tad cilvēkiem ir grūti pilnībā uzticēties tehnoloģijām. Viņi grib justies droši un cilvēciskajam faktoram ir nozīme. Taču tas noteikti vairs nekad nebūs tik lielā mērā, kā tagad. Mēs jau redzam uzņēmumus kā IDnow, kas nodrošina jaunu klientu identificēšanu ar video zvanu, dažādus robotizētus konsultantus, kas spēj atbildēt uz vienkāršiem jautājumiem. Tuvākajos gados finanšu joma pilnībā mainīsies un tas ir tikai loģiski, jo, ja tā padomā, tad finanses pašas par sevi jau ir tikai cipari,» spriež Jānis Graubiņš. Notakey līdzīpašnieks.
Arī Altero vadītājs Artūrs Kostins uzskata, ka par šī brīža aktuālāko startup jomu uzskatāmas finanšu tehnoloģijas, jo mūsdienās advancēti jaunuzņēmumi spēj radīt krietni ātrākus un ērtāk lietojamus finanšu pakalpojumu veidus klientam, salīdzinot to ar tradicionālajām banku iespējām, kurām ir diezgan pagrūti mainīt savu iekšējo procesu. Aktuāla esot arī viedo datu analīzes un algoritmu metodes, izmantojot datormācīšanās iespējas, jo tas paredz automātisku datu apstrādi, turklāt izslēdzot reālā cilvēka operacionālās kļūdas faktoru. «Tāpat nozīmīga ir dalīšanās ekonomika, jo mūsdienu paaudzei interesē iegūt ātrus un vienkāršus pakalpojumus, turklāt par izdevīgāko cenu. šādas platformas parasti saved kopā cilvēku ar konkrētu vajadzību vai uzņēmumu, kas var vistiešāk apmierināt to vajadzību pēc iespējas īsākā laikā, piemēram, Airbnb, Uber, Taxify, pūļa finansēšanas platformas,» saka A. Kostins.