Pēc iepriekšējo gadu aktīvajiem nekustamā īpašuma darījumiem Rīgā tiek rekonstruētas, būvētas un atvērtas jaunas viesnīcas; eksperti lēš – tirgus ir tuvu piesātinājumam.
Bez pašreizējiem viesnīcu projektiem Rīgā, kas jau ir vai tūlīt tiks pabeigti, vēl tiek plānoti vairāki jauni; kad tie būs pabeigti, tirgus būs piesātināts, norāda nekustamo īpašumu kompānijas Newsec Latvija direktors Valdis Mitenbergs. Ja investors šobrīd sāktu apsvērt viesnīcas projekta īstenošanu Rīgā – iegādātos īpašumu, sāktu projektēt –, iespējams, būtu jau nokavēts.
Ja nepalielināsies tūristu skaits, konkurence viesnīcu biznesā būtiski saasināsies, pauž Latvijas viesnīcu un restorānu asociācijas izpilddirektore Santa Graikste. Viņasprāt, pie esošās viesnīcu noslodzes, kas pēc asociācijas datiem pērn bija ap 48%, nav īstas vajadzības pēc jaunu viesnīcu būvniecības. Vienlaikus šobrīd tirgū vērojamā aktivitāte, rekonstruējot un no jauna būvējot viesnīcas, ir sakritība, nevis apzināts plāns. «Viesnīcas izveide nav īstermiņa projekts,» viņa norāda, stāstot, ka, piemēram, vēsturiskas ēkas pārveide par viesnīcu var būt ļoti laikietilpīga, kas liek pagarināt būvniecības termiņus.
Viesnīcnieki gan domā, ka nozarei ir attīstības iespējas. «Šobrīd viesnīcu tirgus ir aktīvs, ir redzams nozares potenciāls. Lielā konkurence ir veicinošs faktors tūrisma biznesa attīstībai un modernizācijai, kas var pozitīvi ietekmēt viesu skaitu galvaspilsētā un Latvijā kopumā,» uzsver Semarah Hotel Metropole vadītāja Ella Sančirova-Lastovska.
Uzņēmēju ieceru nopietnību apstiprina Rīgas būvvaldē – papildu jau izsniegtajām būvatļaujām šogad būvvaldē iesniegtas trīs jaunu viesnīcu būvniecības ieceres un trīs iesniegumi par viesnīcu rekonstrukciju.
Apbūvē Vecrīgu
«Lai gan konkurence viesnīcu starpā Rīgā nenoliedzami ir liela, mums ir skaidrs, kas ir mūsu klienti un kādas viesnīcas viņiem šķiet pievilcīgas. Jaunas viesnīcas neapstrīdami ir jābūvē pilsētas centrā. Tam ir vienkāršs izskaidrojums – meklējot savām interesēm atbilstošas viesnīcas, piemēram, booking.com portālā, cilvēki vispirms skatās piedāvājumus, kas ir pilsētas centrā, līdzās dažādiem apskates objektiem. Tāpat jāattīsta četru zvaigžņu viesnīcas, jo cilvēki grib labu, kvalitatīvu piedāvājumu, servisu, bet piecas zvaigznes viņus baida,» saka Wellton grupas valdes priekšsēdētājs Vadims Muhins. Viņš norāda, ka kompānijas niša ir individuālie ceļotāji, no kuriem vairākums ir no Krievijas. «Jā, šeit ir atvērtas labas viesnīcas, taču galvenokārt tās ir orientētas uz sadarbību ar lielajiem tūrisma operatoriem, kas nodrošina tūrisma grupu ierašanos. Mēs esam orientēti uz individuāliem klientiem,» viņš paskaidro.
Ar Wellton zīmolu Rīgā strādā jau piecas viesnīcas, vēl viena top Vaļņu ielā 49 – iepretim Rīgas autoostai, kur ilgstoši bija robs apbūvē. Paredzēts, ka jaunā četrzvaigžņu viesnīca ar 170 numuriem darbu sāks jau novembrī. Šobrīd tiek plānots, ka nepieciešamais investīciju apjoms šajā viesnīcā būs 6–7 milj. eiro, stāsta V. Muhins. Investīcijas pērnā gada beigās darbību sākušajā četrzvaigžņu viesnīcā Wellton Centrum Hotel&SPA, kas atrodas turpat netālu – Vecrīgā, Kalēju un Audēju ielas stūrī, sasniedza 10 milj. eiro, par to rakstīja arī DB.
Ar to uzņēmuma plāni nebeidzas. Minsterejas ielā Vecrīgā iecerēts uzbūvēt jaunu četru zvaigžņu viesnīcu aptuveni ar 300 numuriņiem, kas būtu kā konkurente Daugavas otrā krastā esošajai viesnīcai Radisson Daugava. «Vēl tikai notiek arheoloģiskās izpētes process vietā, kur paredzēts celt viesnīcu. Mums nav skaidrs, cik ilgi tā norisināsies, kādi būs rezultāti un kad mums tiks saskaņots projekts – tas viss ir nepieciešams, lai uzsāktu būvniecību. Paredzams, ka visu nepieciešamo formalitāšu nokārtošanai būs vajadzīgs aptuveni gads, un tad arī varēs runāt par reālu būvniecību. Domājams, ka šīs viesnīcas būvniecībai būs nepieciešami 13 līdz 15 milj. eiro, taču īstas skaidrības par šo jautājumu vēl nav,» tā V. Muhins. Savukārt vēl vēlāk varētu tikt dots starts viesnīcas būvniecībai Vecrīgā līdzās Melngalvju namam – tā varētu būt neliela boutique tipa piecu zvaigžņu viesnīca ar 35 numuriņiem.
Sola Hilton
Jāpiebilst, ka Minsterejas, Kungu, Pasta un 13. janvāra ielas kvartālā jau gadiem tiek plānota viesnīcas Marriott Hotel Riga būvniecība. Lai gan operators joprojām ieinteresēts viesnīcas būvniecībā, arī projekts ir gatavs, vēl nav atrasts investors, DB stāsta attīstītāja SIA Home valdes loceklis Knuts Kvisviks. Viņš ir gana optimistisks par to, ka investoru izdosies atrast un 2017. gadā viesnīca būs gatava. Tās būvniecībai būs nepieciešami divi gadi, iepriekš lēsts, ka investīcijas varētu būt ap 35 milj. eiro lielas.
Šobrīd nav īstas skaidrības par Marriott, saka V. Mitenbergs. Toties ir ziņas, ka Pārdaugavā, pa ceļam no lidostas uz Rīgas centru varētu tapt viesnīca Hilton. Hilton plānus ienākt Latvijā apliecina arī S. Graikste.
Vēl viena viesnīca varētu tapt Rīgas centrālās stacijas apkaimē, kur jau izveidojies viesnīcu puduris. Tur darbojas Tallink Hotel, Opera Hotel & SPA, tikko pēc slavenā arhitekta Konstantīna Pēkšēna projekta būvētajā jūgendstila ēkā Elizabetes ielā 101 durvis vērusi Francijas viesnīcu tīkla Accor pirmā viesnīca Rīgā – Mercure Riga Centre Hotel. Rekonstruētajā ēkā izveidotajā četrzvaigžņu viesnīcā ir 143 numuri, sešas dažādu izmēru konferenču un banketu zāles, SPA centrs, atpūtas un izklaides komplekss. Kopējās investīcijas lēstas 10,5 milj. eiro apmērā, ziņo LETA.
Cer atgūt spozmi
Pēc rekonstrukcijas durvis vērusi arī Semarah Hotel Metropole ar 88 numuriem. Pēc sertifikācijas viesnīca cer uz četrām zvaigznēm. Semarah Hotels tīklā darbojas arī trīs viesnīcas Jūrmalā – Lielupe, Jomas sēta un Semarah Apartamenti.
Tā kā Metropole līdz 2012. gadam darbojās un bija labi pazīstama, tai bija pastāvīgie klienti, arī biznesa klienti, jaunie saimnieki cer, ka izdosies atrast savu klientu, turklāt viesnīcai ir gads laika, lai iestrādātos, pirms līdzās tiek uzbūvēta jaunā Wellton viesnīca un rekonstruēta netālu esošā Rīga, stāsta E. Sančirova-Lastovska. «Mūsu priekšrocība ir tā, ka esam vēsturiska viesnīca,» tā viņa.
Pārstāve atgādina, ka šai vietā Rīgā viesnīca uzbūvēta jau tālajā 1871. gadā. Tad tās nosaukums bija De Commerce, tagad šis nosaukums izmantots rekonstruētās Metropoles restorānam De Commerce Gastro Pub 1871, kurā saimnieko atzītais šefpavārs Kārlis Visockis. Laika gaitā viesnīca De Commerce apvienota ar līdzās esošo viesnīcu Metropole, tā bijusi ekskluzīva apmešanās vieta, ko, uzstājoties Rīgā, izvēlējies arī krievu operdziedātājs Fjodors Šaļapins, turpina E. Sančirova-Lastovska. Šis vēsturiskais fakts izmantots, ierīkojot arī jauno viesnīcu. No aizgājušiem laikiem viesnīcā atjaunotas arī stikla vitrāžas no pirmās brīvvalsts laikiem un sienu gleznojumi no padomju gadiem. Saglabātas arī nesenākas pagātnes liecības. Proti, daļā numuru, kur remontdarbi veikti samērā neilgi, pirms aktīvu pārvaldīšanas kompānija Integral Management Group (IMG) ķērās pie viesnīcas attīstīšanas, kardinālas izmaiņas nav veiktas. Plānots, ka tajos rekonstrukcijas darbi varētu notikt vēlāk – par to tiks domāts pēc pirmās sezonas nostrādāšanas, norāda E. Sančirova-Lastovska. Šie numuri ir lētāki un tiek piedāvāti ekskursantu grupām, kas ļauj aptvert plašāku klientu loku. Metropolē ir dažāda līmeņa numuri, īpaši vadība lepojas ar 170 m2 plašo prezidenta numuru, kas izbūvēts mansardā, kur iepriekš bija izvietotas viesnīcas biroja telpas.
Perspektīvā varētu tikt pārveidoti arī viesnīcas plašie pagrabi, kur sendienās ticis darināts vīns klientu vajadzībām.
Kempinski – nākamgad
Vecrīgā un tās apkārtnē esošo viesnīcu saimniekus nedaudz biedē viesnīcas Rīga rekonstrukcija – tā ir vērienīga ēka ar fantastisku atrašanās vietu. Arī topošās Kempinski Grand Hotel Riga attīstītājs – SIA Mira-G – apzinās, ka saasinās konkurenci. To veicinās gan viesnīcas starptautiski atpazīstamais operators Kempinski, kurš nosaka stingrus kvalitātes kritērijus, gan plānotā ekskluzivitāte, gan izcilā atrašanās vieta. «Nenopirksi dārgāku skatu uz Rīgu par to, kāds pavērsies uz Brīvības pieminekli, Operu, Latvijas Universitāti, kanālu paredzētā restorāna uz jumta ar āra terasi,» smaidot saka viesnīcas projekta vadītājs, attīstītāja SIA Mira-G pārstāvis Sandris Paplauskis.
Šobrīd rekonstrukcija rit ļoti aktīvi – noslēguma stadijā ir demontāžas darbi. DB pārliecinājās, ka ēkas iekšienē faktiski nekā vairs nav – palikušas nesošās sienas, kolonnas, sijas, kā arī elementi, kas atzīti par kultūrvēsturiskām vērtībām un ir jāatjauno – ieejas mezgls ar staļinisma laikam atbilstošiem griestu rotājumiem un lustrām. No iepriekšējās viesnīcas nepaliks pat numuru plānojums – numuri būs ievērojami lielāki, tādēļ to būs uz pusi mazāk – 140. Vienā ēkas spārnā tiks izveidoti apartamenti, tur, kur kādreiz bija restorāns Rīga – konferenču centrs, konferenču zona būs arī otrajā stāvā. Savukārt pagrabstāvā plašs SPA centrs.
Savukārt ēkas fasāde, logu dalījums paliks līdzšinējais, jo 1956. gadā būvētā ēka ir kultūrvēsturisks piemineklis. Rekonstrukcijas laikā tiks atjaunots ēkas krāsojums, fasāde tiks izgaismota. S. Paplauskis atgādina, ka viesnīca Hotel de Rome šajā vietā atradusies arī pirmskara Latvijā, taču sagrauta Otrā pasaules kara laikā. Jau pēc kara tapusi mums pazīstamā viesnīca. «Pagrabā, kur notiek pamatu stiprināšanas darbi, rokam vecos būvgružus ārā,» viņš stāsta. Ēka būvēta uz veciem pamatiem, tā kā zem ēkas ir senā Rīdzenes upes gultne, būve balstās uz ciedrkoka pāļiem. Jautāts par citiem vēsturiskiem atradumiem, viņš atzīst, ka divu stāvu numuru sienās atrasti vadi no noklausīšanās iekārtām.
Vismaz 20 milj. eiro
Rekonstrukcijas darbi ir ļoti sarežģīti, jo viss faktiski tiek veikts ar rokām, ēkas atrašanās vieta blīvi apbūvētā vēsturiskajā centrā ierobežo būvtehnikas izmantošanu. «Neesam burkānu pļavā, pilsētvide ļoti ierobežo un dārgi maksā,» atzīst S. Paplauskis.
Kopumā rekonstrukcijas izmaksas tiek lēstas vismaz 20 milj. eiro apmērā. Ap 60% no tā veido būvniecības izmaksas, pārējais – dizains un iekārtošana. Papildu izmaksas prasīs arī viesnīcas priekšā esošā Teātra laukuma rekonstrukcija, kam konkursā meklēts labākais arhitektoniskais risinājums. To, tāpat kā viesnīcas rekonstrukcijas projektu, izstrādājis birojs Arhidea. «Mūsu galvenais mērķis ir panākt, lai no laukuma pazustu automašīnas un autobusi. Tiek paredzēta iespēja klientiem piebraukt pie viesnīcas ar autotransportu un pa pusloku gar laukuma malu no tā arī izbraukt, taču nekādas stāvēšanas nebūs. Pārējais – publiski pieejams laukums ar raupju segumu, soliņiem,» ieceres izklāsta S. Paplauskis. Projekts gan vēl nav saskaņots Rīgas domē.
Mira-G pārstāvis stāsta, ka Kempinski ir stingri noteikti priekšraksti, kā jāizskatās ķēdes viesnīcām, kas būvniekiem atvieglo darbu, bet pasūtītājam ir grūtāk. Pēc Rīgas rekonstrukcijas pabeigšanas Mira-G, ņemot vērā tirgus attīstību, domās par tālākiem plāniem, Kempinski gan vairāk nevienas viesnīcas Latvijā nebūšot.
Daudz darījumu
Lai gan, kā norāda viesnīcu attīstītāju pārstāvji, bankas neraujas kreditēt šos projektus, tirgū vairākus gadus vērojama liela aktivitāte. DB jau iepriekš ziņojis (26.03.2013.), ka pēdējos divarpus gados viesnīcu segmentā notikuši darījumi aptuveni 100 milj. eiro vērtībā. Rekorddarījums bija 2011. gadā notikusī viesnīcas Rīga pārdošana par 30 milj. eiro. Lielākoties investori viesnīcu segmentā ir NVS valstu iedzīvotāji.
Kultūras galvaspilsētas statuss, prezidentūra Eiropas Savienības Padomē – tas ir liels pluss viesnīcu sektoram īstermiņā, arī līdzšinējā imigrācijas politika to pozitīvi ietekmējusi. Par labu Rīgai kā viesnīcas biznesa attīstībai liecina arī tās ģeogrāfiskā atrašanās vieta, multikulturālais raksturs. Vienlaikus eksperti gan norādījuši, ka viesnīcu numuriņu cenas Rīgā joprojām ir visai zemas, līdz ar to no ekonomiskā viedokļa darījumus nereti ir grūti pamatot.
Riski tūrismam
Metropoles atvēršana 1. maijā pieskaņota aktīvās tūrisma sezonas sākumam, kad maija svētku laikā Rīgā ierodas liels skaits tūristu, stāsta E. Sančirova-Lastovska. Rezervācijas liecina, ka viesnīcas darbības sākums būs tūristiem piepildīts, arī vasara solās būt laba. Vienlaikus viņa norāda – lai gan Rīga šogad ir kultūras galvaspilsēta, nevarot teikt, ka viesnīcu numuri tiktu rezervēti daudz aktīvāk nekā pērn. «Vienīgais izņēmums ir laika posms, kad Rīgā notiks koru olimpiāde. Pārējā vasara izskatās ļoti līdzīga iepriekšējām. Varbūt Rīgas kultūras notikumi vairāk piesaista vietējo publiku,» pieļauj E. Sančirova-Lastovska.
Savukārt V. Muhins zina teikt, «ka gana daudz cilvēku bija iecerējuši pa brīvdienām doties uz Rīgu, lai atzīmētu šeit maija svētkus, bet viņi no šādiem plāniem atteicās, jo vairs nevar to atļauties». Tas saistīts ar Krievijas un Ukrainas konflikta dēļ kritušos Krievijas rubļa vērtību, kas nozīmē, ka sarukusi arī cilvēku maksātspēja. Uz to kā lielāko risku šā gada tūrisma sezonai iepriekš DB norādīja arī S. Graikste.
Savukārt Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācija (ALTA) mierina – tūristu plūsma no Krievijas ir stabila. Viesnīcu rezervācijas Rīgā un Jūrmalā uz maija brīvdienām, kā arī uz vasaras mēnešiem uzrāda ļoti labus rezultātus; alternatīvie ceļošanas kanāli apliecina, ka noslogojums/pieprasījums pēc dažādiem tūrisma pakalpojumiem, pateicoties tūristiem no Krievijas, ir labs. Jau pašlaik var prognozēt, ka šī gada sezona būs tikpat laba kā iepriekšējā gadā, norāda ALTA. Tā arī pauž, ka nozare plānveidīgi strādājusi pie Krievijas tūristu piesaistes un līdzšinējie dati rāda – šis darbs nes augļus. Pēdējos gados strauji pieaudzis Krievijas tūristu skaits, turklāt viņi Rīgā uzturas ilgāk nekā Eiropas valstu ceļotāji.
#1/50
Vaļņu ielā 49 iepretim Rīgas autoostai top jau sestā viesnīca, kas strādās ar Welton zīmolu.