Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Notikumi ap Liepājas metalurgu atkal aktualizēja jautājumu par to, ka Latvijā, tā teikt, viena roka nezina, ko otra dara, un vispār abas darbojas kaut kādu ne kopīgu interešu vārdā.

Der atgādināt, ka šā gada 30. aprīlī Latvijas valsti pārstāvošā SIA FeLM noslēdza līgumu par bijušā Liepājas metalurga elektrotēraudkausēšanas kompleksa kustamās un nekustamās mantas pārdošanu Turcijas uzņēmumam Aslanli Metalurji, kas apliecināja gatavību tur atjaunot ražošanu.

Drīz pēc tam Liepājas SEZ valde nolēma izmantot pirmpirkuma tiesības uz teritoriju ar kopējo platību aptuveni 32 hektāri, kuru no FeLM bija iegādājies Aslanli Metalurji.

To akceptēja arī pašvaldība. Tam, kas noticis, jau atrasts ļoti trāpīgs salīdzinājums – tu nopērc automašīnu braukšanas kārtībā, bet tad izrādās, ka tās riteņus drīkst savākt kāds cits. Protams, tiek runāts par to, ka tos riteņus būs iespēja nomāt, taču, pirmkārt, ir skaidrs, ka tas nozīmē nemitīgas nolietojuma, vides piesārņojuma u.tml. pārbaudes, un, otrkārt, nav stabils ilgtermiņa risinājums, jo skaidrs, ka nomas līgumu kādā brīdī var arī nepagarināt. Vēl jo vairāk, ja paralēli tiek skandināts par pašvaldības vēlmi apgūt Eiropas fondu naudu un šajā vietā piesaistīt pavisam citu biznesu.

Tātad valsts interese bija iztirgot tai pašvaldības teritorijā piederošu mantu, pašvaldības interese – lai pircējs savāc to, kas tiek uztverts par apgrūtinājumu, un pazūd? Ja tā, kāpēc uzreiz nevarēja skaidri definēt, ka tieši tādi būs spēles noteikumi? Jo tad kustamā manta būtu lūžņu cenā, bet tagad no pircēja bija iespēja izspiest maksimumu?

Protams, konkrētā turku uzņēmuma vietā šādās Latvijā diemžēl aizvien tipiskākās lamatās varēja iekrist investori no jebkuras citas valsts, tāpēc pamats satraukties ir tieši par to, ka ar šādu rīcību tiek raidīts faktiski citus investorus atbaidošs signāls. Un, protams, arī vēstījums par to, ka Latvija orientēta nevis uz to, lai te attīstītu ražošanu, bet vien uz visa veida starptautiskā atbalsta un pabalstu apgūšanu, piesedzoties ar šobrīd modē nākušiem zaļuma lozungiem.

Kādus ārvalstu uzņēmējus pēc kaut kā tāda būs iespējams Latvijā piesaistīt? Tādus, kas atbrauks ar ceļasomu, īrēs vien biroju telpas un, izmantojot vietējos resursus, sniegs pakalpojumus vien vietējam tirgum, kamēr tas būs spējīgs par tiem maksāt, lai pēc tam aizdotos tālāk? Vai tiešām būtu grūti valsts un pašvaldību amatpersonām jau laicīgi saskaņot savas vēlmes un piedāvāt reālu preci, ko vēlas pārdot? Tiešām grūti jau pirms investoru piesaistes vispirms pašiem tikt skaidrībā, ko gribam – attīstīt ražošanu vai tikai fokusēties uz fondu apguves projektiem, un tad attiecīgi spēlēt ar atklātām kārtīm?

Pretējā gadījumā ir neskaidrība, pievilšanas risks un līdz ar to arī ļoti daudzos citos veicināta pastiprināta piesardzība te kaut ko investēt. Jo šādi gadījumi neapšaubāmi paliek vēsturē, tos ņem vērā tie, kas plāno investīcijas.

Protams, dzirdēts par ļoti daudziem gadījumiem, kad arī citās valstīs tieši pašvaldība vai vietējā kopiena nepieļauj to, ka tai nevēlams ārzemnieks iegādājas kādu īpašumu, taču tas nav stāsts par Latviju, proti, pie mums tāds mehānisms nestrādā, tieši otrādi – ārzemnieki ir pirkuši un pārdevuši visdažādākos kustamos un nekustamos īpašumus Latvijā, tostarp lielus mežu īpašumus, kas skaitās nacionālā bagātība, un nevienas institūcijas līmenī tam nav mēģināts radīt barjeras, nemaz nerunājot par pirmpirkuma tiesību izmantošanu.

Arī šajā gadījumā, cik noprotams, pašvaldībai, tās struktūrām ir nevis iebildumi pret konkrēto uzņēmēju, bet gan vēlme izmantot likumā doto iespēju, lai tiktu pie daļas no tā, ko valsts pārdevusi citam, proti, zemes. Izklausās absurdi, vai ne? Un ļoti nesaimnieciski, nevis ilgtspējīgi, īpaši, ja paralēli visu laiku no dažādām politiskām tribīnēm tiek skandināts, cik svarīgi, lai pie mums attīstītos moderna ražošana, tiktu piesaistītas investīcijas, radītas darba vietas, ražotas preces ar augstu pievienoto vērtību eksportam utt

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Aizdomīgu naudu var konfiscēt, par noziegumu nerunājot

Romāns Meļņiks, Jānis Goldbergs,20.07.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par to, kā šobrīd saprot noziedzīgi iegūtu naudu, kā to konfiscē un kāda ir jaunā kārtības sapratne pēc Moneyval rekomendāciju izpildes, brīdī, kad pirmās mantas konfiskācijas Ekonomisko lietu tiesā jau notikušas, Dienas Biznesam ekskluzīvā intervijā stāsta Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) priekšniece Ilze Znotiņa.

Fragments no intervijas

Romāns Meļņiks: Ir vesela rinda valstu, ar kurām biznesam ir apgrūtināta sadarbība. Uzņēmēji tā arī saka – pārceļam biznesu uz Lietuvu vai Igauniju un varam strādāt! Ārvalstu investori, kuri eksportē preces uz Krieviju, Kazahstānu vai citām valstīm, arī norāda, ka filiāli šādai darbībai labāk atvērt Lietuvā vai Igaunijā. Tur kontrolējošie dienesti neradot iespaidu, ka nauda varētu tikt atņemta. Kā jūs skaidrotu šo reakciju, vai mums ir citi spēles noteikumi nekā pārējā ES?

VIDEO: FID vadlīnijas nav normatīvais akts 

Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas apkarošanas pirmsākumā ir bankas vai kāda cita likuma...

Ilze Znotiņa: Jau ilgstoši mēģinu izskaidrot to, ko dara FID, un to, ko dara citas iestādes sistēmā. Par visu sistēmu atbildēju līdz 2020. gada februārim, kad Latvijai bija jāizkļūst no potenciālā riska tikt iekļautai Moneyval pelēkajā sarakstā. Vadīju gan darba grupu, gan delegāciju (Moneyval), un man bija mandāts runāt par jebkuru no tēmām, kas ir pakļautas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas jautājumam. Tagad es to jau vairāk nekā gadu nedaru, jo man šāda mandāta runāt par visu nav. Līdz ar to kontrolējošā institūcija, runājot par banku sektoru, ir Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK), un tai ir jāsniedz atbildes par to, vai prasības attiecībā uz banku klientiem ir stingrākas vai mazāk stingras. Tas, ko esmu novērojusi, – ir kaut kāda uzņēmēju daļa, kura līdz šim varbūt nav bijusi tik ieinteresēta pilnībā sniegt visu informāciju bankām, un banku prasības ir strauji mainījušās. Tas liek domāt, ka vienai daļai uzņēmēju ir vieglāk pārreģistrēt savus bankas kontus citā ES valstī, nekā palikt šeit!

R.M.: Sakiet kā eksperte, vai tas, jūsuprāt, ir pareizi, ka atšķiras prasības ES valstīs un vietām var darboties uzņēmums bez kāda satraukuma, bet pie mums to nevar?

I.Z.: Tas nav pareizi! Kāpēc? Nepareizi rīkojas nevis Latvija, bet nepareiza ir situācija, kurā pat Eiropas Savienībā, kur ir tikai 27 valstis, ir dažāda pieeja šiem jautājumiem! Ir dažādas stingrības prasības ES, un ir vairākas valstis, kuras nav ieviesušas pat tā saucamo ceturto AML direktīvu, kurai bija jābūt ieviestai jau 2017. gada jūnijā. Tās ir pat ļoti lielas valstis.

Visu rakstu lasiet 20.jūlija žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru