Piezīmes no Fleet Europe Forum apmeklējuma
Valsts neatkarības svinību dienā šogad tika apmeklēta starptautiskais, gadskārtējais autoparku vadības forums Briselē Fleet Europe Forum. Tā mērķis ir ik gadu pulcēt industrijas ekspertus, lai dalītos savā vīzijā un stratēģijā par labāko autoparku vadības pakalpojumu sniegšanas praksi. Šogad forumā vairāk nekā 470 dalībnieki – gan no vadošajiem pakalpojumu sniedzējiem, gan pakalpojumu saņēmējiem. Klātesoši bija uzņēmumi, kuru autoparki mērāmi pat vairakos desmitos tūkstošu auto, tādi kā Coca Cola, Nestle, Microsoft un citi. No foruma mājās ir pārvestas vairākas arī Latvijas uzņēmumiem svarīgas atziņas. Galvenās tendences autoparka vadības nozarē:
Pirmkārt, automašīnu pilnā dzīves cikla izmaksu (total cost of ownership – TCO) nozīme automašīna iegādē. Latvijā vēl gluži neizplatīta, bet Eiropā dominējoša prakse ir automašīnas iegādes cenu vērtēt balstoties uz visām izmaksām, nevis tikai auto cenu. Tātad svarīga ir izpratne, ka, piemēram, auto līzinga procentu likme ir salīdzinoši mazsvarīgāka par auto vidējo degvielas patēriņu vai otrreizējo tirgus vērtību. Pēdējo izmaksu īpatsvars ir daudz lielāks. Eiropā uzņēmumi strauji pāriet no autoparkiem, kas orientēti uz konkrētiem auto modeļiem, uz autoparkiem, kuri veidoti balstoties uz TCO izmaksām.
Otrkārt, uzņēmumu sociālā atbildība gan drošības, gan vides izpratnē palielinās. Īpaši liels uzsvars tiek likts uz CO2 izmešu samazināšanu, kā vienu no variantiem apskatot elektro automašīnu ekspluatāciju. Daudzi Eiropas autoparki ir ieviesuši elektroauto kā pilsētas koplietošanas auto. Piemēram, Lielbritānijā, elektro auto dzīves cikla izmaksas jau ir pielīdzināmas iekšdedzes auto dzīves cikla izmaksām. Lai arī Latvija un Baltija sāktu iet šajā «zaļajā» virzienā ir jāveic būtiskas izmaiņas nodokļu sfērā. Pašreiz elektro auto izmaksas ir vismaz uz pusi augstākas, turklāt nav nodrošināta infrastruktūra. Videi daudzīgāku auto popularitāti šeit varēs vairot tikai ieviešot dažādus atvieglojumus, piemēram, elektroauto iegādi bez PVN, reģistrācijas un ikgadējo nodokļu piesaisti izmešu daudzumam, nevis pilnas masas vai motora tilpumam, vai iespēju novietot elektroauto pilsētas centra stāvietās bez maksas.
Treškārt, daudz tika runāts par autovadītāju uzvedība (driver behaviour). Forumā tika minēts, ka līdz pat 40% no izmaksu komponentiem ir atkarīgi no autovadītāja, piemēram, degvielas izmaksas, remonta izmaksas, utt. Kā piemērs izskanēja, ka hibrīdauto nenesīs nekādus ietaupījumus izmaksās vai ieguldījumus vides saglabāšanā, ja šoferis nemainīs savus braukšanas paradumus. Un, lai atklātu, kā uzlabot braukšanas stilu, palīgā var nākt dažādas tehnoloģijas, kas nosaka „vājās vietas”, pirms tiek veikta šofera apmācība.
Par šo un plašāk varēs lasīt decembra mēneša izdevumā Saldo.