Latvijas starptautiskie autobusu pārvadātāji, neraugoties uz pieaugošo konkurenci ar aviopiedāvājumiem, spējuši piesaistīt aizvien vairāk pasažieru. Saskaņā ar Autotransporta direkcijas (ATD) datiem populārākie autobusu maršruti gan nav Rietumeiropas valstis, bet Lietuva, Igaunija un Polija, kā arī Krievija un Baltkrievija, trešdien raksta laikraksts Diena.
Kā galvenie autobusu plusi tiek minēts fakts, ka daudzos maršrutos to biļetēm ir zemāka cena nekā aviopārvadājumiem, kā arī iespējas pārvadāt lielu un smagu bagāžu bez lidmašīnās prasītajām diezgan dārgajām piemaksām. Savukārt galvenais mīnuss ceļošanai uz Rietumeiropas valstīm ar autobusu ir ilgais ceļā pavadītais laiks, kas nereti ietver arī nakts braucienu autobusā. Tādējādi starptautisko autobusu pārvadājumu nozares attīstība ilgtermiņā atkarīga tieši no balansa starp piedāvāto cenu un komfortu, tas attiecas arī uz ceļā pavadīto laiku.
Kā norāda transporta nozares eksperts Tālis Linkaits, Baltijas reģionā tuvāko desmit gadu perspektīvā autobuss noteikti būs visizdevīgākais pārvietošanās līdzeklis pasažieriem, jo diezgan nelielos attālumos aviocenas nekad nebūs tik zemas, lai spētu konkurēt ar autobusu piedāvājumu. Turklāt šajā reģionā ceļā pavadītais laiks ir pieņemams gan tūristiem, gan biznesa ceļotājiem.
Citādi ir ar Rietumeiropas valstīm, uz kurām ceļš mērojams diennakti un vairāk. Turklāt uz galamērķiem, uz kuriem lido arī lētās aviokompānijas, lidmašīnu biļetes cena ir ievērojami zemāka nekā autobusiem. Piemēram, ar Ryannair uz Diseldorfu var aizlidot par 45 eiro turp un atpakaļ, turpretim autobusa cena abos virzienos ir 217 eiro, un ceļā jāpavada 30 stundu. T. Linkaits atzīst, ka šādos gadījumos autobusam faktiski nav priekšrocību, izņemot, ja kāds paniski baidās no lidošanas vai jāpārvadā ļoti apjomīga bagāža.
Pārvadātāji atzīst, ka Baltijas tirgū konkurence ir spēcīga, bet godīga. Ar vienu izņēmumu - aviokompānijas air Baltic piedāvātie bezmaksas autobusi uz Latvijas lielākajām pilsētām, arī Tallinu, Viļņu vai Tartu. Ecolines valdes priekšsēdētājs Andris Podgornijs šovasar intervijā Dienai atzina, ka «no valsts viedokļa tā nav saimnieciska rīcība - varēja taču esošajiem pārvadātājiem pateikt, lai izveido pieturvietu lidostā, un mēs brauktu no Rēzeknes līdz Rīgai un pēc tam uz lidostu. Tagad sanāk, ka air Baltic, kura lielākais akcionārs ir valsts, uztur savu bezmaksas autobusu».
Visu rakstu Starptautiskie autobusi vēl aizvien pievilcīgi lasiet trešdienas, 12. novembra, laikrakstā Diena (8.-9. lpp.)!