No Eiropas un Ķīnas vides politikas saskaņošanas labums varētu atlēkt arī Latvijas uzņēmējiem.
Ķīnas pēdējo desmitgažu straujā industrializācija un izaugsme ir radījusi tik milzīgas vides problēmas, ka valdība neredz iespēju tās risināt pēc savai ārpolitikai tradicionālā divpusējo attiecību principa ar atsevišķām valstīm un vēršas pēc vajadzīgās kompetences pie Eiropas Komisijas. Lai stiprinātu jau līdzšinējo, kopš 2010. gada sākto sadarbību dabas resursu un vides un ražošanas salīdzināmu standartu ieviešanā, Ķīnā ar atbildīgo ministriju kolēģiem «Zaļās izaugsmes misijas» ietvaros tikās un līgumus turpmākai sadarbībai noslēdza ES rūpniecības un uzņēmējdarbības komisārs Antonio Tajani un ES vides komisārs Janess Potočniks. Šī vizīte vērtējama kā priekšdarbi jau augstākā līmeņa ES un Ķīnas samitam novembrī.
Eko dizains ir tikai viena no daudzām jomām, kurā ES ir globāla vides politikas pirmrindniece, sasniedzot arī ievērojamu ekonomisko efektu. Dažādas mājsaimniecības tehnikas ekoloģiskā dizaina dēļ 2020. gadā ES tiks ietaupīts tik daudz elektroenerģijas, kas atbildīs izmešu tirdzniecības sistēmas apjomam. Cita starpā, piemēram, ES ražoto elektromotoru ekspluatācijas ciklā 90% no izmaksām veido pašu motoru cena. Proti, to patērētās enerģijas daudzums ir salīdzinoši zems.
Lai panāktu līdzīgu efektu, Ķīnas valdība ievieš ES identiskus vides regulējumus un ražošanas standartus. Eiropas uzņēmēju intereses šai ziņā ir vismaz divējādas. Viens ir savu kompetenču eksports uz Ķīnu, piedaloties ES standartiem atbilstīgu infrastruktūras un industrijas projektu būvē un ekspluatācijā. Otrs ir vienoto standartu dēļ Eiropas produkcijai pakāpeniski daudz atvērtākais Ķīnas tirgus. Šim paralēls ieguvums ir arī ES produkcijas un pakalpojumu augošā konkurētspēja, ja Ķīnas industrijām tiks uzlikti identiski standarti, ražošanā iecenojot arī vides faktorus.
Maz ticams, ka «lielo zēnu» megapolitikas plānos ES mazāko un jaunāko dalībvalstu uzņēmēji spēs piedalīties tieši – tā sarunās ar DB uzskatīja gan «Zaļās izaugsmes misiju» pavadošie žurnālisti, gan Latvijas-Ķīnas Biznesa padomes (LĶBP) priekšsēdētājs Artis Kampars.
«Nespēju iedomāties, kur tieši ekoloģisko pakalpojumu nišā Latvijas uzņēmumi varētu ielauzties Ķīnas tirgū,» saka uzņēmuma VentEko īpašniece Arta Bažovska. DB jau rakstījis, ka VentEko darbojas vides aizsardzības jomā, sniedzot konsultācijas arī Kurdistānā. Latvijas mēroga kompānijām būtu neiespējami konkurēt ar lielajiem Eiropas vides konsultāciju uzņēmumiem, kas milzīgajā Ķīnas tirgū jau ir priekšā - «tā ka mudž», saka A. Bažovska.
Savukārt situācija tik bezcerīga nav pilsētplānošanas jomā, vērtē A. Bažovska. Pēc viņas teiktā, šajā jomā ne tikai VentEko, bet arī citas Latvijas kompānijas varētu pacīnīties par pasūtījumiem.
Latvijas uzņēmēju iespējas ES un Ķīnas vides standartu samērošanā rodamas šādas politikas blakus efektos, uzskata DB aptaujātie. Pirmām kārtām tā ir iespēja Latvijas pārtikas ražotājiem, kuru produkcija izceļas ar Ķīnā aizvien pieprasītāko ekoloģiskumu.
Tā kā ķīniešiem imponē tradicionālie Eiropas zīmoli un attiecību veicināšana ar Eiropu ir topā, Ķīnas patērētāju uzmanību piesaista arī tādi attiecīgi pasniegti Latvijas tradicionālie produkti kā Laima šokolāde un Rīgas Balzams produkcija. Abas kompānijas šogad startē Ķīnas tirgū.