Ideja veidot specializētu basketbola veikalu attaisnojusies, bet plašākai attīstībai iespējas saredz interneta vidē
Basketbola preču veikala Pro Basketball dibinātājs Ernests Moruss jau kopš bērnības bija sapņojis par sava veikala atvēršanu, tādēļ 2015.gadā viņš pameta tā laika darbu, apvienoja spēkus kopā ar biznesa partneri Salvi Mētru un uzņēmās risku jauna uzņēmuma dibināšanā.
Izglīto klientus
«Biju pirmais, kurš pārliecināja cilvēkus, ka basketbola preces var tirgot kā atsevišķu kategoriju. 2008. - 2009. gadā bija parādījušies skriešanas inventāra veikali. Jau kādu laiku bija arī hokeja preču veikali. Es nespēju saprast, kāpēc basketbolam, kas ir otrs izplatītākais sporta veids, nav sava specializētā veikala. Bija ierasta lieta, ka jauniešu vecāki ļoti daudz apavus pasūtīja no ārzemēm, piemēram, no Amerikas, līdz ar to daļa naudas no Latvijas tirgus aizgāja citur,» biznesa pirmsākumus atceras veikala Pro Basketball līdzīpašnieks E. Moruss. Galvenā atšķirība starp sporta preču veikaliem, pēc E.Moruss domām, jau ir pateikta nosaukumā. Pro Basketball galvenais mērķis - lai klients būtu pārliecināts, ko iegādājies, jo visi apavi neder visiem cilvēkiem. Ņemot vērā šo iemeslu, veikala darbinieki izglīto klientus. Katru jauno apavu modeli viņi paši arī testē, lai varētu sniegt objektīvāku viedokli par produktu. «Zīmols kopējo vilcienu dzen ar milzu mārketingu un influenceru vidi. Mūsu uzdevums ir jauno modeli piemeklēt tam, kam tas vislabāk atbilst, un tas mūs atšķir no jebkura cita veikala. Ļoti bieži cilvēki vēlas jaunākos kāda zīmola apavus, kuri ir dārgākie veikalā, bet mēs nepārdodam, ja tas neatbilst konkrētajam cilvēkam. No biznesa viedokļa nepareizi, » stāsta E.Moruss.
Maikla Džordana ietekme
Veikala sortimentā galvenais uzsvars likts uz basketbola apaviem. Kā stāsta E.Moruss, tad galvenais noteikums ir tas, ka šie apavi ir paredzēti lietošanai sporta zālē, agresīvām sporta kustībām, tāpēc basketbola apavi atšķiras, piemēram, no skriešanas apaviem. Veikalā tiek pārdots basketbola inventārs, apģērbs un aksesuāri. Katram zīmolam Latvijā ir savs izplatītājs, tāpēc nekas netiek iegādāts uzreiz no ražotāja. Par Pro Basketball tiešajiem konkurentiem šajā nišā E. Moruss uzskata vēl divus veikalus Latvijā: «Piemēram, Sportsdirect netirgo ne tuvu tos produktus kurus mēs, jo viņi netiek tiem klāt, bet mums ir premium produkti. Sportsdirect, kā mēs sakām, ir lētā desa. Tur nopietnus sporta apavus, iespējams, var nopirkt vienīgi futbolam. Drīzāk mūsu konkurenti varētu būt veikals Sportland, jā, arī jebkurš interneta veikals, kas specializējas konkrētajā kategorijā».
Latvijā pārmaksā
Veikala līdzīpašnieks secinājis, ka basketbola apavi maksā aptuveni 100 eiro, kas, viņaprāt, nav daudz. «Nevajag veidot ilūzijas, ka outlet veikalā nopirkšu par 30 eiro un viss būs ļoti labi,» domā E.Moruss. Dārgākie apavi veikalā maksā aptuveni 250 eiro. «Latvijā mazumtirdzniecības cenas ir būtiski uzpūstas. Mēs pieturamies pie tās cenas, ko iesaka zīmols. Protams, tas ir saistīts arī ar peļņu. Diemžēl ir situācija, kad, piemēram, Nike zīmols Latvijā maksā par 25-30% dārgāk vienkārši tāpēc, ka tāda ir tā politika – loģistika, izplatītāji,» uzskata E.Moruss. Viņš novērojis, ka visbiežāk klienti apavus izvēlas pēc atsauksmēm no apkārtējiem. Tāpat bieži klienti iegādājas arī zeķes, jo tās basketbolistiem nepieciešamas vienmēr. Basketbola zeķes ir ļoti specifiskas – polsterētas vietās, kurās apavos ir lielākā slodze, lai pēdas tiktu pasargātas, piemēram, no noberzumiem.
Porziņģa faktors
Veikala klienti visbiežāk ir vecumā no 7 līdz 22 gadiem, viņiem fiziska slodze ir katru dienu, basketbola spēles katru nedēļu. Pēc E.Morusa novērojumiem, Latvijā pirktspēja nav augsta, taču jaunieši uz basketbola laukuma izskatās ļoti labi un stilīgi. Arī kopējais sporta līmenis valstī ir augsts. Klientu vidū ir arī Latvijas basketbola izlases spēlētāji, jo ne visiem ir līgumi ar zīmoliem. «Tādā lielā tirgū kā, piemēram, Vācijā vai Polijā, klienti biežāk gatavi iegādāties 2 līdz 3 apavu pārus sezonā. Latvijā pircēji gatavi iegādāties pašu jaunāko, bet sagaida, ka šie apavi kalpos vismaz gadu vai pat divus,» stāsta uzņēmuma līdzīpašnieks. Emocionālu pacēlumu Latvijas basketbola videi devuši Kristapa Porziņģa panākumi. Iespējams, vecāki līdz ar šo fenomenu sāka vairāk skatīties, kurā virzienā bērnu 6-7 gadu vecumā nodarbināt. «Pieaugums Porziņģa dēļ ir milzīgs, viņa faktors noteikti ir nācis par labu biznesa videi un jebkurā citā saistītā biznesa vidē, kurā ir promocijas, un Porziņģis vienmēr tiek kaut kur apspēlēts,» stāsta E.Moruss.
Interneta bizness aug
Domājot par nākotnes attīstības plāniem, E.Moruss atzīst, ka Latvijā noteikti nebūs vēl viens Pro Basketball veikals. «Nav nepieciešams. Arī citā valstī atvērt veikalu nav nepieciešams, jo interneta bizness aug strauji un tas ir mūsu galvenais attīstības virziens. Esošo tirgu īsti izplest nevar, jo zinām, ka cilvēki turpina braukt prom no valsts, atpakaļ neviens neiebrauc, un nav īsti pamata, ka šis tirgus ļoti strauji paplašināsies. Kapacitāte - tas pīrādziņš ir tik liels, cik tas ir. Interneta vide ir vieta, kur attīstīties,» saka E.Moruss. Viņš apsver, ka kādā dienā, iespējams, veikals darbosies tikai interneta vidē un tajā būs pieejami online konsultanti. Pagaidām uzņēmumam katrs gads ir ar pieaugumu.
#1/45
Online menedžeris Rūdolfs Rudzītis (no kreisās), izpilddirektors un līdzīpašnieks Ernests Moruss un menedžeris, līdzīpašnieks Salvis Mētra. Fotogrāfijas skatāmas raksta galerijā.