#Tagad tiek īstenoti trīs projekti vienlaicīgi, tas ir optimāls ienākšanas brīdis.
Šobrīd ir īstais brīdis, lai kompānijas, zīmoli varētu veidot savu veikalu ķēdi
Tā intervijā DB akcentē tirdzniecības centru (t/c) attīstīšanas un pārvaldīšanas SIA Linstow Center Management (LCM) valdes loceklis Mārcis Budļevskis.
Pēc vairāku gadu klusuma tieši pēdējā laikā atsākusies vairāku iepirkšanās objektu būvniecība, LCM šobrīd virza divus vērienīgus projektus – tirdzniecības parka Alfa paplašināšanu un t/c Origo nākamo kārtu. Paralēli tam Ķengaragā strauji top lietuviešu attīstītāju projekts – daudzfunkcionālais komplekss Akropole. Tādējādi šobrīd uzņēmumiem paveras iespējas tikt pie jaunām, plašām telpām. Bez tā šoruden Rīgas pierobežā, Stopiņu novadā, plānots atvērt sengaidīto IKEA, zināmu viļņošanos varētu raisīt arī iespējamā lielveikalu ķēdes Lidl ienākšana valstī.
Fragments no intervijas, kas publicēta 30. janvāra laikrakstā Dienas Bizness:
Vai mazajā tirgū te esošie zīmoli, tirgotāji paši ar sevi nesāk konkurēt?
Kādā brīdī šāds process notiek. Ir dažas veikalu ķēdes, kas ir šajā tirgū gana izaugušas, tiek pārskatītas stratēģijas. Tas, ko redzam, – lēmumi par aizvēršanu tiek pieņemti, ja kādā konkrētā vietā mazas platības veikals ir sevi izsmēlis un uzņēmums redz sevi lielajā formātā. Vidējos vai nelielajos t/c telpu tam nav, tāpēc tie pārcelsies uz lielajiem centriem, visdrīzāk, Spici, Alfu, Akropoli, tad – Riga Plaza un Dominu. Šis piecinieks no piedāvājuma/izmēra viedokļa paliks kā galvenie spēlētāji tirgū. Pašlaik tas ir pietiekami, taču griestu jau nav, viss atkarīgs no tirgus izaugsmes.
Agrāk konkrētam nomniekam bija runa par 5-7 veikaliem, tagad par 3-5 – konsolidācijas tendence ir. Veikalu tīkla attīstības jautājumi ir aktuāli, jo ir jārēķinās arī ar e-komercijas uzplaukumu. Šis segments tirgus spēlētājiem ir ļoti atšķirīgs – vieniem tas ir ļoti veiksmīgs, citiem nav nopietns. Zinām veikalus, kas apzināti ir fokusējušies uz interneta tirdzniecību, kuri varbūt atstāj 2-3 veikalus labākajās vietās. Manis paša tirdzniecības centrā man ir piedāvāts – vai tiešām es šodien gribu šo lietu, jo varu to iegūt par 10% lētāk, pērkot internetā. Man tas neliekas adekvāti no biznesa viedokļa.
Pieļauju, ka pirmsrecesijas laikā daudzi veikali pelnīja naudu ārkārtīgi viegli
Vai ir gaidāmi jauni spēlētāji, darījumi, zīmoli?
Būs daži jaunumi. Domāju, ka Akropoles attīstītāji kaut ko no saviem Lietuvas sadarbības partneriem «atvedīs» – zinām par dažiem, tiekamies. Tas ir normāli, jo, ja kompānijas vēlas attīstīties, ar vienu tirdzniecības vietu tām nepietiek.
Jaunumi ir IKEA, kura apkārtnē parasti veidojas tirdzniecības parku elementi, Lidl, sporta preču veikals Decathlon, tiešais konkurents Sport Direct, – tas meklē iespējas. Lidl uz klasiskajiem t/c nemērķē, taču konkurenci pārtikas mazumtirdzniecībā palielinās.
Kā jau minēju, mums vairāk būs kāda zīmola otrie, trešie veikali šajā tirgū. Jābūt diezgan jaudīgam zīmolam, lai, ienākot jaunā tirgū, tas varētu būt visos piecos lielākajos t/c, tur dabūt vietu. Turklāt iespējas patiešām ir limitētas.
Tagad tiek īstenoti trīs projekti vienlaicīgi, tas ir optimāls ienākšanas brīdis. Es rekomendētu tiem zīmoliem, kam ir doma tuvākajos piecos gados kaut ko darīt, šo brīdi izmantot. Visdrīzāk ar attīstītājiem varētu vienoties par vietu jaunajos projektos un tad ceturto, piekto veikala vietu piemeklēt klāt. Taču liela azarta no vietējiem uzņēmējiem iet tirdzniecībā, veidot zīmolus, ķēdes nav. Latvijā lokālu spēlētāju ir maz, gribētos redzēt lielāku jaudu.
Pieļauju, ka pirmsrecesijas laikā daudzi veikali pelnīja naudu ārkārtīgi viegli. Tagad šis pats darbs ir grūtāks, konkurence ir lielāka. Tas ir smags darbs. Visi grib ātrāku atdevi, taču noteikti iespēja nopelnīt ir. Tieši šobrīd ir iespēja savu veikalu ķēdi radīt.
Visu interviju Tirgus pārdale būs lasiet 30. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.