Investējot 13 miljonus eiro, SIA Tenax Panel izveidojis jaunu sendvičpaneļu ražotni, ka ļauj paaugstināt konkurētspēju un dubultot produkcijas realizācijas apjomus ārzemēs.
„Pašlaik ir īstenojusies iecere, kura radās 2016. gadā, un tās realizācijā kopumā ieguldīti apmēram 18 miljoni eiro, šim mērķim (atdalot no SIA Tenapors) arī tika izveidots atsevišķs uzņēmums — SIA Tenax Panel - pašā 2018. gada nogalē,” skaidro Tenax uzņēmumu grupas īpašnieks, SIA Tenax Panel valdes priekšsēdētājs Nikolajs Kurma. Viņš norāda, ka sākotnēji tika radīts projekts par tajā laikā esošās ražotnes rekonstrukciju. Jaunās ražotnes ieceres īstenošanai izmantota gan pašu nopelnītā nauda (apmēram 25%), gan Swedbank kredīts, gan arī piesaistīts Eiropas Reģionālā attīstības fonda līdzfinansējums. „Tas ir būtisks, taču vienlīdz smags jautājums, bet ceru, ka atpelnīt ieguldīto spēsim septiņu gadu laikā,” uz jautājumu, cik ilgā termiņā iecerēts atgūt ražotnē investēto, atbild N. Kurma. Viņš gan piemetina, ka refinansēšanas likmes pieaugums tikai par vienu procentu uzņēmumam nozīmē par 80 000 eiro lielākus procentu maksājumus vienā gadā. „Tā kā šī likme ir pieaugusi par vairāk nekā 4%, tad varat izrēķināt, ka mūsu izmaksas tikai uz šī fakta rēķina gadā palielinājušās par 320 000 eiro,” uz lūgumu minēt kopējo sadārdzinājuma apmēru, kas noticis uz procentlikmju pieauguma rēķina, atbild N. Kurma.
Labvēlīga situācija
„Izjūtam būvniecības un renovāciju tirgū notiekošo, jo īpaši saistībā ar paaugstinātajām Eiropas Centrālās bankas procentlikmēm - mazāk būvē jaunus objektus, mazāki ir renovāciju un rekonstrukciju apjomi,” kopējo situāciju raksturo N. Kurma. Taču, lai arī ne vienā vien valstī būvniecības tirgus pašlaik ir stagnējošs, sendviču paneļu ražotājam Latvijā tas nav šķērslis. „Tirgus situācija ir labvēlīga, jo pašlaik neviena cita šādas produkcijas ražotāja Baltijas valstīs nav, kaut arī iepriekš strādāja vēl divas kompānijas Lietuvā, kuras mainījušas savu biznesa fokusu,” uz jautājumu par ražotājiem - konkurentiem Baltijā atbild N. Kurma. Viņš norāda, ka ikgadējais sendviču paneļu kopējais tirgus Baltijā ir 2 līdz 2,5 milj. m2, bet Tenax Panel plānotais ražošanas apjoms varētu sasniegt 2 milj. m2. „Raugoties uz attīstītajām valstīm un to iedzīvotāju skaitu, var veikt aprēķinus, cik daudz sendvičpaneļu ražošanas līniju ir nepieciešams. Tā Itālijā ar iedzīvotāju skaitu apmēram 60 miljoni ir 100 šādas ražošanas līnijas, Dienvidkorejai ar apmēram 52 miljoniem ir 150, bet Baltijai ar nepilniem 6 miljoniem iedzīvotāju pašlaik tikai divas, kuras strādā Dobelē, kaut arī pēc Itālijas vai Dienvidkorejas parauga būtu jābūt aptuveni vienai līnijai uz 0,5 – 0,6 miljoniem iedzīvotāju, tātad kopā būtu jābūt 10 ražotnēm,” uz lūgumu minēt, kāds būtu optimālais sendvičpaneļu ražošanas līniju skaits, atbild N. Kurma. Viņš norāda, ka šie aprēķini rāda ļoti labas perspektīvas. Pašlaik SIA Tenax Panel ir lielākais būvniecības sendvičpaneļu ražotājs Baltijā un līderis Ziemeļvalstu ražotāju vidū, kā arī viens no Latvijas lielākajiem eksportētājiem būvmateriālu ražošanas nozarē.
Visu rakstu lasiet žurnāla Dienas Bizness 4.jūnija numurā!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.