StockPot turpina iepriecināt asu ēdienu cienītājus, neaizmirstot par veģetāriešiem un vegāniem; drīzumā cer piedāvāt savu garšvielu līniju.
Biznesu pirms divarpus gadiem Linda un Ričards Džonsoni sāka divatā. Toreiz Ričards DB uzsvēra, ka algos darbiniekus vien tad, kad varēs to finansiāli atļauties. Tagad uzņēmumā bez Ričarda un Lindas strādā vēl četri pilna laika darbinieki.
Uzņēmums savā komandā izvēlas neprofesionāļus. «Nevēlos algot kādu šefpavāru, gribu, lai darbinieki strādātu mūsu stilā, lai ēdiens garšotu tā, kā pie mums ierasts, nevis taptu pēc kāda cita recepšu grāmatas,» saka Ričards, vienlaikus atzīstot, ka šāda pieeja biznesam prasa daudz darba, lai cilvēkus apmācītu.
Būs garšvielas
Pusdienlaikā StockPot vienmēr ir rinda. Kāds ir noslēpums, ka te vienmēr ir cilvēki? Ričards nosmej, ka tas tik tiešām ir noslēpums. Viņš uzskata, ka liela nozīme ir pareizajai vietai– šis bistro atrodas pie vecās Ģertrūdes baznīcas, apkārt ir daudz biroju. «Mēs apskatījām daudzas vietas, līdz izvēlējāmies šo,» piebilst Linda. Viņas vīrs uzsver, ka kvalitātei jābūt noturīgai, tā nevar mainīties dienu no dienas, ēdienam vienmēr jābūt vienādi labam. Turklāt šajā biznesā ārkārtīgi liela nozīme ir higiēnai – rokas jāmazgā visu laiku – gan pēc viena produktu veida sagriešanas, gan pēc klienta šķīvja aiznešanas utt.
StockPot ir liels pastāvīgo klientu īpatsvars. «Ja mēs padarām savus pastāvīgos klientus priecīgus, viņi atved jaunus pastāvīgos klientus,» uzskata Ričards.
Vaicāts, vai ir domāts par otru ēdinātavu, Ričards apdomīgi norāda, ka tas būs iespējams vien tad, kad esošais StockPot varēs pilnvērtīgi funkcionēt bez viņu līdzdalības ikdienā. «Esmu redzējis daudzus uzņēmumus, kas atver otru vietu un velta tai ļoti daudz uzmanības, tādēļ sāk ciest pirmā. Tā tas nedrīkst notikt,» viņš uzsver. Lai arī par otru ēstuvi konkrētu plānu vēl neesot, aktuāls ir kāds mazāks projekts – StockPot garšvielu līnija. Džonsoni ir ieinteresēti, lai garšvielas būtu pieejamas ne vien pašu ēstuvē, bet arī citos veikalos, piemēram, Sky, Stockmann, Rimi.
Kopīgas brīvdienas
Ņemot vērā, ka uzņēmums ir mazs un katrs darbaroku pāris ir neatsverams ikdienas procesos, visi darbinieki dodas atvaļinājumā vienlaikus. Ziemassvētku laikā StockPot komandai bija divarpus nedēļu ilgas brīvdienas, kas sakrita ar kluso laiku Rīgas centra birojos. Ēstuve būs slēgta arī vasarā. «Tas ir vienīgais veids, kā mēs šobrīd varam atpūsties,» saka Ričards.
Vai bizness ir kļuvis vieglāks, salīdzinot ar tā sākumposmu? Ričards atbild noliedzoši: «Šis tiešām ir ļoti grūts darbs. Mums joprojām reizēm darbadienas mēdz būt 12–14 stundu garas.» Linda gan norāda, ka nedaudz vieglāk ir – reizēm kāds var aiziet prom no darba piecos, taču tas nenotiek katru dienu, vai arī ir vairāk iespēju iziet uz stundiņu. Taču kopumā nekam citam laika neatliekot – agrāk Ričards izlasīja aptuveni vienu grāmatu nedēļā, bet tagad palasīt iespējams vien brīvdienās, pēdējo grāmatu viņš izlasīja pagājušās vasaras atvaļinājumā.Vaicāts, vai kādreiz ir radusies doma visu mest pie malas, Ričards smejoties teic, ka tā notiekot katru dienu, taču ģimene savā biznesā ir pārāk daudz investējusi, lai tā rīkotos.
25% nes līdzi
StockPot piedāvā pasūtīt ēdienu internetā un atnākt uz ēstuvi izņemt to bez rindas. Pakalpojumu izmanto daži cilvēki, un Linda teic, ka tas varētu būt populārāks. Viens no iemesliem mazam pieprasījumam varētu būt tas, ka pasūtījums jāizdara līdz 11.20 un daži līdz tam laikam vēl nav izdomājuši, ko gribēs ēst pusdienās. Kopumā ēdienu līdzņemšana ir visai iecienīta, to izmanto aptuveni 25% klientu. Sākot domāt par biznesu, Džonsoni bija apsvēruši arī ideju veidot uzņēmumu, kurš piedāvātu tikai ēdienu līdzņemšanai, taču, pētot tirgus situāciju, secinājuši, ka tas nebūs izdevīgi, būtu mazs pieprasījums. «Varbūt tagad tas būtu iespējams, jo daudzi par mums zina, esam visai populāri,» pieļauj Ričards.
Ēd arvien asāku
Linda stāsta, ka Latvijas iedzīvotāji ceļo, iepazīst jaunus ēdienus un ir gatavi tos izmēģināt arī mājās. Runājot par to, kas klientiem garšo, viņi kā pirmo nosauc zivju laksu, kas ir asa un sāļa malaiziešu zupa ar kokosriekstu pienu, kurkumu, nūdelēm un zivi. Vasarā apmeklētāji bieži izvēlas Lindas aso gaspačo. Tāpat iecienīts ir vistas makhani – garšvielās marinēti vistas gaļas gabaliņi, kas tiek apcepti un vārīti biezā tomātu, rīvētu sīpolu, krējuma un svaigu čili piparu mērcē. Cūkgaļas un kartupeļu ēdieni esot mazāk iecienīti. Šī brīža tendence – aug veģetāriešu un vegānu skaits. «Dažās ēdināšanas iestādēs ir pieejams ēdiens vegāniem, bet nereti tas garšo ļoti līdzīgi. Mēs mēģinām panākt, lai katrs ēdiens garšotu atšķirīgi,» saka Linda. Katru dienu StockPot paēd aptuveni 250–280 cilvēku, daļa ir tūristi. Vietējie, ēdot ikdienas pusdienas darbadienā, visbiežāk iztiek bez dzēriena, to varbūt atļaujas vakarā. Savukārt tūristi papildu ēdienam pasūta arī kādu dzērienu, tāpēc viņi bieži vien «apēd» nedaudz vairāk naudas kā vietējie. «Parasti pie mums nāk t.s. budžeta klases tūristi, tomēs visdrīzāk viņi pasūta arī dzērienu, piemēram, alu. Viņi taču ir brīvdienās,» saka Linda. Ričards novērojis, ka lielākā daļa klientu apēd mazo zupu, mazo pamatēdienu un pusporcijas salātu, vēl puse apmeklētāju pasūta arī mazo apelsīnu sulu. Ir cilvēki, kuri izvēlas tikai zupu, piemēram, sievietes, kuras ievēro diētu, dažkārt ienāk kāds garāmgājējs, kurš nopērk kādu dzērienu līdznešanai. Uzņēmēji novērojuši, ka cilvēki ēd arvien asākus ēdienus. Biznesa sākumposmā vidējais asuma līmenis bija 2 (10 ballu skalā), tagad cilvēki bieži izvēlas ēdienus ar asuma atzīmi 6 vai 7. Pirms mēneša StockPot sarīkoja aso ēdienu ēšanas konkursu Heroes Challenge, kurā lielākā daļa dalībnieku spēja apēst savu patiešām aso ēdiena porciju līdz galam. «Pirms diviem gadiem Heroes Challenge nebūtu iespējams,» spriež Ričards.