Lai gan no malas izskatās, ka pārdošana nav nekas sarežģīts, Ieva Taranda secina, ka nav viegli pielāgoties katram potenciālajam pircējam un atbilstoši viņu uzrunāt
Ieva Taranda, apģērbu zīmola Touch IT dizainere, mēnesi piedalījusies projektā Biznesa eskalators tirdzniecības parkā Alfa. Viņa piedāvā gan apģērbus un aksesuārus no mākslīgās kažokādas, piemēram, vestes un šalles, gan legingus un džemperus no kokvilnas. Par pārsteigumu I. Tarandai, džemperīši un legingi šī mēneša laikā bija ļoti pieprasīti. Izrādās, cilvēkus piesaista apģērbu krāsainība, lai gan sākumā viņa džemperīšus sašuva, lai būtu plašāks piedāvājums.
Pārdot nav viegli
Iepriekš I. Taranda savu produkciju tirgoja, izmantojot zīmola profilu Facebook, kā arī piedaloties dažādos tirdziņos. «Atšķirībā no tirdziņiem te ir lielāka publikas dažādība. Esi spiests ātrā tempā pievērst uzmanību gan vienam, gan otram, momentā pārslēgties uz ko citu, jo cilvēki ir dažādi un ar katru jārunā atšķirīgi,» viņa stāsta. Dizainere norāda, ka cilvēki nemaz neapzinās, cik sarežģīti ir pārdot, jo no malas izskatās, ka pārdevējs tikai stāv un runājas ar cilvēkiem. «Es nekad neesmu īpaši mācējusi pārdot, tas patiesībā ir ļoti grūti. Esmu pārdevusi tirdziņos, bet tur ir cita publika, viņi dodas pie tevis, bet te cilvēki nāk ne tikai pie manis, bet arī uz citiem veikaliem, tāpēc ir jāmācās komunicēt, būt laipnai un noturēties brīžos, kad pasaka kaut ko ne īpaši labu,» atzīst I. Taranda. Viņas metode ir neuzbāzties cilvēkiem, piemēram, uzreiz metoties virsū un sienot ap kaklu šalli, bet ļaut pataustīt un tad sākt sarunu.
Pēc tikšanās ar ekspertiem Touch IT stenda iekārtojums ir mainīts, piemēram, apģērbu statīvs, kas iepriekš bija stenda iekšpusē, tika iznests ārpusē. «Cilvēkiem patīk, ka var pieiet un pataustīt, tāpēc es ļauju nedaudz papētīt un, ja jūtu, ka cilvēks ir gatavs, uzrunāju,» saka I. Taranda. Šis mēnesis esot parādījis, ka pārdošana viņai padodoties pat visai labi.
Pamazām atveras
«Esmu priecīga par šo mēnesi Alfā. Esmu iztaisnojusi muguru, nekaunos par savas preces cenu, jo zinu, kādi materiāli tie ir un kāda ir to kvalitāte,» apgalvo I. Taranda. Vienlaikus viņa apzinās, ka, piemēram, mākslīgās kažokādas veste nav spontāns pirkums un liela daļa cilvēku pēc tās nāk apzināti. Tāpat varot redzēt, ka cilvēki ir vairāk gatavi tērēties algas dienās vai drīz pēc tām, nevis mēneša beigās. Vaicāta, vai ir apmierināta ar tirdzniecību, I. Taranda neslēpj, ka būtu gribējies pārdot vairāk. «Taču esmu izdalījusi visas vizītkartes, un cilvēki jau zvana un pasūta,» viņa teic.
Projekta gaitā I. Taranda aptvēra, ka viss potenciāls slēpjas viņā pašā – jāmēģina tikai to izvilināt ārā. «Es esmu atvērusies. Man ir viss vajadzīgais, bet ir daudz jāstrādā ar sevi un saviem palīgiem,» viņa saka. Vēl viņa ir secinājusi, ka viena pati visu izdarīt nevar, ir nepieciešams menedžeris, kas palīdzētu attīstīt uzņēmumu. «Katram ir sava vieta. Esmu radītāja, un man vajag blakus cilvēku, kas palīdz saprast, uz kuru pusi jādodas,» teic I. Taranda.
Grib veikalu
Cilvēki prasot, vai Touch IT ir internetveikalos. I. Taranda pati ir vairākas reizes vīlusies, iepērkoties internetā, un uzskata, ka ir vajadzīgs pieskāriens, tāpēc, vaicāta, ko plāno darīt tālāk, atzīst, ka vēlas savu veikaliņu. «Nezinu, vai tas būs tirdzniecības centrā vai kur citur, bet gribu alternatīvu veikalu un eju uz savu mērķi. Priecājos par šo mēnesi Alfā, jo esmu iesākusi savu biznesa ceļu un savu veikalu redzu pilnīgi citādu, nevis kā stendu šeit. Tas ir atmosfēras jautājums – smarža, pareizie toņi, sagaidīšanas veids. Šī projekta rezultātā esmu sapratusi daudzas lietas,» viņa atklāj.