SIA Telitex izveidojusi platformu Legally, kurā organizācijām piedāvā saņemt juridiskos pakalpojumus attālināti. Tās dibinātāja Elvīra Krēķe centīsies rādīt piemēru nozares digitalizācijā.
Uzņēmums SIA Telitex sākotnēji citam mērķim dibināts pērnā gada martā, jo E. Krēķe bija beigusi Personas datu aizsardzības speciālista kvalifikācijas kursus un attiecīgi tobrīd bijusi ideja veidot pašai savu uzņēmumu - vēlējusies klientus konsultēt personīgi. Klienti nākuši uz konsultācijām, taču rudenī viņa sapratusi, ka attīstība nenotiek tik strauji, kā viņa vēlējusies, un kaut kas būtu jāmaina. «Mēs ar partneri un uzņēmuma līdzdibinātāju strādājām divatā – es biju atbildīga par personas datu aizsardzības jomu, bet viņa – par citām juridisko pakalpojumu jomām. Sapratām, ka neiet tik raiti, klientu nav daudz, un bija stagnācija, līdz ar to uzdevums bija savienot tehnoloģijas ar uzņēmējdarbību un jurisprudenci, un tapa šāds inovatīvs risinājums,» stāsta E. Krēķe.
Sākušas identificēt problēmas un, aptaujājot klientus, secinājušas, ka liela daļa nav informēti par juridiskajiem pakalpojumiem, daudziem nav skaidrs, kur tos varētu saņemt. Tāpat daudziem klientiem nebija zināšanu, vai ar viņiem aktuālo problēmu ir jāvēršas pie jurista, piemēram, saistībā ar dokumentu izveidošanu. Daudziem šķita, ka juristi strādā tikai tiesvedību jomā. Daudzus satrauca potenciālā cena un patērētais laiks – cilvēki uzskatīja, ka konsultācijas ir dārgs un laikietilpīgs process, viņa novērojusi.
Noformēja komandu
Apkopojot šos secinājumus, E. Krēķe sapratusi, ka juridisko pakalpojumu jomā digitalizācija vēl ir zemā līmenī, un tad arī tapusi ideja par platformas Legally izveidi. «Domāju – kāpēc gan nesākt pirmajiem? Rezultātā kopā ar platformas līdzdibinātāju piesaistījām komandu, un patlaban jau esam trīs juristi, finanšu eksperts, programmētājs un divi mārketinga speciālisti. Sākām strādāt, izveidojām interneta platformu. Nupat, 29. martā, publicēta mājaslapas pirmā versija, un to plānots papildināt. Centīsimies digitalizēt tik pakalpojumu, cik vien varēsim, lai nākotnē pēc iespējas samazinātu cilvēku iesaisti pakalpojuma sniegšanas procesā. Pirmajā versijā klients ieiet lietotnē, piesakās pakalpojumam, piemēram, uzņēmuma reģistrācijai vai līguma sagatavošanai, aizpilda pieteikuma formu un atsūta mums. Mēs sagatavojam dokumentus un šifrētā formā nosūtām tos atpakaļ uz pakalpojuma saņēmēja e-pastu vai iesniedzam Uzņēmumu reģistrā,» piemēru min E. Krēķe.
Mājaslapā ir jau norādīta pakalpojumu cena, līdz ar to klientam uzreiz ir skaidrs, ar kādām izmaksām par konkrēto pakalpojumu jārēķinās. Ņemot vērā, ka pakalpojums tiek sniegts attālināti, nav nepieciešams birojs, jo telpu noma uzreiz sadārdzina pakalpojumu.
Tā sniegšanas ilgums ir atkarīgs no konkrētā pakalpojuma. Ja tas ir saistīts ar personu datu aizsardzību, to nevar izdarīt dienas laikā, savukārt, ja jāsakārto visa uzņēmuma dokumentācija, tas var aizņemt pat mēnesi un ilgāk. Līguma sagatavošana aizņems aptuveni divas dienas vai pat mazāk. «Protams, centīsimies panākt, lai šis process notiktu uzreiz,» viņa piebilst.
Sākotnēji apkalpos vietējos
Latvijā juridisko pakalpojumu digitalizācija vēl ir sākumposmā, jo citās valstīs daudz pakalpojumu jau tiek piedāvāti attālināti.. Šāda tendence digitalizēt juridiskos pakalpojumus ir parādījusies salīdzinoši nesen, un tiek prognozēts, ka šis process turpmākajos gados tikai uzņems apgriezienus. «Esmu pētījusi ASV un Austrālijas tirgu. Lielākajās valstīs aktīvi attīstās juridisko tehnoloģiju joma, tiek veidotas fokusa grupas un dažādas organizācijas, kas savieno IT, uzņēmējus un juristus, tiek rīkoti dažādi t.s. hakatoni, kur plāno, kā uzlabot šo nozari. Latvijā pagaidām šāda tendence nav vērojama,» spriež E. Krēķe.
Aktīva jau iepriekš
Patlaban E. Krēķe ir maģistratūras studente un praksi guvusi vairākos advokātu birojos. Augstskolas laikā viņa aktīvi iesaistījusies dažādu projektu īstenošanā, darbojusies studentu asociācijās, veidojusi labdarības projektus. «Vienmēr tas uzņēmēja gars manī ir bijis, jo esmu vēlējusies radīt ko jaunu, palīdzēt cilvēkiem un atvieglot viņiem ikdienas darbus. Šī bija viena no iespējām, ko saskatīju, kā padarīt juridisko nozari mazliet efektīvāku, digitalizējot ikdienas darbus. Mēs nekādā gadījumā sevi nepozicionējam kā advokātu biroju, jo mums komandā nav advokātu, strādājam kā juristi, veidojot līgumus un citus juridiskos dokumentus. Vēlamies parādīt uzņēmējiem, ka varam būt palīgs ikdienas darbos,» saka E. Krēķe.
Nākotnes plāni ir lieli, viņa piebilst, tomēr uzsverot, ka stāstīt par tiem gan vēl ir pāragri. Ideju ir daudz, notiek sarunas ar potenciālajiem sadarbības partneriem.