Jānis Plotnieks, Roberts Erdmanis un Edvards Rūdolfs Daniels ir apvienojuši spēkus, izveidojot pakalpojumu AutoPromo, kura mērķis ir savest kopā reklāmdevējus un autovadītājus.
Visi trīs jaunieši ir Rīgas Biznesa skolas absolventi, kursa biedri un draugi. Kā paši stāsta, viņi ir auto fanātiķi, kuri satiekoties pārspriež dažādas ar tiem saistītas nianses. «Diskutējām par to, ka automašīnas ir viens liels izdevumu avots, gribējās, lai tās nes arī kādus ienākumus. Zinot Taxify, Wolt, Airbnb pieredzi, nonācām līdz idejai, ka būtu jauki, ja varētu ar savu auto iegūt kādus ienākumus. Tā arī radās ideja par AutoPromo,» stāsta R. Erdmanis.
Sākotnēji tika apskatīti ārzemju piemēri ar līdzīgu biznesa veidu, veikta tirgus izpēte. Secināts, ka trīs līdzīgas platformas ir ASV, pa vienai – Lielbritānijā, Ukrainā un Krievijā. Tieši Krievijā šobrīd tā varētu būt spēcīgākā pasaulē. Šī biznesa modelis ir balstīts uz koplietošanas ekonomikas (sharing economy) principiem, kas saved kopā divas ieinteresētās puses – pakalpojuma ņēmēju un sniedzēju. Šajā gadījumā pakalpojuma sniedzējs ir braucējs, kurš savu automašīnu ļauj izmantot kā reklāmas vietu, pārvēršot to par kustīgo vides reklāmu. Savukārt pakalpojuma ņēmējs ir AutoPromo partneri, reklāmas aģentūras un uzņēmumi.
Automašīnu vadītāji papildus savam ierastajam darbam var piepelnīties, gūstot līdz 1300 eiro (bruto) mēnesī. Reklāmdevējiem AutoPromo piedāvā kampaņas analītiku, pārvaldību un citus rīkus, lai palielinātu auditorijas iesaistīšanos reklāmas kampaņā. AutoPromo «labums» jeb ienākumu modelis ir saņemtā komisijas maksa 6% līdz 12% apmērā no katra automašīnas reklāmas laukuma nomas darījuma.
Klienti paši atrod
Pakalpojumu nodrošina SIA Friendly, oficiāli tas tiek piedāvāts kopš šā gada 1. janvāra. Starta kapitāls, veidojot platformu, bijis ap 10 tūkstošiem eiro. Šobrīd ir pagājis mēnesis; ir pieteikušies ap 100 automašīnu vadītājiem, kuri ir gatavi aplīmēt savus transportlīdzekļus, bet pie reklāmām ir tikuši 15 braucamie. «Šobrīd nopietni strādājam pie lielo uzņēmumu piesaistes. Pirmais posms bija izveidot autovadītāju kontaktu datu bāzi. Šobrīd tas ir izdevies bez jebkādas investīcijas reklāmā. Mums pašlaik pietiek ar to, ka publicējam informāciju Facebook, Instagram,» stāsta J. Plotnieks.
Vispirms interesents veic reģistrāciju mājaslapā. Pēc tam klientam tiek zvanīts, noskaidrota pārējā informācija, piemēram, kāda ir automašīnas marka, izlaiduma gads, modelis, tips un krāsa, vizuālais stāvoklis (automašīnai nedrīkst būt virsbūves bojājumi, buktes, rūsa). Katram braucējam jāiesūta savas automašīnas fotogrāfijas. Tālāk viņam tiek uzdoti jautājumi par ikdienas maršrutu, vidēji nobrauktajiem kilometriem dienā vai mēnesī. Tad šī informācija tiek nodota reklāmdevējam.
«Braucējiem šī ir laba iespēja nopelnīt salīdzinoši īsā laika posmā. Ikdienā cilvēki var braukt ar automašīnu, kura ir aplīmēta, piemēram, no mājām līdz darbam, ar to arī tiem pietiek, taču varētu būt, ka jāmaina ikdienas maršruts, ko nosaka reklāmdevējs. Paralēli var būt t.s. promo akcijas – reklāmdevējs, piemēram, izvēlas aplīmēt 20 automašīnas, no kurām piecas, piemēram, šodien plkst. 15:00 dodas pa noteiktu maršrutu, rada sava veida zibakciju,» klāsta R. Erdmanis.
Auto vadītāji šādi var iegūt no 90 līdz 400 eiro mēnesī, taču, ja papildus piedalās t.s. promo akcijā, viņi var nopelnīt līdz 1300 eiro.
J. Plotnieks atklāj, ka uzņēmums plāno turpināt attīstīt ideju, iesaistot vēl vairāk braucēju ar uzdevumu popularizēt zīmolu un būt kā zīmola vēstniekiem, attiecīgi liekot ziņas sociālajos tīklos un papildus nopelnot.
Negodprātīgs nevar būt
Katrs braucējs pēc reģistrācijas lejupielādē Autopromo GPS aplikāciju. Braucējam ir jāieslēdz dienas sākumā aplikācija, un uzņēmums tiešsaistē redz, cik kilometri ir nobraukti, un pēc tam tie tiek pārbaudīti arī odometra rādījumu noteiktā periodā.
«Mūsu konkurences priekšrocības ir, ka reklāma atrodas kustībā un padara AutoPromo nepiesaistītu konkrētai vietai vai maršrutam, sniedz reāla laika datus reklāmdevējam par to, kuros maršrutos ir braukts, un ir iespējams izmērīt reklāmas efektivitāti, ko nevar izdarīt vides reklāmai. Mēs principā esam pielīdzināmi reklāmu piekabēm, kuras ir it kā daudz saredzamākas, bet tad ir nepieciešams šoferis, arī izmaksas ir augstākas, kā arī nepieciešams saņemt atļauju, šāda reklāma ir jāsaskaņo,» skaidro R. Erdmanis. Pēc līguma termiņa beigām uzņēmums parūpējas par uzlīmju noņemšanu.
Dažādas izmaksas
Izmaksas reklāmdevējiem ir dažādas. Viņi var izvēlēties trīs reklāmu veidus: ar vēstījumu tiek aplīmēts vainu tikai auto aizmugures logs, vai aizmugures logs kopā ar auto virsbūves sāniem, vai arī aizmugures logs ar auto virsbūves sāniem un kapotu. Šāda laukuma nomas izmaksas ir no 7 līdz 11 eiro dienā, papildizmaksas ir reklāmas uzstādīšana. Tā kā reklāmas ir dažādas, to izvietošanas izmaksas atšķiras. Auto aplīmēšanas procesu nodrošina uzņēmuma sadarbības partneris SIA S Design.
Šobrīd izaicinājums platformas izveidē ir panākt maksimālu automatizāciju, lai reklāmdevējs var izvēlēties braucējus, maršrutus, ievadīt informāciju par kampaņu.
Šobrīd puiši jau ir atraduši sadarbības partnerus Igaunijā, kuri palīdzēs biznesu attīstīt ne tikai tur, bet arī Lietuvā. Jaunieši ir pozitīvi noskaņoti, ka līdz gada beigām ar pakalpojumu varētu «ieiet» Igaunijas tirgū. Viņi ir izpētījuši, ka konkurentu tur nav. Ņemot vērā, ka Latvijā kompāniju reklāmas budžets ir neliels, plāns ir uzreiz apgūt visu triju Baltijas valstu tirgu. «Sāksim ar Igauniju. Mums ir daudz kontaktu Igaunijā, pats esmu Igaunijas rezidents. Domāju, ka šā gada laikā ieiesim Igaunijas tirgū. Ir jāpielāgo mājaslapa igauņu valodai, jāizmaina nianses un cenu politika. Pēc tam varētu arī skatīties Lietuvas virzienā,» atklāj J. Plotnieks.