BuzzTale ir radījis vizuālās komunikācijas platformu uzņēmumiem – kombināciju starp Pinterest un Facebook, ko lietot kompāniju iekšienē.
«Šis rīks ir domāts, lai palīdzētu uzņēmumam piesaistīt darbinieku uzmanību, motivēt viņus, nostiprināt uzņēmuma iekšējo kultūru – lietas, ko ir grūtāk izmērīt, bet kas ir svarīgas jebkurai kompānijai,» stāsta Andris K. Bērziņš, SIA BuzzTale vadītājs.
BuzzTale ir projekta GotLatte pēctecis. Pirms pāris gadiem Andris palīdzēju investīciju uzņēmumam HackFwd meklēt ieguldījumu iespējas Latvijā. Tagadējais BuzzTale tehnoloģiju vadītājs Antons Dmitrijevs ar dažiem draugiem bija pieteicis kādu ideju, kam Andra skatījumā bija labs prototips.
«HackFwd viņiem atteica, bet es sekoju līdzi tam, ko Antons dara. Viņš iesaistījās inkubatorā Eegloo un attīstīja GotLatte projektu – lietotni, kas palīdzētu veidot vizuālus stāstus. Likās interesanti, bet es personīgi neticu, ka patērētājam ir pacietība salikt vairāk nekā vienu bildi, izveidot stāstu un uztaisīt kaut ko interesantu, vismaz lielākajai daļai tā nav,» stāsta Andris. Viņam saistošāki šķiet risinājumi biznesam. «Kad notika Startup Sauna Warmup, kur es biju žūrijā, Antons prezentēja GotLatte ideju. Man patika, kas bija attīstīts, sāku ar viņiem runāt un teicu, ka domāju, ka bizness ir interesantāks virziens. Vienojāmies, ka es ienākšu komandā, pārņemšu vadību,» saka Andris. Šis viņam šobrīd ir pilna laika darbs, bet vēl ir arī pienākumi TechHub Riga, viņš palīdz investīciju fondam Creandum meklēt ieguldījumus Baltijā, kā arī ir iesaistīts vairākos uzņēmumos kā padomnieks.
Pirmie klienti
Visai drīz, līdz ar fokusa maiņu nomainīts arī nosaukums uz BuzzTale, lietotne bija iecerēta kā reālā laika mārketinga rīks publiskos pasākumos, t.i., uzņēmumi savos pasākumos uzreiz rada saturu un tādējādi iegūst vairāk uzmanības. Izrādījās, ka uzņēmumiem un pasākumu organizētājiem ir daudz citu rīku, produkts neko īpaši jaunu nepiedāvāja. Taču, kā jau tas mēdz būt tehnoloģiju iesācējuzņēmumos (startup), komanda pamanīja citu iespēju – klienti jautāja, vai ir pieejama rīka versija, kas būtu sasniedzama konkrētam cilvēku lokam. Jaunā «ampluā» rīku pirmo reizi izmantoja lielā Tele2 grupas iekšējā pasākumā. Izrādījās, ka darbinieki šo rīku izmantoja un uzvedās līdzīgi kā Facebook – publicēja personīgu informāciju, piemēram, bildes no iepriekšējā vakara krodziņā, jo tas ir oficiāli atļauts, visi zina, ka saturs nav publisks; satura mēraukla – kas ir pieņemams pārējiem kolēģiem.
«Pasākuma laikā uz viena ekrāna bija prezentācija, uz otra ekrāna – BuzzTale stāsts dzīvajā režīmā. Ja kāds gribēja kaut ko pajautāt, uzrakstīja to BuzzTale un to varēja redzēt uz ekrāna un citās mobilajās ierīcēs. Tas bija svarīgi īpaši tiem, kuri tik labi neprot angliski un nejutās droši uzdot savu jautājumu mikrofonā. Viņi bija daudz aktīvāki nekā iepriekš,» saka Andris. Tele2 ir BuzzTale pirmais lielais klients un ar to kļuva skaidrs, ka turpmāk uzņēmums visu savu enerģiju fokusēs uz šo jomu – kompāniju komunikācijas platformu. Tas ir veids, kā uzņēmumi var radīt informāciju un dalīties ar stāstiem. «Mēs redzam daudzveidīgu pielietojumu,» norāda Andris.
Saskata potenciālu
Cilvēkiem arvien vairāk ir dažādu lietotņu. Vai viņi grib izmantot vēl kādu? «Domāju, privātajā laukā ir diezgan liela pārsātinātība, tāpēc man patīk biznesa lauks, jo tas ir arī tukšāks. Mājās mums ir Facebook, Instagram utt., bet, aizejot uz darbu, cilvēki lieto Outlook e-pastu. Pirms pieciem gadiem tā nebija, patērētājiem bija daudz mazāk lietotņu, saturs – pliekanāks. Kopš tā laika privātajā laukā daudz kas ir mainījies, gājis uz priekšu, bet tas neattiecas uz biznesa vidi. Uzņēmumi sāk saprast, ka mārketingā paņēmieni, kas tiek izmantoti saziņā ar klientiem, var būt noderīgi arī kompāniju iekšienē. Tāpēc domāju, ka ir lielas iespējas,» saka Andris.
Dažādu biznesam domātu lietotņu ir krietni mazāk, uzņēmumos lēmumu pieņemšanas process ir krietni lēnāks nekā privātpersonām, kas izlemj kaut ko lietot nekavējoties. Tāpat biznesa pusē aktuāli ir drošības jautājumi, tāpēc šajā jomā lietotņu bizness attīstās lēnām, taču potenciāls esot liels. Biznesa sociālie tīkli, kas ir līdzīgi Facebook kompāniju iekšienē, lēnām attīstās.
«Komunikācija uzņēmumu iekšienē mainās. Agrāk tā bija hierarhiskāka, no augšas uz leju. Tagad lieliem uzņēmumiem jāattīstās ātrāk, tāpēc vajag inovācijas, horizontālu komunikāciju, lemtspēju nobīdīt zemāk. Komunikācija uzņēmumos mainās un līdz ar šo attīstību mums ir lielas iespējas visu ko uztaisīt,» viņš saka.
Piesaista investīcijas
BuzzTale ir piesaistījis agrīnās stadijas investora Imprimatur Capital aizdevumu 50 tūkstošu eiro apmērā.
«Tas ir aizdevums no Eiropas struktūrfondiem uz sešiem gadiem, pirmā atmaksa ir pēc gada, procentu likme zema, bet galvenais – nenodrošināts kredīts, t.i., man nav bijis jāieķīlā māja, lai saņemtu šo kredītu. Tas ir vienīgais veids, kā šāds jauns uzņēmums var veikli piesaistīt naudu un ātri attīstīties. Tas ir vērtīgi tieši tajā fāzē, kad uzņēmums sāk attīstīties, bet vajag dzīvotspēju, lai piesaistītu labāku finansējumu. Šis finansējums ir palīdzējis virknei uzņēmumu, kam citādi daudz ātrāk būtu jātaisa speciāli risinājumi atsevišķiem klientiem, lai pelnītu naudu, kas nozīmē, ka nav laika radīt savu produktu, vai arī riskētu piesaistīt investīcijas ar neizdevīgiem noteikumiem,» saka Andris.
Tuvākā pusgada laikā uzņēmums iecerējis piesaistīt vēl investīcijas.
Pagaidām BuzzTale ir standartizēts rīks un formāli tam nav maksas versijas, bet ir klienti, kuri maksā par īpašu atbalstu. Ar laiku iecerēts šo rīku padarīt par maksas pakalpojumu.
«Pagaidām ir svarīgāk atrast lietotājus, kuri mums parādīs ceļu, kā šādus rīkus vislabāk varētu lietot lielā skaitā. Tad es labāk sapratīšu, cik viņi ir ar mieru maksāt. Mēs redzam, ka ir lielas firmas, kas grib to nopietni lietot, saprot, ka viņiem vajag maksāt. Vienīgais jautājums – cik,» atklāj Andris. Runājot par to, cik daudz var plānot startup projektā, Andris teic, ka maz, galvenais ir mēģināt atrast līdzsvaru starp klientu vēlmēm un to, ko spēj izdarīt no tehnoloģiju viedokļa.