Foto

Sākam biznesu: kino apvieno ar Latvijas preču veikaliņu un rada mākslas telpu

Anda Asere,10.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā nesen atvērto informatīvo mākslas telpu Look at Riga nākotnē iecerēts attīstīt kā franšīzes konceptu.

Look at Riga ir informatīvā mākslas telpa – Max D kinoteātris apvienojumā ar Latvijas preču veikalu. «Mēs esam ģimene, veikals ir mans lauciņš, Arnim – kino,» saka Laura Projuma, SIA Look at Riga īpašniece. Trīsdimensiju kino jau ir ierasta lieta, bet Max D kino 3D brillēm pievienojas pieskārieni, krēsla kustības, sniegs, šļakatas, vējš. «Visi efekti kā pa amerikāņu kalniņiem braucot,» viņa skaidro. Krīzes laikā Max D kino idejas autors Arnis Aspers no nulles sāka filmēšanas biznesu, izveidojot kompāniju Moodwork. Sākotnēji uzņēmums veidoja reklāmas klipiņus, bet tagad izaudzis līdz 3D filmai par Rīgu.

Look at Riga biznesa ideja un peļņas avots ir kinoteātris. Kino rāda filmu par Rīgu, bet līdzās esošajā veikalā apskatāmas un nopērkamas vietējo mākslinieku, amatnieku un ražotāju preces. Kino ir tikai 12 vietas, ja interesents nav paspējis uz vienu seansu, viņam, gaidot nākamo, ir ko darīt. «Tā kā mūsu filma ir skatījums uz Rīgu, Latviju, būtu muļķīgi, ja te būtu citu ražotāju preces. Tas ir tikai loģiski, ka apkārt ir vietējās preces. Šī ir maza Latvijas prezentācija,» teic Laura.

Look at Riga atrodas Vecrīgā pie Okupācijas muzeja. «Šeit mēs esam līdz brīdim, kad Okupācijas muzejs sāks lielo rekonstrukciju, tas ir, pusotru gadu. Te viss viegli kā kāršu namiņš nojaucams, pēc tam domājam pārvākties vai nu uz Spīķeriem, vai kādu citu vietu,» stāsta Laura.

Pirmās ugunskristības

Look at Riga darbu sāka tikai rudenī, kad tūrisma sezona iet uz beigām. Finansiāli tas neesot bijis veiksmīgi, bet nākamgad Rīga būs Eiropas kultūras galvaspilsēta un pa ziemu uzņēmums paspēs «iestrādāties». Kinoteātra atvēršana aizkavējās tehnisku iemeslu dēļ, jo nekur neviens neko tādu neesot darījis un nebija, kam lūgt padomu. Veidojot pirmo filmu, pagāja ilgs laiks, kamēr apguva tehniku. Arnis izmantoja dārgu profesionālo kameru, bet izrādījās, ka parametri neatbilstot tam, kas rakstīts specifikācijā. Televizorā filma izskatījās labi, bet uz lielā ekrāna (2,4x4,5 m) attēla kvalitāte nebija atbilstoša. «Filmai 25 kadri sekundē, bet mēs bijām spiesti uzģenerēt 50 kadrus sekundē, iegūstot labāku krāsu, gaismu, izšķirtspēju, detalizāciju, jo sākumā bija izplūdis attēls,» atklāj Arnis.

«Kino atvērām 16. novembrī un tās bija īstas ugunskristības. Svētku dienās filmu noskatījās gandrīz 800 cilvēku, seansi bija izpirkti četras stundas iepriekš un nebija nevienas negatīvas atsauksmes. Visi priecīgi, pēc noskatīšanās pat aplaudēja. Man dažubrīd likās, ka tas veikaliņš sabruks no cilvēku pūļiem. Protams, tas notika, pateicoties Aerodium, kas savu tuneli bija uzcēlis Strēlnieku laukumā, jo viss pūlis pēc viņu priekšnesuma nāca pie mums. Vēl arī parāde krastmalā utt. Cilvēki ieradās pacilātā noskaņojumā – kā jau uz svētkiem,» teic Laura. Tagad uzņēmums strādā ar gidiem, brīvdienās arī paši nekautrējas Rātslaukumā piedāvāt filmu Rīgas viesiem.

Latvijas preču izlase

«Esmu ļoti centusies izvēlēties visu Latvijā labāko,» saka Laura. Viņa preces izvēlējusies, apmeklējot dažādus tirdziņus, kā arī «rakņājoties» internetā, atlasi veikusi, paļaujoties uz savu gaumi. Runājot par vietējo ražotāju vēlmi sadarboties ar veikalu, Laura teic, ka viņi ir atsaucīgi. Viens no iemesliem ir atrašanās vieta – blakus ir Rātslaukums, krastmala.

Viņa stāsta, ka ārzemnieki esot pārsteigti par Latvijas ražotāju piedāvāto sortimentu. Burtiski par katru lietu esot jāskaidro, kas tas ir, piemēram, Lenny Tommy Factory tilla svārki, Bug koka tauriņi utt. «Tas, ka spējam pārsteigt ārzemju tūristus, liecina, ka mēs esam inovatīvi un radoši,» viņa uzskata.

99% gadījumu Look at Riga iepērkas tūristi. «Vislabākie pircēji ir krievi, viņiem patīk mūsu preces. Viņi neskatās uz cenām, sapērk pilnas somas. Ja patīk, pērk. Dodot maksājumu karti, viņi pat neinteresējas, cik būs jāmaksā,» saka Laura. Krievu tūristi novērtējot modernus dzintara izstrādājumus, skandināvi – Mattilda adījumus, Lenny Tommy Factory svārkus. Ir cilvēki, kuri meklē suvenīrus ar tautiskiem elementiem, piemēram, ar latvju rakstiem, zīmēm, turklāt viņus interesē, ko konkrētā zīme simbolizē.

Ar domu par franšīzi

Uzņēmumam ir iecere izveidot franšīzi – Look at Vilnius, Look at Tallinn, Look at Stockholm. «Pamatdoma ir veidot franšīzi – filma plus veikals. Tagad amats rokā, katra nākamā filma būs labāka, taps vieglāk un ātrāk, jo viss būs skaidrs,» uzskata Laura.

Pirmā filma par Rīgu ir trijās valodās – latviešu, krievu un angļu. Arnis teic – ja vajadzēs vācu, skandināvu vai ķīniešu valodā, iztulkos filmu arī tajās. Filmā apskatīti pamatobjekti, lai tūristi gūtu priekšstatu par Rīgu. Viņiem ir plāns izveidot līdzīgas 10 minūšu garas filmiņas par Vecrīgu, Siguldu, Latvijas četriem gadalaikiem utt. Arnis strādā arī pie scenārija mākslas filmai un veido dokumentālo filmu.

Nesen Look at Riga ieguva Rīgas domes un Swedbank grantu konkursa Atspēriens atbalstu. «Tas mums ir ļoti priecīgs un būtisks notikums. Par Atspēriena naudiņu varēsim izveidot mājaslapu, apmaksāt grāmatvedības pakalpojumus un iegādāties specifiskas tehniskas lietas, kas nepieciešamas nākamajām filmām,» teic Laura.

Komentāri

Pievienot komentāru