Valdības sēdē, 5.septembrī, nolemts piešķirt papildu finansējumu 19,046 miljonu eiro apmērā, lai kompensētu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem radušos zaudējumus par 2016.gadu un pilnā apmērā nosegtu AS Pasažieru vilciens izdevumus par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu 2017.gadā, informē Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļa.
«Papildu finansējums nepieciešams, jo jau sākotnēji tika piešķirts mazāks, prognozētajiem aprēķiniem nepietiekams bāzes finansējums,» norāda ministrijā.
Lielākā daļa finansējuma – 13,022 miljoni eiro tiks novirzīta, lai segtu Pasažieru vilciena maksu par dzelzceļa infrastruktūras lietošanu 2017.gadā. Savukārt 6,024 euro paredzēti, lai segtu ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu radušos zaudējumus 5,024 miljonu eiro apmērā un zaudējumus par personu, kurām noteikti braukšanas maksas atvieglojumi pārvadāšanu viena miljona eiro apmērā 2016. gadā.
Ministrijā skaidro, ka nepieciešamā valsts finansējuma apmērs sabiedriskā transporta pakalpojuma nodrošināšanai ir palielinājies, jo autobusos pārvadāto maksājoš pasažieru skaits turpina samazināties . 2016. gadā reģionālo maršrutu autobusos tika pārvadāti 29,84 miljoni pasažieru, kas ir par 6% mazāk, salīdzinot ar 2015. gadu. Maksājošo pasažieru skaita samazināšanās iemesli ir dažādi – kopējā iedzīvotāju skaita samazināšanās; privāto automobiļu skaita pieaugums; nelegālo pārvadātāju aktivitāte, kas diemžēl joprojām novērojama atsevišķos maršrutos; citas pārvietošanās alternatīvas, piemēram, iespēja pieteikties par līdzbraucēju ne tikai kaimiņam vai draugam, bet arī nepazīstamiem cilvēkiem, kuri publicējuši paziņojumu par braucienu sociālajos tīklos. Līdz ar pasažieru skaita izmaiņām veidojas arī ieņēmumu samazinājums, tomēr ieņēmumu kritums nav tik straujš, pateicoties tarifu vienādošanai vietējās nozīmes maršrutu autobusos.
Būtiski, ka 2017. gada pirmajā pusgadā Autotransporta direkcijai izdevies mazināt pasažieru skaita kritumu, līdz ar to mazinājies arī ieņēmumu kritums. Šā gada pirmajos sešos mēnešos pasažieru skaits, salīdzinot ar analogu periodu pērn, samazinājies par nepilniem 3%. Kurzemes plānošanas reģionā pasažieru skaits pat ir pieaudzis par 9%. Tas izdevies, pateicoties pakalpojuma kvalitātes uzlabošanai vairākos Latvijas novados un autobusu vidējā vecuma samazināšanai; abonementa biļetes ieviešanai vairāk nekā 500 maršrutu; reisu izpildes laika samazināšanai aptuveni 200 maršrutu; skolēnu pārvadājumu integrēšanai reģionālajā maršrutu tīklā; nelegālo pārvadātāju darbības ierobežošanai un atsevišķos maršrutos pat pilnīgai izskaušanai.
Papildu finansējums nepieciešams arī tādēļ, ka valstī pēdējo gadu laikā turpina pieaugt personu ar I un II grupas invaliditāti skaits. Tādējādi palielinās arī to pasažieru skaits, kuriem valsts pilnā apmērā kompensē braucienus gan reģionālās, gan arī pilsētas nozīmes maršrutos. Piemēram, deviņu republikas nozīmes pilsētu sabiedriskajā transportā pārvadāto personu ar invaliditāti skaits pērn pieaudzis par 4%, palielinot zaudējumu apmēru par 7%. Straujāku valstij radīto zaudējumu pieaugumu veicināja 2015. gadā paaugstinātā braukšanas maksa vairāku pilsētu sabiedriskajā transportā.