Lai veicinātu elektroenerģijas pakalpojumu kvalitātes uzlabošanos Latvijā, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) sākusi mērīt elektroenerģijas sadales pakalpojumu kvalitāti raksturojošos parametrus, informē SPRK.
Regulators, veicot pirmos mērījumus, konstatējis trūkumus, kuri pārsvarā jau novērsti, kā arī apzinājis vairākus rādītājus, kas jāuzlabo, lai elektroenerģijas kvalitāte atbilstu noteiktam kvalitātes standartam.
«Šis ir pirmais solis, ko mēs kā atbildīgā institūcija esam spēruši, lai veicinātu elektroenerģijas pakalpojumu kvalitātes attīstību Latvijā. Pirmie mērījumu rezultāti atklāj tās lietas, kas ir jāsakārto gan attiecībā uz apgādes nepārtrauktību, gan attiecībā uz kvalitātes rādītājiem, kas noteikti likumdošanā ietvertajā standartā. Savukārt nākotnē plānojam jau veikt plašāku salīdzinošu analīzi par nepieciešamajiem kvalitātes uzlabojumiem ilgtermiņā, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, kā arī paplašināt jau esošo vērtēšanas kritēriju mērogu,» stāsta regulatora padomes loceklis Rolands Irklis.
2013. gadā veiktas deviņas sistēmas operatoru pārbaudes, izvērtējot 38 objektus. Kopumā apsekoto objektu ekspluatācija ir vērtējama kā apmierinoša. «Pārbaudēs tika konstatēti gan būtiski, gan nebūtiski trūkumi, par kuriem attiecīgi tika sastādīti akti. Pozitīvi vērtējams ir tas, ka konstatētie objektu ekspluatācijas trūkumi tiešā veidā neietekmē elektroapgādes drošumu. Turklāt būtiskākos trūkumus sadales operatori novērsa regulatora norādītajos termiņos,» stāsta SPRK Energoapgādes objektu kontroles nodaļas vadītājs Ingus Užulis.
Tāpat 2013. gadā veikts 51 sprieguma kvalitātes pārbaudes mērījums. Vērtējot situāciju kopumā, SPRK secina, ka viens no elektroenerģijas lietotājiem svarīgākajiem elektroapgādes tīklu sprieguma raksturlielumiem – barošanas sprieguma frekvence – atbilst standartam. Elektroenerģijas sprieguma kvalitātes neatbilstība Standartam konstatēta 61% gadījumu, kur kā būtiskākās neatbilstības konstatētas pazemināta sprieguma vērtība, kā arī mirgoņa un harmoniskie kropļojumi. Veicot mērījumus, prioritāritika izvēlētas zemsprieguma tīklu vietas ar potenciāli kritisku sprieguma kvalitāti, tāpēc šo mērījumu statistika nevar būt vispārināta un attiecināta uzelektroenerģijas piegādes kvalitāti Latvijā kopumā.
Ja elektroenerģijas sadales pakalpojumu kvalitāte neatbilst standartam, patērētājam ir tiesības pieprasīt samazinātu tarifu. Samazināts tarifs nozīmē to, ka sistēmas pakalpojumu tarifam tiek piemērots koeficients 0,5. Samazinātu tarifu piemēro konkrētais sistēmas operators.
Elektroenerģijas piegādes kvalitāti SPRK izvērtēja, vadoties pēc raksturlielumiem, kas iezīmē elektroenerģijas sadales pakalpojumu kvalitāti – sprieguma nepārtrauktība (jeb drošums), sprieguma kvalitātes atbilstība standartam, kā arī komerckvalitāte.
Latvijas teritorijā ar elektroenerģijas tirdzniecību var nodarboties reģistrēti uzņēmumi, bet pamatā lielākā daļa lietotāju elektroenerģiju pērk no AS Latvenergo. Elektroenerģijas pārvadi Latvijas teritorijā veic viens pārvades sistēmas operators –AS Augstsprieguma tīkls, bet elektroenerģijas sadali – 11 sadales sistēmas operatori, no kuriem AS Sadales tīkls nodrošina 99% elektroenerģijas lietotāju elektroapgādi. Ar elektroenerģijas ražošanu valstī nodarbojas uzņēmumi, kas reģistrēti elektroenerģijas ražotāju reģistrā. Lielākais elektroenerģijas ražotājs Latvijas teritorijā ir AS Latvenergo. Regulators izskata iesniegumus un sūdzības par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu.