Apdrošināšanas sabiedrība BALTA (PZU grupa) izmaksājusi pēdējo desmit gadu laikā lielāko vispārējās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas atlīdzību 75 000 eiro apmērā, kad atklājies, ka kāda uzņēmuma saražotās produkcijas iepakojuma materiāls neatbilst tehniskajām prasībām.
«Konkrētajā gadījumā saražotā produkcija bija iepakojuma materiāls, kas tika eksportēts uz ārzemēm. Produkcijas ražošanas procesā bija pieļautas novirzes no nepieciešamajām tehniskajām prasībām. Diemžēl šī neatbilstība tika pamanīta tikai brīdī, kad iepakojuma materiāla pasūtītājs jau bija izgatavojis lielu skaitu iepakojumu un piepildījis ar produkciju, kas paredzēta nosūtīšanai gala patērētājiem,» skaidro Viktorija Antropova, BALTA Īpašuma un speciālo produktu pārvaldes produktu vadītāja un risku parakstītāja. Viņa skaidro, ka, neskatoties uz uzņēmumu pieredzi un veiktajiem piesardzības pasākumiem, kļūdas mēdz notikt, un tās uzņēmumiem var izmaksāt pat vairākus desmitus tūkstošus eiro.
BALTA ik gadu apmaksājot vairākus simtus vispārējās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas atlīdzību pieteikumu.
Produkcijas ražotāju pieteikto civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas atlīdzību apmērs BALTA pieredzē svārstās no 30 eiro līdz pat 75 000 eiro.
Saņemto apdrošināšanas atlīdzību raksturs ir ļoti dažāds. Lielākajā daļā gadījumu zaudējumi trešajām pusēm rodas negaidīti ikdienišķās situācijās. Visbiežāk negadījumi notiek, iekraujot vai izkraujot preces. Piemēram, kāda uzņēmuma izkrāvēja vadītājs ar gadiem ilgu pieredzi, izkraujot preces, nejauši sabojājis blakus stāvošo klienta transportlīdzekli.
Tāpat viens no biežākajiem zaudējumu iemesliem ir īpašuma nopludināšana no dažādām iekārtām, kad, piemēram, no plīsuša boilera tiek appludināts dzīvoklis vai no ūdens sadalītāja bojāts grīdas segums un mēbeles. BALTA pieredzē par elektroenerģijas piegādes traucējumu dēļ sabojātām sadzīves elektroiekārtām atlīdzībā izmaksāti teju 25 tūkstoši eiro. Savukārt vairāk nekā 39 tūkstoši eiro izmaksāti par ražošanas iekārtas darbības traucējumu radītu kaitējumu videi.
«Lai cik labi būtu organizēts darbs uzņēmumā, pastāv risks bez iepriekšēja nodoma nodarīt zaudējumus klientiem, sadarbības partneriem vai citām personām. Arī likums «Par atbildību par preces un pakalpojuma trūkumiem» nosaka, ka preces ražotājam, izplatītājam vai pakalpojuma sniedzējam ir jāatlīdzina cietušajai personai radītie zaudējumi, ja preces vai pakalpojuma trūkumu dēļ tiek nodarīts kaitējums cilvēka dzīvībai, veselībai vai mantai,» skaidro V. Antropova.