Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) uzsāks tematiskās pārbaudes sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumos visā Latvijā, Db.lv informēja PVD Sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Ilze Meistere.
Šāds lēmums pieņemts pēc tam, kad PVD inspektori restorānā Stella Pub konstatēja higiēnas prasību pārkāpumus, kuru rezultātā vairāki šīs iestādes apmeklētāji ir saslimuši ar vīrushepatītu.
Tematisko pārbaužu laikā Pārtikas un veterinārais dienests īpašu uzmanību pievērsīs tam, vai sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumos ir nodrošināts viss nepieciešamais personīgās higiēnas veikšanai, kā arī tam, vai uzņēmumā ir dezinfekcijas līdzekļi regulārai dezinfekcijas veikšanai.
„Pārtikas apritē iesaistītajiem uzņēmumiem ir jāsaprot, ka to personāls ar savu darbību vai bezdarbību vistiešākajā veidā ietekmē ne tikai savu klientu, bet arī visu Latvijas iedzīvotāju veselību”, saka PVD ģenerāldirektors Mareks Samohvalovs, „Šādu gadījumu sekas, kad uzņēmuma personāls nezināšanas vai nolaidības dēļ savā darbībā pieļauj kļūdas, ir ļoti bēdīgas. Stella Pub gadījums apliecina, ka higiēnas prasības pārtikas uzņēmumam nekad nevar būt par augstu”.
Atbilstoši normatīvo aktu prasībām, par pārtikas nekaitīgumu un kvalitāti atbildīgs ir pārtikas uzņēmums. Lai garantētu patērētājiem drošu un nekaitīgu pārtiku, pārtikas uzņēmumiem ir jāievieš paškontroles sistēma, kas ietver katra pārtikas aprites posma uzraudzību un analīzi, nosaka posmus pārtikas apritē, kas ir kritiski jeb bīstami pārtikas drošībai un nekaitīgumam un ievieš efektīvas kontroles un uzraudzības procedūras šajos posmos.
Pārtikas un veterinārais dienests kafejnīcas, restorānus, bārus un citus atklāta tipa sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumus pārbauda divas reizes gadā, bet slēgta tipa sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumus četras reizes gadā. Tāpat dienests veic ārpuskārtas pārbaudes, lai konstatētu, vai uzņēmums ir novērsis pārbaudes laikā konstatētos pārkāpumus, ārpuskārtas pārbaudes tiek veiktas arī tad, ja par uzņēmuma darbību saņemtas sūdzības.
Šī gada 1. ceturksnī veikto sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumu pārbaužu rezultāti liecina - 22 % no veiktajām pārbaudēm inspektori konstatējuši, ka uzņēmumā netiek ievērotas personāla higiēnas prasības, telpu higiēnas prasību pārkāpumi konstatēti 40 %, pārkāpumi tīrīšanas un dezinfekcijas procedūru ieviešanā 22 %, iekārtu un aprīkojuma higiēnas pārkāpumi 37 % no veiktajām pārbaudēm, kā arī 33 % no veiktajām pārbaudēm pārkāpumi konstatēti paškontroles sistēmas ieviešanā.