Pēc krīzes Rīgā gadā tiek izsludināts ne vairāk par astoņiem ielu projektēšanas iepirkumiem, par kuriem cīnās aptuveni 15 projektēšanas biroji. Tas izraisījis arī ievērojamu projektēšanas pakalpojumu cenu kritumu, atklāj projektēšanas uzņēmuma Legzdiņš un partneri valdes loceklis Gatis Legzdiņš.
«Lielie iepirkumi tiek izsludināti divreiz gadā pa trīs-četriem objektiem katrā. Tātad pēdējos pāris gados tie ir aptuveni astoņi objekti gadā. Projektēšanas biroju Rīgā noteikti ir vairāk par desmit, par katru objektu cīnās visi biroji, bet tikt pie pasūtījuma var tikai puse no tiem. Tas ir labākajā gadījumā, kad katru objektu projektē cits birojs. Pārējie biroji dara ko citu - sēž bez darba, pārprofilējas vai, labākajā gadījumā, tiek pie kāda privātā pasūtījuma,» sacīja Legzdiņš.
Viņš piebilda, ka pirms krīzes bija aptuveni 15 objekti gadā, bet katrs no šiem objektiem bija piecas līdz desmit reizes lielāks nekā tagadējie. Bija vairāk darba, un arī katra projekta cena bija attiecīgas reizes lielāka, skaidroja Legzdiņš.
Pēdējos trīs četrus gadus projektēšanas pakalpojumu cenas ir nemainīgi zemas, norādīja Legzdiņš. Krīzes laikā projektēšanas pakalpojumu cenas samazinājās aptuveni par 200-300%, jo pasūtījumu skaits samazinājās aptuveni piecas reizes.
«Ja pirms tam nosacīti pieci projektētāji cīnījās par pieciem pasūtījumiem un pastāvēja iespēja, ka katrs var dabūt vienu, tad krīzes laikā tie paši pieci projektētāji cīnījās par vienu pasūtījumu. Projektētāji paši bija spiesti samazināt cenu līdz pašizmaksai vai tuvu tai. Pēc krīzes pasūtījumu skaits nav pieaudzis, vismaz ielu projektēšanai Rīgā,» skaidroja Legzdiņš.
Vaicāts, kāpēc ir samazinājies iepirkumu skaits, Legzdiņš sacīja, ka zināms iemesls ir arī tas, ka savulaik jau daudzām rekonstruējamām ielām projekti ir uztaisīti - atliek tikai tos izņemt no skapja un būvēt.
«Daudzi no savulaik uztaisītajiem projektiem tāpat nekad netiks izbūvēti, jo nav naudas to realizācijai. Man, piemēram, no desmit uzprojektētām ielām autoruzraudzība jāveic trim ielām, tas nozīmē, ka septiņas netiek būvētas. Savulaik ir bijis iepirkums, uztaisīts projekts, par to ir samaksāts, bet tas netiek realizēts,» piebilda Legzdiņš.
Jautāts, vai ir kādas cerības, ka varētu augt pasūtījumu skaits vai sāks realizēt agrāk uztaisītus projektus, Legzdiņš sacīja, ka neko konkrētu nevar prognozēt.