Jaunākais izdevums

Ņemot vērā likumprojekta apstiprināšanu par pabalsta izmaksu ģimenēm 500 eiro apmērā, ir ļoti būtiski neaizmirst par tiem, kuri šo naudu Latvijas budžetā ienes.

Lai gan preču eksports 2020. gadā sasniedzis rekordu un kopējā vērtība veidoja 13,19 miljardus eiro, pakalpojumu eksportētāji var saskarties ar nepārvaramām grūtībām.

Pakalpojumu eksports pēdējos 10 gados veidojis aptuveni 30% no kopējā Latvijas eksporta (vidēji 16% no IKP). Pandēmija ir būtiski apgrūtinājusi pakalpojumu eksportu un arī Latvijas Banka prognozē, ka pakalpojumu eksporta, kurš atspoguļo tūrisma un transporta pakalpojumu vājo plūsmu, atveseļošanās gaidāma tikai tad, kad būtiski mazināsies ar Covid-19 pandēmiju saistītās bažas. Tas viss norāda, ka pakalpojumu eksportētāji ir jāvakcinē iekļaujot tos kādā no prioritārajām grupām, lai sekmētu pēc iespējas ātrāku ekonomikas atgūšanos.

Lauvas tiesa - transporta pakalpojumi

Jautājums nav par to, kurš ir tiesīgs saņems helikoptera naudu, un kā tā tiks iztērēta? Jautājums – kurš šo naudu ienesīs valsts budžetā? Un kā atbalstīsim tos, kuri ir gatavi strādāt un pelnīt? Pakalpojumu eksportētāji, kuru darbs ir cieši saistīts ar komandējumiem ārvalstīs, lielu daļu no nepieciešamā nespēj veikt attālināti. Lauvas tiesu no Latvijas pakalpojumu eksporta groza veido transporta pakalpojumi, kam seko braucieni, finanšu pakalpojumi, telekomunikācijas, datoru un informācijas pakalpojumi, kā arī citi saimnieciskās darbības pakalpojumi un būvniecība. Šobrīd virkne aspektu – pašizolācija, kuras laikā darbinieks nevar pilnvērtīgi strādāt, ārstēšanās izdevumi saslimšanas gadījumā u.tml. - rada nopietnus papildus izdevumus.

Vakcinācijas pases nav tāla nākotne

Eiropas valstis, kas ir izteikti atkarīgas no tūrisma sektora ieņēmumiem, aizvien aktīvāk atbalsta ideju par vakcinācijas pasēm, proti, dokumentu, kas apliecina, ka attiecīgais cilvēks ir vakcinēts pret Covid–19. Tas būtu viens no risinājumiem, kā atsākt brīvāku ceļošanu Eiropā. Arī Zviedrija un Dānija jau paziņojušas par ideju ieviest elektroniskus sertifikātus, kas to ieguvējiem varētu ļaut ceļot uz ārzemēm. Bez šādas pases ieceļošana virknē valstu jau drīzākajā laikā varētu būt aizliegta vai ļoti apgrūtināta. Ko tas nozīmēs Latvijas pakalpojumu eksportētājiem? Kāda būs viņu konkurētspēja, salīdzinājumā ar citu Eiropas valstu kolēģiem, kuri būs vakcinēti?

Šī brīža situācija

Apskatot Veselības ministrijas prioritāri vakcinējamās grupas ir redzams, ka eksportējošo uzņēmumu darbinieki šobrīd iekļauti sadaļā “pārējie” un vakcīnas varētu saņemt šī gada trešajā vai ceturtajā ceturksnī. Veidojas situācija, kad patversmju klienti, personas ieslodzījuma vietās un reliģisko organizāciju līderi tiks vakcinēti ātrāk, nekā eksportējošo uzņēmumu darbinieki, kuri pelna naudu šo cilvēku nodrošināšanai. Šī situācija ir jāmaina.

Neproporcionāli liela ietekme uz ekonomiku

Rezumējot visu iepriekš minēto, jāpiebilst, ka cilvēku skaits, kuri būtu jāvakcinē, lai šīs nozares varētu atgriezties pie darba, salīdzinot ar šo nozaru ietekmi uz Latviju ekonomiku, nav liels. Pakalpojumu eksports ietver arī augsti kvalificētu pakalpojumu sniegšanu, par kuriem tiek piemērota atbilstoša samaksa, kas vēlāk – nodokļu veidā – nonāk valsts budžetā. Primāra pakalpojumu eksporta nozares vakcinācija ir lieliska iespēja paaugstināt eksportējošo uzņēmumu konkurētspēju un maksimāli strauji atgūties pēc pandēmijas beigām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības jaunā vides politika visbūtiskāk skars zemkopību un transportu; pārejai uz jauno kursu Latvijai atvēlēti 10 miljardi eiro, kas pašlaik ir viena gada valsts budžets, taču tikai aizsargājamo teritoriju palielināšana meža nozarē vien ik gadu samazinās eksporta ienākumus par vismaz 800 milj. eiro, kā arī nodarbinātību nozarē un ar to saistītajās sfērās.

To rāda Dienas Biznesa sadarbībā ar portālu zemeunvalsts.lv organizētā diskusija par Eiropas Savienības jauno vides politiku, tās iespējamajiem riskiem un ieguvumiem Latvijas tautsaimniecībai.

Pārkārtošanās notiks daudzu gadu garumā, taču, lai tās rezultātā tiktu sasniegti izvirzītie ES klimata mērķi un vienlaikus tautsaimniecība nepiedzīvotu nepatīkamus pārsteigumus, attiecīgu lēmumu izstrādē jāpiedalās politiķiem, ierēdņiem un konkrētajās nozarēs strādājošajiem uzņēmējiem.

Identificē nozares, kuras jutīs visvairāk

“Pašlaik notiek to nozaru, kuras ietekmēs jaunā ES vides politika, identificēšana. Šajā procesā ir iesaistītas vairākas ministrijas, un tajā arī tiks identificētas tās nozares, kurām būs jāsaņem vislielākais sitiens,” skaidro Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs Gatis Zamurs. Viņaprāt, vislielāko pārmaiņu priekšā atrodas transports un zemkopība, kas ir atbildīgas par lielu daļu no siltumnīcu gāzu emisijām. “Tā ir horizontāla pārmaiņa, kura skars visus, izaicinājumu ir daudz, un tos visus nofiksēt nav iespējams. Piemēram, gājām Zaļā kursa virzienā, domājām zaļas domas, bet atnāca Covid-19, un mēs apkraujamies ar plastmasas iepakojumu,” tā G. Zamurs.Viņš atzīst, ka šajā kontekstā ir jāsaprot, cik preces un pakalpojumi maksās. “Visiem pārvadājumiem būs jāizmanto zaļāks transports un arī jābrauc būs mazāk. Preču ražošana lielos attālumos no patērētājiem un to atvešana nozīmē, ka par to ievešanu ES būs jāmaksā, lai nekropļotu konkurenci ar tiem, kuri ražo zaļāk ES,” tā G. Zamurs. Tas nozīmēs CO2 emisijas nodokli preču ievešanai ES. Protams, pašlaik nav zināms, kad tāds tiks ieviests. “Tuvāko gadu laikā sapratīsim, kad un kā tas notiks,” uzsver G. Zamurs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot no 2.augusta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) parlamentārā sekretāra pienākumus pildīs Gatis Zamurs.

Līdzšinējā VARAM parlamentārā sekretāre Dace Bluķe līdz ar ievēlēšanu Liepājas novada domē, pildīs deputātes pienākumus.

G. Zamurs ir ieguvis augstāko izglītību starptautiskā biznesa vadībā Rīgas Tehniskās universitātes Rīgas Biznesa skolā, desmit gadus veiksmīgi vadot biedrību "Latvijas Koka būvniecības klasteris" biedrības izpilddirektora amatā un daloties uzņēmējdarbības pieredzē ar studentiem, strādājot par Rīgas Tehniskās universitātes lektoru.

2021.gada janvārī G.Zamurs uzsāka pildīt Saeimas deputāta pienākumus, tostarp darbojoties Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā.

"Laikā, kad dienasgaismu ierauga administratīvi teritoriālā reforma, kad Latvija ievieš iepakojumu depozīta sistēmu un visa Eiropas Savienība uzņem zaļo kursu, īpaši svarīga ir ministrijas un Saeimas savstarpējā sadarbība. Uzņemos veidot starpinstitucionālu dialogu un veikt zaļo ideju vēstneša lomu sabiedrībā," norāda G.Zamurs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Video

VIDEO: ES jaunās vides politikas ietekme uz Latvijas tautsaimniecību

Māris Ķirsons,29.09.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības jaunā vides politika visbūtiskāk skars zemkopību un transportu, pārejai uz jauno kursu Latvijai atvēlēti 10 miljardi eiro, kas pašlaik ir viena gada valsts budžets, taču, tikai aizsargājamo teritoriju palielināšana meža nozarē ik gadu samazinās eksporta ienākumus par vismaz 800 milj. eiro, kā arī nodarbinātu nozarē un ar to saistītajās sfērās.

To rāda Dienas Bizness sadarbībā ar ar portālu zemeunvalsts.lv diskusija par Eiropas Savienības jauno vides politiku, tās iespējamajiem riskiem un iespējām Latvijas tautsaimniecībai.

Pārkārtošanās notiks daudzu gadu garumā, taču lai tās rezultātā tiktu sasniegti izvirzītie ES klimata mērķi un vienlaikus tautsaimniecība nepiedzīvotu nepatīkamus pārsteigumus attiecīgu lēmumu izstrādē jāpiedalās politiķiem.

Diskusijas dalībnieki Gatis Zamurs, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs, Dagnis Dubrovskis, mežzinātņu doktors, Jānis Eglīts, Zemkopības ministra Kaspara Gerharda biroja vadītājs. Diskusiju vada Māris Ķirsons, “Dienas Bizness” žurnālists.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dānijas atjaunīgās enerģijas attīstītājs European Energy paziņojis par plāniem būvēt 110 MW saules enerģijas parku Tārgalē, Ventspils novadā. Tas būs pirmais European Energy projekts Latvijā, kā arī līdz šim lielākais saules paneļu parks Latvijā.

Tārgales saules enerģijas parku elektrotīklam paredzēts pievienot 2024. gadā, un tas sniegs iespēju ik gadu saražot aptuveni 110 000 MWh zaļās enerģijas, nodrošinot apmēram 52 tūkstošus mājsaimniecību ar to gada elektroenerģijas patēriņu.

European Energy atjaunīgās enerģijas projektus Latvijā sāka attīstīt 2021. gadā, un līdz ar biroja atvēršanu Rīgā uzņēmumam Latvijā ir pievienojušies vēl četri darbinieki, lai attīstītu spēcīgu atjaunīgās enerģijas projektu klāstu mūsu valstī. Šobrīd uzņēmumam Latvijā ir vairāk nekā 1 GW attīstības plāns, kas ietver gan saules, gan vēja parku projektus.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) parlamentārais sekretārs Gatis Zamurs atklāšanas pasākumā uzsvēra: “Šodien Eiropas Zaļais kurss ir kļuvis par mūsu, Latvijas un Eiropas, drošības kursu, tāpēc atzinīgi vērtēju European Energy iniciatīvu veidot savu atjaunīgās enerģijas biznesu arī Latvijā. Kopš šā gada 24. februāra enerģētiskā neatkarība ir kļuvusi ne vien par iespēju ietaupīt naudu vai aizsargāt vidi, šobrīd enerģētiskā neatkarība ir finansējuma liegšana agresoram, nepiedalīšanās nevainīgu cilvēku nogalēšanā. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir atvērta sadarbībai, vedot Latvijas sabiedrību uz drošību un ilgstpējību, veicinot Eiropas kopējo labklājību.”

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jelgavas novada Vilces pagastā satiksmei atklāts 350 metru garš ceļa posms, ko intensīvi izmanto smagās automašīnas, ar jaunu eksperimentālu ceļa pārklājumu – kur bitumena modificēšanā izmantotas no nolietotām riepām izgatavotas gumijas granulas.

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki prognozē, ka šāds ceļa segums kalpos 2 līdz 5 gadus ilgāk, nekā asfaltbetons, kur izmanto nemodificētu bitumenu. Gumijas granulas, kā bitumena modifikators, ir konkurētspējīgs ar pašlaik izmantoto SBS (stirols-butadiēns-stirols), kā arī jaunā tipa asfaltbetons būs noturīgāks pret noguruma plaisu un risu veidošanos un ir atbilstošāks Latvijas laikapstākļiem.

Gumijas granulas no sasmalcinātām riepām tika pievienotas bitumam “Igates” bāzē Glūdā, izmantojot speciālu iekārtu modificēta bitumena ražošanai. Pie izmantotās “receptes” gandrīz pusgada garumā cītīgi strādāja RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes (BIF) Ceļu un tiltu katedras un RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Polimēru materiālu tehnoloģiju katedras zinātnieki. Vilces asfalta rūpnīcā modificētā bituma masa, pievienojot siltā asfalta piedevu, tika izmantota asfalta ražošanai.

Komentāri

Pievienot komentāru