Jaunākais izdevums

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki izstrādājuši mīnu meklēšanas mācību jeb simulācijas iekārtu, kas atbilst Latvijas Jūras spēku mīnu meklēšanas kuģu aprīkojumam.

Ekrānā redzama jūras grunts un nelieli, mirdzoši punktiņi – iespējamās «mīnas». Taču tas nav standarta attēls, norāda kapteiņleitnants Ivo Valters, kurš ir arī Jūras spēku (JS) mācību centra pretmīnu un bruņojuma mācību nodaļas vecākais pasniedzējs. Viņš nomaina ekrānā redzamo attēlu pret citu, kas atgādina topošajām māmiņām tik pazīstamo ultrasonogrāfijas attēlu. Tagad «mīnas» pamanīt ir grūtāk, taču tieši tādā attēlā tās jāierauga arī uz kuģa. Divi lieli monitori, tastatūras, tepat arī iekārta, kas ļauj izmēģināt roku kuģa vadīšanā – noturēt un mainīt kursu. Pretējā telpas stūrī – instruktora dators, no kura simulatoros ievada mīnu meklēšanas uzdevumus. Digitālās interaktīvās iekārtas papildina vecāks uzskates līdzeklis – mīnu neitralizēšanas iekārta jeb robots, kas uz atrasto mīnu, ja tā atzīta par bīstamu, nogādā spridzekli.

Tas ir matemātiskās modelēšanas inovatīvs risinājums, pilnībā balstīts uz servisorentētu arhitektūru uzbūves principiem un tehnoloģijām, kuras piedāvā izstrādes platforma .NET un DirectX, projekta zinātnisko pusi skaidro RTU projekta izstrādes grupas vadītājs Agris Ņikitenko. Būtiskie grafikas aprēķini tiekot veikti datora grafiskajā kartē, nenoslogojot centrālo procesoru, kas tikmēr spēj veikt citus uzdevumus. Inovācija tapusi sadarbībā ar profesoru Jāni Vību. Ārpus Latvijas šādi matemātiskie modeļi parasti ir komercnoslēpums, bet J.Vība to izstrādāja par velti, lai atbalstītu labu ideju valsts un RTU attīstības interesēs, uzsver A. Ņikitenko.

Visu rakstu lasiet 8. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar jūras flotes tehnoloģiju attīstību Latvijas Jūras akadēmijā pieaug studiju procesā izmantoto tehnoloģiju parks, kurā esošās iekārtas kā simulatori aizvien vairāk tiek izmantotas inženierzinātņu un kuģu vadības jūras virsnieku apmācībā, informē akadēmijas pārstāvji.

Jaunākais apmācību procesā iekļautais simulators ir Augstsprieguma simulators, kas studentiem ļaus apgūt iemaņas kuģa augstsprieguma iekārtu apkalpošanā. Simulators iegādāts par aptuveni 9000 eiro.

«Pēdējos gados uz kuģiem – gan pasažieru, gan kravas kuģiem strauji aug dažādu moderno tehnoloģiju izmantošana. Tāpēc zināšanas darbā ar jaunajām tehnoloģijām tiek prasītas arī no jaunajiem jūrniecības speciālistiem. Šobrīd pasaulē trūkst ap 30 000 kuģu virsnieku, tas ir, stūrmaņu, mehāniķu un elektromehāniķu. Taču darba tirgū jauno speciālistu konkurētspēja ir cieši saistīta ar praksi, savukārt kvalitatīva prakse – ar jau krastā iegūtām reālām zināšanām par kuģu darbību un vadību,» stāsta Latvijas Jūras akadēmijas (LJA) rektors Jānis Bērziņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

FOTO: airBaltic iegādātais 13 miljonus eiro vērtais Airbus A220 simulators

Ilze Žaime, 04.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas aviokompānija "airBaltic" par 13 miljoniem eiro iegādājusies "Airbus A220" lidojumu simulatoru, kas ir pasaulē jaunākais šāda veida simulators.

CAE 7000XR sērijas lidojumu simulators, kas aprīkots ar CAE Tropos™ 6000XR vizuālo sistēmu, tiks izmantots pilotu apmācību vajadzībām "airBaltic Training" centrā.

Simulatora izveide ilgusi gada garumā un tā uzstādīšanas process ildzis divus mēnešus. Simulators aprīkots ar programmatūru, kas ļauj simulēt dažādas situācijas, tai skaitā avārijas nosēšanos, nelabvēlīgus laika apstākļus un citas ārkārtas situācijas.

"Pirms gada pieņemtais lēmums investēt lidojumu simulatora iegādei bija loģisks solis, nodrošinot, ka varēsim veiksmīgi attīstīties un īstenot mūsu paredzētos biznesa plānus līdz 2025.gadam. Pilotu apmācības prasa ļoti daudz, tādēļ arī bijām gatavi investēt 13 miljonus eiro "Airbus A220" simulatora iegādei," uzņēmuma investīciju paskaidro "airBaltic" izpilddirektors Martins Gauss.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lidsabiedrība airBaltic no globāla aviācijas apmācības uzņēmuma CAE pasūtījusi Airbus A220 D līmeņa lidojumu simulatoru. Jauno CAE 7000XR sērijas simulatoru paredzēts saņemt līdz 2019. gada beigām.

«Flotes modernizācija ar līdz pat 80 Airbus A220-300 lidmašīnām nozīmē, ka mums kā lidsabiedrībai būs jāapmāca simtiem jau esošo un nākotnes pilotu. Lidojumu simulators atradīsies netālu no mūsu galvenā biroja un nodrošinās tik ļoti nepieciešamo apmācību vienkāršību, kā arī izmaksu efektivitāti,» komentē airBaltic izpilddirektors Martins Gauss (Martin Gauss).

Viņš norāda, ka Eiropā ir tikai divi Airbus A220 simulatori un šis būs jaunākais šāda veida simulators pasaulē.

Simulators atradīsies airBaltic Training centrā starptautiskajā lidostā «Rīga», un tas ir pirmais jaunais lidojumu simulators, ko jebkad iegādājusies kāda Latvijas lidsabiedrība. Biznesa plānu tā iegādei un izmantošanai apstiprinājusi airBaltic padome.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lidsabiedrības airBaltic struktūrvienība airBaltic Training pabeigusi apmācības ar Boeing 737 lidojumu simulatoru un pārdevusi to uzņēmumam Francijā.

Uz jautājumu, kāda bijusi darījuma summa, Db.lv uzņēmumā norādīja, ka, atbilstoši simulatora pārdošanas līgumam, Latvijas lidsabiedrība airBaltic nevar atklāt pārdošanas summu vai citas darījuma detaļas.

"airBaltic jau līdz 2024. gada sākumam lidojumus veiks ar 50 Airbus A220-300 lidmašīnām, kas nozīmē, ka uzņēmuma apkalpes apmācību vajadzības ievērojami pārsniegs pašreizējās iespējas. Noslēdzot apmācību ar Boeing 737 simulatoru, mēs spēsim nākotnē iegādāties un uzstādīt otru mūsdienīgo Airbus A220 lidojumu simulatoru," skaidro airBaltic operatīvās vadības direktors Pauls Cālītis.

airBaltic Training izmantojusi Boeing 737 lidojumu simulatoru kopš uzņēmuma izveides 2010. gadā. Šajā laikā ar to veiktas vairāk nekā 50 000 apmācību stundas, augstāko noslodzi sasniedzot 2018. gadā, kad tas visu gadu tika izmantots vairāk nekā 85% no komerciāli pieejamā laika. Kopumā to apmācībām izmantojuši 44 dažādi uzņēmumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Modernizējas, lai nebūtu konkurentu

Lelde Petrāne, 10.11.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar bankas Citadele un Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējumu mācību centrs Novikontas Jūras koledža pabeidzis vērienīgu aprīkojuma modernizācijas projektu jūrnieku apmācībai, kļūstot par modernāko šāda veida mācību centru Baltijā, NVS valstīs un vienu no modernākajiem Eiropā.

Projekta mērķis ir piesaistīt arvien vairāk vietējo un ārzemju jūrnieku, kam nepieciešams iziet sertifikācijas kursus, apmācībām Latvijā.

Jūrniekiem neatkarīgi no valsts, kurā viņi strādā, pēc augstākās izglītības iegūšanas ik pēc noteikta perioda (parasti - ik pēc pieciem gadiem) obligāti ir jāapgūst apmācības kursi profesionālo prasmju pilnveidošanai.

Novikontas Jūras koledžas aprīkojuma modernizācijas projekta realizācijas laikā iegādāti jauni navigācijas un mašīntelpas simulatori: navigācijas simulators ar dinamiskās pozicionēšanas moduli, navigācijas simulators ar radara un karšu simulāciju un mašīntelpas simulators, uz kura ir iespējams strādāt sinhronā darbībā ar navigācijas simulatoru un kas ļauj īstenot stūrmaņu un mehāniķu kopīgo apmācību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Start-up

Pēc trim gadiem mērķē uz 10 miljonu eiro apgrozījumu

Anda Asere, 17.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2020. gadā "Exonicus" plāno uzsākt A līmeņa investīciju raundu ar mērķi piesaistīt 2,5 miljonus eiro.

"2020. gads solās būt tikpat bagātīgs un aizraujošs kā iepriekšējais. Augs gan produkta pieprasījums, gan interese, kas jau šobrīd ir vērā ņemama. Plānojam noslēgt vairākus darījumus ar ASV militārajiem medicīnas centriem. Tāpat vēlamies veiksmīgi iesniegt projekta pieteikumu Eiropas aizsardzības fonda projektam. Vēlamies uzsākt A līmeņa investīciju raundu ar mērķi piesaistīt 2,5 miljonu eiro finansējumu no investoriem, kas ļautu mums aktīvāk piedalīties industriju konferencēs, palielinātu produkta izstrādes jaudu ar mērķi 2023. gadā sasniegt desmit miljonu eiro apgrozījumu," teic Jānis Kondrāts, "Exonicus" līdzdibinātājs.

Šogad medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmums "Anatomy Next" tika reorganizēts un tagad "Exonicus" attīsta virtuālās realitātes traumu simulatoru, bet "Anatomy for Sculptors" un "Anatomy Labs" strādā ar anatomijas izglītību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmums "Anatomy Next" ir reorganizēts un "Exonicus" attīsta virtuālās realitātes traumu simulatoru, bet "Anatomy for Sculptors" un "Anatomy Labs" strādā ar anatomijas izglītību

"Vasara bija ļoti smaga "Exonicus" darbībā, jo notika ilga un sarežģīta kompānijas reorganizācija, kā rezultātā uzņēmums sadalījās divos atsevišķos uzņēmumos. No "Exonicus" atdalījās divas biznesa līnijas - "Anatomy for Sculptors" un "Anatomy Labs"," stāsta Jānis Kondrāts, "Exonicus" līdzdibinātājs.

Šobrīd "Exonicus" nodarbojas ar traumas simulatora "Trauma Simulator" attīstīšanu. Tas ir virtuālās realitātes neatliekamās medicīniskās palīdzības treniņu simulācijas rīks, kas mediķiem, ārstiem, veselības aprūpes speciālistiem un medmāsām palīdz apgūt prasmes un uzturēt sagatavotību sarežģītām situācijām. "Trauma Simulator" produkta pirmo versiju ir iegādājušies un palīdzēja izstrādāt ASV militārās medicīnas centrs "Madigan Army Medical Center".

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija ir pirmā no trim Baltijas valstīm, kurā ir pieejams zirgu simulators.

To sarūpējis jāšanas sporta entuziasts un talantīgās sportistes Odrijas Robertas Brālēnas tētis, SIA "Nagi Ragi" īpašnieks Artis Brālēns. Britu firmas "Racewood" zirgu simulatos uzņēmējam izmaksājis 120 000 eiro. Tuvākās valstis, kurās ir pieejams šāds simulators, ir Somija un Čehija.

A.Brālēns stāsta, ka bankas aizdevumu šim projektam nav devušas un nācies ieguldīt paša nopelnītos līdzekļus uzņēmumā, kas nodarbojas ar govju nagu griešanu. "Melnim, kā treneres iesaukušas zirga simulatoru, saredzu nākotni. Ņemot vērā šā brīža situāciju ar COVID-19, iespējams, šobrīd apmeklētāju būs mazāk, kaut arī treniņi ir pilnīgi droši, jo notiek individuāli. Optimistiskā prognoze, kad varētu atpelnīt ieguldītās investīcijas, ir astoņi gadi," lēš uzņēmējs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Latvijā radītais viesuļvētras simulators atzīts par gada otro labāko jauno produktu pasaulē

Db.lv, 21.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā radītais viesuļvētras simulators "Beat The Storm" pasaulē lielākajā atrakciju industrijas izstādē Orlando, ASV izcīnījis 2. vietu labāko jauno produktu kategorijā.

Atrakcija vēja tunelī drošos apstākļos ļauj iepazīt vēja stiprumu līdz 160 km/h, kas līdzvērtīgs otrās kategorijas viesuļvētrai.

Globālā atrakciju industrijas asociācija (IAAPA) ir pasaulē lielākā šāda veida organizācija, kas dibināta 1918. gadā un apvieno dalībniekus no vairāk kā 100 valstīm. "IAAPA EXPO Orlando" ir gada lielākais asociācijas organizētais pasākums, kas pulcē atrakciju nozares profesionāļius no visas pasaules. Vienas nedēļas garumā notiek gan konferences, gan izstāde, kur tiek prezentēti aktuālie produkti un pakalpojumi. Šis pasākums pulcē vairāk kā 40 000 interesentu.

"Mēs gatavojāmies gadu, lai visas pasaules atrakciju parku nozarei prezentētu savu jauno produktu. Pirmo reizi klientu vērtējumam tas tika nodots 2022. gada jūnijā, kad pirmie divi vētras pieredzes tuneļi tika uzstādīti "Universe Science Park" Dānijā. Jau pāris mēnešos "Beat The Storm" kļuva par vienu no iecienītākajām parka atrakcijām. Šosezon to izmēģinājuši jau vairāk kā 100 000 interesentu," stāsta "Beat The Storm" autors Ingus Augstkalns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Ferrari atvērs 100 miljonus eiro vērtu atrakciju parku Spānijā

Lelde Petrāne, 14.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Itālijas luksusa sporta auto ražotājs Ferrari paziņojis, ka Spānijā 2016. gadā atvērs 100 miljonus eiro vērtu atrakciju parku, vēsta thelocal.es.

Parks tiks veidots 75 tūkstošu kvadrātmetru platībā netālu no Barselonas. Ferrari Zemē atradīsies Eiropā augstākais un ātrākais vertikālais šūpuļkrēsls (angliski saukts par «vertical accelerator»), braukšanas simulators, restorāni un piecu zvaigžņu viesnīca ar 250 numuriņiem.

Ferrari, kas ir daļa no Fiat Group Automobiles, jau pieder atrakciju parks Abū Dabī ar nosaukumu Ferrari Pasaule. Tas tika atklāts 2010. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai apmācītu profesionālus pilotus un apkalpi AirBaltic (meitas uzņēmums SIA Baltic Airlines) 2010. gadā iegādājās 2008. gadā pabeigto apmācību centra ēku un simulatoru.

SIA Air Baltic Training (ABT) valdes locekļi Pauls Cālītis un Vilmants Mažons atklāj, ka pašlaik tiek domāts par pilotu skolas izveidi, kā arī vēl kāda simulatora iegādi, trešdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Boeing 737 simulators ir galvenais centra aktīvs, kas rada lielāko ienākumu daļu. Turklāt lauvas tiesu (ap 82%) uzņēmuma ienākumu dod pakalpojumu sniegšana nevis īpašniekam AirBaltic, bet citiem klientiem. Uzņēmums ir arī ieinteresēts simulatora maksimālā noslogotībā, jo tas ir visai dārgs aktīvs - jaunu Boeing 737 vai Airbus 320 simulatoru cena ir ap 10 milj. eiro.

ABT izvērtē, vai iegādāties CSeries vai kāda cita lidmašīnu modeļa simulatoru. Tas nepieciešams, lai attīstītu biznesu, taču investīcijas ir lielas, un vajadzīgs pamatojums, pirms šādu lēmumu pieņemt, jo Eiropā jau ir divi CSeries simulatori.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arvien lielāks daudzums datu paver arī daudz plašākas iespējas tos izmantot, pirmdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

«Datu ir arvien vairāk un vairāk, un vienlaikus ir plašākas iespējas tos apstrādāt. Taču tas nav tā, ka būtu noticis lielais sprādziens un vienā dienā mēs pēkšņi būtu atklājuši lielos datus. Tas notiek pakāpeniski. Nevar pieņemt, ka tagad ir lielie dati un jaudīgi datori, kas tos vienkārši apstrādā. Nē, ir arī jādomā par gudriem veidiem, kā ar tiem rīkoties. Dažreiz ir tā, ka joprojām nav tik spējīgu datoru, bet ir iespējams tos apstrādāt, ja paskatāmies uz datiem gudri, programmējam vai izmantojam tos citādi,» norāda Lora Le Bāre (Laure Le Bars), Eiropas Lielo datu asociācijas (The Big Data Value Association) viceprezidente un pētniecības direktore. Tā ir industrijas izveidota bezpeļņas organizācija, kas apvieno vairāk nekā 200 biedru no visas Eiropas. Asociācija ir Eiropas Komisijas partneris lielo datu privātās un publiskās partnerības programmas ieviešanā, lai īstenotu kopīgu redzējumu par to, ka Eiropa ir pasaules līdere lielo datu pievienotās vērtības radīšanā. Organizācijas mērķis ir attīstīt inovāciju ekosistēmu, kas veicinās datu un mākslīgā intelekta virzītu digitālu transformāciju Eiropā, lai sniegtu maksimālu ekonomisko un sociālo labumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmums "Exonicus" balvu saņēmis zinātniskā konferencē "IMSH 2020" (International Meeting of Simulation in Healthcare), kur tiek demonstrētas jaunākās inovācijas un labākās prakses veselības simulācijās.

"Exonicus" līdzdibinātājs Sandis Kondrāts šo konferenci sauc par pasaules galveno medicīnas izglītības nišas konferenci.

Uzņēmums nodarbojas ar traumas simulatora "Trauma Simulator" attīstīšanu.

Tas ir virtuālās realitātes neatliekamās medicīniskās palīdzības treniņu simulācijas rīks, kas mediķiem, ārstiem, veselības aprūpes speciālistiem un medmāsām palīdz apgūt prasmes un uzturēt sagatavotību sarežģītām situācijām. "Trauma Simulator" produkta pirmo versiju ir iegādājušies un palīdzēja izstrādāt ASV militārās medicīnas centrs "Madigan Army Medical Center".

Jau iepriekš S. Kondrāts norādījis, ka traumas simulācijas rīks ir apvērsums nozarē, jo pat mūsdienās ASV armijā neatliekamās palīdzības mācīšanās notiek uz manekeniem un lellēm fiziskā telpā. Dažreiz tiekot algoti aktieri, kuri tēlo, ka cieš sāpes. "Mūsu spēle identiskas situācijas rāda virtuālajā realitātē," viņš apgalvo.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

20. janvārī oficiāli durvis vēris pasaulē dārgākais daudzdzīvokļu nams, kas atrodas Lielbritānijas galvaspilsētā Londonā, netālu no Haidparka. Dzīvokļu cenas šajā prestižajā ēkā ir sākot no 6,5 miljoniem sterliņu mārciņu, vēsta Telegraph.

Ēkā, kuru attīstījusi nekustamo īpašumu kompānija, kurā apvienojušies vairāki uzņēmumi, ieskaitot CPC Group un Waterknights, ir 86 dzīvokļi, kuru īpašniekiem būs pieejami sulaiņa pakalpojumi, vīna pagrabs, SPA centrs, kā arī publiskā ēdamzāle, kuru apkalpo labākie šefpavāri.

Par 6,5 miljoniem mārciņu pieejamie dzīvokļi ir vienkāršākie vienas guļamistabas mājokļi, taču cena dārgākajiem dzīvokļiem šajā namā sasniedz pat 140 miljonu mārciņu robežu.

Projekta attīstītāji, kuri iepriekš saskārās ar kritiku par to, ka šāds nams krīzes laikā ir pārāk ekstravagants un dārgs, norāda, ka patlaban One Hyde Park namā izķerti jau aptuveni 60% mājokļu. Lielākā interese esot no ārvalstu uzņēmējiem, galvenokārt no Tuvajiem Austrumiem, Āfrikas, Krievijas, Ķīnas un Indijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Apmierina RTU prasību pret Wind Tunnel Technologies

Lelde Petrāne, 09.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas apgabaltiesā pasludināts spriedums, ar kuru apmierināta Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) prasība pret SIA Wind Tunnel Technologies par 2009. gada 9. jūlijā reģistrētā patenta «Transportējams gaisa akrobātikas simulators» atzīšanu par spēkā neesošu, liecina universitātes sniegtā informācija.

Vienlaicīgi spriedumā tika noraidīta SIA Wind Tunnel Technologies pretprasība pret RTU par 2009. gada 4. jūnijā reģistrētā patenta «Vertikālas gaisa strūklas ģenerators cilvēka brīvajam lidojumam» atzīšanu par spēkā neesošu. Minētais RTU izgudrojums uzlabo ģenerējamās gaisa plūsmas strūklas ekspluatācijas un aerodinamiskās īpašības un nodrošina atvērtu sistēmu, kas paredzēta apstākļu radīšanai cilvēka lidojumam vertikālas gaisa strūklas plūsmā.

2011. gada 4. oktobrī RTU Rīgas apgabaltiesā iesniedza prasības pieteikumu pret SIA Wind Tunnel Technologies, lūdzot atzīt par spēkā neesošu tā reģistrēto patentu, jo vairāki tajā izmantotie tehnoloģiskie risinājumi ir identiski RTU patentā aprakstītajiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Reklāmas spīdekļi dodas uz Kannām

Anda Asere, 09.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īsi pirms Jāņiem Latvijas jaunie reklāmas spīdekļi dodas uz Kannām, lai starptautiskajā festivālā Young Lions pārbaudītu savas spējas globālā mērogā , otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

21. jūnijā Kannās notiek starptautiskais konkurss jaunajiem reklāmas un mārketinga profesionāļiem Young Lions, kas ir starptautiskā radošuma festivāla Cannes Lions jeb Kannu lauvas paspārnē notiekošs konkurss, kura pamatuzdevums ir atbalstīt un veicināt jauno talantu izaugsmi un iesaistīšanos reklāmas nozarē. «Kannu lauvās darbi tiek radīti daudzās pasaules valstīs, un izvērtēšanai tiek iesniegtas reālas kampaņas. Turpretī konkurss Young Lions ir 24 stundu simulators, kas notiek uz vietas un kura laikā jaunajiem talantiem jārada koncepts atbilstoši dotajam darba uzdevumam,» skaidro Andis Kulinskis, konkursa Cannes Lions vēstnesis Latvijā un Inbox.lv pārdošanas vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja kādu dienu Igaunijas Nordica vairāk nebūs, mēs būsim gatavi veikt vairāk lidojumu no Igaunijas, par kaimiņvalsts konkurenti intervijā DB norāda Latvijas nacionālās lidsabiedrības AirBaltic valdes priekšsēdētājs Martins Gauss.

Runājot par globālajiem procesiem, vai Brexit kaut kā ietekmē AirBaltic?

Šodien nav nekādas ietekmes.

Ryanair ir visai neapmierināts.

Jā, jo viņiem tur ir bizness. Man personīgi nepatīk Brexit, es domāju, ka tā ir muļķība. Taču briti tā izlēma. Domāju, ka beigās viņi izdomās, kā to nedarīt. Nevaru iedomāties, kā aviācijas nozarē Eiropa atriezīsies 30 gadu senā pagātnē pie kādas vecas sistēmas. Varbūt viņi īstenos Brexit, taču saglabās divpusējos lidojumus.

Vai mēs beidzot nevarētu tikt pie vienas kopīgas Baltijas valstu lidsabiedrības?

Kopš šeit strādāju, laiku pa laikam šādas sarunas notiek. Latvijas valdība vienmēr ir bijusi atvērta tam, lai būtu viena Baltijas lidsabiedrība. Jautājums ir par to, kur atrastos šādas kompānijas spēcīgākā daļa. Acīmredzot tā būtu Rīga, jo tā ir attīstījusies par centru. Kāpēc lai to pārceltu uz Tallinu vai Viļņu? Neatkarīgi no valstu teiktā mēs gadu pēc gada palielinām lidojumu skaitu no Viļņas un Tallinas. Mēs to darīsim pat spēcīgākas konkurences apstākļos. Igaunijā tagad Nordica ar poļu LOT ir lielas aktivitātes. Tas gan mums nekaitē, bet redzam, ka viņiem pieaug pasažieru skaits Tallinā. Taču viņi nerisina problēmu, jo tas, ko jūs vēlaties, ir savienojamība. Šobrīd tā ir, bet vienā mirklī var izzust, ja Nordica vairāk nelidos. Tagad viņi ir atkarīgi no LOT attiecībā uz investīcijām Nordica. Taču kāpēc gan lai poļi to darītu, ja vien viņi neizdomā, ka Igaunija viņiem ir galvenais tirgus? Tādēļ, manuprāt, mūsu pieeja nodrošināt no Igaunijas tik daudz lidojumu, cik varam, ir pareiza. Ja kādu dienu Nordica vairāk nebūs, mēs būsim gatavi veikt vairāk lidojumu no Igaunijas. Līdz tam mēs darīsim to, kam ir pamatojums. Līdzīgi arī Lietuvā. Pagājušajā gadā mums bija lielākā izaugsme lidsabiedrību starpā, taču mēs tur neesam lielākā kompānija, jo tur ir plaša zemo cenu aviolīniju klātbūtne. Taču viņiem nav savienojamības. Mēs to piedāvājam. Mēs esam pievienojuši pēdējo sektoru, lidojumus starp Tallinu un Viļņu, un tas nozīmē, ka mums ir spēcīgs maršrutu tīkls, ko grūti pārsist, jo tad to vajadzētu dublēt. 2018. gadā mums būs jau 38 lidmašīnas. Kādam vajadzētu nolikt šeit tikpat daudz lidmašīnu, lai mūs pārspētu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valmierā durvis vērusi koprades darbnīca "DARE", kurā ikvienam interesentam sniegta iespēja bez papildus maksas izmantot modernas iekārtas, instrumentus, telpas un tehnisko atbalstu, lai varētu strādāt pie jauniem produktiem, to prototipiem un dažādiem radošiem projektiem.

"DARE" telpās pieejams arī ražošanas līnijas simulācijas rīks, esošo ražošanas procesu analīzei.

Šobrīd darbnīcā pieejamas divas telpas, kur katrai dots īpašs koprades nosaukums – "Siltumnīca" un "Garāža".

"Garāžā" notiks radoši grafikas un dizaina eksperimenti. Tur pieejama grafikas prese, sietspiede, gaismas galds topošajiem un esošajiem dizaineriem.

Savukārt "Siltumnīcā" pieejami 3D printeri, 3D skeneris, 3D pildspalvas, šujmašīnas, overloks, lodēšanas stacijas un aprīkojums, kā arī foto laboratorija, lai kvalitatīvi iemūžinātu savu jaunāko realizēto ideju. Tāpat pieejams aprīkojums kokapstrādei un metālam. Tuvākajā laikā DARE telpas tiks aprīkotas ar CNC frēzi, kā arī lāzergriezēju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Video

Autotirdzniecības nākotne ir internetā

Jānis Goldbergs, 24.04.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autotirdzniecības darba lielāko daļu iespējams veikt interneta vidē, pēc pirmās uzņēmuma rīkotās tiešsaistes auto izstādes "Dienas Biznesam" apliecināja SIA "Norde" valdes priekšsēdētājs Dainis Bremze.

"Norde" rīkotā tiešsaistes izstāde notika šā gada 17. aprīlī. Šī inovācija sniedza uzņēmuma klientiem iespēju aplūkot interesējošos automašīnu modeļus virtuālajā vidē, neizejot no mājām. Protams, ka rīkot izstādi šādā formā pamudinājusi Covid-19 krīze, kad klātienē izstādes rīkot nav iespējams. D. Bremze apstiprināja, ka tiešsaistē izstādi vērojuši vairāk nekā 100 cilvēku, bet ierakstu aplūkojuši 3,5 tūkstoši skatītāju.

"Norde" izstādē prezentēja "Nissan", "Renault" un "Dacia" automašīnu jaunākos modeļus, kurus arī pārdod. Jebkuras izstādes viens no mērķiem ir pārliecināt klientu iegādāties mašīnu. Jautāts, vai šis mērķis sasniegts, D. Bremze uzsvēra, ka pārdošana nav bijusi izstādes pamatuzstādījums, tomēr vērtējama kā nozīmīgs aspekts arī pārdošanā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Aizsardzības nozares, industrijas un pētnieku sadarbība ir noturības kodols

Jānis Goldbergs, 01.06.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsu valsts drošības stiprā puse ir IKT un inženiertehniskie risinājumi, kiberdrošība, bezpilotu sistēmas gan uz sauszemes, gan gaisā, 5G militārā testa vide, bet riski slēpjas apgādē reāla kara gadījumā.

Pārtikas un degvielas krājumi, decentralizēta apgāde, pat karavīru mēteļu uzšūšanai uzņēmumi jāmeklē ar īpašu degsmi, apliecināja Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijas (DAIF Latvija) un Aizsardzības ministrijas (AM) rīkotās Industrijas dienas kopīgi Nacionālajos bruņotajos spēkos (NBS).

Ukrainas kara ēnā ar citu ātrumu

Lai arī parasti šādos pasākumos ministru uzrunas ir drīzāk formālas, nekā saturīgas, tad Industrijas dienās NBS Aizsardzības ministra Arta Pabrika izteikumi bija ne tikai saturīgi, bet arī ar skaidru redzējumu uzņēmējiem. Par ministra teiktā svaru pēc noklusējuma liecina arī aizsardzībai palielinātais budžets līdz 2,5% no IKP. Proti, nauda nozarē būs, un ir vērts papētīt aizsardzības iepirkumus gan šogad, gan turpmākajos gados.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas-Amerikas Inovāciju balvas konkursā par uzvarētāju atzīts uzņēmums Aerones, bet 2.vietā Solfeg.io, iegūstot attiecīgi 10 000 un 5 000 eiro lielas balvas, informē Amerikas Tirdzniecības palāta Latvijā.

Kopumā tika iesniegti 15 pieteikumi, kurus vērtēja, balstoties uz tādiem kritērijiem kā novatorisms, ietekme, pielietojamība, sadarbība, projekta briedums un pievienotā vērtība.

Konkursa uzvarētājs «Aerones» ir bezpilota lidaparāts jeb drons, kas paredzēts vēja ģeneratoru apkopei, tādējādi uzlabojot to efektivitāti. Drona celtspēja ir līdz 200 kg, un to var izmantot gan vēja ģeneratoru tīrīšanai, gan dzesēšanai un attīrīšanai no ledus.

Otrās vietas ieguvējs «Solfeg.io» ir mūzikas mācību lietotne, kas palīdz skolēniem vispārizglītojošās skolās apgūt mūziku. Lietotne padara mūzikas mācīšanos skolā tikpat aizraujošu kā tās klausīšanos mājās, atvieglo skolotāja darbu un sniedz skolām lielākas iespējas nodrošināt uz praktisku pieredzi balstītu mūzikas izglītību. «Solfeg.io» lieto jau aptuveni 400 skolās Latvijā un ASV.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

FOTO: Vieta, kur naftas un gāzes nozares darbiniekus trenē ārkārtas situācijām

Žanete Hāka, 03.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ūdenī iegāzies helikopters, apgāzusies laiva, naftas platformā noticis sprādziens - kā rīkoties šādās situācijās? Šos un vēl vairāk nekā 30 apmācību veidus piedāvā Polijas ārkārtas situāciju apmācību centrs "Vulcan Training Center", kuru apmeklēja portāls Db.lv

Naftas un gāzes rūpniecības uzņēmumu darbiniekiem, kas strādā uz platformām jūrās un okeānos, nepieciešamas specifiskas zināšanas, kā rīkoties ārkārtas situācijās. Šādas apmācības piedāvā īpaši apmācību centri, taču, ņemot vērā specifisko jomu, tādu Eiropā nav daudz. "Vulcan Training Center" atrodas Polijā, Šcecinā, un tas ir vienīgais šāda tipa centrs valstī, kas atbilst OPITO standartiem.

Centru sākotnēji dibinājuši entuziasti, kuri iepriekš strādājuši gan uz starptautiskajiem kuģiem, gan ugunsdzēsības sektorā visā pasaulē, un tas piedāvā vairāk nekā 34 veidu nodarbības speciālistu apmācībās.

Katram darbiniekam, kurš uzsāk darbu šajā nozarē, lai iegūtu sertifikātu par drošības un glābšanas prasmēm, jāapmeklē sākotnējās - pamata līmeņa - apmācības, kas ietver pārvietošanos ar helikopteru, pirmo palīdzību, ārkārtas situācijas laivā un rīcību ugunsgrēka gadījumos, stāsta kompānijas pārstāvis Lukašs Fajts. Pēc tam - atkarībā no darbības jomas - zināšanas regulāri jāatjauno.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Tikai kopā Latvijas projektētāji ir spēks

Jānis Goldbergs, 28.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Projektēšanas inženieru trūkums katrā uzņēmumā atsevišķi ir atrisināms, veidojot spēcīgu projektēšanas inženieru biroju, kas spēj apkalpot desmitiem dažādu pieprasījumu no ražotājiem un jaunu produktu radītājiem, vienlaikus noturot labākos profesijas pārstāvjus Latvijā. Tieši to ir paveicis vēja tuneļu projektētājs Kristians Rimkus, dibinot un izveidojot industriālo iekārtu projektēšanas biroju WEMPS

Secinājums ir viens – no visa tā inženieru pulka, kas Latvijā ir, īstu projektētāju ir pavisam neliels segments. Lielākā daļa ir ražošanas inženieri. Tādu, kuri spēj iekārtas izgudrot, katastrofāli trūkst. Šāda problēma Skandināvijā pastāvēja jau pirms 20 gadiem, un šobrīd inženieru trūkuma vilnis ir sasniedzis arī Latviju gandrīz visos tautsaimniecības segmentos.

Projektētāju biroja objektīvā nepieciešamība

“Viņu vienkārši nav! Līdzīgi kā ar programmētājiem, kad pirms desmit gadiem sākās cīņa par labajiem, kas spēj izdarīt, šobrīd trūkuma vilnis ir sasniedzis projektēšanas inženierus mašīnbūvē. Loģiski, ka visiem nepietiek, un WEMPS risinājums, veidojot projektētāju biroju, ir mēģinājums šo problēmu risināt,” stāsta K. Rimkus, piebilstot, ka viņi nav izgudrojuši divriteni, bet rīkojušies pēc skandināvu parauga, kad jauna produkta vai risinājuma radītājs nav tas pats uzņēmums, kas šo produktu piedāvā tirgū. Specializēts projektēšanas uzņēmums ar daudz lielāku inženieru skaitu un kapacitāti šo funkciju var paveikt ātrāk un kvalitatīvāk.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Ieskats pasaulē lielākajā, 20 miljardus vērtajā iepirkšanās centrā

Lelde Petrāne, 06.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tas varētu šķist dīvaini, bet viens no visapmeklētākajiem tūrisma objektiem uz planētas ir iepirkšanās centrs. The Dubai Mall, kas atrodas Dubaijā, Apvienotajos Arābu Emirātos, piesaista 75 miljonus apmeklētāju gadā, vēsta CNN.

Protams, The Dubai Mall nav parasts iepirkšanās centrs. Atklājot 2008. gadā un vērtējot pēc kopējās platības, tas atzīts par pasaulē lielāko un ir lielāks nekā 50 futbola laukumi.

Iepirkšanās centrā izvietoti 1200 veikali, slidotava, akvārijs, pasaulē lielākā apavu tirdzniecības vieta, 14 tūkstošiem automašīnu domātas stāvvietas un Boeing 737 lidojuma simulators. Visa kompleksa būvniecība izmaksājusi 20 miljardus ASV dolāru.

«Tā ir pilsēta pilsētā,» atzīst Muhameds Alabars, Emaar - projekta attīstītāja - priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lidsabiedrības airBaltic izveidotā Pilotu akadēmija saņēmusi Diamond Aircraft DSIM lidošanas apmācības simulatoru, kas tika pasūtīts šā gada sākumā un papildinās akadēmijas izmantoto apmācību lidmašīnu bāzi, informē aviosabiedrībā.

Simulators atradīsies airBalticTraining centrā Rīgā. «Šajā vasarā esam guvuši tiešu pieredzi darbā ar Diamond Aircraft lidmašīnām, un mūsu uzticība šīm tehnoloģijām ir tikai augusi. Lai nākotnes pilotus sagatavotu darbam ar modernajām Airbus A220-300 lidmašīnām, ir svarīgi studentiem nodrošināt modernākās un drošākās apmācību tehnoloģijas,» norāda airBaltic lidojumu vadības vecākais viceprezidents Pauls Cālītis.

«Diamond Aircraft ir vienīgais lidaparātu ražotājs, kas piedāvā pilnu lidojumu simulatoru klāstu, kas pielāgots pieejamajiem mācību lidmašīnu tipiem. airBaltic lidojumu instruktori un studenti augstu novērtēs tās pašas iekārtas un programmatūru, ko viņi jau iepazinuši Diamond Aircraft lidmašīnā. Mūsu simulatora ieviešana palīdzēs palielināt uzņēmuma darbības efektivitāti, lietderīgumu un drošību,» teic Diamond Aircraft Industries GmbH tirdzniecības un mārketinga direktore Amila Špīgela.

Komentāri

Pievienot komentāru