Eiropas Komisijas (EK) pašreizējais piedāvājums principam, kā sadalīt siltumnīcefekta gāzu emisijas brīvās kvotas aviācijā, ir negodīgs attiecībā pret jaunajām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm. Šādu viedokli šonedēļ Eiropas Parlamentā notikušajās debatēs par attiecīgo EK direktīvas projektu izteicis Eiropas Parlamenta (EP) Transporta komisijas deputāts Roberts Zīle.
Viņš uzsvēris, ka piedāvājums par atskaites punktu kvotu sadalē izvēlēties laiku starp 2004. - 2006. gadu "var būt ir iznīcinošs" jauno valstu strauji augošajām kompānijām kāda ir arī airBaltic.
"Par atskaites periodu izvēloties laiku, kad jauno valstu aviokompānijas tikai attīstījās un to biznesa līmenis bija salīdzinoši zems, faktiski nozīmē ļoti dārgu cenu, kāda būs jāsamaksā par straujajai attīstībai nepieciešamajām kvotām," viņš skaidrojis. Saskaņā ar R. Zīles sniegto informāciju viņa viedokli debatēs atbalstījuši arī Eiropas aviokompāniju asociācija un vairāki "veco" dalībvalstu deputāti: "Viņi piekrita acīmredzamajam faktam, ka jauno dalībvalstu kompāniju pieauguma tempi tieši pašreizējā brīdī ir nesalīdzināmi augstāki par tirgū jau sen zināmo Eiropas aviokompāniju attīstības tempiem."
R.Zīle uzsver, ka daudz godīgāk būtu par atskaites punktu kvotu sadalei noteikt laika periodu no 2008. - 2010. gadam, un to koriģēt ar izaugsmes un iedzīvotāju mobilitātes kritērijiem.
"Ja jaunajās dalībvalstīs pasažieru skaits pret iedzīvotāju skaitu ir vairākkārt zemāks nekā vecajās, tad faktiski iznāk, ka mums par iespēju ceļot jāmaksā vairāk," norādīja R. Zīle.
EK direktīvas projektu, kas paredz iekļaut civilās aviācijas radītās siltumnīcefekta gāzu emisijas ES emisiju kvotu tirdzniecības shēmā, pieņēma pērn decembrī, un pašlaik šis dokuments tiek skatīts EP. Likumdevēji principā neiebilst pret aviācijas iekļaušanu direktīvā, taču dažādu interešu grupu viedokļi par vairākiem jautājumiem joprojām būtiski atšķiras.
EK piedāvā, sākot ar 2011. gadu pašreizējā Kopienas emisiju kvotu tirdzniecības sistēmā iekļaut emisijas no visiem lidojumiem starp Kopienas lidostām, un no 2012. gada - arī no visiem Kopienas lidostās ienākošajiem un no tām izejošajiem lidojumiem; paredzēts kopējo kvotu skaitu noteikt, pamatojoties uz "aviācijas vēsturiskajām emisijām" laikā no 2004. gada līdz 2006. gadam.