Rīgas satiksme meitas uzņēmums Degvielas apgāds izbeigs līgumu ar SIA OVI, kuras valdes priekšsēdētājam un bijušajam īpašniekam Vladimiram Oderovam piespriests piecu gadu cietumsods par vērienīgu naftas kontrabandu.
Plānots, ka līgums tiks izbeigts februāra vidū, ņemot vērā OVI «sniegto informāciju par grūtībām ar līguma izpildi,» Db informēja Rīgas satiksmes sabiedrisko attiecību speciāliste Iluta Bērziņa.
Konkursa ceļā
OVI vietā konkursa kārtībā tiks meklēts cits Degvielas apgādam piederošās Slokas naftas bāzes apsaimniekotājs. Šādu lēmumu pieņēmusi Rīgas satiksmes vadība pēc Degvielas apgāda biznesa plāna aktualizēšanas un finanšu konsultāciju uzņēmuma Laika stars veiktā atzinuma par uzņēmuma iegādes un darbības ekonomisko lietderību. Potenciālā apsaimniekotāja izvēle tiek balstīta uz aktualizēto biznesa plānu. Sākotnējais Degvielas apgāda plāns bijis pamatots tā izstrādes laikā, un pēc 2008. gada vidū notikušajām izmaiņām likumdošanā plāna aktualizācija bija nepieciešama, Laika stara eksperti konstatēto Db atstāstīja I. Bērziņa. Pēc viņu atzinuma, iespējami divi risinājumi - jauna apsaimniekotāja piesaistīšana, nosakot jaunas prasības, kas var nodrošināt nepieciešamo atdevi. Kā otrs risinājums - SIA Degvielas apgāds kapitāla daļu piedāvāšana citiem investoriem. Pēc Db lūguma izvērtēt Degvielas apgāda 2007. gada pārskatu iepriekš (15.10.2008.) Laika stara valdes priekšsēdētājs Vadims Jerošenko konstatēja: «Ja uzņēmuma iegāde pati par sevi varētu būt ekonomiski pamatots lēmums, tad īpašuma nodošana ar pilnvarojuma līgumu citās rokās, oficiāli gūstot tik nelielus ieņēmumus, gan ir šaubīga. Tad jau labāk iekonservēt šo objektu un nedarīt neko, ja jau kaut ko darot mums sanāk piemaksāt. Bet varbūt pilnvarojuma līgums satur kādu citu skaidrojumu uz šo dīvaino situāciju».
Gara vēsture
Db jau vairākkārt ziņojis: tā kā Degvielas apgādam «nebija pieredzes naftas produktu ieviešanai muitas noliktavā, uzglabāšanā un tirdzniecībā, kā arī nav nepieciešamās klientūras, tika nolemts noslēgt pilnvarojuma līgumu ar nozarē pazīstamu un pieredzējušu komersantu». Līgums ar OVI tika noslēgts 2007. gada augustā. Skaidrojot savu rīcību, Rīgas satiksmes amatpersonas vairākkārt uzsvērušas, ka pilnvarojuma līgums slēgšanas brīdī vēl nebija uzsākta kriminālprocesa izskatīšana pret OVI valdes priekšsēdētāju V. Oderovu. Jāatgādina, ka tiesas spriedumu, ar kuru V. Oderovam tika piespriests piecu gadu cietumsods par vērienīgu naftas kontrabandu, ir pārsūdzēts. Kontrabandas lietas izskatīšanas laikā publiskajā telpā parādījās informācija, ka tajā iesaistīts, iespējams, to pat piesedzis nu jau bijušais VID Muitas kriminālpārvaldes vadītājs Vladimirs Vaškevičs. Turpinot pētīt Degvielas apgāda darbību, Db arī atklāja, ka jau 2006. gada 1. novembrī starp abām kompānijām parakstīts līgums «Par naftas produktu pieņemšanas un izsniegšanas pakalpojumu sniegšanu», kas bijis spēkā līdz pilnvarojuma līguma parakstīšanai. Šis līgums parakstīts nepilnu mēnesi pēc tam, kad Rīgas satiksme kļuva par vienīgo Degvielas apgāda īpašnieku. Spriežot pēc līguma nosaukuma, jādomā, ka OVI jau 2006. gadā sācis darboties Degvielas apgādam piederošajā naftas bāzē Jūrmalā.
Daļēji attaisnojies
Jautāts, vai uzņēmums ir attaisnojis mērķus, Rīgas satiksmes valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens Db teica: «Šeit jautājums būtu jāsadala divās daļās. Tas, kas attiecas uz Rīgas satiksmi, noteikti ir attaisnojies, jo nodrošināt iepirktās degvielas apkalpošanu bija viena no uzņēmuma funkcijām. Otra sadaļa - uzņēmuma kā jebkura komersanta pamatuzdevums ir peļņa. Ja otrā sadaļa būtu pildījusies, kā bija plānots pirmajā plānā, tad mēs šodien par to nerunātu. Bet mainoties likumdošanai, mainoties situācijai naftas tirgū, jāizvērtē un jāskatās, ko darīt.» Jautājot, vai tas nozīmē, ka uzņēmuma iegāde un investīcijas nav bijušas veiksmīgas, viņš atzina: «Tur jums ir pilnīga taisnība, šinī situācijā otrā biznesa plāna komponente par valsts rezervju glabāšanu, par pakalpojumu sniegšanu citiem degvielas importētājiem un tālāk tirgotājiem, tā daļa nav strādājusi tā, kā tas bija paredzēts.»
Visu rakstu lasiet šodien, 5. janvārī, laikrakstā Dienas bizness.