Pasaules ražošana jau bez visa koronavīrusa bija iebuksējusi. Ekonomiku gan daudzviet izvilka spēcīgs patēriņš, kas nu arī, šķiet, diemžēl virzās uz grāvja pusi.
Bailes no vīrusa nozīmē, ka cilvēki atliek tēriņus, neceļo, neiet uz kino, restorāniem, tiek atcelti publiski pasākumi utt. Tas arī biznesa vides pārstāvjiem uz neskaidrības fona liks atlikt investīcijas un, ja tas turpināsies ilgāk, lemt, piemēram, par darbinieku skaita samazināšanu.
Pa vīrusa panikas smagās dūres sitienam pirmā nonākusi tūrisma industrija un, piemēram, aviokompānijas. Valdot šādam fonam, britu reģionālā aviokompānija "Flybe" nupat paziņojusi par bankrotu un norādījusi, ka tieši koronavīruss bija pēdējā nagla tās zārkā.
Šī ir pirmā aviokompānija, ko var uzskatīt par koronavīrusa epidēmijas upuri, ziņo "The Wall Street Journal". Jāteic, ka šīs kompānijas ne tikai ietekmē lidojumu atcelšana, bet patērētāju pieņēmumi par ekonomikas nosacījumu pasliktināšanos, kas droši vien paši par sevi pie tā arī novedīs.
"International Air Transport Association" (IATA) šonedēļ rēķinājusi, ka pasaules aviokompānijām notiekošais šogad var nocirpt ieņēmumus aptuveni 63 miljardu ASV dolāru apmērā. Turklāt tas ir scenārijs, kad izdodas koronavīrusu ierobežot!
"IATA" piebilst, ka pretējā gadījumā cirtiens industrijas ieņēmumiem var būt pat gandrīz divas reizes lielāks - 113 miljardu ASV dolāru apmērā. Jā tā, tad tas būtu līdzīgs tam, ko aviokompānijas zaudēja iepriekšējās globālās finanšu krīzes laikā.
Sevišķi riskanti šādi laiki, domājams, ir tādām aviokompānijām, kurām ir lieli parādi un nestabili biznesa modeļi. "WSJ" liek noprast, ka investori uz jautājuma zīmes nolikuši, piemēram, "Norwegian Air Shuttle" nākotni, kuras akcijas cena šogad nogāzusies par 55%. Brīvajā kritienā atradusies arī nozares gigantu, piemēram, "American Airlines" akcijas cena. Arī tā dažu nedēļu laikā kļuvusi faktiski uz pusi lētāka.
No otras puses - ir daži spriedumi, ka aviokompāniju akcijas pēdējā laikā kļuvušas tik lētas, ka, neskatoties uz visiem izaicinājumiem, tās sāk būt pievilcīgas iegādei ilgtermiņa investoriem. Te gan ir tas pats vecais labais stāsts ar risku ķert krītošu nazi.
Pagaidām izskatās, ka vīrusa baiļu ziņā kļūs sliktāk. Jo ilgāk tas vilksies garumā, jo tam būs lielāka negatīva ietekme uz ekonomiku.