Mūsdienās vietējiem uzņēmējiem jākonkurē ne tikai ar saviem kolēģiem Latvijā, bet arī ar jebkuru nozares spēlētāju ārvalstīs, atzīmē Vita Savicka, Baltic Communication Partners valdes priekšsēdētāja.
Latvijas komunikācijas aģentūras nav sliktākas ne par lietuviešu un igauņu, ne citu Eiropas valstu aģentūrām, jo ikvienā valstī ir gan spēcīgāki, gan vājāki spēlētāji, uzskata V.Savicka, piebilstot, ka arī vietējie uzņēmēji spēj sevi veiksmīgi pierādīt ārvalstu tirgos. Principā viss atkarīgs no mums pašiem - cik daudz mēs esam gatavi mācīties, iet līdzi laikam, apgūt jaunas zināšanas, veidot sakarus un sadarbības, kā arī iekļauties kopīgajā attīstības vilnī, pauž V.Savicka. Tas, ka mēs fiziski atrodamies mazākā valstī, nebūt nenozīmē, ka esam kaut kādā veidā sliktāki, protams, mums vēl ir daudz ko mācīties no atsevišķiem ārzemju kolēģiem, piemēram, mākslīgā intelekta pielietošanas jomā, taču es neuzskatu, ka šobrīd mēs būtiski atpaliekam no līdzīgām aģentūrām ārzemēs, secina Baltic Communication Partners valdes priekšsēdētāja.
Fragments no intervijas
Stratēģiskajā komunikācijā un sabiedrisko attiecību vadībā jūs darbojaties jau 26 gadus. Kādos virzienos pēdējos gados attīstās komunikācijas nozare - kas ir galvenās atšķirības starp mūsdienām un, piemēram, 2010. gadu?
Šī joma ir strauji attīstījusies, tāpēc atšķirību ir gana daudz. Kā viens no būtiskākajiem aspektiem šajā gadījumā būtu jāmin sociālo tīklu ienākšana, jo mūsdienās šīs platformas kļuvušas par daudz nozīmīgāku komunikācijas kanālu nekā tas bija iepriekš. Tāpat jāatzīmē klasisko mediju ietekmes samazināšanās jeb vājums - gan auditoriju aptveres, gan analītikas dziļuma ziņā. Ja runājam par komunikācijas rīku izmantošanu, jāsaka, ka šobrīd nozare arvien vairāk pāriet uz personalizēto un personisko komunikāciju. Kā zināms, informatīvā telpa pašlaik ir pārblīvēta, tāpēc ir nepieciešami mehānismi, kā uzrunāt savu auditoriju un šajā gadījumā personalizētā komunikācija noteikti ir viens no instrumentiem, kā panākt vēlamo rezultātu. Kā piemēru varu minēt vēstules, kas tiek izsūtītas noteikta vecuma sievietēm ar aicinājumu veikt bezmaksas krūts vēža skrīningu. Šis ir personalizētas komunikācijas piemērs - konkrētā informācija nonāk tieši pie mērķauditorijas, mēģinot panākt tās rīcību jeb aicinot pārbaudīties.
Cik saprotu, jūs esat viena no retajām ekspertēm Latvijā, kas specializējas uzvedības maiņas intervenču metodes izmantošanā. Kāpēc šī metode kļuvusi populāra tieši tagad?
Pētnieki ir atzinuši, ka ir grūti un bieži pat neiespējami mainīt cilvēku uzvedību, kas nāk par labu viņam un sabiedrībai kopumā, informējot un izglītojot vien - ir jāskatās plašāk un jāietekmē vide, kas ir ap cilvēku, proti, jādarbojas sociāli ekoloģiskās sistēmas ietvarā. Gadsimta sākumā sociāli ekoloģiskā pieeja komunikācijā tika izmantota salīdzinoši reti, taču jau tolaik tika paredzēts, ka nākotnē tās loma kļūs arvien lielāka, un šobrīd tieši tas arī notiek - pētījumi liecina, ka sociāli ekoloģiskās pieeja tiek izmantota ievērojami biežāk gan pasaulē, gan Latvijā. Ja runājam par pašām metodēm un uzvedības maiņas modeļiem , tie paredz, kā palīdzēt cilvēkam mainīt uzvedību, iedarbojoties uz visu sociāli ekoloģisko sistēmu. Respektīvi - lai panāktu vēlamo rezultātu, mums ir jārunā gan ar šo indivīdu, gan ar tiem, kas viņam ir apkārt - ģimeni, ārstiem un citiem līdzcilvēkiem, kopienām, organizācijām un lēmumu pieņēmējiem. Ir pierādīts, ja cilvēkiem tikai stāsta, ka viņi, piemēram, nedrīkst smēķēt, jo tas ir kaitīgi - tas nestrādā. Visi to zina, bet cilvēki vienkārši nespēj tikt galā ar šo atkarību. Šī iemesla dēļ ir jādomā, kā veicināt cilvēku uzvedību, izmantojot pareizos komunikācijas instrumentus un īpašas metodoloģijas. Šajā gadījumā pirmkārt ir jānoskaidro, kāpēc cilvēks nerīkojas tā, kā vajadzētu. Ļoti bieži mēs dzirdam, ka būtu vajadzīgs sabiedrību informēt un mainīt tās attieksmi, taču jāsaprot, ka šie ir tikai divi no 26 uzvedību ietekmējošajiem faktoriem, kas tiek dalīti trīs lielās apakšgrupās - spējas, iespējas un motivācija. Ja cilvēkam nav spējas, iespējas un motivācijas - nekas nenotiek! Lai panāktu, ka cilvēku uzvedība mainās, nepieciešama stratēģiski pareizas intervences un komunikācija.
Visu rakstu lasiet 9.maija žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!