Holdingkompānija Ventspils nafta pērn faktiski strādājusi ar vēl lielākiem zaudējumiem nekā pirms gada, bet uzrādītais peļņas uzrāviens sasniegts ar grāmatvedības trikiem.
Tā secinājuši korporatīvo finanšu kompānijas Laika stars eksperti, piebilstot, ka Ventspils naftas (VN) 2007. gada pārskats neapliecina saimnieciskās darbības rezultātu uzlabošanos. «Nav nekāda pamata uzskatīt, ka 2007. gadā VN strādāja stipri labāk nekā iepriekš. Pamatdarbība palikusi tāda pati, izmaksu slogs pat pastiprinājies. Rietumu frontē bez pārmaiņām,» secina Laika stara vadošais konsultants Jānis Pinnis. Arī VN informācijā Rīgas Fondu biržai min, ka, neskatoties uz sarežģīto situāciju atsevišķos koncerna darbības segmentos, īpaši naftas transportēšanā pa cauruļvadu gan Latvijas, gan pēdējo divu gadu laikā - arī Lietuvas virzienā, VN finanšu rādītājus pērn pozitīvi ietekmēja VN kā koncerna centrālās holdingsabiedrības tiešo funkciju izpilde - ieguldījumu pārvalde un investīciju plānošana, rezultējoties veiksmīgajā ārvalstu investīciju piesaistes darījumā, daļu SIA Ventspils nafta termināls iegādājoties starptautiskajai Vitol Group.
Apēda bruto peļņu
Tiesa, VN pērn nedaudz uzlabojās tiešās saimnieciskās darbības rezultāti - VN neto apgrozījuma pieaugums pērn par aptuveni 12 milj. Ls jeb 17 %, līdz 82 milj. Ls ļāva palielināt bruto peļņu par gandrīz 50 % un sasniegt gandrīz 10 milj. Ls, min eksperti. Šie saimnieciskās darbības finanšu panākumi, vērtējot ilgtermiņā, var nodrošināt uzņēmuma finansiālu izaugsmi. «Tomēr jākontrolē administratīvo un citu saimnieciskās darbības izmaksu kāpums, kas faktiski «apēda» 2007. gada bruto peļņu (no plus 10 milj. Ls līdz mīnus 10 milj. Ls),» tā Laika stara eksperti. Saimnieciskās darbības rezultātiem neatbilst VN konsolidētajā 2007. gada pārskatā uzrādītais ievērojamais peļņas kāpums. VN neto peļņa vairākkārt pārsniedz bruto peļņu, tomēr jābūt otrādi, jo no bruto peļņas tiek segtas pārdošanas, administratīvās, procentu izmaksas, nodokļu maksājumi u.c. saimnieciskās darbības izmaksas. Eksperti šādu situāciju skaidro ar VN veiktajām darbībām, kas nav saistītas ar tiešo saimniecisko darbību.
Pārvērtē, nepārvērtē
Viena no šādām darbībām bija vērtības samazinājuma reversēšana jeb, pēc ekspertu teiktā, faktiski atteikšanās no iepriekšējos gados uzrādītajiem zaudējumiem, gūstot papildus 30.77 milj. Ls. VN pārstāve Gundega Vārpa uzsver, ka 30 milj. Ls gadījumā nekāds cauruļvads netika pārvērtēts un netika arī «anulēti iepriekš atzītie zaudējumi». «Tie bija saistīti ar SIA Ventspils nafta termināls nākotnes naudas plūsmas prognozēm pirms vairākiem gadiem, kas rādīja nepietiekamību. Līdz ar ilgtermiņa sadarbības līguma noslēgšanu starp SIA Ventspils nafta termināls un Vitol Group uzņēmumu, kurš daļēji jau ir realizēts, skaidri parādās, ka nākamo 10 gadu laikā naudas plūsma terminālim ir nodrošināta ar uzviju. Tādējādi iepriekš izveidotais uzkrājums ir zaudējis aktualitāti un saskaņā ar starptautisko grāmatvedības standartu normām tas ir jāreversē,» skaidro G. Vārpa. Tomēr J. Pinnis skaidro, ka savulaik vērtības samazinājums tika veikts sakarā ar 2002. gadā apturēto naftas produktu transportu pa cauruļvadu, jo, nenotiekot naftas produktu transportam, konkrētā aktīva (naftas vada) vērtība tiek pamatoti samazināta (vērtību naftas vadam rada tieši naftas produktu transports). Savukārt 2007. gadā naftas cauruļvads atkal tiek izmantots naftas produktu transportam, tāpēc iepriekš veiktais vērtības samazinājums vairs nav aktuāls, tā eksperts. Līdzīgi kā 2006. gadā savu artavu peļņas pieaugumā deva arī VN līdzdalība Latvijas kuģniecībā - 2007. gadā proporcionālā peļņas daļa bija 17.2 milj. Ls.
Neizslēdz VNT pārdošanu
Savukārt 26,7 milj. Ls guvums radies saistībā ar VN piederošo 49 % Ventspils nafta termināļa daļu pārdošanu 2007. gada 15. martā Vitol uzņēmumam Euromin Holdings. Proti, šī ir starpība starp pārdošanas cenu - 47.88 milj. Ls un kapitāla daļu bilances vērtību - 21.186 milj. Ls. Minētā peļņa tad arī veido ieņēmumus, kuri nav saistīti ar tiešo saimniecisko darbību, bet gan ar vienreizēju darījumu, norāda eksperti. Tikmēr VN pārskatā minētais liecina, ka VN koncerns neizslēdz iespēju, ka Vitol sev piederošās VN termināla kapitāla daļas varētu pārdot, iespējams, vēl pirms 2016. gada 15. oktobra. Pēc VN gada pārskatā teiktā, VN koncernam ir ilgtermiņa parāds 90 milj. ASV dolāru (47,88 milj. Ls) apmērā, kura procentu likme noteikta kā LIBOR +1 % vai 9,99 % (izmantojot zemāko no abām likmēm). G. Vārpa minēja, ka Vitol katru ceturksni maksā procentus, un tas VN pašreizējā situācijā ir daudzkārt izdevīgāk nekā vienreizējs un tūlītējs maksājums. «Taču Vitol ir paturējis sev tiesības atkarībā no tirgus situācijas veikt šo maksājumu vienā reizē jebkurā brīdī noteiktajā termiņā, kas, zūdot regulāriem papildu ienākumiem, protams, nebūtu izdevīgākais variants VN,» tā viņa. «Ilgtermiņa parāda apmaksas termiņš ir 2016.gada 15. oktobris vai brīdis, kad Euromin Holdings (Cyprus) Limited saņems samaksu par sev piederošajām kapitāldaļām SIA Ventspils nafta termināls, ja tas nolems tās pārdot, atkarībā no tā, kurš no šiem datumiem pienāks ātrāk,» minēts VN pārskatā. J. Pinnis pauda uzskatu, ka šādai tēzei pārskatā var būt vairāki iemesli, no kuriem viens neizslēdz iespēju, ka termināla daļas var tikt pārdotas. G. Vārpa norāda, ka auditori, it īpaši starptautiska mēroga, kāds ir Ernst&Young, neapšaubāmi atbild par katru vārdu gada pārskata atzinumā, zem kura likuši savu parakstu. VN pārskatā visi dati atbilst reālajai situācijai, norādīja G. Vārpa.
Draud zaudējumi
VN gada pārskatā Ernst & Young revidenti vērš uzmanību uz 2006. gada jūlijā pārtraukto naftas transportēšanu pa VN meitas uzņēmuma LatRosTrans cauruļvadu Polocka - Mažeiķi, līdz ar to LatRosTrans vienīgais ieņēmumu avots bija naftas produktu transportēšana pa cauruļvadu Polocka - Ventspils. LatRosTrans vadība uzskata to par pagaidu situāciju un veic pasākumus, lai atjaunotu naftas plūsmu, tomēr nav skaidrs, vai ar šiem pasākumiem izdosies panākt situācijas uzlabošanos. VN 2007. gadā neatzina nekādus zaudējumus no vērtības samazināšanās, jo tiek prognozēts, ka naftas transportēšana pa cauruļvadu Polocka - Mažeiķi varētu tikt atsākta 2009. gadā. Tomēr revidenti norāda: ja nākotnes notikumi nelabvēlīgi ietekmēs nākotnes naudas plūsmu aplēsēs izmantotos pieņēmumus, būs jāatzīst ievērojami zaudējumi no pamatlīdzekļu un nepabeigto celtniecības objektu vērtības samazināšanās. Pēc J. Piņņa teiktā, ja VN jau 2007. gadā atzītu zināmus zaudējumus, tad uzrādītā peļņa būtu mazāka. Ja VN neizdosies atjaunot naftas produktu plūsmu, tad 2009. gadā zaudējumu atzīšana VN var maksāt 20 ? 30 milj. Ls mīnusu no pārvērtēšanas, kas vai nu samazinās peļņu, vai uzrādīs būtiskus zaudējumus. LatRosTrans attiecīgo pamatlīdzekļu un nepabeigto celtniecības objektu bilances vērtība 2007. gada 31.decembrī bija 96 milj. Ls, liecina VN pārskats.