Pie Latvijas – Krievijas robežas Latvijas pusē periodiski veidojas garas izbraucošā kravu autotransporta rindas, kas aizņem pilnībā visu izbraucošā transporta joslu un tādejādi apgrūtina citu transportlīdzekļu kustību šajā ceļa posmā, informē Valsts ieņēmumu dienests (VID).
Reģiona ekonomiskās aktivitātes pieauguma rezultātā ir izveidojusies situācija, kad Latvijas un Krievijas robežu šķērsojošo kravas transportlīdzekļu apjoms vairākkārt pārsniedz 90.gadu vidū izbūvēto autoceļu robežkontroles punktu (RKP) Terehova un Grebņeva caurplūsmas kapacitāti. Pēdējos gados ir būtiski pieaudzis caur Latvijas teritoriju uz Krieviju pārvietoto citu ES valstu kravu apjoms. Kā liecina muitas informācija, vairāk nekā puse no robežu šķērsojošiem transportlīdzekļiem ir Lietuvas un Polijas kravas automašīnas.
Garākās izbraucošā kravu autotransporta rindas izveidojās 2007.gada decembrī: pie Terehovas RKP rindā gaidīja 1600, bet pie Grebņevas RKP – 950 automašīnas.
Tā kā RKP caurlaidība ir sasniegusi maksimālo līmeni gan Latvijas, gan Krievijas pusē, kravas transportlīdzekļu rindu samazināšana iespējama, vienīgi paplašinot un modernizējot RKP, kā arī ieviešot jaunas darba metodes (jaunas datorsistēmas, moderns tehniskais aprīkojums un kontroles dienestu darba optimizācija).
Lai radušos situāciju risinātu, ar Ministru kabineta rīkojumu 2007.gada sākumā tika izveidota starpinstitūciju darba grupa satiksmes ministra vadībā Latvijas – Krievijas robežšķērsošanas jautājumu risināšanai un tranzītpārvadājumu un loģistikas attīstības veicināšanai.
Atbilstoši darba grupas izstrādātajam un Ministru kabinetā apstiprinātajam plānam VID īsteno modernizācijas projektus, kas paredz RKP paplašināšanu un/vai būvniecību, lai palielinātu kravas transportlīdzekļu caurlaidību un uzlabotu tehnisko aprīkojumu.
VID ir izveidota pasākuma Robežkontroles punktu rekonstrukcija un būvniecība uz Eiropas Savienības robežas uzraudzības komiteja, kas regulāri uzrauga, lai attiecīgie procesi attiecībā uz RKP modernizāciju un būvniecību notiktu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Sadarbība ar Krievijas Federāciju
Robežšķērsošanas jautājumi ir iekļauti Latvijas – Krievijas Starpvaldību komisijas darba kārtībā. Šo jautājumu risināšanai ir izveidotas vairākas darba grupas, kuru darbā piedalās VID amatpersonas:
-Latvijas – Krievijas Starpvaldību komisijas Ekonomiskās sadarbības darba grupa;
-Latvijas – Krievijas Starpvaldību komisijas Transporta darba grupa;
-Latvijas – Krievijas muitas dienestu darba grupa pierobežas jautājumu risināšanai.
Kopš 2006.gada rudens regulāri notiek VID Galvenās muitas pārvaldes amatpersonu un Krievijas Federālā muitas dienesta pārstāvju tikšanās gan muitas ekspertu, gan vadības līmenī, kā arī noris pastāvīga rakstiska informācijas apmaiņa par esošo RKP modernizācijas jautājumiem. Nākamā Latvijas un Krievijas muitas dienestu vadītāju tikšanās plānota aprīļa beigās.
Transportlīdzekļu un konteineru automātiskā identifikācijas sistēma
Lai stiprinātu ES ārējo robežu aizsardzību un sekmētu krāpšanas apkarošanas preventīvo pasākumu īstenošanu, Latvijā ir ieviesta Transportlīdzekļu un konteineru automātiskās identificēšanas sistēma (TLKAIS).
Specializētais tehniskais aprīkojums ir paredzēts valsts robežu šķērsojošo transportlīdzekļu un dzelzceļa konteineru un numura zīmju automātiskai atpazīšanai un pārbaudīšanai.
2007.gada 5.jūnijā starp VID un Igaunijas uzņēmumu A/S Alarmtec tika noslēgts iepirkuma līgums par TLKAIS izstrādi, ieviešanu un tai nepieciešamā tehniskā aprīkojuma iegādi un uzstādīšanu. Līguma kopējā summa - 702 462,91 LVL.
Saskaņā ar līgumu TLKAIS ir uzstādīta 7 RKP uz Eiropas Savienības ārējās robežas ar Krievijas Federāciju un Baltkrieviju, t.i. autoceļu RKP Terehova, Grebņeva, Patarnieki, Silene un dzelzceļa RKP Indra, Zilupe, Kārsava.
Šādas sistēmas tiek plaši izmantota gan Eiropā, gan ASV. Jau pirms desmit gadiem - 1998.gadā – sistēmu sāka izmatot Somijā, un tā darbojas visos MKP, kas atrodas uz šīs valsts robežas ar Krievijas Federāciju. Patlaban funkcionalitātes ziņā atbilstošas sistēmas darbojas arī citur ES, piemēram, Igaunijā, Lietuvā un citās valstīs.
TLKAIS darbības shēma: transportlīdzeklim šķērsojot robežu, ar kameru palīdzību tiek nolasīti transportlīdzekļa un konteineru numuri. Informācija par visiem robežu šķērsojušiem transportlīdzekļiem, kā arī fotoattēli tiek saglabāti datu bāzē, kas izmantojama visu veidu statistikai, riska analīzei un citiem mērķiem.
Sistēma paredz iespēju veikt meklēšanā esošo transportlīdzekļu identificēšanu. Piemēram, riska analīzes rezultātā TLKAIS tiek ievadīta informācija par transportlīdzekli, kar kuru, iespējams, tiek pārvadātas kontrabandas preces. Brīdī, kad šis transportlīdzeklis šķērsos Latvijas Republikas robežu, sistēmā nostrādās trauksme. Līdz ar to konkrētā automašīna tiks aizturēta un muitas amatpersonas veiks nepieciešamos kontroles pasākumus.