Pasaule mainās un maināmies arī mēs. Vēl salīdzinoši nesen teju katrs savā īpašumā vēlējās mājokli, mašīnu, datoru, telefonu u.c. dzīvei un darbam nepieciešamas lietas, kas vismaz daļēji radīja drošības un stabilitātes sajūtu, liecināja par statusu sabiedrībā.
Šobrīd notiek pretējs process, arvien vairāk cilvēku no īpašumtiesību sloga vēlas atbrīvoties, priekšroku dodot ērtībai, elastībai un ilgtspējīgiem risinājumiem. Tas pavēris ceļu jaunam biznesa virzienam – nomas pakalpojumiem jaunā izpildījumā.
Nomas ekonomikas straujam popularitātes pieaugumam ir vairāki iemesli. Pirmkārt, patērētāju paradumu maiņa, jo gan mūsdienu dzīvesveids, gan darbs ir kļuvis daudz dinamiskāks un mazāk piesaistīts vienai vietai - iespējams strādāt no jebkuras pasaules malas. Tas mainījis veidu, kā patērējam preces un pakalpojumus.
Otrkārt, digitālā revolūcija, kas ietver e-komercijas attīstību, mobilo aplikāciju pieejamību un ļauj attīstīt daudz jaunu, inovatīvu pakalpojumu. Arī pandēmija būtiski veicināja informācijas tehnoloģiju patēriņu mājsaimniecībās. Šobrīd daudzi vēlas izmantot jaunākās tehnoloģijas un to funkcionalitāti līdz ko tās ir pieejamas, un vēlme pēc ātruma un nevainojamas darbības ir kļuvusi neatsverama mūsu dzīvesveidā. Lietotāju pieprasījums pēc jaunākajām ierīcēm nekad vēl nav bijis tik izteikts.
Treškārt, pieaugot tehnoloģiju patēriņam, aizvien būtiskāks kļūst izaicinājums, ko darīt ar nolietotajām ierīcēm, tāpēc ilgtspējas jautājums ir kļuvis ļoti aktuāls. Nomas pakalpojums ir viens no risinājumiem, jo atstāj pozitīvu iespaidu uz aprites ekonomiku. Nomas periodam beidzoties, ierīci atgriež atpakaļ tirgū, tai atrodot jaunu lietotāju ar mazākām ambīcijām pret inovācijām vai mazāku finanšu rocību, tādējādi samazinot elektronisko atkritumu un vides ietekmi. Šī ekoloģiskā pieeja kļūst arvien simpātiskāka apzinīgiem patērētājiem, kuri meklē videi draudzīgākus produktus un pakalpojumus.
Ne mazāk svarīga ir arī sabiedrības vērtību maiņa – ja iedzīvotājiem, kas piedzīvojuši padomju režīmu un preču trūkumu veikalos, īpašumtiesības ir bijis zināms drošības garants, tad jaunākajām paaudzēm vairs nav šī vēsturiskā mantojuma, un priekšplānā izvirzās citas vērtības. Gados jauni cilvēki daudz augstāk novērtē brīvību un neatkarību savās izvēlēs, nekā īpašumtiesības uz lietām, kas rada zināmu slogu. Izvēloties nomas pakalpojumu, klienti var izvairīties no ilgtermiņa saistībām, vienlaikus lietojot jaunus produktus un pakalpojumus.
Reaģējot uz tendencēm, arī mēs pagājušā gada nogalē sadarbībā ar “iDeal” ieviesām pilna servisa preču nomu privātpersonām ar iespēju izmantot Apple produkciju. Pirmie mēneši ir pierādījuši, ka šim pakalpojumam ir liels pieprasījums arī Latvijā, un ne tikai jauniešu grupā. Klienti novērtē to, ka ikmēneša maksājums, preci nomājot, ir mazāks, nekā to iegādājoties uz nomaksu. Tas ne tikai atbilst jaunās paaudzes ekonomiskajām realitātēm, bet arī padara modernās tehnoloģijas pieejamas plašākam klientu lokam. Tāpēc tuvākajā laikā plānojam paplašināt sadarbības partneru loku, jo saskatām nomas biznesa iespējas arī citās industrijās, kā piemēram, mobilitāte, saules paneļi, dažādas mājsaimniecības preces un ierīces, dzīvesstila un sporta preces.
Uzņēmumiem, kuri vēlas saglabāt konkurētspēju tirgū, nomas pakalpojumu ieviešana nav tikai vēl viena biznesa iespēja, bet gan stratēģisks lēmums. Pirms dažiem gadiem uzņēmums Gartner prognozēja, ka jau līdz 2023. gadam 75% uzņēmumu, kas nodarbojās ar tirdzniecību tieši patērētājiem, ieviesīs arī nomas pakalpojumus. Iespējams, tas gluži nav piepildījies, vismaz Latvijas tirgū, tomēr tendence noteikti ir augšupejoša. Nomas pakalpojumiem ir vairāki ieguvumi arī uzņēmējiem. Tie nodrošina zināmu stabilitāti un prognozējamību par ieņēmumu plūsmu, rada iespēju veicināt klientu lojalitāti un pieredzi, attīstīt datos balstītu pakalpojumu personalizāciju, jo ietver ciešāku mijiedarbību ar patērētājiem.
Prognozes liecina, ka nomas pakalpojumu attīstība ietekmēs daudzas nozares un tradicionālus uzņēmējdarbības modeļus. Būtiskas izmaiņas varētu skart transporta, tehnoloģiju un tirdzniecības nozares, modes un apģērbu biznesu u.c. Nedodu ne pieci, ka nākotnē abonēsim arī zeķu pārus.