Eksperti

Vai pārtrūks zīda ceļa tranzīta pavediens?

Ģirts Cēlājs, AS Fertilizer Group valdes loceklis,18.01.2022

Jaunākais izdevums

Nesen Kazahstānā izcēlās vardarbīgi protesti par sašķidrinātās naftas gāzes cenu pieaugumu. Valdība atkāpās, un dažās jomās izsludināja ārkārtas stāvokli.

Satricinājumi enerģētikas nozarē atbalsojas globāli daudzos procesos, kaut gan šis nav galvenais cēlonis Kazahstānas nemieriem.

Kazahstānas prezidents Kasims Džomarts Tokajevs pieņēma savas valdības atkāpšanos pēc vardarbīgiem protestiem par degvielas cenu kāpumu. Tokajevs par premjerministra pienākumu izpildītāju nosaucis Alikhanu Smailovu.

Politiskais satricinājums neizbēgami ir radījis trauksmi pārvadājumu nozarē. Dažās valsts daļās dzelzceļa satiksme mēneša sākumā tika pilnībā bloķēta, un tika slēgtas vairākas nozīmīgas dzelzceļa stacijas Kazahstānas rietumos, tostarp Makat un Beineu. Pašlaik gan paziņots par dzelzceļa pārvadājumu atjaunošanu. Almati, kuru nemieri ir skāruši visvairāk, ir nozīmīgs dzelzceļa mezgls un diemžēl pārrāvumi šajā piegāžu posmā neizbēgami atsauksies arī uz piegādēm Eiropā.

Dzīve pilsētā ir samocīta. Veikalu tīkls Magnum paudis, ka 15 no 68 veikaliem Almati pilsētā ir tikuši izlaupīti. Šos procesus noteikti varētu vērtēt haosa teorētiķi, analizējot ekonomikas ietekmi, tai skaitā uz tirgiem, bet uzņēmējiem, kam tranzīts ietekmē biznesu (un tādu ir ārkārtīgi daudz), pašlaik nākas plēst matus jeb meklēt risinājumus.

Pilsēta, kas ir arī ekonomikas centrs, ir izjutusi lielāko daļu nemieru. Lai gan nemieri reti skar tieši piepilsētās esošos kravu termināļus, streiki un būvniecības darbu traucējumi, kas var tikt izraisīti, diez vai var atstāt kravu pārvadājumu nozari pilnībā neskartu.

Chevron vadītais konsorcijs Tengizchevroil pakāpeniski atjauno ražošanu Kazahstānas milzīgajā Tengizas naftas atradnē pēc tam, kad civilie nemieri pagājušajā nedēļā lika uzņēmumam samazināt ražošanas apjomu par nenoteiktu summu. Tas atkal var ietekmēt īslaicīgu cenu lēcienu – vismaz reģionā.

Pēc Baltkrievijas tirgus aizvēršanās, kā alternatīvas minerālmēslu nozares spēlētāji meklēja tālāk esošajos tirgos – Kazahstānā, Uzbekistānā, Turkmenistānā, sadārdzinot transporta ceļu. Taču nu jau arī tās durvis sāk aizvērties, līdz ar to šobrīd riskants ir praktiski viss bijušais NVS bloks, piegādātājus nāksies raudzīties pavisam citos virzienos.

Šāda situācija nav nedz ekonomiski saprātīga, nedz dabiska, kad esot blakus lielākajam resursu reģionam, proti NVS, pamata izejvielas ķīmijas un naftas produktu sektoros jāpiegādā no netradicionāliem un neizdevīgiem reģioniem, kā Tuvie Austrumi, Kanāda vai Meksika.

Lai šo caurumu aizlāpītu, iespējams, būs jāved izejvielu par stipri augstāku cenu. Tas nozīmē, ka minerālmēslu cenu kāpums vēl nepieredzētā apmērā pēc domino efekta principa ietekmēs lauksaimniecības izmaksas un attiecīgi arī pārtikas un citu preču cenas jau pavisam tuvā nākotnē.

Taču katra krīze var nest arī ieguvumus, ja laicīgi noreaģējam un spējam pielāgoties. Tāpēc Latvijas prioritāte būtu pirmajiem izveidot loģistikas centru RAIL BALTIC, ko savienot ar Ķīnas un Krievijas sliedēm. Labāk meklēt risinājums, kas nes ilgtermiņa augļus, nevis lāpīt caurumus īstermiņā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Augsnes bagātinātāju eksportētājs un agro jomas konsultants SIA Blendex (AS Fertilizer Group uzņēmums) 2020. gadu noslēdzis ar 10,889 miljonu eiro apgrozījumu un neto peļņu 1,6 miljonu eiro apmērā.

Uzņēmumu grupas vadītājs Ģirts Cēlājs komentē, ka SIA Blendex apgrozījums, salīdzinot ar aizpērno gadu, audzis par vairāk nekā 2000% jeb 20 reizes. Šādi rezultāti skaidrojami gan arī uzņēmuma komandas apņēmīgo darbu, apgūstot jaunus eksporta tirgus Ukrainā, Zviedrijā un Gvinejā, gan arī aktīvāku pievēršanos augsnes karšu izstrādei.

Turpinot attīstību, SIA Blendex jaunu tirgu apguvei investēs attālinātas pārdošanas tehnoloģijās un aramzemju iekopšanā, attālināti konsultējot.

“Pandēmijā cilvēki juta, ka zemes darbi nomierina, stādu augšanas process novērsa domas no skandalozajiem ziņu virsrakstiem, un lauku darbi kļuva par pastāvīgu aizraušanos. Protams, arvien aug pieprasījums pēc mūsu produktiem no lielajiem lauksaimniekiem dažādos pasaules kontinentos, jo pārtikas izejvielu cenu kāpums ir novērojams visās preču grupās,” komentē Ģ. Cēlājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas eksportētāju asociācija "The Red Jackets" aicina īstenot "zaļā koridora" principu un mazināt banku birokrātiju, norāda asociācijas pārstāvji.

"The Red Jackets" tikusies ar Finanšu un kapitāla tirgus komisiju (FKTK) un Latvijas Finanšu nozaru asociāciju, lai apspriestu "zaļā koridora" iniciatīvu eksportspējīgiem uzņēmumiem, tomēr patlaban šie uzņēmumi saskaras ar pārspīlētu banku birokrātiju vienkāršos ikdienas darījumos, tā kavējot biznesa procesus.

"The Red Jackets" valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Tiknuss informē, ka asociācija strādā pie tā, lai pašmāju ražotāju, tirgotāju, eksportētāju un būtībā jebkuru citu nopietni strādājošu uzņēmumu vajadzības Latvijā tiktu sadzirdētas. "Mūsu biedru vadīti, esam iniciējuši šīs trīspusējās sarunas, lai nonāktu pie optimāla risinājuma visām pusēm," piebilda M.Tiknuss.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltkrievijas izcelsmes minerālmēsli sankciju un to draudu dēļ pazūd no Eiropas Savienības tirgus, daudzas valstis ieviesušas minerālmēslu eksporta kvotas, ķīmisko minerālmēslu cenas jau ir dubultojušās, tādējādi atverot ceļu bioloģiskiem un organiskās izcelsmes minerālmēsliem.

Tādu ainu iezīmē AS Fertilizer Group valdes loceklis Ģirts Cēlājs. Viņš norāda, ka Eiropas Savienības stratēģija par ķīmisko minerālmēslu un augu aizsardzības līdzekļu patēriņa samazināšanu radījusi pamatīgu vilkmi analogu bioloģiskās izcelsmes produktu izstrādei un pieprasījumam.

Kāda ir situācija ar Baltkrievijas kravām pēc vairākus mēnešus ilga saspīlējuma saistībā ar prezidenta vēlēšanām šajā valstī?

Baltkrievijas kravu plūsmas gan uz Liepājas, gan arī uz Klaipēdas ostu ir būtiski sarukušas, dažu preču sortimentu vienkārši vairāk nav. Starptautiskās sankcijas skārušas abus būtiskākos Baltkrievijas eksporta produktus – minerālmēslus un naftas produktus. Protams, pašlaik vissmagākā situācija ir Klaipēdas ostā, kur trīs lielākie termināļi strādāja tieši ar Baltkrievijas kravu pārkraušanu. Jaunas lielo grupu kravas īsā laikā būs grūti piesaistīt, un nav izslēgts, ka tiks īstenota jau tā sarukušo Latvijas ostās pārkrauto kravu apjomu pārdale. Vienlaikus ir slāpekļa minerālmēslu grupa, kuru pārdošana Eiropas Savienībā nav aizliegta. Un, lai arī minerālmēslu cenas pasaules tirgū ir vairāk nekā divkāršojušās, tomēr ES valstu pircēji baidās iegādāties Baltkrievijas izcelsmes slāpekļa minerālmēslus, tāpēc ka neviens nevar garantēt, ka pircēji pēkšņi nenonāks sarežģītā situācijā, jo pirkuma brīdī prece vai tās ražotājs jau būs iekļauts sankciju sarakstā.

Komentāri

Pievienot komentāru