Zilākalna ciemā - bijušajā šaursliežu dzelzceļa līnijā iecerēts ierīkot sliežu velosipēdu, pastāstīja Kocēnu novada domes pārstāvis Kristers Blūms.
Šādu projektu "Minies pa sliedēm" Kocēnu novada pašvaldība iesniegusi vietējās rīcības grupas biedrības "Vidzemes lauku partnerība "Brasla" " izsludinātajā LEADER projektu konkursa VII kārtā.
Projekta kopējās izmaksas ir 20 000 eiro, no kuriem publiskais finansējums ir 18 000 eiro, bet Kocēnu novada domes finansējums ir 2000 eiro. 2019.gada decembrī izsludināts iepirkums sliežu velosipēda izstrādāšanai un izgatavošanai, projekta realizācija plānota 2020. gadā.
Ņemot vērā, ka teritorija, kurā savulaik kursējis šaursliežu vilciens no Zilākalna ciema uz Žažēnu purvu un pēc tam uz Valmieras - Ainažu šaursliežu dzelzceļa līniju, šobrīd netiek izmantota un palēnām aizaug, tad šis projekts ienesīs jaunu dzīvību un jauninājumus uz šaursliežu dzelzceļa sliedēm.
Ieviešot sliežu velosipēdus, gan ceļotājiem, gan vietējiem iedzīvotājiem būs iespēja izbaudīt, kā ir braukt pa šaursliežu dzelzceļu un iztēloties, kā tas varēja būt, ja brauktu ar šaursliežu dzelzceļa lokomotīvi. Šāds piedāvājums akcentēs dzelzceļa kādreizējo nozīmi kūdras izstrādi, kā arī kūdras purva darbību mūsdienās. Ikvienam būs iespēja fiziski aktīvi atpūsties un vērot, kā tiek izstrādāts purvs mūsdienās.
Sliežu velosipēds darbosies kā papildu vērtība ekskursijām Zilākalna ciemā. Šādas ekskursijas plāno piedāvāt Zilākalna kultūrvēstures un apmeklētāju centrs, kurš galvenokārt sniegs informāciju par dabas objekta Zilākalna un apkārtējo kūdras purvu vēsturi, Zilākalna ciemu un tā rašanos, kas cieši saistās ar šaursliežu dzelzceļu un purvu izstrādi.
Valmieras Šaursliežu pievedceļa sabiedrību 1902. gadā dibināja Vidzemes muižnieki, dzelzceļa projekta autors bija Pauls Līvens. Pēdējo posmu Puikule-Dauguļi slēdza 2000. gadā, kad to pārstāja izmantot Zilākalna kūdras fabrika. Vēl nesen kustība tika atjaunota, lai izvestu izstrādāto kūdru no Žažēnu purva, taču šobrīd sliežu ceļš vairs netiek izmantots, jo ir uzbūvēts ceļš, lai smagās automašīnas varētu iebraukt purvā. 2018. gada nogalē Kocēnu novada tūrisma speciālists konstatēja, ka sliedes plāno demontēt.
Pēc sarunas ar pašreizējo kūdras purva īpašnieku, darbi tika apstādināti ar norunu, ka sliedes netiks demontētas gadījumā, ja tās tiks izmantotas citā inovatīvā veidā. Tika domāti citi inovatīvi, vienkāršoti veidi, kā izmantot industriālo mantojumu. Šāda sliežu velosipēdu izmantošana uz senajām sliedēm citviet pasaulē ir ļoti populāra. Piemēram, Beļģijā, nobraucot ar sliežu velosipēdu, gala punktā ir Beļģu vafeļu kiosks, piebilst K.Blūms.