Mūsdienu vadītāji atrodas nopietnu izaicinājumu priekšā, cīnoties ar ekonomikas krīzes sekām, kādas jebkad ir novērotas pēc Lielās depresijas periodā. Darbojoties pārmaiņu laikā ar augstu sarežģītības pakāpi, viņu ikdiena ir saistīta ar savas komforta zonas atstāšanu un nepieciešamību virzīties uz priekšu bez augošas ekonomikas vides radītām priekšrocībām. Vadītājiem trūkst skaidrības attiecībā uz vidēja un ilgtermiņa mērķiem, tie izjūt intelektuālā kapitāla trūkumu, ikdienas operatīvā darbība un stratēģija nonāk pretrunā. Tieši tāpēc līderība kā kompetence izaicinājumu pilnos laikos spēlē noteicošo lomu vadītāju kompetenču lokā. Atsaucoties uz jaunākiem pētījumiem divās pasaules vadošās biznesa skolas Carnegie Mellon un Hārvardas Biznesa Skolā (Harvard Business School), līderība kā kompetence ir absolventu panākumu pamatā 70-80% gadījumos. Aptaujājot 1600 vadītājus Eiropas valstīs, esam nonākuši pie secinājuma, ka līderība ir visvairāk pieprasītā kompetence visos vadības līmeņos.
Kas tad īsti ir līderība kā kompetence? Strādājot pie Eiropas Savienības projekta, kura ietvaros tiek izstrādātas vadlīnijas līderības kompetenču attīstībai uzņēmumos un biznesa skolās, nonācām pie secinājuma, ka līderība kā kompetence iekļauj sevī vairākas vadības prasmes (kopā aptuveni 20). Ja runājam par 3 svarīgākajām vadības prasmēm, tad tas būtu:
- Pamatprincipu/ fundamentu ievērošana uzņēmējdarbības stratēģijas veidošanā;
- Personīgo vērtību skalas izveidošana un šo vērtību piekopšana;
- Sevis apzināšanās (self-awarness) un nemitīga attīstība.
Vorens Bafets (Warren Buffett), viens no pasaules slavenākajiem investoriem, ir plaši pazīstams ar to, ka investē uzņēmumos, izvēloties tos pēc uzticamiem, bet mazāk populāriem investoru vidū kritērijiem, proti, uzņēmuma stratēģiskiem pamatprincipiem. Pēdējo desmit gadu laikā esam novērojuši tendenci, ka biznesa mērķi ar reālu un saprātīgu stratēģiju ir bijis retums. Tā vietā, vadītāji un investori piekopa «sekošana pūlim» stratēģiju un lielāku uzmanību veltīja personīgā tēla veidošanai, nevis biznesa mērķu analīzei, attiecīgi zaudējot modrību un pieņemot naivus lēmumus. Par fundamentālu tika uzskatīta agresīva stratēģija un viens vienīgs mērķis – peļņas maksimalizācija īstermiņā tika uzskatīta par veiksmīga biznesa pamatprincipiem, nepievēršot pienācīgu uzmanību vadītāju kompetenču attīstīšanai. Attiecīgi, gan biznesa skolas, gan apmācību uzņēmumi veidoja piedāvājumu, kurš atbalstītu agresīvā biznesa laikmetu. Skarbais fināls visiem ir zināms – kā jau ikvienas krīzēs apstākļos sekoja daudzu jo daudzu uzņēmumu bankrotu vilnis. Vadītāji aizdomājās, vai ar tām zināšanām un ambīcijām, kas man ir, pietiek, lai virzītos uz priekšu arī šodien?
Ieskatoties Vorena Bafeta investīciju objektos, varam pārliecināties, ka viņš ir izvēlējies investēt uzņēmumos ar skaidru, fundamentālu biznesa stratēģiju, konsekventu pelnītspēju, labu atdevi no pašu kapitāla, pēc iespējas mazākām parādsaistībām un kompetentu vadības komandu. Ja daudzi uzņēmumi gan pasaulē, gan Latvijā atbilst šādiem kritērijiem, tad kas ir sāpīga ekonomikas kritiena iemesls? Atbilde ir vienkāršā – bizness kompensēja konkurētspējas un kompetences trūkumu ar aizgūtiem līdzekļiem, jeb vienkāršiem vārdiem sakot, finansēja izaugsmi uz parāda. Tiklīdz piekļuve pie vieglas naudas beidzās, nostājāmies izvēles priekšā – kompetenta, izcila vadība vai arī bankrots ? IESE biznesa augstskolas (Spānija) profesors Pablo Kardona (Pablo Cardona) par izciliem līderiem sauc tādus vadītājus, kuri veido ilgtermiņa uzņēmumu stratēģijas, pamatojoties uz diviem kritērijiem: ilgtspējīgu rentabilitāti un spēcīgu organizācijas kultūru.
Ja vadītājs vēlas kļūt par izcilu līderi, pārējās divas kompetences, par kuram runājām iepriekš, ir nemazāk svarīgas – skaidra vērtību formulēšana un sevis apzināšanās (selfawareness). Bafets atkal pasniedz mums paraugstundu – novērtējot cilvēku, viņš pievērš uzmanību tādām īpašībām kā integritātē (integrity), gudrība (intelligence) un enerģija (energy), piebilstot, ka «ja jums nepiemīt pirmā īpašība, pārējās divas jūs nogalinās». Līderiem ir jāprot veidot uz misiju orientētu uzņēmumu un tas ir iespējams vienīgi, ja vadītājs ir pats skaidri noformulējis paša vērtības, kuras piekopj arī ikdienā. Tieši pieturēšanās pie vērtību skalas palīdzēs atrisināt visgrūtākās situācijas, ar kurām vadītājs sastopas un arī sastapsies nākotnē.
Nedaudz grūtāk ir izprast sevis apzināšanas procesu kā līderības pamatprincipu. Mūsu pieredze un pētījumi liecina, ka vadītāji bieži vien skaidro savas neveiksmes privātajā dzīvē un karjerā tieši ar izpratnes trūkumu par to, kas es esmu, kādas ir manas stiprās un vājās puses, kas ir manas vērtības. Vadītajiem trūkst zināšanu par sevi, bet lai kļūt par izcilu līderi un spētu vadīt citus, sevis apzināšanās ir būtisks priekšnoteikums, lai veiksmīgi vadītu citus.
Iepazīstoties ar nākotnes vadītāju attīstības tendencēm pasaulē, redzam, ka tiek piedāvātas visdažādākās metodes, kā veicināt līderu izaugsmi, sākot ar novērtēšanu, attīstības programmām un beidzot ar vadītāju koučingu, kas kļūst par pieprasītāko attīstības metodi. Tas nepārsteidz, jo šīs metodes palīdz precīzāk identificēt faktiskās vadītāja problēmas un meklēt iespējami efektīvākos risinājumus. Pasaules līmeņa apmācību uzņēmumi par galvenajām prioritātēm vadītāju attīstībā ir izvirzījuši tieši vērtību jautājumu, sevis apzināšanās jautājumu un, protams, biznesa stratēģijas fundamentu jautājumu.
Arī labākās pasaules (un Eiropas) biznesa skolas izmanto visdažādākās metodēs, lai sniegtu vadītajiem ne tikai zināšanas (knowledge) un prasmes (skills), bet arī līderības izpratni (leadership understanding). Baltijas reģionā tiek novērotas līdzīgas tendences. Piemēram, Elevator International šogad uzsāka sadarbību ar The Center of Creative Leadership, globālu līderības apmācību uzņēmumu, kuru 2010.gadā Financial Times ierindojis 3.vietā pasaulē. Ikgadējā līderu conference Big Business Day, kvalitātīvas lekcijas un meistarklases par līderiem aktuālajiem jautajumiem pasaules lektoru vadībā, izcilas apmācību programmas, kuras ietvaros vadītajam ir iespēja ieskatīties sevī un veidot personīgo attīstības plānu un pieredzejušu vadītaju kouču datu bāze varētu būt mūsu pirmie soļi, atbalstot vadītājus visnotaļ sarežģītajos laikos. Būtiski ir, lai arī vadītāji izvirza personīgo attīstību par prioritāti, kas palīdzetu veidot viņu vadītos uzņēmumus par izciliem.