Iespējams, liela daļa banku, kas darbojas šodien, būs arī pēc pieciem un desmit gadiem, bet tām būs jāpielāgojas
Tā intervijā DB norāda Kristo Kērmans (Kristo Käärmann), TransferWise līdzdibinātājs. Šobrīd igauņu izcelsmes finanšu tehnoloģiju kompānijai TransferWise ir vairāk nekā miljons lietotāju visā pasaulē, un katru mēnesi tiek veikts vairāk nekā 600 tūkst. transakciju. Katru mēnesi TransferWise platformā cilvēki pārskaita vairāk nekā 1 mljrd. eiro.
Fragments no intervijas:
Kādu jūs redzat banku pakalpojumu nākotni piecu līdz desmit gadu un ilgākā perspektīvā?
Iespējams, liela daļa banku, kas darbojas šodien, būs arī pēc pieciem un desmit gadiem, bet uzskatu, ka tām būs jāpielāgojas. Ticu, ka būs bankas, kas specializēsies konkrētās nišās, piemēram, dažas bankas varētu orientēties uz naudas aizdošanu, bet citas varētu kļūt par biznesa finansētājām vai maksājumu tīklu. Pieļauju, ka turpmāk tiešām sarežģīti būs universālajām bankām, kad dara visu, jo, tā kā konkurence kļūst spēcīgāka, tām viss būs jādara labākajā iespējamā veidā, bet mēs redzam, ka tas ir diezgan grūti, kad līdzās ir tehnoloģiski daudz spēcīgākas kompānijas, kas nodrošina savstarpējos aizdevumus vai īsteno citus tradicionālo banku elementus. Universālās bankas ideja būs grūti saglabājama.
Kāpēc tas notiek? Tehnoloģiju dēļ? Vai arī tāpēc, ka cilvēki redz, ko spēj piedāvāt Spotify un Uber, un grib līdzīgus pakalpojumus arī no finanšu sektora?
Ir vairāki atšķirīgi iemesli, kas cits citu papildina. Piemēram, viens iemesls, protams, ir tas, ko minējāt – cilvēki lieto Spotify, Google kalendāru, Uber un citus tehnoloģiju virzītus pakalpojumus un redz, ka mijiedarbība ar banku iepaliek par pieciem līdz desmit gadiem. Gaidas, kas balstītas uz pieredzi dažādās industrijās, atsaucas arī uz banku sektoru – cilvēki vēlas vairāk.
Domāju, ka citi iemesli ir vienlīdz svarīgi: bankas bija un lielākoties daudz kur joprojām ir sava veida naudas pārvaldnieki, tām ir monopols pār to.
Cilvēki nepārceļas no vienas bankas pie citas ļoti bieži. Lai to darītu, ir jābūt tiešām ļoti labam iemeslam. Saistībā ar tehnoloģijām un internetu pasaule kļūst savstarpēji saistītāka un ir diezgan viegli sākt lietot dažādus pakalpojumus no dažādām bankām, piemēram, vienu banku izmantot hipotēkai, bet citu – lai veiktu uzkrājumus. Internetam un informācijas pieejamības dēļ tas kļūst arvien ierastāk. Tas virzīs finanšu sektora nākotni un izmaiņas tajā nākamajos piecos līdz desmit gados.
Visu interviju Universālās bankas ideja būs grūti saglabājama lasiet 11. novembra laikrakstā Dienas Bizness.