Citas ziņas

Turku uzņēmējiem stāsta par investīcijām Latvijā

Jānis Rancāns, 01.02.2012

Jaunākais izdevums

Eiropas Parlamentā Briselē noticis Eiropas – Turcijas biznesa konfederācijas (UNITEE) rīkots seminās par investīciju iespējām Baltijas valstīs. Semināru apmeklēja vairāk kā 35 UNITEE biedri, kuri pārstāvēja celtniecības, IT un ražošanas sektorus.

Latvijas vēstniece Beļģijā Lelde Līce – Līcīte atzinīgi novērtēja uzņēmēju interesi par Latvijas tirgu un aicināja raudzīties uz Baltijas valstīm kā uz stabiliem un uzticamiem sadarbības partneriem. Semināra organizētāji uzņēmēju vārdā pauda vēlmi apmeklēt Latviju un iepazīties ar interesējošo nozaru uzņēmumiem.

Ar Latvijas vēstniecības Beļģijā atbalstu semināra dalībniekiem bija iespēja iepazīties ar Latvijas tradicionālajiem pārtikas produktiem - rudzu maizi, šprotēm, sieru un saldumiem, kā arī saņemt Latvijas tūrisma un industriju sektoru prezentācijas materiālus.

UNITEE ir 2010. gadā dibināta nevalstiska organizācija, kura apvieno ap 10 000 turku izcelsmes uzņēmējus, kuri darbojas Eiropas Savienībā. Organizācijas mērķis ir veicināt ekonomisko sadarbību starp Eiropas valstu uzņēmējiem. Seminārs par investīciju iespējām Baltijas valstīs ir iekļauts UNITEE pasākumu sērijā Uzņēmēji tiekas ar vēstniecībām.

Seminārs rīkots sadarbībā ar Baltijas valstu Eiropas Parlamenta deputātiem un Latvijas un Igaunijas vēstniecībām Briselē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Turku, esot kultūras galvaspilsētas godā, ārvalstu viesu skaits palielinājies par 8,5%

Gunta Kursiša, 13.12.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajos astoņos mēnešos Somijas dienvidrietumkrasta pilsētā Turku, kas šogad tāpat kā Tallina tika godāta par Eiropas kultūras galvaspilsētu, naktsmītnēs apmetušies par 8,5% vairāk ārvalstu viesu nekā attiecīgajā laika posmā pērn. Kopumā Somijā ārvalstu viesu skaits viesnīcās palielinājies par 3,9%, Db.lv stāstīja Turku 2001 Fonda izpilddirektore Keija Sevona (Cay Sevon).

Lielākoties Turku šogad apmeklējuši Zviedrijas, Krievijas, Vācijas un Apvienotās Karalistes viesi.

Somijas pilsētā Turku šā gada laikā no 31. augusta līdz 5. septembrim katru dienu aptuveni 15% somu izdevumu bija saistīti ar kultūras notikumiem, norādīja K. Sevona, piebilstot , ka grūti teikt, vai šo ciparu ir ietekmējis Eiropas kultūras galvaspilsētas statuss.

Viņa norāda, ka šā gada laikā īpaši centieni bija, lai pievērstu sabiedrības un mediju interesi «radošajai ekonomikai».

Kopumā šā gada laikā Turku notika aptuveni pieci tūkstoši pasākumu vairāk nekā 160 projektu ietvaros. Visapmeklētākie pasākumi bija atklāšanas pasākumi, Logomo izstādes un prezentācijas, kā arī laivu regate. Kopumā tika Eiropas kultūras galvaspilsētas pasākumus apmeklēja 1,8 miljoni cilvēku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas prāmju kompānija Tallink Grupp un Somijas kuģu būvētājs Meyer Turku parakstījuši nodomu protokolu par jauna pasažieru prāmja būvēšanu.

Prāmi paredzēts izmantot satiksmei maršrutā Tallina - Helsinki un tas tik darbināts ar sašķidrināto gāzi.

Prāmis izmaksās apmēram 230 miljonus eiro, un to būvēs Turku kuģu būvētavā Somijā. Prāmja piegāde ir paredzēta 2017.gada sākumā, paziņoja kompānija. Projekts nodrošinās kuģu būvētavai apmēram 2000 cilvēkgadu lielu nodarbinātību.

Jaunais prāmis būs 212 metrus garš ar kopējo tonnāžu 49 000 tonnu. Tas varēs pārvadāt 2800 pasažierus starp Tallinu un Helsinkiem, norādīja Tallink.

Prāmja darbībā tiks izmantota sašķidrinātā dabasgāze, un tas atbildīs visām stingrajām oglekļa dioksīda izmešu ierobežošanas prasībām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Tallink Grupp un Meyer Turku Oy ziņo, ka šodien, 4. augustā, ar metāla griešanas ceremoniju Turku kuģu būvētavā ir uzsākta jaunā Tallink LNG ātrgaitas prāmja būvniecība. Prāmi paredzēts izmantot satiksmei maršrutā starp Tallinu un Helsinkiem.

Prāmis bruģēšot ceļu jaunai ērai ātrgaitas prāmju satiksmē Tallina – Helsinki maršrutā.

Turku kuģu būvētavai 2016. gadā šis pasūtījums palielinās produkcijas apjomu par 30%, salīdzinot ar 2015. gadu.

Prāmis būs aptuveni 212 m garš ar 2 800 pasažieru vietām. Prāmja būvniecība izmaksās aptuveni 230 miljonus eiro. Prāmis tiks būvēts Turku kuģu būvētavā Meyer Turku Oy, un tā piegāde ir plānota 2017. gada sākumā. Uz jaunā prāmja tiks nodrošinātas aptuveni 300 darbavietas. Jaunais prāmis kā degvielu izmantos sašķidrināto dabasgāzi (LNG). Ar bruto tonnāžu 49 000 t un ātrumu 27 mezgli jaunais prāmis būs ar būtiskiem uzlabojumiem energoefektivitātē. Korpusa forma samazinās straumes pretestību un nodrošinās prāmim labu kursēšanu ledus apstākļos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paredzams, trešdien, 30. jūnijā Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas valdes sēdē izskatīs pirmpirkuma tiesības uz "Liepājas metalurga" nekustamās mantas - zeme un ēkas iegādi Liepājas SEZ vajadzībām.

Principā tas nozīmē darījuma starp valsti un turku investoriem izgāšanu, jo pārdošanas darījums noslēgts gan par kustamo, gan nekustamo mantu.

Darījuma fons

Šā gada 30. aprīlī SIA "FeLM", kas procesā pārstāv Latvijas valsts intereses, noslēdza līgumu par bijušā "Liepājas metalurga" elektrotēraudkausēšanas kompleksa kustamās un nekustamās mantas iegādi un izteica gatavību uzsākt darbību teritorijā, iepriekš pauda Turcijas uzņēmuma "Aslanli Metalurji" pārstāvji. Ir pilnībā izpildītas finanšu saistības atbilstoši līgumam. Proti, ir iemaksāta nauda un izteikta gatavība investēt 200 miljonus piecu gadu laikā. Investori pavasarī bija noslēguši rūpnīcas inventarizāciju kopīgi ar SIA "FeLM" un īpašums ir gatavs nodošanai. Tik tālu viss ir skaisti, atliek vien Liepājas SEZ pirmpirkuma tiesības uz zemi, kuras var izmantot un viss liecina, ka tās tiks izmantotas. Plašāk par darījumu db.lv rakstīja iepriekš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Atsāksies sarunas par Kipras atkalapvienošanos

LETA--REUTERS, 11.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien paredzēts atsākt sarunas par Kipras atkalapvienošanos, cenšoties pielikt punktu vienam no ilgstošākajiem Eiropas konfliktiem, kas desmitgadēm ilgi stāvējis ceļā Turcijas vēlmei pievienoties Eiropas Savienībai (ES).

Kipras grieķu un turku kopienu līderi tiksies «neitrālajā zonā» - pamestajā Nikosijas lidostā, kuru tagad izmanto ANO miera uzturētāji. Tā būs viņu pirmā tikšanās pēdējo 18 mēnešu laikā.

Starptautiski atzītās grieķu pārvaldītās Kipras daļas prezidents Niks Anastasiads un pašpasludinātās Ziemeļkipras Turku Republikas (ZKTR) prezidents Dervišs Eroglu pilnvarojuši ANO vēstnieku nolasīt kopīgo paziņojumu, kurā izklāstīti risinājuma pamatprincipi.

Taču turpmākās sarunas, kuras paredzēts uzticēt abu kopienu ekspertu delegācijām, varētu ilgt mēnešiem.

Tajā pašā laikā, sarunu atsākšana jau radījusi draudus Kipras grieķu valdības stabilitātei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sestdien, 20. jūnijā, Iecavas tirgū atvērusies ēstuve, kurā iecavniekiem un viesiem iespējams nobaudīt īstu turku kebabu. Turpat var iegādāties arī turku saldumus un stipru turku kafiju, vēsta reģionālais portāls bauskasdzive.lv.

Uzņēmuma SIA «Fatih» īpašnieks ir turks Fatihs Kiličs, kas kopā ar savu dzīvesbiedri Inesi un viņas dēlu Aivi Marheli parūpējušies, lai kioskā, kurš labu laiku stāvējis tukšs, izveidotu pievilcīgu ēstuvi.

Atklāšanas dienā viesi tika cienāti gan ar pašceptu maizi, gan turkiem raksturīgo saldo baklavu, kas sastāv no 25 mīklas kārtām. Pirmie apmeklētāji atzinīgi novērtēja turku virtuvi, un daži jau vaicāja pēc klientu kartēm, jo nolēmuši te iegriezties regulāri.

Uzņēmuma administratīvais direktors A.Marhelis skaidro, ka vēlas, lai iecavnieki šajā ēstuvē nāktu gan iedzert rīta kafiju, gan arī pasēdētu pusdienu pauzē un vakariņu laikā, tāpēc pagaidām plānots, ka darba laiks būs no plkst. 7 līdz 19.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Atverot pārstāvniecības Āzijā, RTU atsijās viltus studentus

Db.lv, 01.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Tehniskā Universitāte (RTU) ierobežojusi indiešu, šrilankiešu un uzbeku krāpniecības iespējas, kuri vēlas izglītības aizsegā nokļūt Eiropas Savienībā (ES) darba meklēšanas nolūkos. Turpmāk RTU mācībspēki brauks uz šīm Āzijas valstīm klātienē atlasīt studentus un novērtēt viņu zināšanu atbilstību universitātes prasībām, vēsta LNT Ziņas.

Šo RTU centru izveide un uzturēšana Āzijā gada laikā izmaksājot vairākus desmitus tūkstošus eiro, taču universitāte atteicās atklāt precīzu summu. Kā iemesls minēts – «šim mērķim līdzekļi neesot valsts piešķirtās dotācijas, bet gan ieņēmumi no ārvalstu studentu studiju maksām».

Indieši, šrilankieši un uzbeki līdz šim bija krāpušies elektroniskajos iestājeksāmenos, lai nokļūtu Latvijā. Daļu no viņiem nākošajos atlases posmos atsijāja Latvijas vēstniecības, pieķerot pretendentus ar viltotiem vidusskolu beigšanas dokumentiem vai konstatējot blēdīšanos vīzu interviju laikā, piemēram, pretendentam sūtot sev līdzīgas personas, kas spēj runāt angliski. Indijā vien šogad šādi pieķerti 400 krāpnieku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kebabu ēstuve TurKebab paplašinājusi darbību ārpus Latvijas – aizvadītajā nedēļā atvērta jauna kebabnīca Igaunijā, Tallinā.

Jaunatvērtā TurKebab ēstuve ar 40 sēdvietām atvērta Tallinas centrā, tiešā lielveikalu Viru un Kaubamaja tuvumā. «Atverot ēstuvi Tallinā, esam spēruši soli pretī tam, lai nākotnē, iespējams, TurKebab kļūtu par starptautisku ātrās ēdināšanas ķēdi un jau tuvākajā laikā spētu piedāvāt pielvērtīgu franšīzes sistēmu, kurai pieprasījumu jūtam jau šodien,» norāda O. Uresins.

«Tallinā, līdzīgi kā citās valstīs, ir plaši pārstāvētas starptautiskās ātrās ēdināšanas ķēdes kā McDonalds vai Hesburger, bet īstu turku kebabu ēstuves atrodas nepopulārās vietās. Tallinas centrā ir vietas vēl vismaz trīs TurKebab ēstuvēm,» atzīst turku uzņēmējs un TurKebab līdzīpašnieks Osmans Uresins (Osman Uresin).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas prāmju operators Tallink, kas nodrošina pasažieru prāmju satiksmi starp Rīgu un Stokholmu Zviedrijā, neplāno no Rīgas atvērt citas regulārās pasažieru līnijas, biznesa portālam db.lv sacīja AS Tallink Latvija pārdošanas un mārketinga direktore Baiba Muceniece.

«Šobrīd no Rīgas nodrošinām ikdienas pasažieru, transportlīdzekļu un kravu pārvadājumu jūras satiksmi uz Stokholmu ar kuģiem Isabelle un Romantika. Šobrīd nav paredzēti citi regulāras jūras satiksmes maršruti no Rīgas kā ceļojuma sākumpunkta,» saka B. Muceniece.

Pagājušajā nedēļā izpildītais reiss Helsinki-Rīga-Helsinki ir bijis speciāls reiss - vienreizējs pasākums, un to nav plānots veidot par regulāru līniju. Tas organizēts līdzīgi kā, piemēram, īpašie Visbijas kruīzi (Helsinki–Tallina–Visbija–Tallina–Helsinki) vasarā.

Kruīza kuģis Silja Europa, kas regulārā satiksmē nodrošina pasažieru, pasažieru transportlīdzekļu un kravu pārvadājumus maršrutā starp Tallinu un Helsinkiem, šajā speciālajā reisā no Helsinkiem atgāja 30.jūlijā, Rīgā piestāja 31. jūlija rītā un no Rīgas atgāja 31. jūlija vakarā, lai 1. augustā atgrieztos Helsinkos. «Ceļojuma sākumpunkts bija Helsinki, un pievienoties ceļojumam no Rīgas uz Helsinkiem nebija iespējams. Tallink ir ieguldījusi nozīmīgus finanšu līdzekļus Rīgas un Latvijas kā tūrisma galamērķa informatīvai reklāmai,» viņa skaidro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Tallink maršrutu Rīga-Helsinki-Rīga piedāvās līdz nākamā gada janvārim

Lelde Petrāne, 17.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saistībā ar lielo pieprasījumu "Tallink Grupp" pagarinās divu pagaidu maršrutu piedāvājumu: Rīga – Helsinki – Rīga ar kuģi "Silja Serenade" līdz 2021. gada janvārim un Turku – Tallina – Turku ar kuģi "Baltic Queen" līdz 2021. gada marta beigām.

Divi jaunie pagaidu maršruti vasarā izrādījušies ļoti iecienīti. Daudziem ceļotājiem no Somijas Latvija un Rīga šķietot aizraujošs galamērķis.

"Turku un reģiona iedzīvotāji ir gaidījuši un pieprasījuši tiešo reisu uz Tallinu ilgu laiku. Savukārt tiešais reiss Rīga – Helsinki ar kuģi "Silja Serenade" dod iespēju ieplānot garākas brīvdienas Somijā, kas daudziem ceļotājiem ir jauns galamērķis.

Pašreizējos apstākļos mēs vēlamies būt elastīgi un piedāvāt ceļotājiem drošas ceļošanas iespējas tuvu mājām, palīdzot Latvijai un Igaunijai atgūties no esošās krīzes tūrisma nozarē," saka Paavo Nõgene, "Tallink Grupp" vadītājs.

Reisi no Rīgas uz Helsinkiem ar kuģi "Silja Serenade" notiks trīs reizes nedēļā trešdienās, piektdienās un svētdienās. Pirmais reiss no Helsinkiem rudens sezonā notiks 30. augustā, bet pēdējā atiešana no Rīgas būs 2021. gada 9. janvārī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piecu sešu gadu laikā grib dubultot kravu apgrozījumu; turki pārsniedz plānoto un grib lidot biežāk

To seminārā Latvijas eksportētājiem norādīja Starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētājas padomnieks Artūrs Kokars. Pēc viņa teiktā Dienas Biznesam, lidosta ir saņēmusi ziemas lidojumu sarakstu, un tas ir apstiprinājums, ka turku avioreisi tiks turpināti un Turkish Cargo (TC) Rīgā ir uz palikšanu. DB jau rakstījis, ka jūlija sākumā TC uzsāka regulārus kravu pārvadājumu reisus no Rīgas uz Stambulu divas reizes nedēļā ar Airbus 330-200F, kas var uzņemt līdz 68 t kravas. Tādējādi ar ātrāku piekļuvi TC maršrutu tīklam Baltijas valstu komersantiem ir pieejami ātri savienojumi uz Tālajiem Austrumiem, Āfriku, Tuvajiem Austrumiem, kā arī uz Uzbekistānu, Kazahstānu, Kirgizstānu un Turkmenistānu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Ziemeļkipras nekustamo īpašumu uzņēmums izveido pārstāvniecību Rīgā

Zane Atlāce - Bistere, 05.02.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai iepazīstinātu interesentus ar iespējām iegādāties nekustamo īpašumu starptautiski neatzītajā Ziemeļkipras Turku Republikā (ZKTR), Rīgā darbu sākusi Ziemeļkipras nekustamo īpašumu uzņēmuma Noyanlar Group pārstāvniecība, informē uzņēmuma pārstāvji.

Kaut arī ZKTR tiesiskā statusa dēļ daudzi potenciālie investori pret darījumiem šajā teritorijā izturas rezervēti, interese tomēr pieaug un īstenoti arī vairāki nekustamo īpašumu projekti, tostarp arī Vidusjūras krastā, norāda pārstāvji.

Salīdzinājumā ar Kipras grieķu daļu, salas ziemeļdaļā nekustamā īpašuma cenas esot salīdzinoši zemākas. Līdzīgu mājokļu cena Kipras dienvidu daļā esot vismaz trīs reizes augstāka.

«Ziemeļkiprā ir turku, Izraēlas un amerikāņu bizness. Un tur, kur ir liela nauda un liels bizness, tur likumsakarīgi cenšas saglabāt klusumu un kārtību,» saka uzņēmuma pārstāvis Anatolijs Gofs.

Jautāts, kā tiesības uz īpašumu salas ziemeļos ietekmēs Kipras iespējamā apvienošanās un sekas, ko rada apgrūtinājumi no grieķu vai turku puses, kuriem nekustamie īpšumi ir piederējuši pirms salas sadalīšanas, otrs uzņēmuma pārstāvis Ļevs Kliots skaidro, ka zeme ir uzņēmuma īpašumā un tai ir visi nepieciešamie valdības apstiprinājumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piektdien, 1. jūlijā, jaunais LNG ātrgaitas prāmis M/S Megastar tika nokristīts Meyer Turku kuģu būvētavā, informē AS Tallink Grupp un Meyer Turku.

Videi draudzīgo prāmi kristīja bijusī Somijas prezidente Tarja Halonena.

AS Tallink Grupp valdes priekšsēdētājs Janeks Stalmeisters teica, ka kuģa būves process ir jau gandrīz pusceļā.

«Prāmja būvniecība turpinās, un līdz ar to arī notiek darbs pie jauniem un inovatīviem pakalpojumiem un risinājumiem, kas ieviesīs jaunas vēsmas Tallink Shuttle konceptā un tiks atrādīti pasažieriem līdz ar jauno prāmi. Tāpat mēs esam ļoti pagodināti, ka prezidente Tarja Halonen ir prāmja krustmāte. Tas ir apliecinājums speciāli izstrādātiem šī prāmja ārkārtīgi augstajiem videi draudzīgiem risinājumiem. Šajā skatījumā M/S Megastar būs ļoti labs vēstnesis visā nozarē,» piebilda Janeks Stalmeisters.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Investīcijas – atskats un perspektīva

Latvijas Bankas ekonomisti Gintars Bušs un Ieva Opmane, 14.02.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2017. gads noslēdzies ar Latvijas tautsaimniecības izaugsmi, kur svarīgu lomu ieņem investīciju aktivitātes pieaugums. Kādēļ līdzšinējos gados investīciju aktivitāte ir bijusi zema?

Vai šis ir īstermiņa uzrāviens, vai arī sākums straujākai attīstībai ilgtermiņā? Lai atbildētu uz šiem jautājumiem, apskatīsim investīciju struktūru un tendenci, noteiksim galvenos uzņēmumu investīciju ietekmējošos faktorus, t.sk. Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu lomu investīciju dinamikā.

1. Pamatfakti par investīcijāmInvestīciju dinamika Latvijā atgādina amerikāņu kalniņus - strauju izaugsmi pirmskrīzes periodā nomainīja vēl straujāks kritums recesijas periodā. Tam sekoja palēciens 2011. gadā, mērens kritums 2013.-2016. gadu periodā un atkal uzrāviens pagājušajā gadā (1. attēls).

Lai saprastu šo izmaiņu cēloņus, pētīsim investīciju struktūru. Vispirms pirmskrīzes mājokļu burbuļa dēļ bruto pamatkapitāla veidošanā [1] no pārējām investīcijām nodalīsim investīcijas mājokļos. Redzam, ka investīcijas mājokļos svārstās vidēji 2-3% apmērā no iekšzemes kopprodukta (IKP), izņemot mājokļu burbuļa periodu, kad šis īpatsvars trīskāršojās (2. attēls). Pēckrīzes periodā mājokļu investīciju īpatsvars ir bijis stabils; pieprasījumu pēc mājokļiem daļēji uzturēja valdības atbalsta programmas (atbalsts ģimenēm ar bērniem [2] un iespēja ārvalstniekiem iegūt uzturēšanās atļauju par ieguldījumiem nekustamajā īpašumā [3]).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Uzsāk starpnozaru sadarbību «Latvijas inovāciju veiksmes stāsta radīšanai»

Dienas Bizness, 03.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā uzsākta Baltijas un Ziemeļvalstu uzņēmēju un augstskolu iniciatīva - sadarbības platforma veiksmes stāstu identificēšanai un inovatīvu projektu īstenošanai starptautiskajā tirgū.

Viena no daudzsološākajām nozarēm inovatīvo uzņēmumu izveidei šobrīd ir IT nozare un šajā jomā jau sevi veiksmīgi pieteikuši arī vairāki jaunie uzņēmumi no Latvijas, uzskata ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts. Viņš norādīja, ka Rīgai ir potenciāls kļūt par starptautisku start – up uzņēmumu bāzi, kā arī stabilu un sekmīgu uzņēmumu inkubācijas vietu.

Projektā Universitāšu – uzņēmējdarbības sadarbības attīstība, balstoties uz veiksmes stāstiem (UBC) (University and Bussines Co-operation through Success Stories) tiek meklēti reģiona veiksmes stāsti un radīti priekšnoteikumi zinātnes un uzņēmēju sadarbībai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Investīciju iespējas jaunā ES fondu plānošanas perioda noskaņās

Latvijas Bankas ekonomisti Kristofers Pone un Ieva Opmane, 17.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nesen iznākuši jaunumi par Eiropas Komisijas (EK) lēmumiem saistībā ar jaunā Eiropas Savienības (ES) finanšu plānošanas perioda (2021.–2027. gadā) iecerētajām naudas plūsmām. Tās gan vēl tiks apspriestas ar dalībvalstīm, bet ir skaidrs, ka prioritārie virzieni mainīsies.

Līdz šim Latvijas maksājumi ES budžetā veidoja aptuveni ceturto daļu no kopējās ES fondu ciklā piešķirtās summas. Arī turpmāk plānots, ka Latvija būs ES līdzekļu neto saņēmējvalsts, bet iezīmējas scenārijs, ka tuvāko gadu laikā, iespējams, mums pieejamais ES struktūrfondu finansējuma apjoms samazināsies. Pašreiz tiek apspriests variants, kur izdevumi kohēzijas politikai samazinātos par aptuveni 5%.

Šajā rakstā aplūkosim, kāda līdz šim ir bijusi ES struktūrfondu loma un kādas ir investīciju nākotnes perspektīvas šo jauno lēmumu kontekstā. Tai pat laikā, pievēršot uzmanību, ka bez struktūrfondiem ir arī citi veidi, kā uzņēmēji var nodrošināt līdzekļus investīcijām un pat saņemt atbalstu no ES.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Rietumi varēja darīt vairāk, lai ierobežotu Krievijas agresīvo politiku

Māris Ķirsons, 02.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nedrīkst pret visiem cilvēkiem, kuri Krievijā ir veiksmīgi attīstījuši biznesu, attiekties kā pret noziedzniekiem (iekļaut sankciju sarakstos), kuri veicinājuši, atbalstījuši pašreizējo režīmu un tā iebrukumu Ukrainā, jo tas neatbilst patiesībai.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Krievijas opozīcijas (Sojuz pravih sil) politiķis Leonīds Gozmans, kurš bija apcietināts par savu pozīciju – iestāšanos pret Krievijas iebrukumu Ukrainā, kas ilgst jau gadu.

Kāpēc Krievijas biznesa elites vidū nav vienprātības, daži atbalsta vai klusē, bet citi neatbalsta Krievijas iebrukumu Ukrainā, bet nenosoda to? Vai tie, kas nosoda karu Krievijā, vienkārši nezaudēs savu biznesu?

Jautājums ir ne tikai par to, vai uzņēmējiem, kuri kritizē karu, netiks atņemti uzņēmumi (aktīvi), kurus viņi daudzus gadus ir lolojuši, bet arī tas, vai tie netiks iznīcināti. Tāpat kā uzņēmējiem citās pasaules valstīs, arī Krievijas uzņēmējiem ir atbildības apziņa par saviem darbiniekiem, par viņu radīto rūpnīcu, veikalu. Es nedomāju, ka ir daudz uzņēmēju, kas apzināti atbalstītu karu. Gluži pretēji - bizness mīl mieru, nevis karu. Jā, varbūt ir cilvēki, kas gūst labumu no kara, jo karš viņiem ir izdevīgs, bet es nedomāju, ka šī kategorija veido ievērojamu uzņēmēju daļu. Daudzi uzņēmēji šādā situācijā dod priekšroku klusēšanai un vienkārši publiski neizpauž savu negatīvo attieksmi pret karu. Galu galā aktīva pretkara nostājas izpaušana var novest pie īpašuma konfiskācijas vai gadu gaitā radītā iznīcināšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nepilnā desmitgadē Vācijas nekustamo īpašumu uzņēmums Noratis no pusotra miljona liela izauga līdz 150 miljonu izmēram, nokļuva Frankfurtes biržā, turpināja augt, līdz tika veiksmīgi pārdots.

Par uzņēmuma attīstību, uzņēmējdarbības un investīciju vidi gan pašu mājās, gan Vācijā Dienas Bizness jautājumus uzdeva Noratis idejas līdzautoram, investoram un uzņēmējam Edgaram Pīgoznim.

Esat ne tikai Vācijas nekustamo īpašumu kompānijas Noratis investors, bet arī Latvijas Privātā un riska kapitāla asociācijas (LVCA) valdes loceklis. Šobrīd esat pieslēdzies sarunai no Londonas. Kā izdodas savienot visus darbus un pienākumus?

Patiesībā ir vēl dinamiskāk. Pērn tiku ievēlēts arī Latvijas Darba devēju konfederācijas padomē un izvirzīts par vienu no viceprezidentiem, un nu jau gadu arī šie pienākumi paņem ievērojamu daļu mana darba laika. Sabiedrisko darbu manā ikdienā netrūkst, un jāatzīst, ka dažkārt tur ir pat interesantāk nekā biznesā. Tas patiešām aizņem lielu daļu mana laika, tāpēc katra diena tiek rūpīgi izplānota, diezgan daudz deleģēju savai profesionāļu komandai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Čārterreisu uz Kipru nebūs

Dienas Bizness, 27.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašlaik neviens no lielajiem ceļojumu organizētājiem Latvijā nenodrošina čārterreisus uz Kipras Republiku, informē laikraksts Neatkarīgā.

Tas norāda, ka vēl pirms dažiem mēnešiem tūrisma operators Novatours prezentēja savus vasaras ceļojumus, starp kuriem bija atrodami arī piedāvājumi atpūtai Kiprā. Taču tagad šo piedāvājumu vairs neesot.

Operatora Novatours pārdošanas direktors Enriko Ružickis Neatkarīgajai teicis, ka ceļojumu programma uz Kipru ir slēgta, taču šim lēmumam neesot nekāda sakara ar ekonomiskajām problēmām. Proti, ceļojumu iepriekšpārdošanā visās trijās Baltijas valstīs – Latvijā, Lietuvā un Igaunijā – pieprasījums pēc atpūtas Kiprā bijis tik niecīgs, ka operators izlēmis programmu slēgt. Līdz ar to čārterreisu no Rīgas uz krīzes skarto valsti nebūs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dziesmu un deju svētku ēdināšanas nodrošināšanā vislielākās raizes raisa loģistikas ceļu nodrošināšana, jo Rīgā notiek daudzi ceļu remonti.

Tā sacīja Dziesmu un deju svētku dalībnieku ēdināšanas pakalpojumu nodrošināšanas konkursā uzvarējušā SIA "Baltic Restaurants Latvia" valdes priekšsēdētājs Aigars Kaugars.

Tāpat starp potenciālajiem sarežģījumiem ēdināšanas nodrošināšanā svētku dalībniekiem valdes priekšsēdētājs minēja produktu piegādes loģistikas iespējamos aizkavējumus un konkrētu pārtikas produktu nepieejamību. Trūkstot arī darba roku, kas vērojams visā Latvijas tirgū.

"Esam ar ilggadēju Dziesmu un deju svētku dalībnieku ēdināšanas pieredzi kā Latvijā, tā Igaunijā, tāpēc apzināmies iespējamos riskus," sacīja Kaugars.

Taujāts par to, kā plānots nodrošināt ēdināšanas pakalpojumus, Kaugars pauda, ka uzņēmums sadarbosies ar pastāvīgiem un ilgtermiņā pārbaudītiem piegādātājiem un loģistikas partneriem. Ēdiens tiks gatavots vairākās virtuvēs, kuras arī ikdienā nodrošina ēdināšanu vairākiem tūkstošiem apmeklētāju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Tallink noslēdz vienošanos par jauna prāmja Rīga – Stokholma maršrutam iegādi

Jānis Rancāns, 10.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Prāmju operatora Tallink Grupp meitaskompānija noslēgusi vienošanos ar Somijas uzņēmumu Viking Line ABP par prāmja M/S Isabella iegādi, kas aizstās vecāko M/S Silja Festival maršrutā Rīga – Stokholma.

Darījumu iecerēts pabeigt līdz aprīļa beigām. Tā izmaksas aplēstas 30 miljonu eiro apmērā (21,1 miljons latu), vēsta Igaunijas raidsabiedrība ERR. Jaunais prāmis, kas līdz šim pasažierus pārvadāja maršrutā Turku – Stokholma, būs ar lielāku pasažieru un transportlīdzekļu ietilpību.

Kompānija Viking Line norāda, ka prāmja M/S Isabella pārdošana ir daļa no tās ilgtermiņa stratēģijas. Somijas uzņēmums M/S Isabella maršrutā Turku – Stokholma turpmāk aizstās ar prāmi Viking Grace.

Tallink jaunais prāmis izbūvēts 1989. gadā un spēj pārvadāt aptuveni 2,5 tūkstošus cilvēku. Savukārt Silja Festival varēja ietilpt 1,75 tūkstoši cilvēku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Isabella no Rīgas sāks kursēt maija vidū

Žanete Hāka, 22.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tallink Grupp meitasuzņēmums Hansalink Limited pabeidzis kruīza kuģa Isabella iegādi no Viking Line ABP, liecina paziņojums NASDAQ OMX Tallinn.

Darījuma izmaksas lēstas 30 miljonu eiro apmērā (21,1 miljons latu).

Jaunais kuģis no Rīgas sāks kursēt maija otrajā nedēļā.

Jāpiebilst, ka Isabella aizstās Silja Festival kuģi maršrutā Rīga-Stokholma, jo, pieaugot pieprasījumam, uzņēmums nolēma iegādāties kuģi, kurš spēj pārvadāt vairāk pasažieru un automašīnu.

Prāmis līdz šim pasažierus pārvadāja maršrutā Turku – Stokholma. Kompānija Viking Line norāda, ka prāmja M/S Isabella pārdošana ir daļa no tās ilgtermiņa stratēģijas. Somijas uzņēmums M/S Isabella maršrutā Turku – Stokholma turpmāk aizstās ar prāmi Viking Grace.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Tallink ieguldīs miljonu eiro prāmja Romantika kapitālremontā

BNS, 10.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas prāmju operatorkompānija Tallink šogad plāno investēt apmēram vienu miljonu eiro pasažieru prāmja Romantika kapitālremontā.

Projekts, kuru plānots turpināt visu 2015.gadu, tika sākts šomēnes, kad prāmis vairāk nekā nedēļu pavadīja sausajā dokā Somijā, kas pieder Igaunijas grupas BLRT kompānijai Turku Repair Yard, un tika veikts liels darbs prāmja interjera renovācijai, informēja Tallink preses pārstāve Lūlea Lēne.

Vienlaikus tika sākts darbs grīdu, sienu un audumu atjaunošanai, tostarp pasažieru kajītēs. Interjera atjaunošanas darbs turpināsies tuvāko mēnešu laikā.

Tehnisko darbu vidū bija kuģa korpusa zemūdens daļas tīrīšana un krāsošana, automašīnu klāja tīrīšana un krāsošana, kā arī dzenskrūves un enerģijas padeves sistēmas uzturēšana.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konteinervilciens Zubr no Latvijas līdz Turcijai ir iespējams; jāsabalansē valstu intereses.

Šobrīd konteinerpārvadājumi no Turcijas ar prāmi pāri Melnajai jūrai uz Ukrainas ostām Odesu vai Iļjičevsku un tad tālāk pa dzelzceļu caur Baltkrieviju uz Latvijas ostām, lai kravas ar prāmi nogādātu Skandināvijā, ir vairs ne tikai vēlmju domāšana, bet reāls projekts, DB norāda Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš.

Turki ir gatavi vest savas preces šādā veidā, izmantojot konteinervilcienu Zubr, Turcijā notiekošajā 11. Transporta, jūras lietu un komunikācijas forumā apstiprinājis Turcijas transporta, jūrlietu un komunikāciju ministrs Binali Jildirims. Turku kravu pārvadātāji būs ieguvēji, jo no Latvijas varēs 24 stundu laikā piegādāt kravas Baltijas valstīs, Helsinkos, Stokholmā, Varšavā, Minskā un Maskavā, kā arī 48 stundu laikā jebkurā vietā Ziemeļeiropā, norāda K. Ozoliņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Intervija: Cilvēks, kurš savienojis ramadānu ar Coca-Cola lietošanu un spējis islāmticīgajiem likt iemīlēt skotu viskiju

Dāvis Landorfs, speciāli DB, 28.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Katrai sabiedrībai piemīt kāda patiesība, kas ir dziļāka par politisko vai ticības uzskatu nesaskaņām. Mūsu kā reklāmas speciālistu uzdevums ir mēģināt tai piekļūt pēc iespējas tuvāk,» pauž turku reklāmas speciālists, aģentūras Leo Burnett Istanbul radošais direktors Oktars Akins

Iespējams, ka pirmajā acu uzmetienā šī atziņa var šķist banāla un vispārīga. Taču, ja ņemam vērā, ka to pauž cilvēks, kurš savulaik radījis veidu, kā savienot svēto mēnesi ramadānu ar Coca-Cola lietošanu, un spējis valstij, kuru apdzīvo 97% islāmticīgo, likt iemīlēt skotu viskiju, tajā kļūst vērts ieklausīties. Ieguvis multiplikācijas filmu veidotāja izglītību, strādājis Tālajos Austrumos, kā žūrijas loceklis pieprasīts Eiropas lielākajos reklāmas festivālos, O. Akins sarunā ar Dienas Bizness pastāstīja par rietumu zīmolu centieniem kļūt uzticamiem, izvairīšanos no asinskāriem futbola faniem un to, kāpēc idejām pārpilnas komandas jākomplektē ar dzelzs tvērienu.

Komentāri

Pievienot komentāru