Pēcpadomju mantojums ir lieks balasts biznesam Krievijā un nelabvēlīgs arī Latvijai
Saprast var, bet paskaidrot grūti – pārfrāzējot slavenu komiķi, par Krievijas ekonomikas un biznesa reālijām saka Zviedrijas Ekonomikas augstskolas (SSE) Krievijā profesors Igors Djukovs.
Ja neskaita rubļa kursa korekciju, Krievijas rādītāji krītas. Vai kaut kādā ziņā krīt pati Krievija?
Jebkurā ekonomikā ir kāpumi un kritumi, un Krievija pašlaik tiešām neatrodas tai labākajā stāvoklī. To saka amatpersonas, un to pieredz bizness.
Tas ir cikliskums vai tomēr kas vairāk?
Gan ‒ gan. Tas ir cikliskums, bet sava loma ir arī politiskajām domstarpībām. Bizness grib sadarbību, bet politiķiem ir sava dienas kārtība, un no tā cieš darījumu vide abās pusēs. Es strādāju gan Krievijā, gan Eiropā, daudz ceļoju un zinu, ka darījumu klimata pasliktināšanos negrib neviens.
Bez darba augstskolā jums ir arī konsultāciju bizness Somijā. Ko uzņēmēji jums tagad prasa un ko jūs viņiem sakāt?
Skandināvijā ir bailes par Krievijas iniciatīvām. Tās lielā mērā rada propaganda, un tāda ir abās pusēs – kā pie jums, tā pie mums.
Bet jau lielākos vilcienos es kā konsultants galveno problēmu saskatu neizpratnē – Eiropas uzņēmēji nesaprot Krievijas vidi un otrādi. Manuprāt, tas galvenokārt ir tāpēc, ka cilvēki, uzņēmēji maz sazinās un tiekas, un barjera starp Krieviju un Eiropu aizvien paliek visai augsta. Bet, ja bizness vairāk komunicētu un Eiropas uzņēmēji saprastu, kas ir vajadzīgs Krievijas biznesam un otrādi, tas viss būtu daudz produktīvāk.
Bet vai šai ziņā Krieviju var ar prātu saprast?
Kā teica Mihails Žvaņeckis, saprast var ‒ paskaidrot nevar. Es saprotu Eiropas biznesa neizpratni, jo dažkārt visādi Krievijas lēmumi no viņu viedokļa tiešām šķiet neloģiski, un tas izraisa bailes. Bet arī Krievijas bizness dažkārt nespēj saprast Eiropas pusi. Tādai sapratnei ir augstas barjeras, un, lai tās noņemšanai ir biežāk jātiekas.
Bet ko krievi šeit nesaprot?
Esmu novērojis, ka krievi nesaprot Eiropas mentalitāti – to, kā bizness šeit notiek un ko tam vajag, lai tas notiktu. Daudzas Krievijas kompānijas uzskata, ka ir radījušas brīnišķīgus produktus, un Eiropā visiem tie vienkārši ir jāpērk, tāpēc ir tikai jāatrod dīleris, kas tos tirgos, un viņi varēs mierīgi dzīvot. Bet nē – ir jāpazīst kultūra, lietišķā vide, un tikai pēc tam tu vari te attīstīt savu biznesu.
Vai tā ir mārketinga nesapratne?
Nē, tas nav galvenais. Mārketings tomēr ir kategorija, ko var izveidot un, lietojot zināmus instrumentus, īstenot. Galvenais ir kultūra un izpratne par to, kā lietišķā vide vispār darbojas. Kad es sāku biznesu Somijā, man arī ne uzreiz viss bija skaidrs – cilvēku uzvedība, tas, kas domāts ar viņu teiktajiem vārdiem, kā pieņemts slēgt darījumus, kas ir un kas nav nozīmīgs. Tradīciju dēļ Latvija ir Krievijai tuvāka, bet valstīs, kas tieši ar Krieviju nekad nav bijušas saistītas, mentalitāti saprast ir ļoti grūti.
Visu interviju Traucē komercializācijas mazspēja lasiet 14. maija laikrakstā Dienas Bizness.