Swedbank pērn decembrī un šogad janvārī kopumā palīdzējusi gandrīz tūkstotim mājsaimniecību, kurām radušās grūtības atmaksāt kredītu.
Swedbank Privātpersonu finansēšanas daļas vadītājs Dzintars Kalniņš Db atzina, ka šogad janvārī 555 klientiem ir mainīti aizņēmuma nosacījumi, samazinot ikmēneša maksājumus. Biežāk izmantotie risinājumi ir īstermiņa un ilgtermiņa aizdevumu apvienošana, pamatsummas un procentu atlikšana. Tikmēr decembrī precīza uzskaite vēl netika veikta, bet apjoms varētu būt par aptuveni 20 % mazāks. Tas ir aptuveni 400 mājsaimniecības. Bankā kopumā ir gandrīz 50 000 klienti, kuri ir aizņēmušies mājokļa iegādei vai uzlabošanai.
Dz. Kalniņš atzina, ka pēdējā laikā arvien vairāk kredītņēmēju saskaras ar vairākām problēmām. Būtiskākā no tām - tie nevar samaksāt kredītus, ko ņēmuši. «Pēdējo mēnešu laikā tā kredītņēmēju daļa, kuriem ir problēma nomaksāt kredītu, ar katru brīdi palielinās. Galvenais iemesls ir tas, ka valstī pēdējā laikā strauji pieaudzis bezdarbs. Uzņēmēji sākuši pārskatīt savas izmaksas, un bieži vien, lai efektivizētu procesu, tie izvēlas samazināt darbaspēku,» tā Dz. Kalniņš.
Dz. Kalniņš arī norādīja, ka diemžēl kritiskais punkts (kredītņēmēju skaits, kuri nespēj nomaksāt kredītus) vēl nav sasniegts. Šobrīd bankām ir skaidrs, ka nākamo mēnešu laikā kavētāju skaits turpinās pieaugt.
Savukārt, pozitīvais šajā brīdi ir tas, ka bankas jau ir apguvušas praksi, ko darīt ar šiem kredītņēmējiem, kā arī paši klienti kaut kādā mērā ir sapratuši, ka ir jācīnās, norādīja Dz. Kalniņš. Ja kredītņēmējs ir zaudējis darbu, tad Dz. Kalniņš iesaka uzreiz vērsties pie attiecīgās bankas un izklāstīt visu notikušo. «Nāciet uz banku uz izklāstiet kas ir noticis. Nekādā gadījumā neatliekat šo problēmu uz vēlāku laiku, ar cerību, ka viss atrisināsies pats no sevis,» uzsver Dz. Kalniņš. Bankas nāk pretī saviem kredītņēmējiem - visbiežāk tās iesaka atlikt kredīta pamatsummu uz trīs vai sešiem mēnešiem, kas varētu būt pietiekami ilgs laiks, lai kredītņēmējs varētu atrast jaunu darbu.