Augstas klases speciālistu piesaiste, ES finansējuma pieejamība uzņēmumu modernizācijai ļāvusi SIA Piche attīstīties sprādzientempā.
Projektēšanas un būvniecības uzņēmumam SIA Piche apgrozījuma pieaugums iepriekšējos trīs gados sasniedzis 2674%. Uzņēmums šogad saņēma DB sadarbībā ar Lursoft rīkotā konkursa Rīgas un Pierīgas Gazele 2013 apgalvojumu kā straujāk augošais no visiem topā esošajiem būvniecības nozares uzņēmumiem.
Nepatika tāme
Šobrīd SIA Piche divi galvenie darbības virzieni ir arhitektūra un būkonstrukciju, tostarp komunikāciju projektēšana un būvniecība. Uzņēmuma klienti galvenokārt ir ostas un pārtikas produktu ražotāji.
Tas saimniecisko darbību sāka 2007. gadā; sākotnējā iecere bija veidot automašīnu tirdzniecības centru. Līdz ar to uzņēmumam radās nepieciešamība pēc liela izmēra telpām. Taču t.s. treknajos gados, konsultējoties ar būvkompānijām, uzņēmums secinājis, ka to piedāvātās atbilstošas ēkas izmaksas būtu bijušas ap 400 tūkst. latu, bet Piche budžets bija ierobežots – 200 tūkst. latu. Tādēļ kompānija pieņemusi lēmumu mēģināt pašu spēkiem uzbūvēt nepieciešamo ēku ar divreiz mazāku budžetu. Lai to varētu realizēt, materiāli sūtīti no Ķīnas, arī būvkonstrukciju speciālisti tika piesaistīti no tālās austrumu valsts.
Krīzei pozitīvs efekts
«Nepaspējām pat izjust biznesa garšu, kad sākās finanšu krīze, un tajā uzņēmums iegāja ar jaunuzceltu ēku, apjomīgu kredītportfeli un bez pozīcijas automašīnu tirgū,» atklāj SIA Piche valdes priekšsēdētājs Pēteris Senkāns.
Krīzes krustugunīs SIA Piche pieņēma lēmumu koncentrēties uz industriālo ēku celtniecību. Izejot cauri savas ēkas celtniecības procesam, P. Senkāns kopā ar komandu apjautis, ka industriālu ēku būvniecībā valda zināms bardaks – nav bijis atbilstošas kvalitātes un attiecīgu izmaksu piedāvājumu. Izkristalizējās tirgus niša, ko SIA Piche nolēma apgūt, un šis lēmums uzņēmumu izvilka no krīzes, stāsta P. Senkāns. Tieši krīzē radusies arī iespēja piesaistīt augstas kvalifikācijas speciālistus, kas iepriekš nebūtu iespējams, viņš piebilst.
«Pārdevām pirmo objektu 2000 kv.m. platībā, kam budžets bija aptuveni 200 tūkst. latu. Tas ļāva izvairīties no bankrota. Jāatzīst, ka krīzes laikā mums izdevās savākt izcilu komandu,» rezumē P. Senkāns.
Lai arī uzņēmums pēdējos trīs gados piedzīvojis strauju izaugsmi, negatīvu iespaidu atstāj ES struktūrfondu plānošanas perioda beigas, kas nozīmēja pasūtījumu intensitātes mazināšanos šogad – lielākā daļa pasūtījumu tiek īstenot ar struktūrfondu atbalstu. Tomēr jaunajā struktūrfondu plānošanas periodā Piche iecerējis atkal uzņemt ātrumu un apgrozījumu dubultot.
Trīs dimensijās
Pašlaik uzņēmumā projektēšana tiek īstenota ar BIM (building information modeling) sistēmas palīdzību, kas cita starpā ļauj iecerēto projektu no iekšpuses un ārpuses aplūkot triju dimensiju vizuālizācijā. Šādai projektēšanas praksei esot vairākas priekšrocības, jo tā ļaujot kompleksi aplūkot visu celtniecībā izmantoto materiālu īpašības – garumu, platumu, skaņas caurlaidības koeficentu, izturību, nestspēju, siltuma caurlaidību u.c., skaidro P. Senkāns. BIM sistēma ļauj klientiem uzskatāmi parādīt, kāds izskatīsies viņu pasūtītais projekts, kas ir noderīga mārketinga priekšrocība.
Uz ziemeļiem!
Uzņēmums pašlaik strādā arī pie Skandināvijas tirgu apgūšanas, nesen noslēdzot tirdzniecības veikala būvniecību Somijā. «Ārvalstīs cenu ziņā esam konkurētspējīgi. Tomēr, lai darbotos Skandināvijas tirgū, ir nepieciešams vietējais inženieris, lai spētu nodrošināt tādu servisa līmeni, kāds ir Latvijā,» skaidro P. Senkāns. Šādam inženierim ir jāmaksā vietējam līmenim atbilstoša alga, un tādā gadījumā viņš ir nepārtraukti jānodarbina, piebilst uzņēmējs. «Līdz ar to, ja ir vēlme iet jaunas valsts tirgū, tad pēc visiem sagatavošanās darbiem to nepieciešams darīt strauji. Nav izdevīgi vienlaikus sākt strādāt piecās valstīs, jo tad sanāk ne šis, ne tas,» norāda SIA Piche vadītājs.
Jauni apvāršņi
Šobrīd SIA Piche sevi uzskata par inovatīvu savas nozares uzņēmumu; nākotnē tā plāno pievērsties arī IT biznesa vadības sistēmu programmu izstrādei, bet vēl pēc laika – izveido savu būvmateriālu ražotni.
IT programmatūras izstrādes darbā ir piesaistīti 15 cilvēki, un, lai arī šis bizness kādu laiku nesīs tikai zaudējumus, nākotnē no tā var gaidīt daudz lielāku finansiālu atdevi nekā no ēku būvniecības, pārliecināts ir P. Senkāns.
Ilgtermiņā uzņēmums plāno attīstīt robotizētu būvmateriālu ražotni. Pagaidām attiecīgās tehnoloģijas uzņēmumam esot par dārgu, neslēpj P. Senkāns. «Šobrīd šādas robotizētas ražotnes būvniecība izmaksātu ap četriem miljoniem latu, līdz ar to vēlamies pagaidīt kādu laiku cerībā, ka šīs izmaksas būs mazākas,» viņš norāda, piebilstot, ka neesot runa par 10 gadu tāliem plāniem, bet gan projektu, ko būtu iespējams īstenot 2–3 gadu perspektīvā. Ražotnes attīstīšana ļautu samazināt ārēju faktoru ietekmi uz projektēšanas un būvniecības procesiem, nodrošināt ātrāku un kvalitatīvāku projektu izpildi, kas jau šobrīd esot vērtējāma kā ātra, apgalvo Piche vadītājs.
Auto hobija līmenī
Neskatoties uz to, ka uzņēmuma pamatbizness šobrīd ir angāru, noliktavu, tirdzniecības veikalu un ražotņu ēku būvniecība, SIA Piche daļēji turpina sākotnējo ieceri – darbošanos auto nozarē, proti, uzņēmumā tiek remontēti un restaurēti spēkrati. Šī biznesa klienti esot no Somijas, Zviedrijas un Norvēģijas.
«Automašīnu restaurācijas biznesu es uzskatu vairāk par hobiju, kas nenes ļoti lielus ienākumus, bet daudziem cilvēkiem par to ir interese. Tā ir tāda lieta, kas rada ļoti lielu gandarījumu,» – tā P. Senkāns.