Citas ziņas

Strādājošo deficīts ir milzīgs

Nodarbinātības Valsts aģentūras direktors Ringolds Beinarovičs., 17.07.2007

Jaunākais izdevums

Labklājības ministrija ir veikusi vairākus pētījumus par situāciju darba tirgū Latvijā, un tās rezultāti liecina, ka darbaspēka ievešana no citām valstīm valstīm jau drīz vien mums būs teju akūta nepieciešamība.

Pēdējā pusgada tendences diemžēl ir tādas, ka Latvijas tirgū trūkst dažādu speciālistu, piemēram, daudzkārt pieminēto celtnieku. Nereti nav jautājums par to, cik lielā mērā uzņēmēji ir vai nav gatavi maksāt pašu speciālistiem, bet gan par to, ka atsevišķās jomās mums ir tik liels strādājošo deficīts, ka vairs nav kam maksāt. Šā gada otrajā ceturksnī mēs jau esam apstiprinājuši darba izsaukumus 597 būvniekiem. Jāpiebilst, ka runa ir par darbaspēku no trešajām valstīm, jo Eiropas Savienības (ES) valstu strādnieki var brīvi pārvietoties šīs valstu savienības ietvaros. Turklāt no ārvalstīm tiek ievests nevis mazkvalificētais darbaspēks, bet gan speciālisti. Zinot, cik daudz objektu tuvākajos gados ir paredzēts uzbūvēt Latvijā, no kuriem daļa būs arī nacionāla mēroga, kļūst skaidrs, ka ar vietējo darbaspēku celtniecībā šeit būs krietni par maz.

Jā, daudzi Latvijas amatnieki ir devušies strādāt uz Īriju, jo viņus šeit neapmierina darbs par 700 līdz 800 vai pat 1 000 latiem mēnesī. Tās varbūt izklausās lielas naudas summas, taču daudzi mūsu uzņēmēji mēdz noklusēt, ka par šādu samaksu ir jāstrādā nevis 8, bet gan bieži vien 15 stundas dienā. Ja par šādu samaksu būtu tepat uz vietas jāstrādā 8 stundas dienā, iespējams, daudzi šodienas Īrijas strādnieki atgrieztos Latvijā.

Kā vēl viena joma, kur jau gadiem ilgi trūkst darbaspēka, ir jāmin kuģubūves nozare - pēdējā ceturkšņa laikā ir apstiprināti 64 izsaukumi no ārvalstīm, un šeit jau runa ir par augstākās raudzes kuģu speciālistiem.

Protams, lai ievestu viesstrādniekus no ārvalstīm, minimālā summa, ar kuru uzņēmējam ir jārēķinās, šobrīd ir 302 lati mēnesī (jeb brutto vidējā alga valstī 2006. gadā) plus ikmēneša valsts nodeva 35 latu apmērā, uzturēšanās atļaujas un apdrošināšanas izmaksas, kā arī jānodrošina viņiem dzīvesvieta.

Lielai daļai Latvijas uzņēmēju būtu nopietni jāpiedomā pie tā, kādas algas viņi maksā saviem darbiniekiem un kādas sociālās garantijas ir gatavi piedāvāt. Piemēram, mani pārsteidz kāda vietējā tirgū strādājoša lielveikala emocionālās reklāmas, aicinot strādāt "kopīgajā ģimenē" un solot nākotni, bet reāli pārdevējam par garām darba stundām nemaksājot vairāk par 200 līdz 300 latiem mēnesī. Šodien Nodarbinātības valsts aģentūras uzskaitē ir reģistrēti 5000 bezdarbnieki, kuri ir strādājuši par pārdevējiem, no tiem nedaudz vairāk kā 1000 Rīgā, taču neadekvāta atalgojuma dēļ atgriezties veikalā nevēlas.

Par kādu motivāciju strādāt vietējā darba tirgū gan mēs varam runāt?

Ar darbaspēka ievešanu mums ir jābūt ļoti piesardzīgiem, jo, rīkojoties tuvredzīgi, var rasties arī zināmas ilglaicīgas sociālās problēmas - jau tagad ir redzēti televīzijas sižeti par viesstrādniekiem, kuri šeit ir atbraukuši no trešajām valstīm, gatavojas apprecēties ar vietējām sievetēm un prom vairs braukt negrasās. Ir jārēķinās ar to, ka, ja darba devēji nedomās par darba ražīguma celšanu, par atbilstošu darba samaksu sociālajām garantijām darbiniekiem, Latvija visdrīzākajā laikā saskarsies ar akūtu nepieciešamību pēc ārvalstu darbaspēka piesaistes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Tekošā konta deficīts atgriežas: vai tas uz labu?

Latvijas Bankas ekonomiste Daina Paula, 15.02.2019

1. attēls. ES valstu, Islandes, Šveices un Norvēģijas IKP, ekonomikas atvērtība un tekošā konta saldo vidēji 2013.-2017. gadā; burbuļa lielums – IKP

Datu avots: Eurostat

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vēl ne tik senā pagātnē ir laiks, kad Latvijas tautsaimniecības ārējā sektora analīzes pastāvīgs rūpju objekts bija ievērojama apmēra tekošā konta deficīts. Ar «ievērojams» domāti caurmērā padsmit un ap 20% no iekšzemes kopprodukta (IKP) laika periodā no 2005. līdz 2008. gadam.

2018. gada decembra sākumā publiskotie 3. ceturkšņa maksājumu bilances dati atklāja, ka Latvijā izveidojies tekošā konta deficīts 5.7% no IKP apmērā. Jāatzīst, šis jēdziens vai vismaz tā nozīmīgums no aprites bija teju izzudis jau labu brīdi. Šāds deficīts netika vērots kopš 2011. gada vidus, un arī tad tas bija vien īslaicīgs izņēmums. Vai tas nozīmētu, ka jaunākie dati ir satraucoši?

Šajā rakstā par to, ko rāda tekošā konta saldo un par ko ir vērts piedomāt, vērtējot tā lielumu un pārmaiņu virzienu, tostarp Latvijā.

Tekošā konta saldo: kas notiek pasaulē

Tekošais konts ir maksājumu bilances daļa, kas atspoguļo preču, pakalpojumu, sākotnējo ienākumu un otrreizējo ienākumu plūsmas starp konkrētas valsts rezidentiem un pārējo valstu rezidentiem. Tekošā konta atlikums jeb saldo parasti ir negatīvs situācijās, kad uzkrājumu apjoms valstī nespēj segt tajā veiktās investīcijas, un otrādi – pārpalikums atspoguļo situāciju, kad tiek veikti uzkrājumi, kas netiek ieguldīti vai tūlīt izlietoti patēriņam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijas zelta menedžeri

Māris Ķirsons kopā ar Rudīti Spakovsku, 21.08.2007

SIA Lattelecom valdes priekšsēdētāju Nilu Melngaili (attēlā) kopā ar a/s Latvijas Gāze valdes priekšsēdētāju Adrianu Dāvi pēc Lursoft pētījuma varētu dēvēt par efektīvākajiem vadītājiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumu vadītāju topā pēc nodarbināto skaita līderos ir uzņēmumi ar valsts kapitālu, taču privātie tos pārspēj pēc peļņas un apgrozījuma uz strādājošo.

To rāda SIA Lursoft veiktais pētījums pēc Uzņēmumu reģistrā iesniegtajiem 2006. gada finansiālās darbības pārskatiem uzņēmumos. "Faktiski tas ir viens no pirmajiem mēģinājumiem analizēt uzņēmumu vadītājus, to darbību, kuri vada lielus darbinieku kolektīvus (1000 un vairāk)," skaidro SIA Lursoft valdes loceklis Ainars Brūvelis. Viņš norāda, ka šis pētījums vairāk rada jautājumus nekā atbildes.

Rāda situāciju

Būtiski atšķiras ne tikai apgrozījums un peļņa uz vienu strādājošo, kā arī administrācijas izmaksu īpatsvars no uzņēmuma ieņēmumiem. "Augstākais rādītājs administrācijas izmaksām pret apgrozījumu bija 12.7 %, zemākais 0.8 - 1.1 %, tomēr vidēji tas svārstās ap 2.5 % un lielā mērā saistīts ar uzņēmuma darbības jomu, un arī ar īpašnieku struktūru," skaidro A. Brūvelis. Viņš arī uzsver, ka jebkuras komercsabiedrības mērķis ir gūt peļņu, tomēr pētījums rāda -augstas administratīvās izmaksas ne vienmēr to nodrošina. Viņam pārdomas raisa arī valdes locekļu vadīto kompāniju apgrozījums uz vienu strādājošo, kas labākajiem ir 50 000 - 100 000 Ls apmērā, bet vājākajiem - mazāk par 10 000 Ls. "Nezinu, vai ar apgrozījumu 3440 Ls uz vienu strādājošo ir iespējama normāla komercdarbība, ja pēc nodokļu nomaksas vidēji vienam darbiniekam tikko sanāk minimālā alga, ko izmaksāt uz rokas, pat optimistiski pieņemot nereālu situciju, ka apgrozījumu veido tikai ienākumi no pakalpojumu sniegšanas," uzsver A. Brūvelis. Viņaprāt, šajos gadījumos būtu jāvērtē, vai uzņēmums veic komercdarbību, vai nodarbojas ar sociālo funkciju veikšanu, kuras pamatmērķis ir samaksāt algas darbiniekiem. «Negribētos pieļaut domu, ka šādos lielos uzņēmumos varētu būtu iespējamas aplokšņu algas,» atzīst A. Brūvelis. Līdzīga diference ir vērojama arī attiecībā uz viena strādājošā nopelnīto 2006. gadā. Labākajos uzņēmumos darbinieki radījuši peļņu līdz pat 20 000 Ls gadā, kamēr citi strādā ar ievērojamiem zaudējumiem. Viņš arī secina, ka vairāku uzņēmumu darbinieku efektivitāte ir ļoti zema - apgrozījums uz 1 strādājošo gadā ir mazāk par 10 000 Ls, kas ir nekonkurētspējīgs ES tirgū

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iekšzemes kopprodukts (IKP) ir par 8 miljardiem eiro mazāks, jo kopš 2008. gada mums ir par 169 tūkstošiem strādājošo mazāk un kā iedzīvotāju skaits, tā arī strādājošo skaits ik gadu valstī samazinās.

Cilvēku daudzums rūk

Latvija ir pasaules mēroga rekordiste iedzīvotāju zaudēšanā un pirmajā vietā, ja salīdzinām ar 1990. gadu. Šī cilvēku iztrūkuma dēļ valsts budžetā neienāk aptuveni 2,5 miljardi eiro, kas ir šo Latvijā neesošo strādājošo nesamaksātie nodokļi. Latvijā ir visnotaļ populāri runāt par to, ka galvenais un noteicošais ekonomikā ir produktivitāte un pievienotā vērtība. Proti, jo cilvēks strādā vairāk un saražo labāk, jo lielāks labums. Diemžēl, par iekšzemes kopproduktu runājot, tā domāt gluži nevar, jo nozīme ir arī cilvēku kopskaitam ekonomikā. Nozīme ir arī mazāk produktīviem darbiem, jo visi nevar būt programmētāji, kādam ir jākaplē bietes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2009. gada valsts budžeta deficīts varētu sasniegt 10 % no iekšzemes kopprodukta (IKP), šodien intervijā Latvijas Radio atzinis Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (Jaunais laiks).

2010. gadā valsts budžeta deficīts tiek plānots 8.5 % apmērā no IKP, bet 2011. gadā – 6 % apmērā no IKP. Tādējādi arī turpmākajos gados Latvijas budžeta deficīts pārsniegs Māstrihtas kritērijos noteiktos valsts budžeta deficīta griestus, kas ir 3 % no IKP.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Latvija viena no 17 ES valstīm, kurās deficīts lielāks par 3% no IKP

Gunta Kursiša, 22.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija ir viena no 17 Eiropas Savienības (ES) valstīm, kuras budžeta deficīts 2011. gadā pārsniedz 3% robežu, liecina ES statistika biroja Eurostat dati.

Latvijas budžeta deficīts pērn veidoja 3,4% no iekšzemes kopprodukta (IKP), kas bija mazāks deficīts nekā daudzām citām ES valstīm, piemēram, Īrijai (deficīts -13,4% no IKP), Grieķijai un Spānijai (abām deficīts – 9,4% no IKP), Lielbritānijai (-7,8% no IKP), Slovēnijai (-6,4%), Kiprai (-6,3%), Lietuvai un Rumānijai (abām -5,5%), Francijai (-5,2%), Polijai (-5,0%), Slovākijai (-4,9%), Nīderlandei (-4,5%), Portugālei (-4,4%), Itālijai (-3,9%), Beļģijai (-3,7%). Mazāks deficīts nekā Latvijai pērn bijis Čehijai (-3,3%), savukārt atlikušajām desmit ES dalībvalstīm pērnais gads noslēdzies ar budžeta deficītu, kas mazāks par 3% vai arī ar budžeta pārpalikumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Viedoklis: aizņemtā nauda diemžēl kādreiz būs jāatdod

Pēteris Strautiņš, Hansabankas vadošais sociālekonomikas eksperts, 24.04.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā šajā desmitgadē ir ieplūdis liels kapitāla apjoms, kas ir ļāvis iedzīvotājiem un uzņēmumiem tērēt vairāk, nekā viņi ir nopelnījuši un šis process ir paātrinājies kopš pievienošanās Eiropas Savienībai. Lai cik daudz preču un pakalpojumu saražotu kādas valsts ekonomika, tai būs tekošā konta deficīts, ja kapitāla ieplūde būs lielāka par kapitāla aizplūdi - tās ir kā vienādojuma divas puses.

Tekošā konta deficītam nav tieša sakara ar valsts attīstības līmeni un eksportspēju. Bagātās ASV dzīvo ar tekošā konta deficītu, bet salīdzinoši nabadzīgā Ķīna - ar pārpalikumu, lielā mērā tāpēc, ka Ķīnas valdība daļu eksportētāju nopelnītās naudas iegulda ASV valdības parādzīmēs, nepieļaujot šo līdzekļu aizplūšanu patēriņā un tādējādi bremzējot importu kāpumu. Ķīnas, tāpat arī Krievijas piemērs apliecina, ka arī strauja attīstība nav nesaraujami saistīta ar tekošā konta deficītu. Saistība starp tekošā konta deficītu un attīstību ir tāda - ja nauda ieplūst investīcijām, nevis patēriņam, tad tāds deficīts drīzāk ir attaisnojams, nekā patēriņa buma izraisīts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar Valsts kases operatīvajiem datiem par valsts budžeta izpildi līdz šī gada jūlijam valsts pamatbudžeta un speciālā budžeta izdevumi pārsniedz ieņēmumus. Valsts budžeta deficīts pirmajā pusgadā bija 456.18 miljoni latu, informēja Finanšu ministrijas Komunikācijas departamenta Preses nodaļas vadītāja Elīna Dobulāne.

Jūnijā valsts pamatbudžeta ieņēmumi bija 263.79 miljoni latu, bet izdevumi sasniedza 282.35 miljonus latu, finansiālais deficīts bija 18.56 miljoni latu. Valsts speciālā budžeta jūnija ieņēmumi sasniedza 104.15 miljonus latu, izdevumi – 146.56 miljonus latu, finansiālais deficīts bija 42.41 miljoni latu. Tādējādi kopējais valsts budžeta deficīts jūnijā bija 60.97 milj. latu. Pērn šajā pašā periodā finansiālais deficīts bija 35 miljoni latu.

Nodokļu ieņēmumi valsts pamatbudžetā jūnijā sasniedza 129 miljonus latu, kas, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, ir par aptuveni 39 miljoniem latu jeb 33% mazāk. Samazinājumu veidoja uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) ieņēmumi, kas bija par 20 miljoniem latu mazāki nekā iepriekšējā mēnesī, pievienotās vērtības nodokļa (PVN) ieņēmumi par – 13 miljoniem latu mazāk, akcīzes nodokļa ieņēmumi – par 5 miljoniem latu mazāk. Savukārt iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi tika iekasēti aptuveni iepriekšējā mēneša apjomā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien var droši apgalvot, ka pasaules lielākā 2007.–2009. gadu finanšu krīze ir beigusies un tā aiziet vēsturē. Tomēr tas nepavisam nenozīmē to, ka visas mūsu finanšu sistēmas problēmas ir atrisinātas un ka pārskatāmā nākotnē to nesatricinās jaunas spēcīgas kataklizmas.

Bezprecedenta pasākumi finanšu sistēmas atbalstīšanai, ko veica pasaules varas 2008.–2009. gados (proti: tirgū ieplūdinātie triljoni dolāru un eiro), deva savus augļus. Pateicoties sistēmas piepildīšanai ar likviditāti, pārskatāmā nākotnē nav gaidāma jauna krīze pēc līdzīga scenārija (sk. Pasaules margin call). Taču tās nebūt nenozīmē, ka pārskatāmā nākotnē sistēmu nesagaida jauni un nopietni pārbaudījumi. Tādēļ ka iziešana no krīzes bija «mākslīga», pasaules finanšu sistēma atklāja, ka tā atrodas sev nezināmā, visai smagā situācijā. Un tas pirmkārt attiecas uz pasaules jaunu parādu «ainavu». Par valsts atbalsta vērienīgo pasākumu rezultātu kļuva krass deficītu un valsts parādu pieaugums, tai skaitā arī lielākajām pasaules ekonomikām. Kaut arī pirms krīzes daudzas valstis dzīvoja pāri saviem līdzekļiem, tik spēcīgu deficītu un valsts parādu pieaugumu mūsu finanšu-ekonomiskā sistēma vēl nebija piedzīvojusi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Jānis Platais: Pārdomas par Latvijas Ekonomiku

Gada lekcijas ekonomikā lektors Jānis Platais, 21.11.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šis ir sarežģīts brīdis gan Latvijas, gan pasaules ekonomikā un Jūs sastapsieties ar tik pat dažādiem viedokļiem, cik vien speciālistus satiksiet un uzrunāsiet. Daudzas iepriekš izstrādātās stratēģijas vairs nedarbojas un ir jāturpina analizēt situācija, lai tai varētu pielāgoties un pārvarēt negatīvās tendences. Daudzi jautās par to – kas ir noticis un kādēļ? Kāda ir valdības loma un atbildība par ekonomikas stāvokli?

Pasaulē

Pēdējie 20 gadi pasaules ekonomikā iezīmējās ar aukstā kara beigām, militāro izdevumu strauju samazināšanos, ievērojamu valsts iejaukšanās samazināšanos ekonomisko procesu regulēšanā attīstītajās pasaules valstīs un lielākajai daļai pasaules valstu pieņemot brīvā tirgus saimniekošanas principus. Tas nodrošināja nepieredzētu labklājības pieaugumu attīstītajās valstīs, strauju nabadzības samazināšanos jaunattīstības zemēs un ekonomikas pārkārtošanos uz tirgus principiem valstīs ar centralizētās plānošanas ekonomikas vadības modeli.

Ļoti svarīga loma pasaules ekonomikā saglabājās viena vienīgai valstij – ASV, kas ar savu ārkārtīgi plašo tirgu noteica ekonomikas attīstības tendences visā pasaulē. 90-jos gados ASV ekonomikai bija raksturīga strauja procentu likmju samazināšanās krītoties valsts budžeta deficītam un intensīvi iedzīvotāju ieguldījumi akciju tirgos, kas radīja strauju aktīvu vērtības pieaugumu. Šī desmitgade ASV ekonomikā bija raksturīga ar aktīvu vērtības stabilizēšanos vai pat krišanos akciju tirgos un mājokļu tirgus vērtību straujš pieaugums līdz pat 2006. gadam. Patēriņu augstākā līmenī uzturēja nodokļu samazināšanas programmas un straujš militāro izdevumu pieaugums, sakarā ar operācijām Irākā un Afganistānā. Spekulatīvi ieguldījumi mājokļu tirgū un finanšu instrumentu atvasinājumu izplatīšanās radīja jaunus riskus, kuru izvērtējums līdz pat nesenam laikam nebija pietiekams. Pasaules finanšu tirgu globalizācija un investīciju brīva kustība samazināja nacionālo finanšu tirgus uzraudzības institūciju spēju laicīgi novērtēt aktīvu patieso vērtību un finanšu tirgus institūciju likviditāti un kapitāla pietiekamību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Šogad kritušies visu nodokļu ieņēmumi

, 03.06.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts konsolidētā budžeta deficīts šī gada pirmajos piecos mēnešos sasniedzis 392.21 milj. Ls, bet nodokļu ieņēmumi bijuši ievērojami mazāki nekā 2008. gada attiecīgajā laika posmā, liecina Valsts kases operatīvie dati par budžeta izpildi.

Šī gada maijā valsts pamatbudžeta ieņēmumi bija 230.97 milj. Ls, savukārt izdevumi sasniedza 240.36 milj. Ls, līdz ar to finansiālais deficīts bija 9.39 milj. Ls.

Nodokļu ieņēmumi valsts pamatbudžetā maijā sasniedza 157 milj. Ls, kas veidoja 36 milj. Ls jeb 23% pieaugumu pret aprīli.

Pieaugumu veidoja gan uzņēmumu ienākuma nodokļa ieņēmumi, kas bija par 18 milj. Ls lielāki nekā iepriekšējā mēnesī, gan akcīzes un pievienotās vērtības nodokļu ieņēmumi, kuru iekasēšana pieaugusi attiecīgi par 12 milj. Ls un 8 milj. Ls. Savukārt iedzīvotāju ienākuma nodokļa un pārējo nodokļu ieņēmumi tika iekasēti mazākā apjomā nekā aprīlī, tomēr aprīlī valsts pamatbudžeta deficīts bija ievērojami lielāks nekā maijā un sasniedza 146.62 milj. Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Esošo riepu ražotnēm nespējot nodrošināt pieprasījumu, dažādu cenu un segmentu auto riepu deficīts, kas sākās jau pagājušajā ziemā, turpināsies arī šosezon, kā rezultātā turpinās augt arī riepu cenas, norāda auto riepu un akumulatoru vairumtirgotāja Baltijas valstīs SIA Latakko valdes priekšsēdētājs Jevgēnijs Kopilkovs.

Uzņēmējs stāstīja, ka kopš pagājušās ziemas pastāv riepu deficīts visos cenu segmentos, kā arī vieglo un kravas auto, lauku tehnikas u.c. sektoros.

«Patlaban ļoti strauji aug Indijas un Ķīnas ekonomikas un iedzīvotāju skaits. Šajās valstīs strauji palielinās vieglo automašīnu, kravas transporta un citu tehnikas vienību skaits, kurām ir nepieciešamas riepas. Tāpat pasaulē aug auto pārdošanas apjomi, kā arī nemazinās uz ceļiem esošo auto skaits. Krīzes gados vairākas vecās riepu rūpnīcas tika slēgtas un to vietā neradās jaunas. Skaidrs, ka esošās riepu rūpnīcas nevar nodrošināt pieprasījumu. Jau patlaban atsevišķas riepas tiek piegādātas ļoti vēlu, kas traucē strādāt, bet šo situāciju ietekmēt ir grūti,» norādīja Kopilkovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Krīzi gaidot

Latvijas Bankas ekonomists Mārtiņš Bitāns, 15.03.2019

1. attēls. Reālās algas un darba ražīguma indeksi (2005. gada 1. cet. = 100)

Avots: Centrālā statistikas pārvalde, Latvijas Bankas aprēķini

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan dažbrīd šķiet, ka finanšu krīze pasaulē un Latvijā piedzīvota samērā nesen, patiesībā pagājuši jau vairāk nekā desmit gadi, kopš vienas investīciju bankas bankrots izsauca lavīnveida sabrukumu un finansējuma apsīkšanu globālajos finanšu tirgos un arī Latvijā valdība bija spiesta lūgt Starptautiskā valūtas fonda (SVF) palīdzību.

Jāatzīst, ka palīdzības lūgšana SVF vienmēr ir valsts prestižam diezgan neglaimojoša un neko labu neliecina par valsts spēju īstenot saprātīgu ekonomisko politiku. Skaidrs, ka nevienam negribētos vēlreiz nonākt līdzīgā situācijā. Tāpēc varbūt nav pārsteidzoši, ka, par spīti salīdzinoši sekmīgai valsts ekonomikas attīstībai pēdējos gados, arvien biežāk dzirdam runas par melniem mākoņiem pie Latvijas tautsaimniecības debesīm, krīzes nenovēršamību utt.

Ekonomikas prognozēšana ir diezgan nepateicīga nodarbošanās – ekonomists Pauls Samuelsons savulaik ironizēja, ka tirgus dalībnieki biržā ir sekmīgi paredzējuši deviņas no pēdējām piecām recesijām. Savukārt krīzes gaidīšana un prognozēšana būtībā ir samērā neproduktīva nodarbošanās – ja krīzes varētu precīzi prognozēt un paredzēt, tad ikviens tām varētu laicīgi gatavoties, novēršot šo krīžu izraisošās darbības, līdz ar to krīzes nemaz neiestātos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Deficīta samazinājuma tendence turpinās

Ieva Mārtiņa, Db, 13.06.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad turpina samazināties Latvijas maksājumu bilances kārtējo maksājumu konta deficīts – aprīlī gada samazinājums bija 14.9 %, liecina Latvijas Bankas apkopotie maksājumu bilances pamatrādītāju dati.

«Šāds temps - ap 15 % varētu vēl kādu laiku saglabāties,» atzina SEB Bankas eksperts Andris Vilks. Viņam piekrīt arī Parex Asset Management eksperts Zigurds Vaikulis, kurš secina, ka kopumā situācija ir būtiski uzlabojusies.

Latvijas maksājumu bilances kārtējo maksājumu konta deficīts šogad četros mēnešos bija 888.1 milj. Ls, kas ir par 155 milj. Ls mazāks nekā gadu iepriekš. Aprīlī kārtējo maksājumu konta negatīvais saldo bija 227.1 milj. Ls, kas ir par 50.5 milj. Ls jeb 18.2% mazāks nekā 2007.gada aprīlī. Arī pirmajā ceturksnī konta deficīts šogad bija par gandrīz 14% mazāks nekā pirms gada.

A. Vilks atzina, ka pagaidām vērojami uzlabojumi, bet vienlaikus ļoti svarīgi ir saglabāties tiešo investīciju plūsmai. Maksājumu bilances kārtējā maksājuma konta rādītājus A. Vilks nosauca par komfortambliem un lēsa, ka šogad kopumā tekošā konta deficīts varētu samazināties līdz 17% no iekšzemes kopprodukta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Valsts pamatbudžetā novembrī izveidojies pamatīgs deficīts

Madara Fridrihsone, Db, 03.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada novembrī valsts pamatbudžeta ieņēmumi bijuši 209.8 milj. Ls, bet izdevumi – 411.4 milj. Ls, tādējādi valsts pamatbudžeta finansiālais deficīts novembrī sasniedzis 201.7 milj. Ls, liecina Valsts kases operatīvie dati par budžeta izpildi 2008. gada novembrī.

«Deficīts mums jāmazina uz izdevumu rēķina. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, decembrī tomēr sagaidām relatīvi zemākus izdevumus, jo šoreiz tie ir izlīdzinājušies pa visu ceturksni. Pozitīvi situāciju budžetā ietekmēs arī valdības ieviestie ierobežojumi valsts izdevumiem,» norāda finanšu ministrs Atis Slakteris.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Lietuvas budžeta deficīts mazāks nekā prognozēts

Vēsma Lēvalde, 21.04.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas budžeta deficīts pērn bijis 8,9% no IKP, kas ir mazāks, nekā Lietuvas valdība iepriekš prognozēja.

Tā liecina statistikas dati, ziņo Reuters. Iepriekš Lietuvas valdība paredzēja, ka budžeta deficīts varētu sasniegt 9,5% no IKP.

Budžeta deficīts Lietuvā no 3,3% no IKP 2008. gadā strauji kāpa pērn ekonomiskās lejupslīdes dēļ. Valdība veica fiskālo konsolidāciju, panākot deficītu aptuveni 9 % līmenī, tomēr deficīts šogad joprojām saglabājas ap 8%.

Budžeta ieņēmumu un izdevumu starpība 2009. gadā Lietuvā bija 8,2 miljardi Lietuvas litu (aptuveni 1,6 miljardi latu). Tostarp pieci miljardi litu ir valsts pamatbudžeta deficīts, 0,2 miljardi litu – pašvaldību deficīts, un trīs miljardi litu – sociālās apdrošināšanas fonda deficīts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Eirozonas un ES valstu budžeta deficīts pērn sarucis, bet parāds pieaudzis

Gunta Kursiša, 26.04.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn gan eirozonas valstu, gan kopumā ņemot visu 27 Eiropas Svienības valstu budžeta deficīts saruka, vairumam valstu samazinot valdības izdevumus, tomēr parāds turpināja pieaugt, vēsta Eurostat sniegtie dati.

Budžeta deficīts 2010. gadā eirozonā bija 6,0% no iekžemes kopprodukta (IKP), salīdzinot ar 6,3% no IKP 2009. gadā. Eiropas Savienības (ES) valstīs budžeta deficīts samazinājās no 6,4% no IKP 2009. gada līdz 6,8% pērn, vēsta ES statistikas birojs.

Eirozonas valstu parāds pērn tomēr pieaudzis 5,8% apmērā, salīdzinot ar 2009. gadu. Savukārt ES27 valstu parāds pērn, salīdzinot ar aipagājušo gadu, pieaudzis par 5,6%.

Visas eirozonas valstis, izņemot Vāciju, Īriju, Luksemburgu un Austriju, pagājušajā gadā ir uzlabojušas savu budžeta plānu, tomēr parāds ir pieaudzis visās valstīs, izņemot Igauniju. Savukārt Zviedrijā pērn tas palicis aipagājušā gada līmenī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Bajāre: ES prezidentūra būs milzīgs izaicinājums un neatsverama pieredze

LETA, 20.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas prezidentūra Eiropas Savienībā (ES) būs milzīgs izaicinājums un neatsverama pieredze šajā procesā iesaistītajiem cilvēkiem, skaidro Finanšu ministrijas (FM) valsts sekretāre Sanita Bajāre.

Latvija būs ES prezidējošā valsts 2015.gada pirmajā pusgadā.

Prezidentūras laikā Latvijas finanšu ministrs vadīs ES Ekonomisko un finanšu jautājumu padomes jeb ECOFIN procesu. Tas nozīmē, ka FM būs atbildība par visiem procesiem, kas notiek ECOFIN kontekstā, skaidroja Bajāre un atzina, ka tas ir milzīgs darbu apjoms. Atbildības lokā būs jautājumi, kas attiecas uz banku savienību, fiskālo koordināciju, jautājumi, kas skar nodokļu politiku, iepirkumu politiku, fondus.

«Šajos jautājumos būs darba grupas, un mums tās būs jāvada, būs jāvienojas ar citām valstīm par kompromisiem. Būs jāstājas Eiropas Parlamenta un Eiropas Parlamenta komisiju priekšā un jāaizstāv visu 28 valstu kompromiss. Tajā brīdī vairs nebūsim Latvija ar savu pozīciju, bet būsim ES,» skaidroja Bajāre.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas budžeta deficīts pagājušajā gadā bija 9% no iekšzemes kopprodukta (IKP), kas ir sestais augstākais rādītājs starp visām Eiropas Savienības (ES) valstīm. Tiesa neviena valsts nav uzrādījusi budžeta pārpalikumu.

Par to liecina jaunākie ES statistikas biroja Eurostat dati, kas aprēķināti, balstoties uz Eiropas kontu sistēmu 95 (ESA95).

Tādējādi Latvijas budžeta deficīts pērn piedzīvojis ievērojamu kāpumu salīdzinājumā ar 2008.gadu, kad tas veidoja 4,1% no IKP.

Vislielākais budžeta deficīts pērn bijis Īrijā - 14,3%, Grieķijā - 13,6%, Lielbritānijā - 11,5%, Spānijā - 11,2% un Portugālē - 9,4% no IKP. Lietuvā budžeta deficīts pagājušajā gadā bija 8,9% no IKP.

Pērn arī nevienā no ES dalībvalstīm nav reģistrēts budžeta pārpalikums, taču vismazākais budžeta deficīts bijis Zviedrijā - 0,5%, Luksemburgā - 0,7% un Igaunijā - 1,7% no IKP.

No visām ES valstīm budžeta bilance pērn ir uzlabojusies tikai divās valstīs, bet 25 valstīs tā ir pasliktinājusies. Visās 27 ES valstīs kopā budžeta deficīts 2009.gadā veidojis 6,8% no IKP, salīdzinot ar 2,3% 2008.gadā, bet eirozonas valstīs - 6,3% no IKP, salīdzinot ar 2% 2008.gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmajos trīs mēnešos valsts budžeta deficīts sasniedzis 181,4 miljonus latu, informē Finanšu ministrijas pārstāve Baiba Melnace.

Lielāko robu budžetā radījusi ieturēto pensiju atmaksas uzsākšana saskaņā ar Satversmes tiesas lēmumu.

Valsts pamatbudžeta ieņēmumi šī gada pirmajos trīs mēnešos bija 673,4 miljoni latu, savukārt izdevumi – 729,3 miljoni latu. Līdz ar to izveidojies finansiālais deficīts 55,9 miljonu latu apmērā.

Savukārt speciālā budžeta ieņēmumi bija 281,3 miljoni latu, bet izdevumi – 406,9 miljons latu. Tādējādi finansiālais deficīts sasniedzis 125,5 miljonus latu.

Martā valsts pamatbudžeta ieņēmumi bija 203,2 miljoni latu, bet izdevumi sasniedza 248 miljonus latu, finansiālais deficīts bija 44,8 miljons latu. Valsts speciālā budžeta marta ieņēmumi sasniedza 89 miljonus latu, izdevumi – 177 miljonu latu, veidojot finansiālo deficītu 88 miljonu latu apjomā. Valsts budžeta deficīts martā sasniedza 132,9 miljonu latu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Budžets

Budžeta deficīts sasniedz 243,3 miljonus latu, lielākais robs veidojas pamatbudžetā

Madara Fridrihsone, 17.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī šī gada jūlijā valsts konsolidētā budžeta deficīts bijis tikai 25,9 milj. Ls, šī gada pirmajos septiņos mēnešos budžeta finansiālais deficīts jau sasniedzis 243,3 milj. Ls, liecina Valsts kases pārskats par valsts budžeta izpildi.

No Valsts kases datiem izriet, ka lielākais deficīts vēl arvien veidojas valsts pamatbudžetā – jūlijā pamatbudžeta izdevumi bijuši 232,5 milj. Ls lieli un par 22,5 milj. Ls pārsnieguši budžeta ieņēmumus. Gada pirmajos septiņos mēnešos pamatbudžeta finansiālais deficīts sasniedzis 194,3 milj. Ls.

Turpretī valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumi šī gada jūlijā bijuši 111,4 milj. Ls, kamēr ieņēmumi, ko galvenokārt veido sociālā nodokļa ieņēmumi, sasnieguši 116, 6 milj. Ls. Tādējādi sociālajā budžetā šī gada jūlijā bijis 5,2 milj. Ls liels finansiālais pārpalikums, taču gada pirmajos septiņos mēnešos kopumā sociālajā budžetā tomēr izveidojies finansiālais deficīts 97 milj. Ls apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

ES tekošajā kontā pārpalikums 29,1 miljarda eiro apmērā

Žanete Hāka, 19.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajā ceturksnī Eiropas Savienības valstu tekošā konta pārpalikums sasniedza 29,1 miljardu eiro jeb 0,9% no IKP, liecina Eurostat dati.

Pērnā gada attiecīgajā periodā tekošā konta deficīts bija 1,5 miljardi eiro.

Šā gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo periodu, preču konta deficīts ievērojami saruka, sasniedzot 0,1 miljardu eiro, salīdzinot ar 32,8 miljardiem eiro pirms gada. Savukārt ienākumu konta pārpalikums saruka no 17,7 miljardiem eiro pērn līdz 15,9 miljardiem eiro šā gada sākumā. Pakalpojumu konta pārpalikums saglabājās stabils, sasniedzot 32,4 miljardus eiro. Savukārt kārtējo pārvedumu konta deficīts nedaudz pieauga līdz 19 miljardiem eiro.

Pirmajā ceturksnī tirdzniecības pārpalikums bija ar ASV – 29 miljardi eiro, Šveici – 15,9 miljardi eiro, Brazīliju – 8,1 miljards eiro un Hongkongu – 7,9 miljardi eiro, Kanādu – 5 miljardi eiro un Indiju – 0,3 miljardi eiro, savukārt deficīts bija ar Ķīnu – 25,7 miljardi eiro, Krieviju – 18 miljardi eiro un Japānu – 2,4 miljardi eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Jūlijā valsts konsolidētajā kopbudžeta finansiālais deficīts pārsniedzis 64 miljonu latu

, 20.08.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts kases oficiālais pārskats liecina, ka šī gada jūlijā deficīts valsts konsolidētajā budžetā bija 45.5 miljoni latu, savukārt pašvaldību konsolidētajā budžetā – 21.1 miljons latu. Tā rezultātā valsts konsolidētajā kopbudžetā jūlijā deficīts bija aptuveni 64.8 miljoni latu.

Valsts konsolidētais kopbudžets

Jūlijā valsts konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi bija 463.7 miljoni latu, izdevumi – 528.5 miljoni latu, bet finansiālais deficīts bija 64.8 miljoni latu.

Līdz ar to valsts kopbudžeta ieņēmumi šā gada pirmajos septiņos mēnešos bija 3.4 miljardi latu, savukārt izdevumi – 3.3 miljardi latu. Tādejādi Valsts kases oficiālais pārskats par valsts budžeta izpildi liecina, ka šā gada pirmajos septiņos mēnešos valsts kopbudžetā bijis finansiālais ietaupījums 101.1 miljona latu apmērā. Tas ir mazāk nekā pērn šajā pašā laika periodā, kad finansiālais ietaupījums sasniedza 289.7 miljonus latu.

Valsts konsolidētais budžets

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Tekošā konta pārpalikums turpina pieaugt

, 19.05.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas maksājumu bilances tekošajā kontā šogad martā turpināja palielināties pārpalikums, sasniedzot jau 1.4 miljonus latu, liecina Latvijas Bankas sniegtā informācija.

Pirmo reizi vismaz kopš 2000. gada pārpalikums, lai arī neliels – 0.5 miljoni latu, tekošajā kontā parādījās šogad janvārī. Februārī pārpalikums bija 0.7 miljoni latu.

Iepriekš Swedbank vadošais sociālekonomikas eksperts Pēteris Strautiņš atzina, ka tekošā konta pārpalikums apliecina, ka Latvijas ekonomika vienlaikus strauji sabalansējas un strauji «atdziest». Tiesa, eksperts neizslēdz, ka šogad kādu mēnesi tomēr vēl varētu parādīties tekošā konta deficīts.

Latvijas Bankas dati liecina, ka preču tirdzniecības deficīts šogad martā bija samazinājies līdz 112 miljoniem latu. Vēl gada sākumā deficīts bija 134.6 miljoni latu. Martā turpināja dominēt pakalpojumu eksports pār importu, veidojot pārpalikumu 62.1 miljona latu apjomā, kas gan ir sarucis, salīdzinot ar gada sākuma 81.2 miljoniem latu. Pozitīvi martā pieaudzis arī ienākumu konts, sasniedzot 41. 9 miljonus latu iepretim 9.4 miljoniem latu janvārī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pretēji valdības prasībai pašvaldības budžetā nepieļaut deficītu, Rīgas pašvaldības budžeta darba variantā parādījies 22.58 miljonu latu deficīts.

Db rīcībā nonācis budžeta projekta aktualizētais variants, ko paredzēts izskatīt 30. janvāra Rīgas domes Budžeta komisijas sēdē. Budžeta ieņēmumi kopā plānoti 480.61 miljons latu, savukārt izdevumi Iespējams, Rīgas domes budžetā būs deficītsparedzēti 503.19 miljoni. Tādējādi budžeta projektā paredzēts 22.59 miljonu latu deficīts.

Rīgas domes komitejās izskatīto priekšlikumu kopsavilkums liecina, ka budžeta projekta jaunajā variantā paredzēts par piešķirt par 7 miljoniem latu vairāk izglītībai. Pirmsskolas pedagogu darba samaksa tiktu nodrošināta uz visu gadu, bet piemaksas pedagogiem - līdz 1. septembrim. Atbalstīts arī opozīcijas deputātes B.Brigmanes priekšlikums piešķirt pabalstu vecākiem, kuru bērni vietu trūkuma dēļ neapmeklē bērnudārzus, tiesa gan, pabalstam nauda pietiks līdz 1. septembrim.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā pērn bija otrs mazākais vispārējās valdības budžeta deficīts attiecībā pret iekšzemes kopproduktu (IKP) Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu vidū, liecina pirmdien publicētie ES statistikas departamenta «Eurostat» sākotnējie dati.

Saskaņā ar tiem mūsu valsts budžeta deficīts pagājušajā gadā bija 0,5% no IKP. Mazāks budžeta deficīts kā Latvijā bijis vien Īrijā un Igaunijā (-0,3% no IKP).

Deficīts pērn bijis 15 valstīs, 12 valstīs reģistrēts budžeta pārpalikums, bet Slovēnijā bijis līdzsvarots budžets.

Pēc Latvijas mazākais budžeta deficīts pērn bijis Somijā (-0,6% no IKP), Austrijā (-0,7%), Slovākijā un Beļģijā (abās valstīs -1%), Polijā (-1,7%) un Ungārijā (-2%).

Savukārt lielākais pārpalikums reģistrēts Maltā (+3,9% no IKP), Kiprā (+1,8%), Čehijā (+1,6%), Luksemburgā (+1,5%), kā arī Zviedrijā un Vācijā (abās valstīs +1,3%). Lietuvā budžeta pārpalikums pērn veidoja 0,5% no IKP.

Komentāri

Pievienot komentāru