«Narvesen franšīzes īpašā iezīme ir tā, ka mēs nevis piedāvājam nopirkt franšīzi, bet gan slēdzam sadarbības līgumu, nododot franšīzes ņēmēja rīcībā pilnībā aprīkotu tirdzniecības vietu un uzticam pārstāvēt Narvesen zīmola vērtības. Mūsu sadarbības partneru ieguldījums ir iemaksa drošības depozītā par iepriekš atrunātu daļu no konkrētajā tirdzniecības vietā esošo preču vērtības. Līdz ar to depozīta summa katrā gadījumā ir individuāla un atkarīga no tirdzniecības vietas lieluma un attiecīgi – preču klāsta,» skaidro Narvesen Baltija personālvadības direktors Andis Aleksandrovs.
No jaunajiem sadarbības partneriem tiek sagaidītas pamata zināšanas par biznesa vadību, bet sadarbības ietvaros tiek nodrošinātas gan mācības uzņēmējdarbības kompetenču paaugstināšanai, gan atbalsts franšīzes ņēmējiem ikdienas darbā. Par tradīciju kļuvusi arī prakse, kad pieredzējušākie franšīzes ņēmēji kā mentori konsultē jaunos to darbības sākumā. Tāpat franšīzes ņēmēju darbiniekiem jāiziet Narvesen organizētas klientu apkalpošanas mācības.
«Mēs jau sākotnēji lielu uzmanību pievēršam potenciālo franšīzes ņēmēju izvērtēšanai, jo esam ieinteresēti, lai sadarbība būtu abpusēji veiksmīga. Izmantojam kompetenču intervijas, kurās noskaidrojam gan kandidāta gatavību rūpēties par mazumtirdzniecības vadību, gan atbilstību zīmola vērtībām,» stāsta A.Aleksandrovs.
Turpmākajā sadarbībā katrs pārvalda savu atbildības jomu: Narvesen Baltija atbalsta birojs rūpējas par zīmola stratēģisko attīstību, centralizētiem iepirkumiem un investīcijām, bet franšīzes ņēmējs koncentrējas uz savas darbinieku komandas izveidi un augstas kvalitātes pakalpojumiem klientiem.
Plašāka informācija - raksta galerijā!
#1/8
Praktiskie soļi ceļā uz franšīzi
1) Tiem, kas interesējas par iespēju kļūt par Narvesen franšīzes ņēmējiem, ir iespēja vai nu pieteikties brīvajām franšīzēm, aizpildot pieteikumu mājas lapā https://narvesen.lv/fransize,
vai arī, ja tajā brīdī nav brīvas franšīzes, atsūtīt savu CV un motivācijas vēstuli uz [email protected]. Ir svarīgi, lai potenciālajam franšīzes ņēmējam iepriekšējā darba pieredze būtu bijusi saistīta ar tirdzniecību, cilvēku vadību vai tieši ar uzņēmējdarbību. Proti, ar jomām, kas palīdzētu vieglāk sākt šo biznesu.
2) Ar potenciālajiem franšīzes ņēmējiem notiek tikšanās klātienē, līdzīgi kā tas ir citās darba pārrunās, pirmajā sarunā izrunājot vispārējos jautājumus un saprotot, vai ar iespējamo sadarbības partneri ir vienota izpratne par biznesa veidošanu un vērtībām, bet, tiekoties atkārtoti, jau tiek runāts konkrēti par kādu no tirdzniecības vietām.
3) Veiksmīgu pārrunu rezultātā notiek vienošanās par sadarbības līgumu un nosacījumiem. Noslēdzot līgumu, arī tiek iemaksāta depozīta daļa par precēm.
4) Sākot darbu, franšīzes ņēmējs saņem pastāvīgu atbalstu un konsultācijas no Narvesen.
#2/8
Uzņēmējdarbības forma
Šobrīd lielākā daļa franšīzes ņēmēju par savu uzņēmējdarbības formu ir izvēlējušies mikrouzņēmumu.
#3/8
«Mēs saviem franšīzes ņēmējiem dodam franšīzi uz trim gadiem, lielākā daļa jeb aptuveni 60% to pagarina arī uz nākamo periodu, bet vismaz 40% līgumu pagarinājuši pat uz trešo periodu un ilgāk, un tas ir ļoti labs rādītājs, kas apliecina – liela daļa šajā biznesa modelī saredz iespējas veiksmīgai darbībai un izaugsmei,» komentē Narvesen Baltija personālvadības direktors Andis Aleksandrovs.
Ir gadījumi, kad franšīzes ņēmējs sāk vadīt vienu kiosku un ar laiku pāriet uz lielāka veikala vadīšanu, vai pat saņem savā pārziņā divas vai trīs tirdzniecības vietas. Ir gadījumi, kad panākumi rodas jau pirmo darbības mēnešu laikā, jo franšīzes ņēmējs izveido ļoti stabilu komandu ar motivētiem darbiniekiem. «Kā veiksmes stāstu varam minēt arī gadījumus, kad Narvesen franšīze kļūst par visas ģimenes biznesu, piemēram, par franšīzes ņēmējiem kļūst ģimene un savā vadībā pārņem vairākas tirdzniecības vietas,» saka Andis Aleksandrovs.
#4/8
Andis Aleksandrovs atzīst, ka ir atsevišķi gadījumi, kad sadarbība neizdodas kā iecerēts. «Franšīzes ņēmējam ir svarīgi apzināties, ka šis nebūs darbs, kuru kādam nodeleģēt un noskatīties no malas. Lai piedzīvotu veiksmi, ir jābūt iekšā visos procesos, ikdienas darba plānošanā un pārvaldībā, jāmotivē darbinieki, jāveido pozitīva darba vide, jāuzņemas atbildība. Ja tiek zaudēta šī kontrole, rodas zaudējumi.»
#5/8
Ieguldījums jeb depozīts
Franšīzes ņēmēja ieguldījums ir iemaksa drošības depozītā par līgumā atrunātu daļu no konkrētās tirdzniecības vietas preču vērtības, un šī daļa ir, sākot no 2000 eiro. Un tas tiek noteikts katram gadījumam individuāli, atkarībā no tirdzniecības vietas lieluma un preču klāsta. Visu pārējo sedz zīmola turētājs.
#6/8
Ko iegūst franšīzes ņēmējs?
Franšīze ir uzņēmējdarbība franšīzes līguma ietvaros. Tas nozīmē, ka franšīzes ņēmējs var tiešā veidā ietekmēt gan savus pārdošanas, gan peļņas rezultātus, iegūstot pieredzi uzņēmējdarbībā, pārdošanas procesu vadībā, kā arī personālvadībā, gan arī regulēt savu dienas plānu un laiku. Franšīzes ņēmēja ieņēmumu daļa tiek atrunāta un aprēķināta % no tirdzniecības vietas bruto peļņas. Tātad, tā nav konkrēta summa, bet pārdošanas rezultātiem piesaistīts lielums.
Ienākumi
Šis ir jautājums, uz kuru, neejot dziļi detaļās, ir ļoti grūti atbildēt, lai neradītu pārpratumus vai nepareizu priekšstatu, jo ienākumi var būt ļoti atšķirīgi pat pēc ārējiem parametriem līdzīgām tirdzniecības vietām. Proti, objektīvie apstākļi, kas iespaido ienākumu apjomu ir: tirdzniecības vietas lielums, atrašanās vieta, pircēju plūsma, preču klāsts. Taču individuālās darbības ir ne mazāk svarīgas – tās ir franšīzes ņēmēja uzņēmējdarbības kompetences un spēja efektīvi strādāt pašam, iedziļināšanās ikdienas darbā, spēja izveidot labu komandu, spēja veicināt pārdošanas apjomu un mazināt zaudējumus u.tml. «Mūsu franšīzes ņēmēji lielākoties spēj ļoti veiksmīgi nodrošināt ar darbu un ienākumiem gan sevi, gan vēl vairākus savus darbiniekus. Šādi organizēta mazumtirdziecības prakse, mūsuprāt, ir veiksmīga tieši tāpēc, ka tirdziecības vietas pārvalda individuāli uzņēmēji, jo viņi ir personīgi ieinteresēti to attīstībā,» norāda Andis Aleksandrovs.
#7/8
Pieredzes stāsts: Vilnis Locāns 1999. gadā sāka strādāt Narvesen veikalā par pārdevēju, bet pēc trim gadiem kļuva par franšīzes ņēmēju. Rezultāti bija labi, un tas ļāva domāt par attīstību. Šobrīd Vilnis pārvalda trīs tirdzniecības vietas. Par savu izvēli strādāt ar franšīzi Vilnis stāsta: «Man vienmēr gribējies nodarboties ar uzņēmējdarbību, franšīze bija laba iespēja pārbaudīt savus spēkus. Saistošākais šajā biznesa formā ir tas, ka tu savu uzņemējdarbību vari sākt, sadarbojoties ar uzņēmumu, kas ir atpazīstams un sevi jau pierādījis. Tas samazina neveiksmes iespēju. Sadarbībā pozitīvi un saistoši ir tas, ka varu paļauties uz 100% atbalstu mārketingā, iepirkumos, apmācībās. Saņemu ieteikumus, ko un kā darīt, lai tiktu sasniegti labāki rezultāti.» Jautāts par lielākajiem izaicinājumiem darbā, Vilnis uzsver labu darbinieku lomu: «Labas komandas izveidošana ir mūsdienu viens no lielākajiem izaicinājumiem. Darbinieku meklēšanai un apmācībām tiek patērēts daudz laika, taču tas ir vajadzīgs, lai atrastu īstos darbiniekus, kas ir motivēti, pozitīvi un uzticami un palīdz sasniegt mūsu kopīgos mērķus.»
#8/8
Pieredzes stāsts: Laura un Einārs Kvieši šobrīd vada četras franšīzes. Laura ir atbildīga par Narvesen veikalu Aizkrauklē un kiosku Jēkabpilī, bet Eināram ir franšīzes Skrīveros un Pļaviņās. Abiem kopā darbā palīdz 10 darbinieki. Pirms trim gadiem Laura un Einārs strādāja par pārdevējiem Aizkrauklē, tad Laurai radās iespēja nodibināt savu mikrouzņēmumu un sākt pašai vadīt franšīzi. «Sākumā mēs bijām vadītāji viens otram,» atzīst Laura. Viņa stāsta, ka, uzņemoties atbildību par franšīzi, bijis daudz jāmācās, jo pārdevējs labi pārzina tirdzniecības dienas kārtību, bet likumdošanas un formalitāšu puse bijusi sveša. Aktuāli kļuvuši jautājumi – kā pieņemt darbiniekus, kas jādara vispirms, kā noformēt darba līgumu u.c. Drīz arī Eināram radās iespēja izmēģināt spēkus savas franšīzes vadīšanā, un viņš šo izaicinājumu pieņēma. Tā kā ģimenei uzticētās tirdzniecības vietas atrodas dažādās pilsētās, ikdienā daudz laika paiet ceļā. «Mēs nevaram visu laiku būt uz vietas. Tāpēc, pieņemot darbiniekus, mums bija ļoti būtiski atrast cilvēkus, kuriem varam uzticēties. Mums tiešām ar komandu ir paveicies,» pieredzē dalās Laura Kviese. Viņasprāt, pieņemot darbā pārdevējus, svarīgākais ir nevis izskats, bet tieši tas, vai šim cilvēkam var uzticēties, kāda ir līdzšinējā darba pieredze, vai viņš spēj labi komunicēt ar pircējiem.