Šogad svētku tēriņi ir vidēji par trešdaļu lielāki nekā pērn, liecina tirgotāju novērojumi. Patēriņa pieaugums var nest līdzi inflācijas kāpumu. Salīdzinot ar 2005.gadu, no 20 % līdz 31 % palielinājies iedzīvotāju skaits, kuri dāvanām plāno tērēt vairāk par 50 Ls, liecina TNS Latvia veiktais pētījums. No tiem 18 % iedzīvotāju varētu iztērēt 51 līdz 100 Ls, bet vēl 13 % - vairāk par 100 Ls.
Var audzēt inflāciju
"Protams, svētku laika iepirkšanās var veicināt inflāciju, jo tās pamatā jau ir tas, ka sākam pirkt vairāk, bet pretī nav adekvāts piedāvājums," skaidro Banku augstskolas asociētā profesore Margarita Dunska. Mūsu veikali diemžēl mēdz spekulēt, ceļot cenas ja redz, ka pircēji arī par dārgākām cenām no pirkumiem neatteiksies, viņa norāda.
No otras puses, svētku laikā daudzi veikali piedāvājot atlaides, kas varētu mazināt iepirkšanās un patēriņa drudža ietekmi uz inflācijas rādītājiem, norāda Banku augstskolas asociētā profesore.
Statistikas dati apliecina, ka arī pēdējo gadu decembros inflācija nav atkāpusies, 2005. gadā šis rādītājs bija 7 %, bet vēl gadu iepriekš - 7.3 %, bet runājot par šī gada nogali - inflācijas kāpums sākās jau novembrī un eksperti norādīja, ka inflācijas pieaugumu gada beigās veicins ne tikai iepirkšanās bums, bet arī augošās siltuma un citu pakalpojumu izmaksas.
Kredītbums neesot
"Pagaidām nekāda īpaa kreditēšanas buma nav," uzskata a/s Hansabanka Patēriņa finansēšanas daļas vadītājs Aldis Čače, tomēr norāda, ka pārdošanas apjomi no novembra pieaug katru gadu un pagājušo gadu statistika rāda, ka novembrī pieaugums svārstās no 10 % līdz 15 %, bet decembrī no 15% līdz pat 36%, salīdzinot ar vidējo pārdošanu augustā, septembrī un oktobrī.
Šā gada nogali vērtēt varēs janvārī, stāsta Ervīns Ozoliņš, SEB Unibankas Elektronisko pakalpojumu nodrošināšanas pārvaldes vadītājs, bet, apskatot 2005. gada nogali, bijusi vērojama šāda tendence: ar SEB Unibankas kartēm veikto transakciju skaits (skaidras naudas izņemšana) bankomātos decembrī salīdzinājumā ar novembri palielinājās par 20 %. Arī pirkumu skaits veikalos auga par vairāk kā 20%, bet naudas apgrozījums darījumos pieauga par 37 %. "Prognozējam, ka šogad darījumu skaits un apjomi augs vēl straujāk," viņš atzīst.
Aug par trešdaļu
"Salīdzinot ar iepriekšējā gada Ziemassvētku iepirkšanās laiku, strauji ir audzis vidējais pirkums, līdz pat 30%," stāsta Evija Kausa, tirdzniecības centra (t/c) Dole direktore. Tam piekrīt arī Iveta Lāce, t/c Spice direktore: "Ja salīdzina ar novembra mēnesi, tad apmeklētāju skaits Spicē ir palielinājies apmēram par 30 %, bet apgrozījums - par 50 %."
"Apmeklētāju skaits ir audzis vismaz par 20- 25 tūkstošiem un, ja ir pircēju plūsma, ir arī pirkumi," stāsta Iveta Feldmane, t/c Alfa direktore.
To, ka šajā svētku sezonā cilvēki ir kļuvuši devīgāki, pamanījis arī mazumtirgotājs VP Market, kurš šogad prognozē, ka apgrozījuma pieaugums, salīdzinot ar pērno gadu, varētu sasniegt nevis tradicionālos 20 %, bet būt pat 30 %, stāsta uzņēmuma preses sekretārs Ivars Andiņš.
Sniega trūkums kavē
Visi Db aptaujātie tirgotāji atzīst, ka sniega trūkums ietekmējis arī svētku tirdzniecību, tiesa, pircēji neatsakās no svētku iepirkumiem, bet atliek to iegādi uz vēlāku laiku. "Decembris sākotnēji bija kluss, ļoti iespējams, ziemas sajūtu trūkuma dēļ, bet abas Ziemassvētku un Jaunā gada nedēļas ir viskarstākais pirkumu laiks," stāsta Allans Remelkors (Allan Remelkoor), t/c Domina valdes loceklis. Tomēr iepirkšanās bums jau sācies, un Dominai šogad svētku laika apgrozījums varētu būt pat par 40 % lielāks.
Lai gan Rimi Latvia, salīdzinot ar pērnā gada decembri, apgrozījums pieaudzis par 24%, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi - novembri -, pārdošanas apjoma pieaugums nav tik liels, visticamāk, Ziemassvētku sajūtas neradošā decembra dēļ, stāsta uzņēmuma preses sekretāre Zane Eniņa. Tiesa, Rimi pagaidām apkopojis datus vien līdz 19. decembrim, bet lielākais iepirkšanās apjoms gaidāms aizvadītajā un nākošajā nedēļas nogalē. "Cilvēki joprojām iepirkšanos atliek uz pēdējo brīdi," rezumē I. Lāce.
Dāvās high tech
Iespējams, lai veicinātu svētku sajūtas rašanos un aizstātu sniega trūkumu, A. Remelkoram jau pirms Ziemassvētkiem uzdāvināta agrīna dāvana - sniegbalts iPod. Šī dāvana lieliski reprezentē šā gada svētku dāvanu tendences, jo iPod un citus mp3 mūzikas atskaņotājus, tāpat kā citas elektronikas preces, kā šī gada populārākos pirkumus min visi Db aptaujātie tirgotaji.
I. Feldmane novērojusi arī, ka Alfā šogad vairāk nekā pērn tiek pirktas dažādas interjera lietas, rotājumi mājas dekorēšanai, tāpat daudzi iegādājas "lielformāta" dāvanas - novusa galdu, ragaviņas.
Pārtikas preču izvēlē ļaudis ir tradicionāli - karstvīns, piparkūkas, to mīkla un mandarīni. I.Andiņš stāsta, ka, iespējams, sniega trūkuma dēļ, kad cilvēki ilgojas pēc kā balta, nebijis pieprasījums ir pēc mākslīgā sniega aerosola, un mākslīgās eglītes arvien vairāk cilvēki izvēlas nevis tradicionāli zaļas, bet baltas.
"Jāpiemin, ka noteikti viena no populārākajām dāvanām būs mūsu tirdzniecības centru elektroniskā dāvanu karte," stāsta E. Kausa, bet Alfā pie informācijas centra, kur var iegādāties dāvanu e-kartes, esot ievērojamas rindas.
Uguņo vairāk
Vairāk līdzekļu tiek tērēts ne tikai dāvanām, arī svētku izklaides būs košākas, liecina pirotehnikas uzņēmumu novērojumi.
80 % no gada apgrozījuma nopelnam Ziemassvētku un Jaunā gada laikā, stāsta Aldis Zārbergs, pirotehnikas vairumtirgotāja SIA Aldi direktors.
Turklāt šogad, salīdzinot ar pērno, pieprasījums audzis apmēram par 30 %, un šāds pieaugums no svētkiem uz svētkiem vērojams jau pēdējos trīs, četrus gadus.
Tam piekrīt arī Rīgas pirotehnikas, kas nodarbojas ar uguņošanas rīkošanu, direktors Jānis Bleikšs, kura novērojumi liecina, ka ne tikai par trešdaļu audzis pieprasījums, bet arī klientu pasūtījumi kļuvuši lielāki. "Klienti, kas pirms pāris gadiem pasūtīja uguņošanu par 200 latiem, tagad ir ar mieru tērēt 800 latus," skaidro J. Bleikšs.
Tiem, kas pirotehniku vēlas iegādāties paši, grūtībām nevajadzētu rasties, taču tiem, kas kāro noalgot profesionāļus salūta rīkošanai Jaunajā gadā, var nākties palikt bešā. "Personāla resursi ir ierobežoti, jaungada pasūtījumus vairāk nespējam aptvert," atzīst A. Zārbergs.
Ziemassvētki ir īstais pļaujas laiks prezentreklāmas firmām
Pieaugošā interese par individuālām dāvanām radījusi situāciju, ka prezent-reklāmas firmas netiek galā ar pasūtījumiem.
Ziemassvētku periods uzņēmumam ir pļaujas laiks, Db stāsta SIA Reklāmas apģērbi pārstāve Dita Maskalāne.
"Salīdzinot ar pagājušā gada pirmssvētku periodu, pasūtījumu apjoms ir audzis aptuveni divas reizes," stāsta uzņēmuma EXCELSIO Reklāmas Centrs pārstāvis. Arī citi nozares uzņēmēji atzīst, ka šajos svētkos apgrozījums, salīdzinot ar pagājušo gadu, ir audzis.
Tomēr pasūtījumu apjoma pieaugums līdzi nes arī problēmas. Lielie prezentreklāmas uzņēmumi mēdz netikt galā ar pasūtījumu izpildi. "Arī pērn klientiem tika atteikts, taču šogad atteikumu skaits ir palielinājies", Db stāsta SIA Parnass Presentreklam direktors Jānis Bankovičs, piebilstot, ka atteikumiem esot divi iemesli - gan tas, ka uzņēmuma iekārtas nevar paspēt pirms svētkiem izpildīt tik liela apjoma darbus, gan arī šādu preču pieprasījuma pieaugums Eiropā, kas kavē laicīgas izejmateriālu piegādes. Arī privāto suvenīru apdrukas pasūtījumi aug, jo dažādi suvenīri ar individualizētu apdruku ir izplatīta dāvana, atzīst aptaujāto apdruku pasūtīšanas vietu pārstāvji. Brīžiem gan grūti spriest, vai apjoms šogad pārsniedz iepriekšējo gadu svētku laiku, jo iekārtas mēdz būt 100 % noslogotas, kas liek atteikt pasūtījumus.
Šogad uzņēmumi dod priekšroku praktiskākām dāvanām, jo, salīdzinājumā ar praktiski valkājamiem apģērbiem, ir samazinājies pasūtījumu skaits dažādiem prezentācijas materiāliem, saka D. Maskalāne. Arī Parnass klienti vairāk sliecas pasūtīt praktiskas dāvanas.
"Šogad uzņēmumi vairāk izvēlas priekšmetus, ko saņēmējs lietos nevis darba vietā, bet gan aiznesīs mājās - dažādus dvieļus, pledus, servīžu komplektus, nažus, pipartraukus," saka J. Bankovičs. "Visvairāk pasūtītāji izvēlas dāvanas, kas rada cilvēkos siltuma, Ziemassvētku izjūtu - dažādus termosus, krūzes, saldumus ar individuālu iepakojumu," stāsta a/s Reklāmdruka pārdošanas nodaļas vadītāja Aija Lejniece - Rožkalna.Ziemassvētki ir vis, vis, vis
Ļaudis izvēlas svinēt svētkus mājās, nevis restorānos. Kamēr banketu rīkotājiem darba netrūkst, restorāni cer uz korporatīvajiem pasākumiem.
"Banketu rīkotājiem jebkuri svētki ir intensīva darba laiks, bet Ziemassvtki ir vis, vis, vis…," atklāj SIA Fazer Amica tirdzniecības un mārketinga direktore Uva Segliņa.
Izaicinājums ir liels, jo vienlaikus notiek vairāki pasākumi. Salīdzinot ar citiem mēnešiem, decembrī ir par 40 - 50 % vairāk darba. Peļņa īpaši nepalielinās, bet apgrozījums gan, teic U. Segliņa. Ēdienu izvēles ziņā tendences nav mainījušās, un galdā noteikti jābūt tradicionālām svētku ēdamlietām - piparkūkām, cūkas šņukuram, zirņiem, štovētiem kāpostiem, pīrādziņiem. ·ogad spilgtāk iezīmējas jau pērn aizsākusies tendence - alkoholu aizstāt ar bezalkoholiskajiem dzērieniem, norāda U. Segliņa.
Tuvojoties svētkiem, cilvēki ir aktīvāki, tirdzniecības centri ir pilnāki, līdz ar to palielinās arī ātrās ēdināšanas uzņēmumu apgrozījums, stāsta Elmārs Tannis, restorānu Čarlstons, Pica Lulū, Iguana, Garšu laboratorija īpašnieks.
Svētki padara laiku it kā straujāku, arī restorānos pieaug pieprasījums un klientu plūsma ir vienmērīga visu darba cēlienu, novērojis restorāna Vincents direktors un šefpavārs Mārtiņs Rītiņš. Savukārt tie, kuriem netīk svētku steiga, vairāk pasūta ēdienu uz mājām. Līdz ar to picērijās svētku laikā apgrozījums palielinās apmēram par 10 %, klāsta E. Tannis.
Svētkos aktīvākais darba laiks ir arī konditorejai Iļģuciema maiznīca konditoreja un SIA Lango, apstiprina uzņēmumu valdes priekšsēdētājs Andrejs Fraimanis. Vairāk pērk piparkūkas, mazos speķa pīrādziņus, raušus, mazos, tukšos groziņus, bet no salātiem - rasolu, gaļas un siļķu salātus.
Ziemassvētku laikā īpaši pieprasīts ir pakalpojums - piparkūku zīmēšana. Maiznca dažādām iestādēm un uzņēmumiem zīmē piparkūkas ar uzņēmuma logo. Gribētāju ir daudz, tāpēc piparkūkas sāk cept jau oktobrī, viņš atklāj.
Restorānu biznesā dominē korporatīvie pasākumi, svinības, svētku maltītes, un cilvēki maltītei tērē vairāk. Restorānā Vincents svētkos apmeklētāji izvēlas ko tādu, ko neizvēlas ikdienā - omārus, garneles, austeres - un tradicionālo cūkas cepeti aizstāj ar putnu gaļu, piemēram, zosi, balodi, fazānu, novērojumos dalās M. Rītiņš. Arī Hotel de Rome restorāna apmeklētāji svētku laikā priekšroku dod pīlei, teic pārdošanas un mārketinga asistente Agita Dreimane. Kopumā svētku laiks iezīmējas vien ar pasūtījumu specifikas maiņu - gadā caurmērā dominē konferenču rīkošana, bet gada nogalē cilvēki izvēlas rīkot svinības. No biznesa viedokļa nekādu citu īpašu pazīmju svētku laikam neesot, teic A. Dreimane.
Decembris restorānu biznesā ir neprognozējams mēnesis. Stipri sarūk individuālie apmeklējumi, jo cilvēki svētkus svin citur, citādi, tāpēc ceram uz korporatīvajiem pasākumiem, atzīstas E. Tannis. Atsaucību guvis arī projekts studija - restorāns Garšu laboratorija: E. Tannis māca gatavot, un tad kolektīvs kopā ietur maltīti. Uzņēmumi šeit rīko korporatīvos pasākumus komandas saliedēšanai. Kopumā, liekas, šogad cilvēki izvēlas svētkus svinēt ārpus pilsētas. Ēdināšanas biznesā pastāv konkurence, arī laukos ir serviss, norāda E. Tannis.