Rieksti pasaules tirgos izpaužas gan kā produkti un izejvielas, gan semantiskās nozīmes bagātībā, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Sevišķi tie, kas plāno veselīgu diētu, kuras daļa ir rieksti, būs pamanījuši riekstu cenu pieaugumu veikalu plauktos. Šī nav tā labākā vēsts arī kārumniekiem, jo kopā ar paredzamo kakao cenas pieaugumu (skat. DB. 08.04.2015.) šokolādes ar riekstiem maksās aizvien vairāk.
Ķīnā ēd vairāk
Sevišķi līdz ar dzīves standarta pieaugumu Ķīnā un Āzijā vispār, pasaulē ir palielinājies dažādu premium produktu noiets un dažās kategorijās arī cenas. Dižķibeles pirmajā pēckrīzes optimismā Financial Times rakstīja, ka ķīnieši ir «sagājuši riekstos», kas semantiski atbilst latviešu izteicienam par saiešanu sviestā. 2011. gadā Indijas riekstu cena globālajā tirgū cēlās par 60%, valriekstu cena – par 43% un pekanriekstu – par 38%. Latvijas riekstu produkcijas ražotājs Gemoss, kam pieder zīmols Zelta rieksts, DB komentē, ka riekstu cenas ir «riņķa dancis», jo sadārdzinājums vienā kategorijā liek pārstrādātājiem ķerties pie citas, arī tajā radot cenas pieaugumu.
«Lielākās ražotnes, kurās kā viena no izejvielām ir mandeles un lazdu rieksti, veica izmaiņas receptēs, lai mandeles un lazdu riekstus aizvietotu ar tirgū pieejamiem lētākiem riekstiem ‒ Indijas un Brazīlijas riekstiem. Bet arī šo riekstu ražas nav pasargātas no nelabvēlīgiem ražas apstākļiem un neplānota pieprasījuma pieauguma. Tāpēc cenas pieaug arī Indijas un Brazīlijas riekstiem.»
No ražas uz ražu
RIMI Latvia DB apstiprina, ka daudziem riekstu veidiem ir novērojams izejvielu cenu kāpums.
Visu rakstu Smalkais gals kļūst dārgāks lasiet 14. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness.