Neskatoties uz darbības atsākšanu, aviokompānijas 2020. gada otrajā pusē sadedzinās 77 miljardus dolāru skaidrā naudā, brīdina Starptautiskā gaisa transporta asociācija (IATA).
Prognozējams, ka lēnās lidojumu atgūšanās dēļ aviokompānijas turpinās sadedzināt skaidru naudu arī nākamgad, aptuveni 5 līdz 6 miljardus ASV dolāru mēnesī, lēš IATA.
IATA aicinājusi valdības nākamajā ziemas sezonā atbalstīt nozari ar papildu palīdzības pasākumiem, tostarp finansiālu atbalstu, kas nepievieno vairāk parādu nozares jau tā lielo parādu bilancei. Līdz šim valdības visā pasaulē ir sniegušas atbalstu 160 miljardu ASV dolāru apmērā, ieskaitot tiešo atbalstu, algu subsīdijas, uzņēmumu ienākuma nodokļa atvieglojumus un īpašus nozares nodokļu atvieglojumus, tostarp degvielas nodokļus.
"Mēs esam pateicīgi par šo atbalstu, kura mērķis ir nodrošināt, lai gaisa transporta nozare joprojām būtu dzīvotspējīga un gatava atjaunot ekonomikas savienojumu un atbalstīt miljoniem darba vietu ceļošanā un tūrismā. Bet krīze ir dziļāka un garāka, nekā kāds no mums varēja iedomāties. Sākotnējās atbalsta programmas ir beigušās. Šodien mums atkal jāzvana trauksmes zvans. Ja šīs atbalsta programmas netiks aizstātas vai pagarinātas, sekas jau tā aplaupītajai nozarei būs briesmīgas, ”teic IATA ģenerāldirektors un izpilddirektors Aleksandrs de Žunjaks.
"Vēsturiski vasaras pīķa sezonā gūtā nauda palīdz atbalstīt aviokompānijas ziemas mēnešos. Diemžēl šī gada katastrofālais pavasaris un vasara nenodrošināja spilvenu. Faktiski aviokompānijas visā periodā dedzināja skaidru naudu. Tā kā valdībām nav grafika atjaunot robežas bez karantīnām, kas nogalina ceļojumus, mēs nevaram paļauties uz atvaļinājumu gada beigām, lai sniegtu nedaudz papildu naudas, lai mūs novirzītu līdz pavasarim," piebilst A.de Žunjaks.
Nozares ieņēmumi samazinājušies par gandrīz par 80%, salīdzinot ar gadu iepriekš. Skaidras naudas aizplūšana turpinājās vasaras mēnešos, un paredzams, ka šī gada otrajā pusē aviosabiedrības piedzīvos papildu 77 miljardus ASV dolāru skaidras naudas un 2021. gadā vēl 60–70 miljardus ASV dolāru zaudējumus. Pašlaik var prognozēt, ka nozarei naudas plūsma, iespējams, kļūs pozitīva tikai līdz 2022. gadam.
Aviokompānijas ir veikušas plašus pašpalīdzības pasākumus, lai samazinātu izmaksas. Tas ietver tūkstošiem lidmašīnu novietošanu stāvvietā, maršrutu pārvērtēšanu, simtiem tūkstošu pieredzējušu darbinieku atlaišanu utt.
IATA vadība arī prognozē, ka patērētāju vidū nebūs lielas vēlmes palielināt izmaksas. Nesenajā IATA aptaujā aptuveni divas trešdaļas ceļotāju jau ir norādījuši, ka viņi atliks ceļošanu, līdz vispārējā ekonomika vai viņu personīgā finansiālā situācija stabilizēsies.
Saskaņā ar Gaisa transporta rīcības grupas jaunākajiem datiem šī gada smagā lejupslīde kopā ar lēnu atlabšanu apdraud 4,8 miljonus darbavietu visā aviācijas nozarē. Globālā ietekme tam ir 46 miljonu potenciālo darbavietu zaudējums un 1,8 triljonu dolāru ekonomiskās aktivitātes risks.