"Nosakot nekustamā īpašuma pārdošanas cenu vajadzētu vadīties pēc reāli veiktajiem darījumiem, nevis pārdošanas piedāvājumiem, jo abu doto rādītāju starpība varētu būt ap divdesmit procentiem un neatbilstošas cenas noteikšana var būt par veiksmīgas pārdošanas traucēkli jau no paša sākuma," norāda SIA Realia.
SIA Realia izplatītais paziņojums medijiem: "Ļoti liela kļūda, ko daudzi pārdevēji pie pašreizējās tirgus situācijas pieļauj, ir sava pārdodamā nekustamā īpašuma cenas izveide, balstoties uz pārdošanas piedāvājumiem.
Lai izvairītos no nepareizas domāšanas, pirmkārt, būtu nepieciešams izskaidrot šo divu jēdzienu nozīmi. Pārdošanas piedāvājuma cena, ir cena, par kuru nekustamā īpašuma īpašnieks vai tā mākleris īpašumu tirgo. Darījuma cena ir cena, par kuru reāli tiks veikts vai jau ir veikts darījums ar konkrēto īpašumu. Lielākajiem nekustamā īpašuma birojiem šāda informācija ir pieejama un tie ir gatavi ar šo informāciju dalīties ar klientiem.
Apskatot pārdošanas piedāvājumu skaita dinamiku, redzams, ka pēdējā gada laikā piedāvājumu skaits, atkarībā no rajona, ir dubultojies vai pat trīskāršojies. Tai pat laikā reālo pircēju skaits ir samazinājies aptuveni divas reizes. Tā rezultātā ir radusies situācija, kurā, lai spētu konkurēt tirgū, pārdevējam ir jāizrāda īpaša elastība un, tajā pašā laikā ir nepieciešams izcelties starp citiem piedāvājumiem.
Ja nekustamā īpašuma tirgus, vērtējot pēc darījumu intensitātes, ir nomierinājies, tad par prieku tām personām, kuras vēlas ātri pārdot, daudzu pārdevēju domāšanas veids vēl nav mainījies un vēl arvien tiek nekustamā īpašuma tirgū mēģināts atrast pircējus par nereālām cenām. Par laimi tādēļ, ka daudziem nekustamā īpašuma pārdevējiem nav īpašas steigas ar īpašuma pārdošanu, pārējiem steidzīgajiem pārdevējiem, kuri vēlas pārdošanu paātrināt, ir iespējams atšķirties no citiem un uzreiz sākt pievilināt pircējus par reālu darījuma cenu. Bieži vien tirgotāji baidās, ja tiks uzreiz piedāvāta taisnīga cena, tad nāks pircēji un sāks par šo cenu vēl kaulēties. Tā tas arī ir, kaut gan tas tomēr nevar būt par iemeslu, kādēļ neizcelt savus piedāvājumus starp pārējiem. Tādā gadījumā vismaz rodas kontakts ar potenciālo klientu un vienmēr ir iespēja, nevis pienākums, pārspriest pārdošanas nosacījumus. Diemžēl daudzi pārdevēji izvēlas vieglāko ceļu un līdz ar to plūstoši pielīdzina cenu pārdošanas līmenim. ''Bet varbūt tomēr...” ir mentalitāte, kas mudina cilvēkus darbībai, kuras rezultātā tie plūstoši nonāk līdz sava piedāvājuma cenas robežai, pie kuras pircēji vienkārši zaudē interesi par īpašumu. Patiesi ir pircēji, kuriem ir īpašas vēlmes un kuri meklē ļoti specifisku īpašumu, tādēļ vienmēr ir vērts pāris nedēļas cenu uzturēt aptuveni 5-10% augstāku. Kaut gan, rēķinoties ar faktu, ka cilvēki ar īpašām vēlmēm ļoti precīzi pārzina tirgus patieso situāciju, nav iemesla uzturēt augstu cenu vairāku mēnešu garumā.
Ja, piemēram, Purvciemā reāli darījumi ar renovētu 2 istabu dzīvokli tiek veikti par aptuveni 80000 eiro, tad tomēr sludinājumu avīzes ir pilnas ar piedāvājumiem, kuros ir norādīta cena intervālā 90 000-100 000 eiro. Šeit pārdevējam rodas izvēle – vai tas vēlās līdzināties citiem un dzīvot ar vāju cerību, ka pircējs nejauši izvēlēsies tieši viņa objektu un piezvanīs māklerim vai arī pārdevējs uzreiz var noteikt cenu tādā līmenī, kas piesaista pircēju uzmanību.
Svarīgi ir apzināties, ka brīnumu laiks nekustamā īpašuma tirgū ir pagājis. Pārmaksāšana bija iespējama tikai tad, kad objektu cenas paaugstinājās ik nedēļu un pircējiem, baidoties palikt bez cerētā īpašuma, nebija laika, lai izglītotu sevi par reālo situāciju tirgū. Šodien uz pārdevēju orientētais tirgus ir mainījies par tirgu, kas ir orientēts uz pircēju. Tādēļ pārdevējiem ir vērts apspiest savu ego un labāk koncentrēties uz to, kādā veidā radīt pircējos interesi par sevi. Loģika, ka par cenu var kaulēties arī tad, kad ar pircēju ir nonākts pie viena galda, diemžēl nav pamatota. Cenu ir nepieciešams koriģēt par ''pievilcīgu” jau tirdzniecības procesa sākumā, jo pretējā gadījumā var neatrasties neviens, kas gribēs kaulēties par doto cenu."