Šobrīd aktuālas ir pašpalīdzības grāmatas un literatūra bērniem, bet daiļliteratūru pie mums lasot mazāk kā iepriekš
Tā novērojusi Santa Svaža, grāmatu izdevniecības SIA The White Book īpašniece. «Pirms trim gadiem bija ideja par izdevniecību, bet tagad The White Book patiešām ir izdevniecība. Tad es biju viena pati, tagad esam lielāks pulks,» viņa saka. Birojā ir trīs darbinieki, bet komandā ir vēl vairāki cilvēki – ārštata maketētāji, korektori, tulkotāji, redaktori. «Šobrīd esam pārmaiņu posmā. Sākuma posms ir pārvarēts un apjoms ir pieaudzis. Domāju, ka nākotnē paaugsimies straujāk,» saka Santa. Turpmāk viņa gada laikā gribētu izdot 30 grāmatas.
Veiksmīga pirmā
Latvijā ir daudzi grāmatizdevēji, kas izdevuši vien dažas grāmatas. The White Book trīs gados ir izdevusi ap 30 grāmatu. Santa uzskata, ka izdevēja veiksmīgam startam vajadzīga laba pirmā grāmata. «Mūsu gadījumā visu likām uz pirmo grāmatu. Tajā ieguldījām ar pārliecību, ka tas ir labs produkts. Un tā arī izrādījās. Tajā laikā daudziem kolēģiem no citām izdevniecībām šķita, ka tirāža ir liela un žanrs ne visiem saprotams, bet risks ir pilnībā atmaksājies. Principā uz šīs vienas grāmatas mēs esam uzbūvējuši to, kas tagad esam,» norāda Santa. The White Book pirmā izdotā grāmata bija Džordža R. R. Mārtina Troņu spēle. Šobrīd uzņēmuma grāmatu portfelis ir visai raibs – šīs grāmatas turpinājumi, bērnu un pusaudžu literatūra, aforismi, pašpalīdzības grāmatas. «Tirgus ir tik mazs, ka nav iespējams specializēties. To var tikai lielas izdevniecības. Vienkāršā patēriņa jomā specializēties tikai uz daiļliteratūru vai bērnu literatūru ir sarežģīti, un man to nemaz negribas. Man patīk dažādas grāmatas,» saka Santa. Viņai ir īpašs prieks par pašu radītajiem produktiem, piemēram, Latvijas karti un Kāzu iedvesmas grāmatu. «Otras tādas grāmatas Latvijā nav, šādas grāmatas parasti ir tulkotas. Tāpēc man ir liels prieks, ka šī grāmata, manuprāt, kvalitātes ziņā neatpaliek no ārzemju izdevumiem. Šobrīd top citi mūsu pašu produkti,» saka Santa. Pagaidām gan viņa nav ar mieru atklāt, kas tās būs par grāmatām, bet sola tās izdot gada nogalē. «Ir prieks un lepnums izdot vietējo,» viņa teic.
Grāmatām jāpalīdz
Lai izvēlētos grāmatas, ko izdot, Santa izskata ļoti daudz variantu. «Visu nevar izdot. Dažādu iemeslu dēļ daudzas «atbirst», jo citas ir labākas, par zemāku cenu, vēl kāda šobrīd nav aktuāla. Piemēram, vampīru tematika vienā brīdī bija aktuāla, bet, kamēr iztulkosi, grāmata vairs nebūs vajadzīga,» viņa skaidro. Ir grūti paredzēt, ko cilvēki gribēs lasīt, bet pie tā varot piestrādāt. Lielā mērā Troņu spēle bija populāra tāpēc, ka izdevējs pacentās, lai cilvēki uzzina par to. «Bieži vien Latvijā iznāk izcilas grāmatas, bet tās noguļas plauktā, jo neviens par tām nepastāsta. Reizēm labai literatūrai pietrūkst uzmanības,» spriež Santa. Taču gadoties visādi – ir grāmatas, ko var pārdot viegli, un ir tādas, ko – nekādi. Viņa teic, ka kopumā bizness nav vienkāršs, jo produkts top ilgi, tirgus ir mazs, grāmata pārdošanā ir salīdzinoši ilgi un naudas plūsma ir lēna, turklāt grāmatai ir samērā īsa aktīvā dzīve – kādi trīs četri mēneši. Tāpēc visu laiku jārada jauni produkti.
Šobrīd The White Book grāmatas tiek drukātas Latvijā, bet uzņēmums ir apsvēris iespēju to darīt ārzemēs. Līdz šim ir bijis viens eksperiments Ķīnā, bet tam nepieciešama lielāka tirāža, lai būtu izdevīgi veikt pasūtījumu. «Mēs sadarbojāmies ar angļu izdevniecību un kopā ar Eiropas izdevējiem drukājām vienu lielu tirāžu. Tā bieži notiek, tā ir ierasta prakse Eiropā,» saka Santa.
Nevar paredzēt
Runājot par to, ko cilvēki šobrīd lasa, Santa teic, ka to nevar uzminēt. «Mums ir bijušas grāmatas, ko nepērk. Jāskatās uz ārzemju tirgiem, Lietuvu un Igauniju, ko tur pērk. Otra lieta, protams, ir cena – cik grāmata izmaksās pircējam – vai kāds par tādu cenu pirks grāmatu, ja ir līdzīgs produkts, kas maksā lētāk. Tāpat ir svarīgi, vai konkrētais produkts man pašai der, vai es piekrītu grāmatā paustajam, vai grāmata iekļaujas mūsu portfelī. Man gribas turēt noteiktu kvalitātes latiņu gan satura, gan izpildījuma ziņā,» viņa teic.
Pēc Santas novērojumiem, šobrīd labi pērkot bērnu grāmatas. «Man liekas, ka pat tie pieaugušie, kuri paši nelasa, jo nav tam laika, cer, ka viņu bērni lasīs. Vairāk pērk grāmatas, kas ir noderīgas – par ēšanu, diētām, pašpalīdzības grāmatas. Salīdzinot ar tām, daiļliteratūru pērk mazāk,» teic Santa. Šobrīd pieprasītākā grāmata ir Ēst, lai dzīvotu. Divu nedēļu laikā tika izpārdota visa tās tirāža, nācās drukāt vēl. Šobrīd The White Book tirāžas ir dažādas – no tūkstoša līdz pieciem. Ir grūti paredzēt, cik grāmatu nopirks, bet, ja tirāža ir 2000 eksemplāru, pēc tam nodrukāt vēl 500 ir dārgi. Nav jēgas nodrukāt papildu 1000 eksemplāru, ja no tā nopērk pusi.
Maz, bet vairāk
Runājot par e-grāmatām, Santa teic, ka ar tām jārēķinās – tās ir un būs. Šobrīd uzņēmums gatavojas attīstīt bērnu e-grāmatu virzienu, piedāvājot interaktīvas grāmatas, ko var gan lasīt, gan klikšķināt – telefonā, planšetē, datorā. «Principā lielākā daļa grāmatu, kas mums ir, ir pieejamas arī elektroniski. Pamazām tirgus attīstās, un man šķiet, ka tas ir labi, pareizi. Pagaidām e-grāmatas pērk maz, bet arvien biežāk. Domāju, ka bez tām pašreiz nevar iztikt,» viņa norāda. The White Book nav sava e-veikala, un savas grāmatas izdevniecība tirgo Fastr Books un e-gramatas.lv platformās. Kāpēc uzņēmums neveidoja savu e-gramatu veikalu? «Tirgus ir mazs un sadrumstalots. Katram taisīt savu veikalu tik mazā tirgū ir nelietderīgi. Jo lielāka būs auditorija, jo plašāks preču piedāvājums un lielāku auditoriju būs iespējams sasniegt ,un visi būs ieguvēji. Pircējam tas ir vienkāršāk. Viņam ir mazsvarīgi, vai tā ir The White Book, Zvaigzne ABC vai Atēna, jo viņš grib grāmatu,» spriež Santa.