80% no aptaujātajiem atzīst, ka ar agresīviem autovadītājiem sastopas regulāri jeb vairākas reizes dienā, liecina aptauja. Pārsvarā šāds vērtējums tiek dots par Rīgas auto satiksmes dalībniekiem, norādot arī, ka tieši satiksmes organizācija un daudzie sastrēgumi provocē uz agresīvu braukšanas stilu.
Apkopoti šajā rudens/ziemas sezonā astotās ikgadējās satiksmes drošības akcijas Drošs paliek drošs rezultāti. Tās laikā Statoil degvielas uzpildes stacijās visā Latvijā veikta vairāk nekā 2,5 tūkstoši auto gaismu pārbaude, kā arī sniegti padomi autovadītājiem par drošu un ekonomisku braukšanu, informēja SIA Latvija Statoil sabiedrisko attiecību konsultante Margrieta Akmens.
Akcijas rīkotāji atzīst, ka kopīgiem spēkiem izdevies panākt, ka satiksmei drošu auto gaismu īpatsvars uz Latvijas ceļiem ir pieaudzis, tomēr autovadītāju zināšanas drošas braukšanas jautājumos vēl nav pilnīgas.
''Šogad akcijas laikā pievērsām uzmanību autovadītāju vērtējumam par kopējo braukšanas kultūru uz ceļiem, kā arī pārbaudījām autovadītāju zināšanas drošas braukšanas jautājumos. Aptaujas rezultāti liek secināt, ka situācija savstarpējās pieklājības un laipnības ziņā ir uzlabojusies, tomēr joprojām līdz pat 80% no aptaujātajiem atzīst, ka ar agresīviem autovadītājiem sastopas regulāri jeb vairākas reizes dienā. Pārsvarā šāds vērtējums tiek dots par Rīgas auto satiksmes dalībniekiem, norādot arī, ka tieši satiksmes organizācija un daudzie sastrēgumi provocē uz agresīvu braukšanas stilu,'' stāsta Drošas Braukšanas Skolas apmācību direktors Artūrs Priednieks.
''Arī autovadītāju zināšanas par drošas braukšanas pamatprincipiem nav pilnīgas. Lai arī autovadītāji ir dzirdējuši par vadītāja, pasažieru un bagāžas piesprādzēšanas nepieciešamību, tomēr trūkst izpratnes par to, kāpēc un kā tas būtu jādara pareizi. Tāpat trūkst zināšanu, piemēram, par automašīnas bremzēšanas ceļu. Piemēram, auto pilsētas režīmā nobrauc 14 metrus sekundē, tas ir tieši tik liels ceļa posms, kādu mēs nobraucam brīdī, kad pieņemam lēmumu, kā reaģēt ārkārtas situācijā,'' norāda A. Priednieks. ''Vairums autovadītāju arī atzīst, ka mēdz pārsniegt atļauto ātrumu gan apdzīvotās vietās, gan ārpus tām vidēji par 10-15 kilometriem stundā. Svarīgi ir, lai tas nekļūst par vispārēju ieradumu vai autovadītāju standartu.''
Vai automašīnas aizmugurējā sēdeklī nepieciešams piesprādzēties?
Jā – 91% Nē – 9%
Kur jūs parasti novietojat iepirkuma maisiņus un citus nelielus priekšmetus, ko pārvadājat? Salonā – 47% Bagāžniekā – 53%
Kāds, jūsuprāt, ir nobrauktais ceļš vienā sekundē, braucot ar ātrumu 50 km/h?
~ 14 m/s – 46% 15-20 m/s – 31% 21-25 m/s – 9% 25 – 30 m/s – 5% +31 m/s – 9%
Par cik km/h jūs parasti pārsniedzat atļauto ātrumu apdzīvotā vietā un ārpus tās? pilsētā ārpus pilsētas
0 km/h – 10% 1-10 km/h – 52% 11+ km/h – 38% 0 km/h – 8% 1-10 km/h – 30% 11+ km/h – 61%
Kas, jūsuprāt, liecina par agresīvu braukšanas stilu?
Apdzīšana – 42% ātrums – 21% Joslu maiņa – 18% Nerāda pagriezienus – 13% Braukšana pa ietvi – 3% BMW – 3%
Vai ikdienā bieži saskaraties ar agresīviem autobraucējiem?
Jā – 81% Reti – 12% Nē – 7%
Kāda, jūsuprāt, ir pieļaujamā alkohola deva, lai sēstos pie stūres?
0 – 78% Alus pudele – 19% Vīna glāze – 3%
Akcijas mērķis bija arī atgādināt, ka gada tumšajā sezonā biežākos ceļu satiksmes negadījumus papildina braukšana ar nenoregulētām auto gaismām, kas apžilbina pretimbraucošos. Kopumā no akcijas laikā pārbaudītajām 2,5 tūkstoši automašīnām 61% tika veikta auto gaismu regulēšana, aptuveni 21% regulēšana nebija nepieciešama, bet 18% auto bija jādodas uz servisu, jo regulēšana uz vietas nebija iespējama.