Latvijā ir vairākas vietas, kurās pašlaik sākta vai drīzumā tiek plānota attīrīšana no bīstamām ķīmiskām vielām, - Inčukalna gudrona dīķi ir tikai viena no tām. Rīgas brīvostas teritorijā Sarkandaugavā, pie Tvaika ielas, sākta vēsturiskā piesārņojuma attīrīšana, lai turpmāk augsnē un gruntsūdeņos nonākušie naftas produkti neizplatītos tālāk un nenokļūtu Daugavā, vēsta laikraksts Diena.
Konstatēts, ka pavasaros, rudeņos un pēc spēcīgiem lietiem naftas produktu piesārņojums no Tvaika ielai pieguļošās Rīgas brīvostas teritorijas nonāk Sarkandaugavas ūdeņos un tālāk Daugavā un Baltijas jūrā, laikrakstam stāstījis projekta vadītājs Klāvs Brangulis.
Piesārņotās vielas šajā vietā akumulējušās vairāk nekā gadsimta garumā. Lai nenotiktu to izplatība, plānots atsūknēt aptuveni 900 tonnu naftas produktu, kas pašlaik veido gruntsūdeņu virsējo slāni, ir arī paredzēts attīrīt augsni no šīm piesārņojošajām vielām, dažviet to plānots darīt, veicot īpašu skalošanu, bet citviet to izgrābs un aizstās ar tīru zemi. Darbi notiks 77 000 m2 lielā teritorijā.
Kā ziņo Diena, pašlaik Sarkandaugavas un Mīlgrāvja kanāla satekas rajonā tiek uzstādītas atsūknēšanas iekārtas, izdarīti urbumi, lai varētu izveidot cauruļvadu sistēmas un sākt gruntsūdeņu attīrīšanu. Šie darbi tiek īstenoti Latvijas un Šveices sadarbības projekta ietvaros, to plānotās izmaksas ir 15,3 miljoni Šveices franku (aptuveni 8,2 miljoni latu), no tiem Latvijas nacionālais līdzfinansējums ir aptuveni 1,2 miljoni. Šī vieta jāattīra līdz 2017. gadam, atbildīgā iestāde ir Valsts vides dienests, darbus veic personu apvienība Intergeo-R, kurā kopā strādā Latvijas, Austrijas un Šveices uzņēmumi.
Otra vēsturiski piesārņotā vieta ir Liepājas Karostas kanāls, kur pašlaik notiek izpēte - kanāla gultnes uzmērīšana un ūdenī esošo priekšmetu, piemēram, metāllūžņu, apzināšana. Pamatojoties uz iegūtajiem datiem, varēs plānot to izcelšanu, pastāstījis Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldes Mārketinga un investīciju daļas vadītājs Ivo Koliņš. Kanāla gultnes attīrīšana sāksies nākamgad.