Panamas kanāla konkurents izmaksās 50 mljd. ASV dolāru , pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Pēc nākamajā mēnesī gaidāmās priekšizpētes pabeigšanas jau šā gada 22. decembrī plānots uzsākt Nikaragvas kanāla (NK) būvniecību, paziņojusi projektu uzraugošā komiteja, vēsta Reuters.com. Iepriekš jūlijā tika akceptēts 278 kilometrus garš maršruts, tādējādi NK būs garāks, dziļāks un platāks nekā tā konkurents – Panamas kanāls, kas ir 77 kilometrus garš. DB jau rakstījis, ka vērienīgā projekta celtniecību īstenos Honkongā bazētais uzņēmums HK Nicaragua Canal Development Investment Co (HKND Group). Kluso okeānu ar Karību jūru savienojošo projektu paredzēts nodot ekspluatācijā 2020 gadā. Interesanti, ka vēl pirms pusotra gada kanāla izmaksas tika lēstas 40 mljrd. ASV dolāru apmērā. HKND Group pērn ieguva 50 gadu koncesijas tiesības kanāla būvniecībai un pārvaldīšanai.
Riski pastāv
Projekta oponenti bažījas par kanāla ietekmi gan uz Nikaragvas ezeru, kas ir svarīgs dzeramā ūdens avots, gan uz valsts trūcīgākajiem iedzīvotājiem. Caur lielāko Centrālamerikas ezeru ierīkotais kanāls būs 230–520 metrus plats un 27,6 metrus dziļš.
Savukārt projekta pārstāvji norādījuši, ka tajā veiktas izmaiņas, kas paredz izmantot nevis zemūdens sprāgstvielas, bet veikt ezera bagarēšanu. Ezera ūdens līmenis, zvejniecības joma, kā arī bioloģiskā daudzveidība ietekmēta netikšot.
Pirmajā būvniecības gadā tikšot izrakts vairāk nekā 1 milj. kubikmetru zemes, sacījis HKND Group galvenais projekta padomnieks Bils Vailds. Pēc viņa teiktā, neviens īsti nevarot iedomāties, cik milzīgs un izaicinājumu pilns šis projekts ir, un galu galā var izrādīties, ka šis būs pasaules vēsturē lielākais zemes pārvietošanas pasākums. Decembrī plānots sākt izbūvēt pievedceļus, apmešanās vietas 50 tūkst. darbinieku un pagaidu ostas Klusā okeāna krastā.
DB jau vēstījis, ka aiz projekta stāv ķīniešu biznesmenis Vangs Džings, kuram gan nav bijusi pieredze tik milzīgu infrastruktūras projektu attīstīšanā vai finansēšanā. Viņš arī noliedzis jebkādu saikni ar Ķīnas valdību, militāristiem vai Komunistisko partiju. Tiek gan minēts, ka projekta stratēģiskais partneris ir valstij piederošā China Railway Construction Corp. Ltd. un atzīts Honkongas konteinerpārvadājumu analītiķis Čārlzs de Trenks (Charles de Trenck) ir HKND valdes loceklis.
Visu rakstu Sāks būvēt Nikaragvas kanālu lasiet 24. novembra laikrakstā Dienas Bizness.