Brisele, 28. jūnijs - Eiropas Komisijas pašreizējais piedāvājums principam, kā sadalīt siltumnīcefekta gāzu emisijas brīvās kvotas aviācijā, ir negodīgs attiecībā pret jaunajām ES dalībvalstīm.
Šādu viedokli šonedēļ Eiropas Parlamentā notikušajās debatēs par attiecīgo EK direktīvas projektu izteica EP Transporta komisijas deputāts Roberts Zīle. Viņš uzsvēra, ka piedāvājums par atskaites punktu kvotu sadalē izvēlēties laiku starp 2004. - 2006. gadu "var būt ir iznīcinošs" jauno valstu strauji augošajām kompānijām kāda ir arī airBaltic. "Par atskaites periodu izvēloties laiku, kad jauno valstu aviokompānijas tikai attīstījās un to biznesa līmenis bija salīdzinoši zems, faktiski nozīmē ļoti dārgu cenu, kāda būs jāsamaksā par straujajai attīstībai nepieciešamajām kvotām." Latvijas deputāta viedokli debatēs atbalstīja arī Eiropas aviokompāniju asociācija un vairāki "veco" dalībvalstu deputāti. Viņi piekrita acīmredzamajam faktam, ka jauno dalībvalstu kompāniju pieauguma tempi tieši pašreizējā brīdī ir nesalīdzināmi augstāki par tirgū jau sen zināmo Eiropas aviokompāniju attīstības tempiem.
R.Zīle, turklāt, norādīja uz zīmīgu sakritību EK priekšlikumam un nesen notikušajam ES līderu samitā: "Ļoti gribētu ticēt, ka EK priekšlikumam emisijas kvotu sadalei nav tiešs sakars ar to, ka nesenajā ES samitā pēc Francijas prezidenta Nikolā Sarkozī priekšlikuma no jaunā reformu līguma projekta svītrota norma par godīgu un neierobežotu konkurenci ES."
R.Zīle uzsver, ka daudz godīgāk būtu par atskaites punktu kvotu sadalei noteikt laika periodu no 2008. - 2010. gadam, un to koriģēt ar izaugsmes un iedzīvotāju mobilitātes kritērijiem.
"Ja jaunajās dalībvalstīs pasažieru skaits pret iedzīvotāju skaitu ir vairāk kārt zemāks nekā vecajās, tad faktiski iznāk, ka mums par iespēju ceļot jāmaksā vairāk," norādīja R. Zīle.
Eiropas Komisija direktīvas projektu, kas paredz iekļautu civilās aviācijas radītās siltumnīcefekta gāzu emisijas ES emisiju kvotu tirdzniecības shēmā, pieņēma pērn decembrī, un pašlaik šis dokuments tiek skatīts Eiropas Parlamentā. Likumdevēji principā neiebilst pret aviācijas iekļaušanu direktīvā, taču dažādu interešu grupu viedokļi par vairākiem jautājumiem joprojām būtiski atšķiras. Tas īpaši uzskatāmi parādījās EP notikušajās debatēs, kurās piedalījās ne tikai parlamentārieši un Eiropas Komisija, bet arī Eiropas aviācijas nozares asociāciju un aģentūru pārstāvji un ASV transporta departamenta pārstāvis.
Strīdus starp ES un ne - Eiropas valstīm var, piemēram, izraisīt jautājums par laiku, kad shēmā iekļaut ārpus ES lidojumus. Līdzīgi lielas domstarpības starp EP Vides un Transporta komitejām ir jautājumā par to, cik daudz no emisijas kvotām iekļaut izsolē. Radikālākais no pierosinājumiem bija izsoles principu attiecināt uz visām kvotām, tādējādi ievērojot principu - "piesārņotājs maksā". Ne mazākas diskusijas izraisīja jautājums par to, kur iekasēto finansējumu izmantot, tā kā novirzīt to cita veida transportam, teiksim, dzelzceļam nebūtu godīgi.
Eiropas Komisija piedāvā, sākot ar 2011. gadu pašreizējā Kopienas emisiju kvotu tirdzniecības sistēmā iekļaut emisijas no visiem lidojumiem starp Kopienas lidostām, un no 2012. gada - arī no visiem Kopienas lidostās ienākošajiem un no tām izejošajiem lidojumiem; paredzēts kopējo kvotu skaitu noteikt, pamatojoties uz "aviācijas vēsturiskajām emisijām" laikā no 2004. gada līdz 2006. gadam. Eiropas Parlaments gan jau 2006. gadā viennozīmīgi izteicās par vienotu ieviešanas datumu, cita starpā arī tāpēc, lai izvairītos no konkurences traucējumiem starp aviosabiedrībām un lidostām.
Papildu informācijai:
Guna Zaķe
Papildu informācija:
telefons:
+ 32 2 2847224 (Briselē)
+ 33 3 88177224 (Strasbūrā)
gsm: + 32 484925924; + 371 29127433
fakss:
+ 32 2 2849224 (Briselē)
+ 33 3 88179224 (Strasbūrā)
www.ep-uen.lv